Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Tja, ik kan het niet laten, ik heb jarenlang buizen links laten liggen omdat er teveel haken en ogen aan zitten. Echter in mijn jeugd heb ik ontzettend veel plezier beleefd aan het bouwen van buizenversterkers. Gewapend met weinig kennis, maar een overdosis aan enthousiasme, heb ik eind jaren '80, begin jaren '90, toch aardig wat buizenversterkers gebouwd, de laatste in '93.

Ik moet er eerlijk bij vermelden dat dat in de regel ging zonder al te veel kennis van zaken, anders dan opgedaan door het doorworstelen van diverse boeken over buizenversterkers van Elektuur (uit de bibliotheek) en oude buizenhandboeken met daarin onder andere principeschema's van versterkers.

Kortom, we gaan eens kijken of we ruim 20 jaar na dato iets in elkaar kunnen zetten waarbij wel de puntjes op de i worden gezet en waarbij ik gebruik kan maken van de kennis die ik de afgelopen 20 jaar heb opgedaan. Ik doe bij deze gelijk een beroep op de buizen aficionado's die dit forum rijk is, want mijn kennis is niet alleen roestig, maar ook incompleet, dus input is welkom.

Goed, wat wil ik gaan bouwen? De insteek is een versterker die toch minimaal 40 á 50W kan leveren aan 8 Ohm, push-pull heeft dan zeker de voorkeur. Daarnaast wil ik geen exotische buizen en moeilijk te leveren trafo's gaan gebruiken maar makkelijk verkrijgbare onderdelen. Ik kom dan uit op een KT88 in push-pull, die ik gebalanceerd aan wil gaan sturen, simpelweg omdat al mijn huidige audioapparatuur ook gebalanceerd is uitgevoerd.

Tot zover even de openingspost, reacties zijn uiteraard welkom!
Laatst gewijzigd door SSassen op zo 19 nov 2023, 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Laat je de trafo's maken in Schagen ?
Kost wat, maar dan heb je ook wat. :lol:

Leuk dit, ga ik volgen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Laat je de trafo's maken in Schagen ?
Kost wat, maar dan heb je ook wat. :lol:

Leuk dit, ga ik volgen.
Nee, mijn oog is gevallen op trafo's van Menno van der Veen en van Hammond, die zijn gewoon direct leverbaar want ze liggen gewoon bij diverse leveranciers op de plank. Kwa kostprijs is dat ook het gunstigst en zowel Menno van der Veen als Hammond hebben een stevige reputatie wat trafo's voor buizenversterkers betreft, win-win wat mij betreft.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Hieronder de specificaties van de uitgangstrafo's die ik op het oog heb:

Van der Veen VDV-GIT80
http://www.mennovanderveen.nl/images/he ... 8us11.html

Hammond 1650R
http://www.hammondmfg.com/pdf/5c0051-52.pdf

Beide zijn overgedimensioneerd voor mijn toepassing en kunnen tot pakweg 100W leveren. De VDV-GIT80 is ontworpen volgens de laatste inzichten zoals ook door Menno van der Veen gepubliceerd in diverse publicaties. De Hammond 1650R heeft z'n sporen al verdiend en is gewoon een hele goede trafo, heel veel projecten op DIYaudio zijn bijvoorbeeld voorzien van deze trafo. Beide trafo's kosten zo rond de ~100 euro per stuk.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door nl3prc »

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Gerrit »

Een wild idee:
Ik heb ooit eens een Lundahl LL7905 gebruikt om direct de roosters van een 300B aan te sturen, dat ging prima een je hebt ook meteen een gebalanceerde ingang. Voorwaarde is wel dat de uitgangsimpedantie van hetgeen ervoor zit voldoende laag moet zijn. Die trafo's hebben twee secundaire wikkelingen, wellicht dat je hiermee ook meteen de fasedraaier kan realiseren. Hoe het dan met de feedback zit zou ik niet weten, maar daar kan iemand anders misschien iets over zeggen.

