Di3+, the Totem of Tone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gerrit
Contacteer:

Re: Di3+, the Totem of Tone

Bericht door Gerrit »

Walt schreef:
Worden het dan 4x AT 10C77 voor het laag of 2x?
Per kant 2 Flexunits voor het laag met per kant een Peerless XLS12 sub.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Maar eens de AT10's op een testbaffle gezet en wat gemeten om een idee te krijgen van de spreiding en de noodzakelijke dipool correctie. Het meten in het laag-mig gebied is in een huiskamer eigenlijk niet te doen, het is dus slechts een indicatie van wat er echt aan de hand is.
Hier zijn twee AT10 Flexunits in een absoluut minimale baffle:
AT10-test-baffle-front.jpg
Twee platen MDF van 61cm x 33cm op elkaar gelijmd, gesteund door twee eenvoudige hoekijzers.
AT10-test-baffle-side.jpg
De drivers zijn natuurlijk wel verzonken en de achterkant is 45 graden uitgefreesd. In het hout zitten gewoon moeren met bouten assorti :lol: De zijkanten heb ik nog niet afgeschuind omdat ik nog niet weet of er misschien wat bij kan/moet.
Voor deze metingen heb ik eerst alleen de bovenste driver aangesloten, eerst een MLS respons op 2cm van de conus:
AT10-2cm-MLS.png
Dit is met 1/12oct smothing, tussen de 100Hz en 600Hz loopt het erg mooi recht. De scherpe piek bij 2kHz wordt waarschijnlijk versterkt doordat er op maar 2cm afstand gemeten wordt, verder is het best rustig allemaal.
Hier zijn metingen op 50cm afstand bij 0(rood), 30(groen), 60(blauw), 80(paars) en 90(grijs) graden:
AT10-MLS-50cm-0-30-60-80-90.jpg
Deze metingen zijn unsmoothed. De driver gedraagt zich als een dipool tot ongeveer 400Hz, verder valt er eigenlijk weinig op te maken uit de metingen.
Hier is de normalized directivity:
AT10-50cm-normalized-directivity.~png.jpg
50cm afstand is te weinig om bij zo'n driver echt iets zinnigs te kunnen zeggen, het is onder de 500Hz in ieder geval behoorlijk strak. Op basis van deze resultaten zou ik de baffle in ieder geval niet breder maken.

De MLS impuls data exporteer ik uit Clio als tekst, in Excel sloopt ik er de overbodige data uit zodat het in de Hypex software geladen kan worden. Hier is een asymmetrische shelf op het laag:
AT10-filter.png
De blauwe curve is het filter op het laag, de rode curve is het resultaat van het filter op de meting (ook de rode curve in de MLS meting). De groene curve is de Neo10 voorzien van een shelf.
Mijn idee was om met één asymmetrische shelf de dipool afval te corrigeren en tegelijk één deel van een 24dB/oct LR filter te maken. De dipool afval is theoretisch 6dB/oct, ik weet niet wat voor een Q daar bij hoort maar het moet in ieder geval een klein getal zijn. Zo heb ik wat lopen spelen en kwam op de parameters uit die in de screenshot te zien zijn. Het resultaat is in ieder geval mooi vlak.
Wellicht kan iemand met kennis van de theoretische achtergronden van filters hier iets over roepen.

Gerrit
Walt

Bericht door Walt »

De gekozen woofers en de baffle afmetingen komen me bekend voor... :lol: Wellicht kun je Jeroen_d eens een PB sturen over de toe te passen dipool correctie.

Groetjes Walter
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Walt schreef:
De gekozen woofers en de baffle afmetingen komen me bekend voor... :lol: Wellicht kun je Jeroen_d eens een PB sturen over de toe te passen dipool correctie.

Groetjes Walter
Met de laag units en de baffle houdt de gelijkenis trouwens wel op:
Di3-test-Orion.jpg
De mid en hoog units staan op een constructie van 15mm x 15mm aluminium profiel en staal strip. Het profiel is op een plaat bevestigd, het geheel staat volledig los van de laag baffle. Rechts in de achtergrond ligt de sub die straks het stuk onder 50Hz voor z'n rekening gaat nemen.

