Versterker bouwen met 4% kennis
Moderator: Beheerdersteam
Ziet er strak uit hè? Ik ben er zelf ook erg over te spreken. Jammer dat het de achterkant is
Ik moet ook nog 8 leds aansluiten. Deze moeten allemaal tegelijk aan zodra de versterker aangaat. Ik wil de leds in serie zetten en als voeding de 2x42V trafo gebruiken. Ik moet dus nog een gelijkrichter bouwen voor de leds.
Nu heb ik her en der iets gelezen over dat de spanning na gelijkrichting x 1.4 is. Klopt dit?
Hoe kan ik het beste zo'n gelijkrichter maken (in simpele taal).
Ik moet ook nog 8 leds aansluiten. Deze moeten allemaal tegelijk aan zodra de versterker aangaat. Ik wil de leds in serie zetten en als voeding de 2x42V trafo gebruiken. Ik moet dus nog een gelijkrichter bouwen voor de leds.
Nu heb ik her en der iets gelezen over dat de spanning na gelijkrichting x 1.4 is. Klopt dit?
Hoe kan ik het beste zo'n gelijkrichter maken (in simpele taal).
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Je hebt toch sowieso je gelijk richter van je versterker, of zit die al op de print?
In feite hoef je niet perse je LED's gelijk te richten.
Kan wel natuurlijk, met 2 maal een 1n400x (de 7 bv, kan een hoop hebben), ben je al klaar. Klein elcotje er achter van iets van 470uF.
Voor de rest nog wel een weerstand voor die 8 Leds. 42V is nmlk een hoop (wordt nmlk 59-60V)
Na gelijk richt is het inderdaad 1,414 = wortel(2 )
edit:
Oplossing van amanda is netter vind ik
zorg er wel voor dat die uitgang 120mA ongeveer kan leveren.
In feite hoef je niet perse je LED's gelijk te richten.
Kan wel natuurlijk, met 2 maal een 1n400x (de 7 bv, kan een hoop hebben), ben je al klaar. Klein elcotje er achter van iets van 470uF.
Voor de rest nog wel een weerstand voor die 8 Leds. 42V is nmlk een hoop (wordt nmlk 59-60V)
Na gelijk richt is het inderdaad 1,414 = wortel(2 )
edit:
Oplossing van amanda is netter vind ik
zorg er wel voor dat die uitgang 120mA ongeveer kan leveren.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Parallel lijkt me prima te doen. Of anders serie/parallelArno schreef:Die 5V aansluiting levert 500 mA. Ik heb er wel aan gedacht om die aansluiting te gebruiken, maar dan moet ik de leds parallel aansluiten. Dat lijkt me een hoop werk, maar dat is misschien helemaal niet zo.
Ik heb dit allemaal nog nooit gedaan, dus het lijkt me al snel ingewikkeld.
(een Led zit ongeveer op de 1,2V, dus 4 kan net
De leds die ik ga gebruiken zijn 3.2V - 20mA. Dan zal ik ze parallel moeten doen toch? Zo ja, laat ik dat dan maar doen. Het is idd wel de netste oplossing als ik die 5V voeding kan gebruiken.b_force schreef:Parallel lijkt me prima te doen. Of anders serie/parallel
(een Led zit ongeveer op de 1,2V, dus 4 kan net)
Voor de verlichtingray5150 schreef:Maar waarvoor heb je dan 8 LED's nodig?
Is niet echt makkelijk uit te leggen, maar ik wil een opaalwitte perpex strip van achteren belichten met de leds, zodat er een soort lichtlijn in het front te zien is. Dit is dan het 'aan-en-uit-lampje'.
Jawel, al is het maar een enkele diode. Leds kunnen namelijk maar een beperkte reverse spanning hebben.b_force schreef:
In feite hoef je niet perse je LED's gelijk te richten.
Kan wel natuurlijk, met 2 maal een 1n400x (de 7 bv, kan een hoop hebben), ben je al klaar. Klein elcotje er achter van iets van 470uF.
Bij het parallel schakelen van leds moet je wel absoluut iedere led een eigen voorschakelweerstand geven. Er zit vaak nogal veel spreiding, zou je alle leds parallel op een enkele weerstand zetten is de kans op verschillende intensiteit erg groot.
het plaatje klopt inderdaad. De berekening van nai is niet correct (leds zijn niet lineair, ook bij een lagere stroom zal de spanning ongeveer 3.2V blijven), maar de boodschap wel. Ik zou ook een wat grotere weerstandswaarde proberen. De stroom is dan lager, en de lichtintensiteit ook. Zeker als je 8 leds gebruikt is de kans groot dat je daarmee 's avonds je halve kamer kunt verlichten.
welke waarde je moet pakken is een kwestie van proberen. behalve 100 ohm zou je ook nog 150 en 200 kunnen proberen.
welke waarde je moet pakken is een kwestie van proberen. behalve 100 ohm zou je ook nog 150 en 200 kunnen proberen.
De leds zullen dus niet direct de kamer inschijnen, maar op de kopse kant van een 2mm dik perspex stripje, dat het licht moet transporteren. Voor zover dat uit te leggen valtArno schreef:...ik wil een opaalwitte perpex strip van achteren belichten met de leds, zodat er een soort lichtlijn in het front te zien is...
Met andere woorden: Ik zal proefondervindelijk vast moeten stellen wat de waarde van de weerstanden moet worden.
Als de waarde maar 100 Ohm of meer is?
