Rockford Fosgate in de slaapkamer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bartsegers »

Deze driver haat basreflex kasten :lol:
Laat staan 4e of 6e orde bandpass kasten...

Simulatie van de 70 Ltr BR staan al eerder gepost door mij.


Zal ik gewoon voor de gein eens kijken wat een tapped hoorn kan doen ?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bartsegers »

Plaats voor een 170 liter Transmissie lijn ?
20hz 87db Tot 80hz 95dB

170 liter gesloten kast
20hz 79db verder 88db.
Bijlagen
rockford.jpg
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Graag uitleg over een transmissielijn :p
heb toevallig nog een 160L kast staan, ooit in elkaar geflanst voor een 15" DAP. Overigens is dat nooit wat geworden.
iig bedankt voor de moeite! Ik ga dr morgen gelijk mee aan de slag!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bartsegers »

Uitleg over hoe en wat kan google je wel geven.

Denk ongeveer aan zulke kast als in de bijlage.

(ligt eraan hoevaak je de "lijn" gaat vouwen)
Dit hoeft natuurlijk niet. (1 lange rechte pijp... Bose wavecanon bv.)
Maar praktisch gezien vouwt men dit normaal een paar keer.
Bijlagen
building03001.jpg
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Ik vraag me wel eens af hoe deze dingen gesimuleerd worden. Want ik zie het zo eigenlijk als bassreflex waarvan de poort 3x zo groot is als de rest van de behuizing
Wat ik vaak maak lijkt meer op deze: http://surfandsound.files.wordpress.com ... -00-44.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door Olaf Analogue »

Die van jou is hetzelfde als die van Bart, alleen dan één keer minder gevouwen.
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Ik word er niet wijzer van via google, maakt het heel veel uit of er bvb 2 of 3 vouwen in zitten?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bartsegers »

http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 4&Itemid=2

Nee, de vouwen maken in principe niet veel uit.

Simuleren kan met Hornresp.

Ik heb snel snel wat geklooid. Wellicht kan het beter!
Allereerst was mijn vraag hoe je met die 170 liter zit.... (want groot worden ze!)
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Formaat is geen probleem! The bigger the better ;)
Ik moet toch echt toegeven dat ik totaal geen kaas gegeten heb van alle afkortingen in hornresp. Ik heb voor mijn huidige kast gewoon de parameters overgenomen van het internet.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bartsegers »

Wie helpt er mee stoeien! ?
Bijlagen
rockford input.jpg
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Meer kan ik er niet over vinden
Bijlagen
Untitled.png
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Morgenavond zal ik ook even kijken :mrgreen:
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Als het echt laag moet en je hebt de ruimte: ongeveer 200l tapped horn
Ik heb gesimuleerd van 1500cm2 naar 150cm2. Daarna S3 op manual gezet en S4 verhoogd zodat de driver achteraf gemonteerd kan worden. Hierdoor komt er wel een mooi lijntje uit volgens mij. Ik weet alleen niet of dit eigenlijk wel mag om het zo te simuleren? Alleen ik hoop dit te horen van de Hornresp experts hier :P
Bijlagen
prime.png
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bartsegers »

Je simuleert (volgens mij) nu een inverted tapped horn. (groot opp. naar klein)

Ik zal ook eens met een TH stoeien. Nog niet gedaan.
Plotje ziet er overigens wel oke uit hoor!
90db @ 20hz zoiets?
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Ja das waar. Daarom heb ik S4 ook groter gemaakt omdat je geen 12 inch door 150cm2 krijgt :lol:
Zoiets staat er bij mij ook thuis en dat gaat hard zat, de subwooferversterker (+-100w) staat vaak op een kwart en daarmee laat ik de hele kamer schudden :mrgreen:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bartsegers »

S4 is de hoornmond.
Dat deze groter is dan S3 (opp. einde hoorn) is geen probleem.

zie bijlage, einde hoorn is smal, maar mondopening is weer groot.
Dit is een inverted tapped hoorn
Bijlagen
annotated tapped horn.jpg
ithroughsketch.gif
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Ik zie hier twee verschillende kasten als ik het goed heb, heb ze even snel 3d gemaakt. (bijlage)
heb hierbij een volume van +/- 200L aangehouden.
Voor welke zal ik moeten gaan?
Laat ik nogmaals zeggen dat formaat totaal geen rol speelt :!: , ik wil enkel zo laag mogelijk zonder dB verlies.
In elk geval top dat jullie me helpen :yeah:
Bijlagen
Untitled.png
Untitled.2.png
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Het bovenste plaatje is zoals ik hem bedoelde (inverted tapped horn)
De onderste is een normale tapped horn. Volgens mij kreeg ik daar niet echt wat moois uit, maar kan voor de zekerheid nog wel even kijken zo.

S4 kan trouwens ook iets groter/kleiner, scheelt niet zo veel in de simulatie, ligt er maar net aan wat makkelijk monteren is, en wat nog mooi is natuurlijk
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Normale tapped horn krijg ik niet echt mooi.
En -3db onder de 20hz lijkt me laag zat hoor :P
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Dan ga ik vanavond maar eens wat plankjes laten zagen! Maar dit heeft er niks mee te maken dat de woofer eigenlijk een gesloten kist nodig heeft? Omdat ik dit zie als een andere vorm van BR.

Bijlage: laatste laklaag op de huidige behuizing. Vanavond maar eens installeren
Bijlagen
IMG-20141119-WA0001.jpeg
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Nee de meeste hobbyisten en zelfs bedrijven komen niet verder dan gesloten en bassreflex. Bandpass vinden de meesten zelfs al te moeilijk.
Vandaar dat dat zo ook in de handleidingen van de woofers staat.
En vaak worden hoorns ook groot zoals je ziet :P. Dus ook niet echt geschikt voor in een auto
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door PimDriessen »

Hoi Dirkkole,

Dit was een transmissielijn waar echt laag uit kwam 23 Hz, gewicht 110 kg, heb helaas de tekeningen niet meer, door A.van den Hul nagerekend en goed bevonden.

Heeft 20 jaar gedraaid, daarna ben ik op ESL van Quad 55 overgestapt.

Groet,
Pim
Bijlagen
ScreenShot2275.~bmp.jpg
ScreenShot2276.~bmp.jpg
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Vanmiddag mijn eerste kast afgerond. Net maar even naar de bouwmarkt gereden en wat hout gehaald.
Het gaat hier om spaanplaat, ivm €.
Voor een demo kast hoeft het geen vermogen te kosten!

Bijlagen : resultaten #1 en eerste fase #2
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

*bijlage
Bijlagen
20141120_193741.jpg
20141120_192256.jpg
20141120_192308.jpg
Nondeju wat een formaat
Nondeju wat een formaat
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Pim,

Da's een flinke woofert! Welke driver heb je hiervoor gebruikt? Zie ik nou een 6x9?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”