Gerrit
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leuk motief op je gordijnen :D
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

SSassen schreef:
Leuk motief op je gordijnen :D
Welke gordijnen? Oh, je bedoeld mijn geavanceerde instelbare akoestische diffusors/absorbers :mrgreen: Het zal duidelijk zijn dat de kleurstelling van groot belang is op de weergave, het gekozen motief zorgt voor een extra warm en natuurlijk geluidsbeeld O:)

Gerrit
ray5150

Bericht door ray5150 »

:lol: ja, je weet het leuk te vertellen, Gerrit. :wink:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ray5150 schreef:
:lol: ja, je weet het leuk te vertellen, Gerrit. :wink:
Even zonder dollen, de gordijnen zijn wel buitengewoon effectief als het gaat om het reduceren van flutter echo. Het zijn ook gordijnen van lichte stof, ik denk dat zware velours gordijnen teveel hoog zouden wegnemen.
De luidsprekers staan ook bijna exact 1,2m van de wand om genoeg tijd tussen direct en reflectie te krijgen.

Gerrit
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En 't vloerkleed? Zit daar ook een verhaal achter? :D

Sorry, ik kan 't niet laten, je bent niet tot antwoorden verplicht hoor!
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

SSassen schreef:
En 't vloerkleed? Zit daar ook een verhaal achter? :D

Sorry, ik kan 't niet laten, je bent niet tot antwoorden verplicht hoor!
Dat je daar nou net over moet beginnen... Ik had nog zo gehoopt dat het niet zou opvallen dat het patroon bij de linker luidspreker niet gelijk is aan dat bij de rechter luidspreker, met een beetje mazzel hebben de luchtmoleculen niets in de gaten :-$ Van elektronen is immers bekend dat ze kunnen lezen wat er op de buitenkant van een kabel staat zodat ze weten of ze wel de goede kant uit gaan :mrgreen:
Ik hoop binnenkort mono te kunnen luisteren, ben nu bezig met nog twee NCore plankjes.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

De economie in Groningen trekt aan:
NCore-4plates.jpg
Genoeg om een actief vierweg systeem te ontwikkelen. Er is sprake van enige overkill, maar niet zo erg als je zou denken. Alleen de NCore die de Neo10 aanstuurt heeft het erg makkelijk. Op de woofers zit een forse dipool compensatie van 15dB bij 45Hz en dat vereist de nodige headroom qua vermogen. De Ncore voor de tweeter mag echt aan het werk en serieus stroom leveren. Om het makkelijk te maken heeft iedere Ncore z'n eigen voeding, dit zorgt ook voor een enorme piek reserve.

Het meten aan de set:
Di3-measurements.jpg
Hier wordt aan de tweeter gemeten met in de achtergrond maar één NCore.
Hier is het spectrum voor de Neo10-bandje combinatie, de curve in groen is met de tweeter geïnverteerd:
Neo10-FC01-filtered-MLS-inv.png
Dat sluit dus netjes aan. Het is wederom unsmoothed 8)
Hier is het bijbehorende vervalspectrum:
Neo10-FC01-filtered-CSD40.png
Had ik al gezegd dat dit unsmoothed is? O:)

Op dit moment ben ik aan het luisteren naar een 3.0 surround systeem :lol:
Het is echt heel bizar als je langs de luidspreker loopt, naast de luidspreker hoor je alleen maar reflectie de luidspreker zelf hoor je gewoon niet. Over de plaatsing valt nu natuurlijk niets te zeggen :lol: , maar zelfs in mono heeft deze luidspreker meer ruimte dan menige stereo set. Er moet natuurlijk nog het nodige gebeuren om de afstemming helemaal goed te krijgen maar stemmen klinken in ieder geval al prachtig en zelfs zonder sub is er al een stevig fundament. Het klinkt ook allemaal erg makkelijk :kwijl: Dit systeem is hard op weg om z'n naam waar te maken. 8)

Gerrit
Laatst gewijzigd door Gerrit op wo 12 nov 2014, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Audiolicious

Bericht door Audiolicious »

Ik wilde alleen even reageren om m'n complimenten te geven aan Gerrit, wat een prachtproject en wat een aandacht voor detail, ik volg dit topic (en het zelfbouw bandje topic) met veel interesse.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Audiolicious schreef:
Ik wilde alleen even reageren om m'n complimenten te geven aan Gerrit, wat een prachtproject en wat een aandacht voor detail, ik volg dit topic (en het zelfbouw bandje topic) met veel interesse.
Dank je :) Dit project is weliswaar erg kostbaar en op een aantal punten behoorlijk over the top, maar het bandje is zeer betaalbaar en natuurlijk ook op een andere manier toe te passen, in combinatie met andere drivers en andere versterkers.
De essentie van dit project zit hem vooral in het gebruik van DSP en klasse D versterkers met veel vermogen om iets te maken wat op een andere manier niet kan.