Tenzij dat zoiets te realiseren is:
Misschien precies genoeg om te testen bij welke weerstand de lichtintensiteit goed is, en daarna de pot vervangen met een weerstand van die waarde. Deze weerstand moet wel redelijk gedimensioneerd zijn, aangezien er 160mA doorheen loopt. Een 1watter bijvoorbeeld is afaik genoeg.ray5150 schreef:anders verbrand hij na een minuut of zo.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Is toch niet zo lastig om even uit te rekenen met spannings deling?
Dat mag je namelijk prima zo benaderen.
LED heeft 3,2V nodig en ongeveer 18mA (beetje midden weg).
Deze heeft dus een weerstand van ongeveer 178ohm.
Vuit (spanning over de LED) = (Rled / (Rserie / Rled)) * Vbron
Vuit = 3,2V
Vbron = 5V
Rled = 178ohm.
dus
(Rled / (Vuit/Vbron)) - Rled = Rserie.
178 / (0,64) - 178 = 100ohm
Overigens heb je voor zulke problemen ook diverse caclulators op internet als je dat gemakkelijker vindt.
zoiets:
http://www.hebeiltd.com.cn/?p=zz.led.re ... calculator
@ Moderators we moeten toch echt eens een formule editor hebben, wat een gepruts
Overigens kun je ook zo bepalen wat voor potmeter je moet hebben.
Spanningsverschil over Rserie is namelijk 5-3,2 = 1.8V.
P=U^2 / R, neem die potmeter iets van 250ohm en minimaal 82ohm ofzo
kom je op een vermogen uit van respectievelijk 0.013W en 0,04W
Moet wel lukken lijkt
Dat mag je namelijk prima zo benaderen.
LED heeft 3,2V nodig en ongeveer 18mA (beetje midden weg).
Deze heeft dus een weerstand van ongeveer 178ohm.
Vuit (spanning over de LED) = (Rled / (Rserie / Rled)) * Vbron
Vuit = 3,2V
Vbron = 5V
Rled = 178ohm.
dus
(Rled / (Vuit/Vbron)) - Rled = Rserie.
178 / (0,64) - 178 = 100ohm
Overigens heb je voor zulke problemen ook diverse caclulators op internet als je dat gemakkelijker vindt.
zoiets:
http://www.hebeiltd.com.cn/?p=zz.led.re ... calculator
@ Moderators we moeten toch echt eens een formule editor hebben, wat een gepruts
Overigens kun je ook zo bepalen wat voor potmeter je moet hebben.
Spanningsverschil over Rserie is namelijk 5-3,2 = 1.8V.
P=U^2 / R, neem die potmeter iets van 250ohm en minimaal 82ohm ofzo
kom je op een vermogen uit van respectievelijk 0.013W en 0,04W
Moet wel lukken lijkt
Ik gebruik altijd Ledcalc.com, zie bijgevoegde afbeelding. Hiermee kun je zowel een enkele led, als een aantal led's in serie of parallel berekenen. Ook weet je direct wat de totale consumptie van het netwerkje is. Dit is handig voor een serieweerstand (op de plek van de potmeter hierboven).
Nou, die 100 Ohm waar ik op was uitgekomen blijkt dus wel goed te zijn. Bedankt dat jullie het allemaal even hebben willen narekenen
.
Ik heb het ook maar hier vandaan hoor.
Ik kan dus verschillende dingen doen:
-Ik zet ze parallel met 8x die 100 Ohm weerstand, en als het te fel is naar mijn zin, dan schuif ik de leds verder naar achter zodat het licht indirecter op de perspex strip valt. Dit vind ik de prutsmethode maar het zou kunnen werken.
-Ik zet ze parallel met 8x die 100 Ohm weerstand, en als het te fel is plaats ik voor de parallelle reeks nog een zwaardere weerstand om het geheel wat te dimmen. (kan dit?)
-Ik zet ze parallel met 8x die 100 Ohm weerstand, en daarvoor een potmeter om het precies zo te tunen als ik het hebben wil. Wordt dat dan wel of niet zo'n dure draadgewonden potmeter?
-Aangezien ik blijkbaar nogal bang ben dat ze te fel zullen branden, zou je ook kunnen zeggen; neem 8x een weerstand van 200 Ohm. Maar als ik dat te zwak vind dan kan ik weer opnieuw beginnen.
Wat een gedoe voor een aan-en-uit-lampje. Maar ik verzeker jullie dat het oogverblindend mooi gaat worden
Ik heb het ook maar hier vandaan hoor.
Ik kan dus verschillende dingen doen:
-Ik zet ze parallel met 8x die 100 Ohm weerstand, en als het te fel is naar mijn zin, dan schuif ik de leds verder naar achter zodat het licht indirecter op de perspex strip valt. Dit vind ik de prutsmethode maar het zou kunnen werken.
-Ik zet ze parallel met 8x die 100 Ohm weerstand, en als het te fel is plaats ik voor de parallelle reeks nog een zwaardere weerstand om het geheel wat te dimmen. (kan dit?)
-Ik zet ze parallel met 8x die 100 Ohm weerstand, en daarvoor een potmeter om het precies zo te tunen als ik het hebben wil. Wordt dat dan wel of niet zo'n dure draadgewonden potmeter?
-Aangezien ik blijkbaar nogal bang ben dat ze te fel zullen branden, zou je ook kunnen zeggen; neem 8x een weerstand van 200 Ohm. Maar als ik dat te zwak vind dan kan ik weer opnieuw beginnen.
Wat een gedoe voor een aan-en-uit-lampje. Maar ik verzeker jullie dat het oogverblindend mooi gaat worden
