vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik zie smoothing 1/24 boven de freq. grafiek staan, als je nou 24 streepjes in je waterval hebt per octaaf, neemt ie die instelling mee.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
De FR in de achtergrond zegt 1/24 oct smoothing, maar de burst decay lijkt mij eerder 1/6oct te zijn.
Wat is de FFT size?
Gerrit
Wat is de FFT size?
Gerrit
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Als ik het laatste plaatje zo bekijk, tel ik 12 lijntjes per octaaf.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Heb even gekeken, maar kan het niet vinden. Bij een CSD kan je het wel instellen.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Misschien zou je iets meer resolutie zien met minder smoothing maar dit zal toch wel voldoende zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Als je het relatief bekijkt ( wel of geen demping), is het gewoon ok.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Is gewoon heel goed. Lekker luisteren maar weer!
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Net weer lekker de tijd voor genomen inderdaad.jeroen_d schreef:Is gewoon heel goed. Lekker luisteren maar weer!
Heel blij mee
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Als het inderdaad 1/12oct smoothing is dan is het erg goedds23man schreef:Als ik het laatste plaatje zo bekijk, tel ik 12 lijntjes per octaaf.
en volkomen terecht, het zijn ook prachtige luidsprekers geworden!rikpost schreef:Heel blij mee
Gerrit
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Gerrit schreef:Als het inderdaad 1/12oct smoothing is dan is het erg goedds23man schreef:Als ik het laatste plaatje zo bekijk, tel ik 12 lijntjes per octaaf.
en volkomen terecht, het zijn ook prachtige luidsprekers geworden!rikpost schreef:Heel blij mee
Gerrit
Heb de laatste tijd nog wat nihile wijzingen aan het filter gedaan .
Weer ietsje beter maar met mijn huidige kennis van zaken houd het nu wel op .
Maar al is dit de top dan ben ik er toch al erg blij mee
Heb de luidsprekers iets verder ingedraaid ,geluidsbeeld is daardoor wat beter geworden.
Volgende stap is nog wat demping aan de muur.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik ben benieuwd naar hoe je dan de veranderingen ervaart, het is best een moeilijk traject wat je nu doet.
Je moet dus proberen een objectief en neutraal luisterpanel voor je zelf te zijn, en hoe doe je dat.
En anders gewoon even aan Marike vragen wat ze van denkt.
Is duidelijk wat anders als een paar bollen maken met polyester, of vergis ik mij?
Je moet dus proberen een objectief en neutraal luisterpanel voor je zelf te zijn, en hoe doe je dat.
En anders gewoon even aan Marike vragen wat ze van denkt.
Is duidelijk wat anders als een paar bollen maken met polyester, of vergis ik mij?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Het voordeel van je eigen panel zijn is dat het er niet toe doet wat andere vinden.hannesie schreef:Ik ben benieuwd naar hoe je dan de veranderingen ervaart, het is best een moeilijk traject wat je nu doet.
Je moet dus proberen een objectief en neutraal luisterpanel voor je zelf te zijn, en hoe doe je dat.![]()
En anders gewoon even aan Marike vragen wat ze van denkt.
Is duidelijk wat anders als een paar bollen maken met polyester, of vergis ik mij?
De individuele beleving is leidend , met andere woorden ik pas de klankleur aan naar mijn smaak
Marike gaat die subtiele vershillen niet horen .
Maar inderdaad met bollen maken weet je niet waar je bent maar precies waar je heen wilt
Wel weet je op dat moment dat het lastiger is dan je ooit had gdacht
In dit geval weet je waar je bent maar niet tot waar je kunt gaan .
Maar alles klinkt wel lekker eigenlijk en das een goed teken toch?
Ergo lekker wijntje
Laatst gewijzigd door rikpost op zo 16 nov 2014, 1:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Wie niet !hannesie schreef:Jij ook al?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik zit deze keer anders gewoon aan het bier, Gulpener Neubourg, onder het motto: net zo blauw als je flessie.rikpost schreef:Wie niet !hannesie schreef:Jij ook al?