Het begint er ook op te lijken dat als je alles weglaat wat de boel zou kunnen verzieken dat het dan bijna vanzelf goed komt. Het is nu ook best wel een uitdaging om het geheel ook mooi vorm te geven. Voor de definitieve baffles heb ik een sandwich constructie bedacht van 4 x 6mm vliegtuigtriplex met daar tussen 3 x 3mm lood. Het geheel wordt verlijmd met twee componenten epoxy lijm, bij UHU hebben ze dat desnoods per emmer O:)

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Hier een foto van mijn nieuwe cognitieve dissonantie generator:
Di3-test-system-b.jpg
Het werkt als volgt: Je zet een SACD op met Lavinia Meijer (op harp) die werk van Philip Glass speelt, vervolgens loopt je door de kamer en vraagt je af waar toch die harp is. Als je één meter van het systeem af staat hoor je de harp voor je maar je ziet hem niet, het is een vreemde gewaarwording, je hersens zijn gewoon niet in staat het geluid te koppelen aan de bron. De harp staat op dezelfde plek als de luidspreker, maar je hersens leggen het verband niet. Het timbre van de harp is ook zeer constant als je door de kamer loopt, erg mooi.

Gerrit
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Het leuke is dan dat die opname van die sacd bekend is als een erg moeilijk weer te geven.

Dat is dan helemaal leuk. :kwijl:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

hannesie schreef:
Het leuke is dan dat die opname van die sacd bekend is als een erg moeilijk weer te geven.

Dat is dan helemaal leuk. :kwijl:
Het gaat nu maar door één luidspreker, het moeilijke van die opname zit denk ik vooral in de ruimte. Het wordt dus nog afwachten hoe het gaat met twee luidsprekers, maar ik heb daar alle vertrouwen in O:)

Gerrit
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik speel hem hier af via DSD, en weet wel dat het een zeer complex signaal is. :sure:

Bij een demo speelde ik ook een stukje van die opnames, en heb hem snel op stop gezet om de bouwer van de luidspreker niet voor het hoofd te stoten, en daar bleek dat dus ook weer hoe moeilijk dat was weer te geven.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gerrit schreef:
Mijn idee was om met één asymmetrische shelf de dipool afval te corrigeren en tegelijk één deel van een 24dB/oct LR filter te maken. De dipool afval is theoretisch 6dB/oct, ik weet niet wat voor een Q daar bij hoort maar het moet in ieder geval een klein getal zijn. Zo heb ik wat lopen spelen en kwam op de parameters uit die in de screenshot te zien zijn. Het resultaat is in ieder geval mooi vlak.
Wellicht kan iemand met kennis van de theoretische achtergronden van filters hier iets over roepen.

Gerrit
Mijn ervaring is dat je bij deze woofers het beste een eerste orde shelving lowpass kan gebruiken die over het hele werkingsgebied loopt. In jouw geval zou dat zijn van 20-400Hz. Dat betekent een gain van 20 (26dB) en een centrale frequentie van 90Hz. Dat geheel verzwak je in de DSP om het rendement aan te passen op de NEO10. Daaroverheen leg je dan in je DSP een 24dB/octaaf LR-filter, waarbij je via enige trial-and-error het elektrische kantelpunt zodanig kiest dat je uitkomt op het akoestisch gewenste kantelpunt. Het resultaat zal dan in het laag wat minder vlak lopen, akoestisch naar de laagste frequenties toe meer als LR dan als BW, maar zoals gezegd de ervaring leert dat dit met deze woofers beter klinkt. Ik zet er graag op 20Hz nog een eerste orde highpass bij, zodat subsonic slechts beperkt de woofers wordt ingestuurd. Het geheel gaat dan ook in het subsonic akoestisch gezien naar 4de orde highpass (2de orde eigen afval woofer, 1ste orde highpass en 1ste orde dipool-effect, samen vormen deze effecten 4de orde).
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

jeroen_d schreef:
Gerrit schreef:

