Per kant 2 Flexunits voor het laag met per kant een Peerless XLS12 sub.Walt schreef:Worden het dan 4x AT 10C77 voor het laag of 2x?
Gerrit
Moderator: Beheerdersteam
Per kant 2 Flexunits voor het laag met per kant een Peerless XLS12 sub.Walt schreef:Worden het dan 4x AT 10C77 voor het laag of 2x?
Met de laag units en de baffle houdt de gelijkenis trouwens wel op: De mid en hoog units staan op een constructie van 15mm x 15mm aluminium profiel en staal strip. Het profiel is op een plaat bevestigd, het geheel staat volledig los van de laag baffle. Rechts in de achtergrond ligt de sub die straks het stuk onder 50Hz voor z'n rekening gaat nemen.Walt schreef:De gekozen woofers en de baffle afmetingen komen me bekend voor...Wellicht kun je Jeroen_d eens een PB sturen over de toe te passen dipool correctie.
Groetjes Walter
Welke gordijnen? Oh, je bedoeld mijn geavanceerde instelbare akoestische diffusors/absorbersSSassen schreef:Leuk motief op je gordijnen
Even zonder dollen, de gordijnen zijn wel buitengewoon effectief als het gaat om het reduceren van flutter echo. Het zijn ook gordijnen van lichte stof, ik denk dat zware velours gordijnen teveel hoog zouden wegnemen.ray5150 schreef:ja, je weet het leuk te vertellen, Gerrit.
Dat je daar nou net over moet beginnen... Ik had nog zo gehoopt dat het niet zou opvallen dat het patroon bij de linker luidspreker niet gelijk is aan dat bij de rechter luidspreker, met een beetje mazzel hebben de luchtmoleculen niets in de gatenSSassen schreef:En 't vloerkleed? Zit daar ook een verhaal achter?![]()
Sorry, ik kan 't niet laten, je bent niet tot antwoorden verplicht hoor!
Dank jeAudiolicious schreef:Ik wilde alleen even reageren om m'n complimenten te geven aan Gerrit, wat een prachtproject en wat een aandacht voor detail, ik volg dit topic (en het zelfbouw bandje topic) met veel interesse.
Het gaat nu maar door één luidspreker, het moeilijke van die opname zit denk ik vooral in de ruimte. Het wordt dus nog afwachten hoe het gaat met twee luidsprekers, maar ik heb daar alle vertrouwen inhannesie schreef:Het leuke is dan dat die opname van die sacd bekend is als een erg moeilijk weer te geven.
Dat is dan helemaal leuk.
Mijn ervaring is dat je bij deze woofers het beste een eerste orde shelving lowpass kan gebruiken die over het hele werkingsgebied loopt. In jouw geval zou dat zijn van 20-400Hz. Dat betekent een gain van 20 (26dB) en een centrale frequentie van 90Hz. Dat geheel verzwak je in de DSP om het rendement aan te passen op de NEO10. Daaroverheen leg je dan in je DSP een 24dB/octaaf LR-filter, waarbij je via enige trial-and-error het elektrische kantelpunt zodanig kiest dat je uitkomt op het akoestisch gewenste kantelpunt. Het resultaat zal dan in het laag wat minder vlak lopen, akoestisch naar de laagste frequenties toe meer als LR dan als BW, maar zoals gezegd de ervaring leert dat dit met deze woofers beter klinkt. Ik zet er graag op 20Hz nog een eerste orde highpass bij, zodat subsonic slechts beperkt de woofers wordt ingestuurd. Het geheel gaat dan ook in het subsonic akoestisch gezien naar 4de orde highpass (2de orde eigen afval woofer, 1ste orde highpass en 1ste orde dipool-effect, samen vormen deze effecten 4de orde).Gerrit schreef:Mijn idee was om met één asymmetrische shelf de dipool afval te corrigeren en tegelijk één deel van een 24dB/oct LR filter te maken. De dipool afval is theoretisch 6dB/oct, ik weet niet wat voor een Q daar bij hoort maar het moet in ieder geval een klein getal zijn. Zo heb ik wat lopen spelen en kwam op de parameters uit die in de screenshot te zien zijn. Het resultaat is in ieder geval mooi vlak.
