Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Moderator: Beheerdersteam
Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Beste mensen,
Heb een gebruikte 6072 line-amp gekocht en daar een scratch phonotrap bij ingebouwd (beide ontwerpen van Triode Dick),
Nu is de anode spanning van de 6072 en ecc83 buisjes 160V en de anode spanning van de 5751 80V;
Heb de gelijkrichtbuis EZ80 vervangen voor EZ81 maar dat haalt niets uit.
De ringkerntrafo is: Amplimo 2N1357 (zie bijlage)
Er zit een weerstand in de anodestroom toevoer die voor 6 volt daling zorgt (reden ?)
Mijn vraag moet ik de ringkerntrafo vervangen of kan er iets anders aan de hand zijn ?
De versterker werkt en klinkt niet onaardig.
Groet, robert
Heb een gebruikte 6072 line-amp gekocht en daar een scratch phonotrap bij ingebouwd (beide ontwerpen van Triode Dick),
Nu is de anode spanning van de 6072 en ecc83 buisjes 160V en de anode spanning van de 5751 80V;
Heb de gelijkrichtbuis EZ80 vervangen voor EZ81 maar dat haalt niets uit.
De ringkerntrafo is: Amplimo 2N1357 (zie bijlage)
Er zit een weerstand in de anodestroom toevoer die voor 6 volt daling zorgt (reden ?)
Mijn vraag moet ik de ringkerntrafo vervangen of kan er iets anders aan de hand zijn ?
De versterker werkt en klinkt niet onaardig.
Groet, robert
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
De gegevens van de gebruikte trafo : secundair 2 x 120V
De gegevens van de trafo uit het schema van Triode Dick : 2 x 230V
groet,
Aat
De gegevens van de trafo uit het schema van Triode Dick : 2 x 230V
groet,
Aat
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Hoi Aat,
Bedankt voor de opheldering !
(ik ben een beginner...)
Bedankt voor de opheldering !
(ik ben een beginner...)
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Vraag me alleen af, waar heb je de gloei van de EZ80 vandaan
Anne
Anne
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
De gloeispanning voor de andere buizen is ook niet helemaal correct,
de 12,5 volt (wat ik meet) wordt door een diode brug gelijkgericht naar 10.4 dc dat is 1,1 volt minder per triode....
de 12,5 volt (wat ik meet) wordt door een diode brug gelijkgericht naar 10.4 dc dat is 1,1 volt minder per triode....
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Als je op de 12V gestabiliseerd uit de trafo zo alle buizen gloeit is die trafo en de 7812 overbelast,zakt de spanning in elkaar.robertt schreef:Daar zorgt deze voor..
Dank zei de stroombegrenzing van de 7812 gaat er niks stuk.
Anne
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Kan wel zonder gelijkrichtbuis.
Blauw en geel aaneen en isoleren. Dan gelijkrichter http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=4139 tussen rood en grijs.
Zonder de EZ80(81) denk ik dat de rest wel gaat.
Anne
Blauw en geel aaneen en isoleren. Dan gelijkrichter http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=4139 tussen rood en grijs.
Zonder de EZ80(81) denk ik dat de rest wel gaat.
Anne
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Heeft een te lage anodespanning een negatief effect op de geluidskwaliteit ?
(ik koop sowieso een andere ringkerntrafo en bouw de voeding opnieuw)
(ik koop sowieso een andere ringkerntrafo en bouw de voeding opnieuw)
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
(wel de beste oplossing)robertt schreef:Heeft een te lage anodespanning een negatief effect op de geluidskwaliteit ?
(ik koop sowieso een andere ringkerntrafo en bouw de voeding opnieuw)
Bij te weinig spanning hebben de buizen niet genoeg speelruimte om een signaal goed te verwerken.Vooral wordt het moeilijk bij twee buizen "boven" elkaar.Ook het werkpunt zal niet zo gunstig meer uitvallen (krommer deel vd grafiek)
Anne
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Om dit op te lossen heb ik gekozen voor een meer universele trafo die ik heb laten maken bij AE
En omdat ik meestal geen gebruik maak van buizen gelijkrichters heb ik gekozen voor 1 wikkel met aftakken op 180 200 220 240 en 260 volt
In jouw geval zou ik dan een trafo zoeken of laten maken met 260-240-220-200-180-0-180-200-220-240-260
Dan heb je altijd keuze om de juiste spanning te nemen voor je diode buis
En omdat ik meestal geen gebruik maak van buizen gelijkrichters heb ik gekozen voor 1 wikkel met aftakken op 180 200 220 240 en 260 volt
In jouw geval zou ik dan een trafo zoeken of laten maken met 260-240-220-200-180-0-180-200-220-240-260
Dan heb je altijd keuze om de juiste spanning te nemen voor je diode buis
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Dat is idd geen gek idee, wat kost dat ongeveer ?
Ik zag deze trafo...geschikt ?
Ik zag deze trafo...geschikt ?
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Neen zoek een trafo waar teminste 1 wikkel van 6,3 volt 1 ampére op zit voor je diode buis
Moet even denken ik dacht dat de trafo die ik heb laten wikkelen ongeveer 60 Euro gekost heeft gewikkeld bij AE
Moet even denken ik dacht dat de trafo die ik heb laten wikkelen ongeveer 60 Euro gekost heeft gewikkeld bij AE
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
60 euro is goed te doen.
De nieuwe trafo moet geschikt zijn voor 6 voorversterkingsbuisjes (voor het geval ik ooit nog eens een uitgebreidere ga bouwen..)
Weet AE dan wat ik precies nodig ben ?
De nieuwe trafo moet geschikt zijn voor 6 voorversterkingsbuisjes (voor het geval ik ooit nog eens een uitgebreidere ga bouwen..)