Gerrit
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Zweitse »

SSassen schreef:
ray5150 schreef:
Laat je de trafo's maken in Schagen ?
Kost wat, maar dan heb je ook wat. :lol:

Leuk dit, ga ik volgen.
Nee, mijn oog is gevallen op trafo's van Menno van der Veen en van Hammond, die zijn gewoon direct leverbaar want ze liggen gewoon bij diverse leveranciers op de plank. Kwa kostprijs is dat ook het gunstigst en zowel Menno van der Veen als Hammond hebben een stevige reputatie wat trafo's voor buizenversterkers betreft, win-win wat mij betreft.
Misschien hier eens kijken. Deze site is al vaker voorbij gekomen als het gaat om een trafoset voor buizenversterkers.
Trafoset
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door nl3prc »

Beetje wazig en wat is 1 zl in euro's dat is niet helemaal duidelijk
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Zweitse »

nl3prc schreef:
Beetje wazig en wat is 1 zl in euro's dat is niet helemaal duidelijk
100 zl is ongeveer 24 euro
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door metabaron »

Persoonlijk heb ik een pp 6550 met de menno trafos.
En ik heb er een paar gehoord met deze trafoos en er is een uitstekende kwaliteit mee te behalen.
Afhankelijk van buizen en schakelingen , check de site van menno eens goed hier staat heel veel info op.
Ik heb een voorkeur voor de 6550 ipv kt 88 maar je kan ook el34 kt120 kt150 proberen.
Veel keuze en veel beslissingen te maken.
Als je toch wat van menno besteld kan je ook nog naar die voedingstrafos kijken zit alles op wat je nodig hebt.......

Dennis
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Dan »

metabaron schreef:
Persoonlijk heb ik een pp 6550 met de menno trafos.
En ik heb er een paar gehoord met deze trafoos en er is een uitstekende kwaliteit mee te behalen.
Afhankelijk van buizen en schakelingen , check de site van menno eens goed hier staat heel veel info op.
Ik heb een voorkeur voor de 6550 ipv kt 88 maar je kan ook el34 kt120 kt150 proberen.
Veel keuze en veel beslissingen te maken.
Als je toch wat van menno besteld kan je ook nog naar die voedingstrafos kijken zit alles op wat je nodig hebt.......

Dennis
Leuk, daar wil ik de EL34 van mijn UL40S nog eens mee vervangen.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door BertDB »

Is het de bedoeling om vanaf 0 een schema op te bouwen of eerder te baseren op een reeds bestaand?
Ik volg je volledig ivm de keuze voor makkelijk te verkrijgen onderdelen. Er heerst als het ware een handeltje in de exoten der radiobuizen en als je een tijdje met de versterker wil spelen moet je al een voorraadje aanleggen. Not done dus :wink:

Persoonlijk vind ik de Monobill van Dick één van de mooiere ontwerpen.
Een Push-Pull ontwerp leent zich ook uitstekend om gebalanceerd aan te sturen, het verbaast mij dat ze niet meer voorkomen :!:
Gerrit schreef:
Een wild idee:
Ik heb ooit eens een Lundahl LL7905 gebruikt om direct de roosters van een 300B aan te sturen, dat ging prima een je hebt ook meteen een gebalanceerde ingang. Voorwaarde is wel dat de uitgangsimpedantie van hetgeen ervoor zit voldoende laag moet zijn. Die trafo's hebben twee secundaire wikkelingen, wellicht dat je hiermee ook meteen de fasedraaier kan realiseren. Hoe het dan met de feedback zit zou ik niet weten, maar daar kan iemand anders misschien iets over zeggen.
Gebalanceerd is reeds fase + tegenfase dus een fasedraaier is niet meer nodig.
Simpel voortrapje met de ECC99, eventueel zoals Dick gerealiseerd met een stroombron voor de instelling.
De ECC99 in het schema van Dick is trouwens een erg knappe buis!
Niet duur, makkelijk te verkrijgen, en mooi (zijdezacht zoals her en der wel eens wordt beweerd) van klank.
Ik heb 'em nog in diverse ontwerpen toegepast in het verleden, steeds naar volle tevredenheid =D>
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door audiomanics »

Er bestaat al een "Sander's KT88 Push Pull" ... de WK van Sander de Waal...