Gerrit
Mijn ervaring is dat je bij deze woofers het beste een eerste orde shelving lowpass kan gebruiken die over het hele werkingsgebied loopt. In jouw geval zou dat zijn van 20-400Hz. Dat betekent een gain van 20 (26dB) en een centrale frequentie van 90Hz. Dat geheel verzwak je in de DSP om het rendement aan te passen op de NEO10. Daaroverheen leg je dan in je DSP een 24dB/octaaf LR-filter, waarbij je via enige trial-and-error het elektrische kantelpunt zodanig kiest dat je uitkomt op het akoestisch gewenste kantelpunt. Het resultaat zal dan in het laag wat minder vlak lopen, akoestisch naar de laagste frequenties toe meer als LR dan als BW, maar zoals gezegd de ervaring leert dat dit met deze woofers beter klinkt. Ik zet er graag op 20Hz nog een eerste orde highpass bij, zodat subsonic slechts beperkt de woofers wordt ingestuurd. Het geheel gaat dan ook in het subsonic akoestisch gezien naar 4de orde highpass (2de orde eigen afval woofer, 1ste orde highpass en 1ste orde dipool-effect, samen vormen deze effecten 4de orde).
Dank je voor deze info :) Ik ga dat zeker uitproberen. Het laag is helaas in een huiskamer niet of nauwelijks te meten, dat maakt het allemaal een stuk lastiger. Als het dit weekeind een beetje weer is en windstil dan zal ik proberen buiten te meten om in ieder geval een referentie te hebben. Weergave van lage tonen is toch al een groot probleem bij weergave in een gemiddelde huiskamer. Bij de afstemming wil ik deze keer ook zeker gebruik maken van 'sweeps', dus een snel verloop van hoog naar laag en dan luisteren of het regelmatig gaat of dat er duidelijk pieken en dalen te horen zijn. De luisterpositie is midden in de kamer, dus dat maakt het weer wat makkelijker.
Het is trouwens nog steeds de bedoeling dat de subwoofers het stuk onder de 50Hz voor hun rekening gaan nemen. Het laag uit de Flexunits is prachtig maar ik mis toch dat hele diepe wat uit de subs komt.
De baffle beweegt trouwens erg weinig, dat is ook erg mooi. Vergeleken met de XLS10 in de Orion is de bewegende massa van de AT maar een derde en dat merk je!

Gerrit
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is eigenlijk helemaal niet erg dat je niet goed kan meten, want het gedrag is zeer voorspelbaar. Je krijgt gewoon 6dB kortsluiting dus als je een eerste orde hoogdoorlaatfilter op 400Hz op je close range meting zet dan heb je al een mooie voorspelling van het amplitude en fasegedrag van de dipool. Dat simulatieresultaat knip en plak je bij de semi-dode kamermeting die je redelijk geldig kunt laten zijn in je huiskamer vanaf 300Hz.

Ik heb ter controle eens in een grote fabriekshal een grondvlak meting gedaan, waarbij ik een tijdvenster van 20ms voor elkaar kreeg zonder reflecties. Dat gaf geen ander resultaat dan dat ik op bovenstaande manier had verkregen. Zo'n woofer gedraagt zich als zuivere piston in het laag, dus de close range meting geeft betrouwbaar zijn gedrag weer als gevolg van de akoestische belasting die de baffle hem geeft. Zoals boven aangegeven, het dipoolgedrag is vrij eenvoudig daarop te simuleren. Je kunt eventueel ook nog in The Edge kijken wat je zou mogen verwachten op basis van de baffle die je nu hebt.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Nog meer nuttige info :)
Als ik me niet vergis kan dat filter in de Clio software over de bestaande meting heen gelegd worden, moet ik even nazoeken. Dat resultaat kan dan in de filter designer geladen worden.
Ik was van plan de baffle 5cm hoger te maken en beide drivers dus ook 5cm omhoog te schuiven, dan kunnen de versterkers onder de onderste driver gelegd worden en wordt het geheel compacter. Zo dat nog een nadelige invloed kunnen hebben?