Weet AE dan wat ik precies nodig ben ?
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Het beste is dat je even de buizen vermeld die je wilt gebruiken en zo even de anode voltage en stroom in ma's berekend
dit moet je ook doen met je gloeispanning en stroom in Ampére
wel raad ik je aan als je gebruik gaat maken van een diode buis 6X4 EZ80 EZ81 dat je dan een extra wikkel laat maken van 6,3 volt minimaal 1 Ampére zodat je dan de optie hebt om het voltage tussen cathode en gloeidraad laag kan houden ( dit is veiliger voor je diode buis )
dus ja meld even hier wat er allemaal aan buizen in komt dan kunnen leden hier je een richtlijn geven
dit moet je ook doen met je gloeispanning en stroom in Ampére
wel raad ik je aan als je gebruik gaat maken van een diode buis 6X4 EZ80 EZ81 dat je dan een extra wikkel laat maken van 6,3 volt minimaal 1 Ampére zodat je dan de optie hebt om het voltage tussen cathode en gloeidraad laag kan houden ( dit is veiliger voor je diode buis )
dus ja meld even hier wat er allemaal aan buizen in komt dan kunnen leden hier je een richtlijn geven
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Dit is het zo ongeveer (nog een buis er bij in word krap, vandaar dat het zo goed is..)
2x 6072 anode spanning 275V
2x ecc83 anode spanning 275V
1x 5751
1x EZ81
De gloeispanning van de ecc83 en 6072 wil ik gelijkrichten.
2 of 2.5A moet voldoende zijn.
Gloei EZ 81 1.5A
2x 6072 anode spanning 275V
2x ecc83 anode spanning 275V
1x 5751
1x EZ81
De gloeispanning van de ecc83 en 6072 wil ik gelijkrichten.
2 of 2.5A moet voldoende zijn.
Gloei EZ 81 1.5A
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
De TRA 0201 van Ask Jan First is ook goed toe te passen.
http://www.die-wuestens.de/eindex.htm
Kun je ook een leuk kapje bij kopen voor liggende montage.
http://www.die-wuestens.de/eindex.htm
Kun je ook een leuk kapje bij kopen voor liggende montage.
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Deze trafo lijkt me anders ook aardig universeel :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=668
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=668
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Zit 1 nadeel aan: dan moet ik de bedrading van de gloei opnieuw doen,
de dunne zilverdraadjes hangen dan fijn in de weg...
...TRA 0201 en bovenstaande...
de dunne zilverdraadjes hangen dan fijn in de weg...
...TRA 0201 en bovenstaande...
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Ja precies ik zou toch een trafo laten maken of zoeken die teminste drie wikkels heeft van één 6,3 volt 1 Ampére gloei voor je diode buis 6X4 EZ80 EZ81
Tweede 12,6 volts 3 Ampére gloei voor je versterker buizen ECC83 6072 5751.
derde 260-0-260 eventueel met tussen aftakingen BV 260-240-220-200-0-200-220-240-260
Dan heb je keuzes genoeg om de juiste anode spanning te pakken. en ik zou deze 200 Ma nemen.
Tweede 12,6 volts 3 Ampére gloei voor je versterker buizen ECC83 6072 5751.
derde 260-0-260 eventueel met tussen aftakingen BV 260-240-220-200-0-200-220-240-260
Dan heb je keuzes genoeg om de juiste anode spanning te pakken. en ik zou deze 200 Ma nemen.
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Bedankt, dat ben ik inderdaad nodig.
Wel vraag ik me af of 1 ampère voor de gelijkrichtbuis voldoende is,
koude gloeidraad heeft lagere weerstand daardoor grotere stroom.
Is gelijkstroom niet geschikter voor gloeien ? stiller ?
Wel vraag ik me af of 1 ampère voor de gelijkrichtbuis voldoende is,
koude gloeidraad heeft lagere weerstand daardoor grotere stroom.
Is gelijkstroom niet geschikter voor gloeien ? stiller ?
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Die 1 Ampére is natuurlijk continu verbruik pieken voor het opstarten mogen natuurlijk meer zijn.
Als je liever een wikkel hebt van 6,3 volt 2 Ampére mag dat natuurlijk ook
Ik zou voor die diode buis gewoon wisselspanning gloeien
voor de andere buizen zou je wel DC kunnen gloeien dan kun je met schottkey diodes gelijk richten deze hebben weinig tot geen verlies zodat je het met 12,6 volt wel gaat redden.
Als je liever een wikkel hebt van 6,3 volt 2 Ampére mag dat natuurlijk ook
Ik zou voor die diode buis gewoon wisselspanning gloeien
voor de andere buizen zou je wel DC kunnen gloeien dan kun je met schottkey diodes gelijk richten deze hebben weinig tot geen verlies zodat je het met 12,6 volt wel gaat redden.
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Bedankt voor de uitgebreide informatie !
Ik mail AE transformatoren.
Ik mail AE transformatoren.
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Oke mischien wel handig als je de jpeg mee stuurt in je email
Kijk even goed of ik dit zo goed heb gedaan
Kijk even goed of ik dit zo goed heb gedaan
Re: Anodespanning te laag bij zelfbouw voorversterker...
Heb alleen van 12,6 Volt 13 Volt gemaakt (i.v.m gelijkrichten)
Heb begrepen van een maatje dat gelijkrichten van de gloeistroom
in de buis niet veel uit maakt ivm de constructie van de gloeidraad,
Heb jij er toevallig mee geëxperimenteerd in projecten ?
Heb begrepen van een maatje dat gelijkrichten van de gloeistroom
in de buis niet veel uit maakt ivm de constructie van de gloeidraad,
Heb jij er toevallig mee geëxperimenteerd in projecten ?