Kees
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door dre »

Ik zou liever triode zien,of in ieder geval omschakelbaar. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Gerrit »

BertDB schreef:
Is het de bedoeling om vanaf 0 een schema op te bouwen of eerder te baseren op een reeds bestaand?
Ik volg je volledig ivm de keuze voor makkelijk te verkrijgen onderdelen. Er heerst als het ware een handeltje in de exoten der radiobuizen en als je een tijdje met de versterker wil spelen moet je al een voorraadje aanleggen. Not done dus :wink:

Persoonlijk vind ik de Monobill van Dick één van de mooiere ontwerpen.
Een Push-Pull ontwerp leent zich ook uitstekend om gebalanceerd aan te sturen, het verbaast mij dat ze niet meer voorkomen :!:
Gerrit schreef:
Een wild idee:
Ik heb ooit eens een Lundahl LL7905 gebruikt om direct de roosters van een 300B aan te sturen, dat ging prima een je hebt ook meteen een gebalanceerde ingang. Voorwaarde is wel dat de uitgangsimpedantie van hetgeen ervoor zit voldoende laag moet zijn. Die trafo's hebben twee secundaire wikkelingen, wellicht dat je hiermee ook meteen de fasedraaier kan realiseren. Hoe het dan met de feedback zit zou ik niet weten, maar daar kan iemand anders misschien iets over zeggen.
Gebalanceerd is reeds fase + tegenfase dus een fasedraaier is niet meer nodig.
Maak je daarmee de uitgangstrafo niet verantwoordelijk voor de common mode rejection op de ingang? Is dat niet wat ver weg?
De ingangstrafo kan ook de nodige versterking leveren en ruim 50V secundair. Ingangstrafo - twee buizen - uitgangstrafo, dat is het idee. Lekker simpel, volledig galvanisch gescheiden en dus geen brom.

Gerrit
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

BertDB schreef:
Is het de bedoeling om vanaf 0 een schema op te bouwen of eerder te baseren op een reeds bestaand?
Ik wil vanaf 0 beginnen, maar niet zonder natuurlijk te kijken naar bestaande ontwerpen. Ik heb niet de pretentie dat ik na bijna 100 jaar buizentechniek en 10.000-en ingenieurs en belangstellenden die met de materie gestoeid hebben nu met iets wezenlijk nieuws ga komen.

Wel wil ik waar nodig het de buizen zelf zo comfortabel mogelijk maken, dus de voeding, stroombronnen, de bias regeling, etc. etc. zal met halfgeleiders worden uitgerust.

De keuze voor een KT88 push-pull ligt overigens vast, omdat dit het beste aansluit bij wat er gemiddeld van een versterker verwacht wordt, de buizen zelf goed verkrijgbaar zijn en er wat betreft ontwerpen e.d. met de KT88, veel, heel veel, ontwikkeling is geweest de afgelopen jaren.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Gerrit schreef:
Een wild idee:
Ik heb ooit eens een Lundahl LL7905 gebruikt om direct de roosters van een 300B aan te sturen, dat ging prima een je hebt ook meteen een gebalanceerde ingang. Voorwaarde is wel dat de uitgangsimpedantie van hetgeen ervoor zit voldoende laag moet zijn. Die trafo's hebben twee secundaire wikkelingen, wellicht dat je hiermee ook meteen de fasedraaier kan realiseren. Hoe het dan met de feedback zit zou ik niet weten, maar daar kan iemand anders misschien iets over zeggen.

