Rockford Fosgate in de slaapkamer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

20141107_183958.jpg
Beste Forumleden,

Ik ben geen doorgewinterde audiofiel, maar ik mag graag kwaliteit horen.
Al jaren bouw ik voor de hobby wel eens een subwoofer voor in de auto o.i.d.
Vaak probeer ik het ook nog met een dag klaar te hebben :oops: , maar daar heb ik nu verandering in gebracht.

Een klein maandje geleden een 4ohm inbouwversterker (230v) op de kop kunnen tikken, en daarbij een vermogens-gelijke Rockford Fosgate Prime R1S412 auto subwoofer gekocht.
Na het prototype nu aan de daadwerkelijke kast begonnen.

Bouwfoto's zijn van begin tot hoe het er nu mee voorstaat
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :D

20141105_193023.jpg
20141105_223058.jpg
20141106_201431.jpg
20141107_183958.jpg
20141108_161420.jpg
20141110_160915.jpg
IMG_20141110_203915.jpg
20141112_221042.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door Henkjan »

Welkom Dirk!
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bas focal m180 »

Hoi.

Vroeger had ik een 15 inch Rockford Fosgate in de auto.

Maar kan ook in de huiskamer.



Bouw je de kast volgens Rockford Fosgate opgave?

Zo ja zou ik niet doen, is ben ik bang een te kleine kast en poort zodat ie erg hard gaat maar niet heel laag, een beetje boombox.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door Olaf Analogue »

Gezien het formaat van de kast kon het wel eens zijn dat hij netjes zelf aan het rekenen is geweest.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bartsegers »

Mooi werk!

Ziet eruit als een litertje of 60 inderdaad.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door nxs77 »

En toen was ik gelukkig niet de enige hier met een stevige car audio sub in huis.
Succes ermee...
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

De kast is berekend via WIN Isd. ( met wat speelruimte )
Inhoud zit op 70L, met een 100mm reflexpoort 5cm diep.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

5cm? lijkt me wel heel erg kort
Maar hier zit er nog een met een car audio sub hoor, Exact PSW-308 :)
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Ik weet niet of ik wat verkeerd doe in WinISD maar ik zie een enorme piek op 65hz. Misschien kun je beter de poort dicht maken
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Ik begon bij het prototype ook met een dichte kast, maar toen hield het rond de 40 Hz op. Later bleek de poort er in toch beter.
Zoals ik al zei, de kast is berekend met wat speelruimte.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Mijn simulatie laat juist zien dat gesloten onder de 45hz juist meer doet. Ik denk dat je je high pass ook behoorlijk hoog moet hebben omdat ie op lage frequenties waarschijnlijk over xmax zal gaan in de gepoorte behuizing omdat deze zo hoog afgestemd is
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Low-pass staat altijd op 50, de rest pakken mijn JBL's weer op. Ik heb het geprobeerd met de gesloten behuizing, maar ben hier nu dik tevreden mee ;).
Hopelijk dit weekend verder met het afbouwen.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Als dit beter klinkt heb ik niks gezegd :P . Ik zou iig oppassen met het vermogen
En ben benieuwd naar het eindresultaat 8)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bartsegers »

dirkkole schreef:
Ik heb het geprobeerd met de gesloten behuizing, maar ben hier nu dik tevreden mee ;).
Hopelijk dit weekend verder met het afbouwen.
Waar geprobeerd? In de auto, of huiskamer?

Met alle respect, maar dit is een woofer die zich niet laat simuleren in de kast die jij gebruikt.
70 liter, en 55 hz afgestemd is het nu.
Tussen de 50 en 80 hertz zit een PIEK van 10db boven normaal.
De groupdelay is rampzalig, als logisch gevolg.

Gesloten in 70 liter speelt veel beter, meer sublaag!
Helemaal als je hier ook nog eens een seriecondensator voorschakeld.