Wellicht kan iemand met kennis van de theoretische achtergronden van filters hier iets over roepen.
Gerrit
Dank je voor deze infojeroen_d schreef:Mijn ervaring is dat je bij deze woofers het beste een eerste orde shelving lowpass kan gebruiken die over het hele werkingsgebied loopt. In jouw geval zou dat zijn van 20-400Hz. Dat betekent een gain van 20 (26dB) en een centrale frequentie van 90Hz. Dat geheel verzwak je in de DSP om het rendement aan te passen op de NEO10. Daaroverheen leg je dan in je DSP een 24dB/octaaf LR-filter, waarbij je via enige trial-and-error het elektrische kantelpunt zodanig kiest dat je uitkomt op het akoestisch gewenste kantelpunt. Het resultaat zal dan in het laag wat minder vlak lopen, akoestisch naar de laagste frequenties toe meer als LR dan als BW, maar zoals gezegd de ervaring leert dat dit met deze woofers beter klinkt. Ik zet er graag op 20Hz nog een eerste orde highpass bij, zodat subsonic slechts beperkt de woofers wordt ingestuurd. Het geheel gaat dan ook in het subsonic akoestisch gezien naar 4de orde highpass (2de orde eigen afval woofer, 1ste orde highpass en 1ste orde dipool-effect, samen vormen deze effecten 4de orde).Gerrit schreef:Mijn idee was om met één asymmetrische shelf de dipool afval te corrigeren en tegelijk één deel van een 24dB/oct LR filter te maken. De dipool afval is theoretisch 6dB/oct, ik weet niet wat voor een Q daar bij hoort maar het moet in ieder geval een klein getal zijn. Zo heb ik wat lopen spelen en kwam op de parameters uit die in de screenshot te zien zijn. Het resultaat is in ieder geval mooi vlak.
Wellicht kan iemand met kennis van de theoretische achtergronden van filters hier iets over roepen.
Gerrit
Dank jeray5150 schreef:Je Ncore versterkers zijn erg mooi opgebouwd, keurig hoor.
Een iets hogere baffle maakt echt niks uit.Gerrit schreef:Nog meer nuttige info![]()
Als ik me niet vergis kan dat filter in de Clio software over de bestaande meting heen gelegd worden, moet ik even nazoeken. Dat resultaat kan dan in de filter designer geladen worden.
Ik was van plan de baffle 5cm hoger te maken en beide drivers dus ook 5cm omhoog te schuiven, dan kunnen de versterkers onder de onderste driver gelegd worden en wordt het geheel compacter. Zo dat nog een nadelige invloed kunnen hebben?
Gerrit
Dat is mooi.jeroen_d schreef:Een iets hogere baffle maakt echt niks uit.
De twee subs zijn Thor's met de XLS12 in 50l. Ik ben niet van plan het originele actieve filter te gebruiken, juist hier biedt een DSP echt voordelen boven een analoog filter vanwege de mogelijkheid tot room correction. In de Thor ASP kun je ook notch filters maken, maar wat een gepruts zeg om dat uit te rekenen, te bouwen, weer aan te passen etc., daarom is het er ook nog niet van gekomen.jeroen_d schreef:Wat betreft sublaag: onder 40Hz zijn deze woofers wat minder geschikt voor. De correcties die ik voorstelde resulteren in een karakteristiek die lijkt op 2de orde Butterworth op 50Hz. Uiteraard gaat het beneden 20Hz over in 4de orde. Dat is dus op zich al een redelijke basis om er een sub bij aan te laten sluiten. Voor het aansluiten van die sub zou ik juist niet uitgaan van wat de XLS-10 precies doet in de box, maar veel meer van wat er in het laagste octaaf gebeurt en dat gemeten op je luisterplek. Op die basis kun je de mooiste aanvulling krijgen op je dipoolwoofer, die je waarschijnlijk verder ongecorrigeerd kunt laten voor wat betreft kamer akoestiek.