Pas wel op dat je niet verzand in getweak met de DSP.
Gerrit
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
LekkerrrrrGerrit schreef:Ik zit deze keer anders gewoon aan het bier, Gulpener Neubourg, onder het motto: net zo blauw als je flessie.rikpost schreef:Wie niet !hannesie schreef:Jij ook al?
Pas wel op dat je niet verzand in getweak met de DSP.
Gerrit
Tja dat is het gevaar met dsp het is snel en kostenloos,het tweaken dan
Maar ach vandaag was ik wat aan pielen maar dat was al weer een tijdje geleden
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Mijn ervaring is dat het wel eens verhelderend is om je set 1 a 2 week niet te beluisteren, je stapt er dan weer fris in en kunt makkelijker eventuele pijnpunten herkennen.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
In het geval van de Ultrazoom zal dat zeker het geval zijn, immers je oren hebben zich dan weer enigzins kunnen herstellen van de hoeveelheid dB's... 
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dat moet dan toch echt wachten tot de eerstvolgende vakantie.ds23man schreef:Mijn ervaring is dat het wel eens verhelderend is om je set 1 a 2 week niet te beluisteren, je stapt er dan weer fris in en kunt makkelijker eventuele pijnpunten herkennen.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ben je trouwens al begonnen aan het 'zondag precisie werk klusje' wat ik je meegegeven heb? Lukt dit je, dan cash je 300 euro op je vrij dag...
Wat uitleg: Rik heeft ook mijn 'kapotte' AT unit meegekregen. Deze was door vriend post wat grof behandeld en de konus liep lichtjes aan. De unit is echter te demonteren en in theorie wellicht weer 100% goed te krijgen door de spoel netjes in het magneet systeem proberen uit te lijnen. Dit is echter een zéér irritant en zéér veel geluld vragend klusje...
Groetjes Walter
Wat uitleg: Rik heeft ook mijn 'kapotte' AT unit meegekregen. Deze was door vriend post wat grof behandeld en de konus liep lichtjes aan. De unit is echter te demonteren en in theorie wellicht weer 100% goed te krijgen door de spoel netjes in het magneet systeem proberen uit te lijnen. Dit is echter een zéér irritant en zéér veel geluld vragend klusje...
Groetjes Walter
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ha ha nee nog niet maar er komen nog genoeg winterdagen waarin ik eens lekker de tijd kan nemen voor dit soort dingen.Walt schreef:Ben je trouwens al begonnen aan het 'zondag precisie werk klusje' wat ik je meegegeven heb? Lukt dit je, dan cash je 300 euro op je vrij dag...![]()
Wat uitleg: Rik heeft ook mijn 'kapotte' AT unit meegekregen. Deze was door vriend post wat grof behandeld en de konus liep lichtjes aan. De unit is echter te demonteren en in theorie wellicht weer 100% goed te krijgen door de spoel netjes in het magneet systeem proberen uit te lijnen. Dit is echter een zéér irritant en zéér veel geluld vragend klusje...
Groetjes Walter
Ik laat dan ook wel even weten of het lukt
De volgende stap is iets aan de muur wat die flutter echo op de luisterplaats moet verminderen/opheffen.
Vannochtend even samen een wandkleed tegen de muur boven de bank gehouden.
Wanneer je dan in je handen klapt merk je dat het nagenoeg weg is.
Een groot kleed van 160x240 Cm aan de muur is echter geen optie.
Het idee is dan ook een drieluik met dempingsmatariaal er achter.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Hallo,
Dan even ter herinnering: Ik heb nog twee dempende panelen in de aanbieding.
Groet,
Leobus
Dan even ter herinnering: Ik heb nog twee dempende panelen in de aanbieding.