Wil dat best simuleren, maar ben bang dat je gewoon met deze kast doorgaat toch ?

Als laatste wil ik even mededelen dat rockford het gebruik in vented boxen afraadt.
Bijlagen
frotford.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door markbakk »

Volgens mij gaat deze draad niet over sublaag, maar over een lekkere boembas bij 50-60Hz.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door nxs77 »

Dan is z'n pioneer sub als ik gebruik een stuk beter. Die is afgestemd op 25hz... Das pas een leuke subje.. Z'n piek van 10db lijkt mij niet bepaald fijn.

Mijn kast is ongeveer 46l met een 7cm br met een lengte van ongeveer 20cm.
5 is heel kort.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bartsegers »

Boembas is oke, maar ook een gesloten kast heeft dat in zn mars.

Juist die slechte afstemming zorgt voor een rommel bas.

Overigens lees ik dat een een LOWPASS is van 50 hz.
Dat is dus puur subbas wat je wilt weergeven.

Gaat beter dus met gesloten behuizing, en al helemaal met een seriecondensator ervoor.

(Wil hem zelfs nog simuleren in hornresp (tapped horn :goeie: ))
Alleen bij interesse natuurlijk.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door markbakk »

Het is natuurlijk de vraag wat een highpass met een hoge Q, gecombineerd met een lowpass met ongetwijfeld een nette lage Q oplevert. Ja, een bandpassfunctie op 50-55Hz met (waarschijnlijk) een wat hoge resonantie. Boeoeoeoeoeoemmmmm.
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Mijn ervaring met deze kast is dat ie 'm tot +/- 35 Hz zonder dB verlies draait, wat ie overigens zonder reflexpoort niet deed.
Ik sta zeker open voor verbeteringen! Het ging me in dit geval voornamelijk om de afwerking van de behuizing.

Hij is geplaatst in de hoek van mijn slaapkamer. Kamer is 4,5m x 4m.

Het doel is om 'm zo laag mogelijk te laten spelen.

Vraagje, wat is, en is het effect van een seriecondensator?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door Vuurkat »

dirkkole schreef:
Vraagje, wat is, en is het effect van een seriecondensator?
Bij een te kleine gesloten behuizing krijg je een bult in de respons. Een seriecondensator haalt deze weg en zorgt dat de bas ietsje dieper wordt. Zie http://www.lautsprechershop.de/hifi/aka_tief_c.htm voor een volledige uitleg.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door Henkjan »

dirkkole schreef:
Mijn ervaring met deze kast is dat ie 'm tot +/- 35 Hz zonder dB verlies draait, wat ie overigens zonder reflexpoort niet deed.
zijn dan wel de juiste gegevens gebruikt in de simulaties die gedaan zijn? want deze ervaring is niet te rijmen met de simulatie. btw: is dat in de auto of thuis? en hoe heb je dat gemeten?
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Misschien dat het zo lijkt door de grotere luchtverplaatsing? op een beetje vermogen gaat ie eigenlijk dik over xmax heen
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Dat is gemeten in de slaapkamer dmv een toongenerator
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door Bertje »

Ik heb al erg veel autosubs gesimuleerd en gebouwd en laten bouwen met succes, en RF past over het algemeen wel prima in een bassreflexbehuizing. Als je 'm voor films gaat gebruiken moet ie wel goed diep kunnen gaan, mijn ervaring zegt dat je met 70L en een poort van 10cm diameter en 5 cm lengte je een te hoge afstemming hebt gekozen. Onafhankelijk welke subwoofer je gaat gebruiken.
Ik raad je een langere poort aan, maar met de juiste T&S parameters en simulatie weet je ook hoe lang precies...
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Dan zal ik daar eerst een beroep op doen.
Wellicht is het toch nodig om een nieuwe te maken, maar zou een bandpass kist dan een betere oplossing zijn?
Ik ging ook vooral uit van de berichten her en der dat een reflex poort een diepere bass zou weergeven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”