Gerrit
Da's inderdaad een wild idee, maar ik wilde met een LTP, long tail pair, beginnen, niet met een trafo, één trafo in de signaalweg vind ik feitelijk al wat veel :D
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Gerrit »

SSassen schreef:
Gerrit schreef:
Een wild idee:
Ik heb ooit eens een Lundahl LL7905 gebruikt om direct de roosters van een 300B aan te sturen, dat ging prima een je hebt ook meteen een gebalanceerde ingang. Voorwaarde is wel dat de uitgangsimpedantie van hetgeen ervoor zit voldoende laag moet zijn. Die trafo's hebben twee secundaire wikkelingen, wellicht dat je hiermee ook meteen de fasedraaier kan realiseren. Hoe het dan met de feedback zit zou ik niet weten, maar daar kan iemand anders misschien iets over zeggen.

Gerrit
Da's inderdaad een wild idee, maar ik wilde met een LTP, long tail pair, beginnen, niet met een trafo, één trafo in de signaalweg vind ik feitelijk al wat veel :D
Ik dacht precies andersom, maar één buis (dan weet je waar je naar luistert als je een ander type probeert) en geen koppelcondensator.

Gerrit
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Gerrit schreef:
Ik dacht precies andersom, maar één buis (dan weet je waar je naar luistert als je een ander type probeert) en geen koppelcondensator.

Gerrit
Met een LTP en een predriver kom je als je 't goed dimensioneert weg zonder koppelcondensatoren, daarvan zitten er dan alleen twee richting de KT88 eindbuizen. Ik ben niet zo weg van kleinsignaal trafo's, zeker niet wanneer die een heel breed frequentiebereik moeten weergeven, niet in de laatste plaats omdat de uitgangsimpedantie van de gebruikte voorversterker nu een veel grotere rol gaat spelen.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Gerrit »

SSassen schreef:
Ik ben niet zo weg van kleinsignaal trafo's, zeker niet wanneer die een heel breed frequentiebereik moeten weergeven, niet in de laatste plaats omdat de uitgangsimpedantie van de gebruikte voorversterker nu een veel grotere rol gaat spelen.
Dat laatste klopt absoluut, ik had het toen bedacht om direct door een Benchmark DAC1 aangestuurd te worden. Het moet wel iets zijn met een uitgangsimpedantie van 75Ω of minder.
Als ik echt niks meer te doen heb dan ga ik dat zelf misschien nog eens proberen, met een paar EL84's in triode of zoiets.

Gerrit
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door metabaron »

De heer dalojan , volgens mij ook aktief hier op het forum heeft ook een mooie versterker gemaakt . Misschien valt dit in jou straatje.....
image.jpg
Gewoon wat ideetjes voor je he, Sander....

Dennis
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Kappa7 »

audiomanics schreef:
Er bestaat al een "Sander's KT88 Push Pull" ... de WK van Sander de Waal...

Kees
En dat is zeker een amp om eens naar te kijken.
:rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Kappa7 schreef:
audiomanics schreef:
Er bestaat al een "Sander's KT88 Push Pull" ... de WK van Sander de Waal...

Kees
En dat is zeker een amp om eens naar te kijken.
:rock: :rock: :rock:
Ik heb al gezocht maar kan niks concreets vinden, of de zoekfunctie op het forum is stuk?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Heb je dit al 's bekenen ? http://www.mennovanderveen.nl/eng/pr20he-s2.html
Mag die EL156 wel, is ook een uitvoering met octal tegenwoordig.
Het is wel een oud ontwerp,LS wikkeling voor tegenkoppeling.
Met de nieuwe trafo van Menno met extra wikkelingen voor de kathode tegenkoppeling krijg je een mooie eindtrap zonder overdreven eisen aan de voorversterker wegens de hoge steilheid van de eindbuis.
Anne
Plaats reactie