Gerrit
ray5150

Bericht door ray5150 »

Je Ncore versterkers zijn erg mooi opgebouwd, keurig hoor. :goedzo:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ray5150 schreef:
Je Ncore versterkers zijn erg mooi opgebouwd, keurig hoor. :goedzo:
Dank je :)
En dat zijn nog maar de 'plankjes' voor de test. De voedingskabels van de SMPS naar de Ncore zijn wel definitief, die zijn op maat gemaakt met de buiging er in zodat ze een strakke bundel vormen. De relatieve plaatsing van de voeding en de versterker wordt in de definitieve versie ook zo, dan blijven signaal en voeding mooi van elkaar gescheiden. Hoe het precies moet worden weet ik nu nog niet, dat hangt af de benodigde koeling (voornamelijk van de serieweerstanden) en de uiteindelijke vorm van de baffle.
Ik ben trouwens wel blij dat ik zo'n dure tang heb aangeschaft, dat werkt best wel makkelijk en je krijgt hele mooie krimp verbindingen.

Gerrit
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gerrit schreef:
Nog meer nuttige info :)
Als ik me niet vergis kan dat filter in de Clio software over de bestaande meting heen gelegd worden, moet ik even nazoeken. Dat resultaat kan dan in de filter designer geladen worden.
Ik was van plan de baffle 5cm hoger te maken en beide drivers dus ook 5cm omhoog te schuiven, dan kunnen de versterkers onder de onderste driver gelegd worden en wordt het geheel compacter. Zo dat nog een nadelige invloed kunnen hebben?

Gerrit
Een iets hogere baffle maakt echt niks uit.

Wat betreft sublaag: onder 40Hz zijn deze woofers wat minder geschikt voor. De correcties die ik voorstelde resulteren in een karakteristiek die lijkt op 2de orde Butterworth op 50Hz. Uiteraard gaat het beneden 20Hz over in 4de orde. Dat is dus op zich al een redelijke basis om er een sub bij aan te laten sluiten. Voor het aansluiten van die sub zou ik juist niet uitgaan van wat de XLS-10 precies doet in de box, maar veel meer van wat er in het laagste octaaf gebeurt en dat gemeten op je luisterplek. Op die basis kun je de mooiste aanvulling krijgen op je dipoolwoofer, die je waarschijnlijk verder ongecorrigeerd kunt laten voor wat betreft kamer akoestiek.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

jeroen_d schreef:
Een iets hogere baffle maakt echt niks uit.
Dat is mooi.
jeroen_d schreef:
Wat betreft sublaag: onder 40Hz zijn deze woofers wat minder geschikt voor. De correcties die ik voorstelde resulteren in een karakteristiek die lijkt op 2de orde Butterworth op 50Hz. Uiteraard gaat het beneden 20Hz over in 4de orde. Dat is dus op zich al een redelijke basis om er een sub bij aan te laten sluiten. Voor het aansluiten van die sub zou ik juist niet uitgaan van wat de XLS-10 precies doet in de box, maar veel meer van wat er in het laagste octaaf gebeurt en dat gemeten op je luisterplek. Op die basis kun je de mooiste aanvulling krijgen op je dipoolwoofer, die je waarschijnlijk verder ongecorrigeerd kunt laten voor wat betreft kamer akoestiek.
De twee subs zijn Thor's met de XLS12 in 50l. Ik ben niet van plan het originele actieve filter te gebruiken, juist hier biedt een DSP echt voordelen boven een analoog filter vanwege de mogelijkheid tot room correction. In de Thor ASP kun je ook notch filters maken, maar wat een gepruts zeg om dat uit te rekenen, te bouwen, weer aan te passen etc., daarom is het er ook nog niet van gekomen.
Het afstemmen van de sub en de woofers wordt ook een interessant verhaal op zich. De combinatie van gesloten sub en dipool woofer is volgens mij echt ideaal, de sub zorgt er voor dat de woofers geen grote uitslag hoeven te maken, de woofers kunnen dan het deel van het laag voor hun rekening nemen waar de meeste problemen zijn in een huiskamer welke daardoor veel minder ernstig zijn.

Gerrit
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”