Groet,
Leobus
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Over die panelen heb je vast goed nagedacht .Leobus schreef:Hallo,
Dan even ter herinnering: Ik heb nog twee dempende panelen in de aanbieding.![]()
Groet,
Leobus
Maar dat word wel prijzig en ik kom er dan ook nog 1 te kort
Ik denk dat glas of steenwol ook wel aardig werkt .
Ik heb nog een ro van spul liggen zelfs
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Goed het stond al weer een tijdje te spelen met de huidige filter set up .
en het klonk al erg lekker naar mijn mening ,maar wat ik af en toe wel leek te missen is de betrokkenheid.
het stukje vivre zeg maar die brok in je keel soms en die nauwelijks te onderdrukken traan.
Mede door de luistersessie bij Hans en ook weer bij een maat van mij met de Sonus Fabers .
kreeg ik een beetje het idee waar ik moest gaan zoeken .
dus ik had de meetresultaten er weer een bij gehaald .
dit was met het voorlaatste filter.
duidelijk heel veel af val naar het hoog .
echter wanneer ik dat opschroefde werd de klank erg hinderlijk.
dus ik had het vermoeden dat dat door de ruimte kwam.
ik heb nu de volledig gecorrigeerde baffle step verliezen en diffractie correcties allemaal voor de helft gecorrigeerd.
en daarna het geheel wat omhoog gebracht .
Het is onwaarschijnlijk wat een verbetering dit heeft gebracht .
er is zo veel meer detail en leven .
ik krijg het kippenvel du dus wel
Ook helemaal of axis bv in de keuken heb je nu heerlijk muziek .
dat klonk eerst erg muf.
hier nog twee plots op de luisterplek van voor en na. Ik heb het hoog inmiddels één db teruggebracht
Kortom het einde is nog niet in zicht .
als ik kijk hoe makkelijk er nu zo veel winst was te boeken kan ik mij niet voorstellen dat het niet nog beter kan.
op http://www.popschoolmaastricht.nl staan praktische informatie wat bepaalde frequentie gebieden dempen of oppompen met de klankkleur doet .
ik heb die informatie ook toegepast met inregelen
en het klonk al erg lekker naar mijn mening ,maar wat ik af en toe wel leek te missen is de betrokkenheid.
het stukje vivre zeg maar die brok in je keel soms en die nauwelijks te onderdrukken traan.
Mede door de luistersessie bij Hans en ook weer bij een maat van mij met de Sonus Fabers .
kreeg ik een beetje het idee waar ik moest gaan zoeken .
dus ik had de meetresultaten er weer een bij gehaald .
dit was met het voorlaatste filter.
duidelijk heel veel af val naar het hoog .
echter wanneer ik dat opschroefde werd de klank erg hinderlijk.
dus ik had het vermoeden dat dat door de ruimte kwam.
ik heb nu de volledig gecorrigeerde baffle step verliezen en diffractie correcties allemaal voor de helft gecorrigeerd.
en daarna het geheel wat omhoog gebracht .
Het is onwaarschijnlijk wat een verbetering dit heeft gebracht .
er is zo veel meer detail en leven .
ik krijg het kippenvel du dus wel
Ook helemaal of axis bv in de keuken heb je nu heerlijk muziek .
dat klonk eerst erg muf.
hier nog twee plots op de luisterplek van voor en na. Ik heb het hoog inmiddels één db teruggebracht
Kortom het einde is nog niet in zicht .
als ik kijk hoe makkelijk er nu zo veel winst was te boeken kan ik mij niet voorstellen dat het niet nog beter kan.
op http://www.popschoolmaastricht.nl staan praktische informatie wat bepaalde frequentie gebieden dempen of oppompen met de klankkleur doet .
ik heb die informatie ook toegepast met inregelen
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Zo, dat scheelt een jas zeg, goed onderweg zo.
Blij dat je weer op de goede weg zit, had het niet verwacht, toppie.
Blij dat je weer op de goede weg zit, had het niet verwacht, toppie.
