Versterker bouwen met 4% kennis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Die Jos van Eindhoven komt er echt nevernooitniet, hoor. Dat ding kost evenveel als de hele versterker bij elkaar :shock:

Aan de voorkant van de versterker komt alleen de volumeknop en een lampje, verder niets. Bij nader inzien is een draaischakelaar als input selector helemaal niet zo'n gek idee. Zoals Paul al zei, het zijn maar twee standen.
Hoe noem je zo'n schakelaar? Ik kan er nu niet zo goed naar zoeken.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Inmiddels moge duidelijk zijn dat die 1% kennis waarmee ik zo loop te pochen in de titel, ergens in het houten gedeelte van de behuizing verstopt zal moeten zitten. :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Is dit misschien een geschikte draaischakelaar?
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Als je een bron wilt selecteren zoek je idd een draaischakelaar. Of een rotary schakelaar zoals dat in het engels heet. Aangezien je een rechterkanaal en linkerkanaal wilt schakelen heb je minimaal 3 schakelbare polen nodig. 4 is mooier aangezien je dan beide min geleiders afzonderlijk kunt schakelen. Afhankelijk van het aantal bronnen dat je wilt schakelen heb je een 3P2T of 3P3T of bij 4 de min afzonderlijk een 4P2T of 4P3T schakelaar nodig. 2T houdt in dat je 2 bronnen kan schakelen, etc.

P = pole, T is throw.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

@Xander, waarom zou je de massalijnen willen schakelen? die komen toch samen op een massapunt? zo'n oplossing zie ik maar zelden.(zeg maar nooit) meestgebruikt hier voor is 2 moederkontakten.

@arno, hiertussen staan er ook een paar, wat je ook kan doen is er wel een met drie of 4 moederkontakten nemen en de andere gebruiken voor twee indikatie LED's op het front.
anders vraag je je steeds af welke ingang staat ingeschakeld.
PS. bij de meeste draaischakelaars kun je een nokje instellen voor het maximum aantal draaistanden. je kunt dan dus ook een nemen met 4 standen.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Een reden om voor een 4-pole-switche te kiezen kreeg ik hier:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8735

Dat die JvE niet aangeschaft ging worden vermoedde ik ook al, maar t leek me nuttig even te vermelden zodat je i.i.g. wist dat 'ie bestaat zeg maar....
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Ik heb nog wat spulletjes besteld, waaronder een 4 polige schakelaar en wat van die Prefer AV24 kabel en nog wat ledjes. Het wordt zo langzamerhand tijd om echt aan de slag te gaan met bouwen.

Hier nog een layout van de versterker. Feedback wordt zeer op prijs gesteld :D
Bijlagen
layout2.jpg
rickvdvalk
Berichten: 52
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
Locatie: Delft

Bericht door rickvdvalk »

Als je de versterker 180 graden draait kan je de wisselspanning voerende draden uit je trafo weg houden van je signaal draden. Dit zou minder kans op storingen moeten geven.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik blijf erbij dat ik die ingangsschakelaar aan de achterkant erg onpraktisch vind. maar goed, dat is mijn mening. jij moet ermee werken..

Versterker in het midden en gehele ingangssectie aan de rechterkant?
Maar ja, dan zit je potmeter niet in het midden....
mooie Neutriks trouwens. :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

rickvdvalk schreef:
Als je de versterker 180 graden draait kan je de wisselspanning voerende draden uit je trafo weg houden van je signaal draden. Dit zou minder kans op storingen moeten geven.
Zoiets?
Bijlagen
layout3.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Kabels twisten helpt ook al.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

ray5150 schreef:
Ik blijf erbij dat ik die ingangsschakelaar aan de achterkant erg onpraktisch vind. maar goed, dat is mijn mening. jij moet ermee werken..

Versterker in het midden en gehele ingangssectie aan de rechterkant?
Maar ja, dan zit je potmeter niet in het midden....
mooie Neutriks trouwens. :wink:
Maak je om die schakelaar nu maar geen zorgen :) Waarschijnlijk wordt ie nauwelijks gebruikt, en ik zorg ervoor dat je er altijd goed bij kunt (de bediening van de schakelaar komt een soort van bovenop).

De volumeknop moet persé in het midden :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

b_force schreef:
Kabels twisten helpt ook al.
Bij welke kabels is dit belangrijk?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:
De volumeknop moet persé in het midden :wink:
Dan zul je een compromis moeten sluiten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Arno schreef:
b_force schreef:
Kabels twisten helpt ook al.
Bij welke kabels is dit belangrijk?
Kabels naar en van de trafo.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

b_force schreef:
Arno schreef:
b_force schreef:
Kabels twisten helpt ook al.
Bij welke kabels is dit belangrijk?
Kabels naar en van de trafo.
Okidoki, dat zal ik dan zeker doen.

Ik heb nog een layout gemaakt. Ik vind deze er wel logisch uitzien.
Bijlagen
layout4.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Arno schreef:

Okidoki, dat zal ik dan zeker doen.

Ik heb nog een layout gemaakt. Ik vind deze er wel logisch uitzien.
Dit is verreweg de beste layout.
De draden tussen potmeter en versterkerprint moet je zo kort mogelijk houden en ver weg van de draden die vanaf de trafo naar de versterker lopen.
Inderdaad kun je de draden tussen trafo en versterker het beste stevig in elkaar twisten, dat verkleint het strooiveld.
Dit moet je gewoon doen bij alle bedrading die wisselstroom voert.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik sluit mij geheel bij RobertD aan.
Met logisch denken kom je al inderdaad een heel eind.

En neem een beetje dik draad voor tussenn de versterker en luidsprekerklemmen.

Eventueel het massa sterpunt verplaatsen van achter de potmeter naar tussen de elco's.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Primaire winding van de trafo zekeren lijkt me trouwens ook wel zo netjes.
Mocht trafo ooit eens defect gaan en bv de primaire winding kortsluiten, dan heb je tenminste niet last van het probleem dat je iedere keer naar de stoppenkast hoeft te lopen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

En daar kun je heel goed deze voor gebruiken.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Arno schreef:
Er komt ook een netschakelaar. Daarachter komt een inschakelstroom begrenzer. Dat is een heel eenvoudig ding. Een speciale kroonsteen met twee weerstanden en een zekering.
Zou dit al genoeg zijn?
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Volgens mij gaat het prima werken zonder softstarter. Ik heb onlangs een AMP10 gebouwd met 4x 10.000uF bufferelko's erin, en dit werkt prima zonder softstarter. Neem wel een ruime zekering voor de primaire kant, bij mij klapt 1.6A er soms uit.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hoeveel VA is die trafo?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

625
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Hier alvast een beginnetje. Dit is zwart trespa van 3mm dik. Dit is een inzetstuk voor in het (houten) achterpaneel. Er moet nog een netschakelaar en een stroomaansluiting aan de rechterkant komen, maar die heb ik nog niet. Vergeten te bestellen :oops:
Bijlagen
achterpaneel.jpg
Plaats reactie