Graag uitleg over een transmissielijn
heb toevallig nog een 160L kast staan, ooit in elkaar geflanst voor een 15" DAP. Overigens is dat nooit wat geworden.
iig bedankt voor de moeite! Ik ga dr morgen gelijk mee aan de slag!
(ligt eraan hoevaak je de "lijn" gaat vouwen)
Dit hoeft natuurlijk niet. (1 lange rechte pijp... Bose wavecanon bv.)
Maar praktisch gezien vouwt men dit normaal een paar keer.
Ik vraag me wel eens af hoe deze dingen gesimuleerd worden. Want ik zie het zo eigenlijk als bassreflex waarvan de poort 3x zo groot is als de rest van de behuizing
Wat ik vaak maak lijkt meer op deze: http://surfandsound.files.wordpress.com ... -00-44.jpg
Formaat is geen probleem! The bigger the better
Ik moet toch echt toegeven dat ik totaal geen kaas gegeten heb van alle afkortingen in hornresp. Ik heb voor mijn huidige kast gewoon de parameters overgenomen van het internet.
Als het echt laag moet en je hebt de ruimte: ongeveer 200l tapped horn
Ik heb gesimuleerd van 1500cm2 naar 150cm2. Daarna S3 op manual gezet en S4 verhoogd zodat de driver achteraf gemonteerd kan worden. Hierdoor komt er wel een mooi lijntje uit volgens mij. Ik weet alleen niet of dit eigenlijk wel mag om het zo te simuleren? Alleen ik hoop dit te horen van de Hornresp experts hier
Ja das waar. Daarom heb ik S4 ook groter gemaakt omdat je geen 12 inch door 150cm2 krijgt
Zoiets staat er bij mij ook thuis en dat gaat hard zat, de subwooferversterker (+-100w) staat vaak op een kwart en daarmee laat ik de hele kamer schudden
Ik zie hier twee verschillende kasten als ik het goed heb, heb ze even snel 3d gemaakt. (bijlage)
heb hierbij een volume van +/- 200L aangehouden.
Voor welke zal ik moeten gaan?
Laat ik nogmaals zeggen dat formaat totaal geen rol speelt , ik wil enkel zo laag mogelijk zonder dB verlies.
In elk geval top dat jullie me helpen
Het bovenste plaatje is zoals ik hem bedoelde (inverted tapped horn)
De onderste is een normale tapped horn. Volgens mij kreeg ik daar niet echt wat moois uit, maar kan voor de zekerheid nog wel even kijken zo.
S4 kan trouwens ook iets groter/kleiner, scheelt niet zo veel in de simulatie, ligt er maar net aan wat makkelijk monteren is, en wat nog mooi is natuurlijk
Dan ga ik vanavond maar eens wat plankjes laten zagen! Maar dit heeft er niks mee te maken dat de woofer eigenlijk een gesloten kist nodig heeft? Omdat ik dit zie als een andere vorm van BR.
Bijlage: laatste laklaag op de huidige behuizing. Vanavond maar eens installeren
Nee de meeste hobbyisten en zelfs bedrijven komen niet verder dan gesloten en bassreflex. Bandpass vinden de meesten zelfs al te moeilijk.
Vandaar dat dat zo ook in de handleidingen van de woofers staat.
En vaak worden hoorns ook groot zoals je ziet . Dus ook niet echt geschikt voor in een auto
Dit was een transmissielijn waar echt laag uit kwam 23 Hz, gewicht 110 kg, heb helaas de tekeningen niet meer, door A.van den Hul nagerekend en goed bevonden.
Heeft 20 jaar gedraaid, daarna ben ik op ESL van Quad 55 overgestapt.
Vanmiddag mijn eerste kast afgerond. Net maar even naar de bouwmarkt gereden en wat hout gehaald.
Het gaat hier om spaanplaat, ivm €.
Voor een demo kast hoeft het geen vermogen te kosten!