Twee subwoofers in 1 kast, hoe dit aan te pakken?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

sjons

Bericht door sjons »

Barnie25 schreef:
Zouden jouw PR's werken insamen werking met mijn dayton woofers?
En zijn deze wezenlijk beter dan die van Dayton zelf?
wat zou mijn voordeel zijn?
Het maakt niet zoveel uit welke PR's je neemt, zolang je ze maar goed afstemt. Grootste voordeel is een 'strakker' geluid t.o.v. een vented box. En de daytons zijn ietwat bedoelt voor een gesloten systeem, wat je met PRs ook hebt. Ik heb deze speaker zelf ook, samen met 2 8" PRs (deze box), en ik vond em bij 't eerste testje redelijk goed klinken (al gaat ie niet superlaag).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

PR is niet gesloten....

de APR's hebben als voordeel boven gewone PRs dat je ze kan tunen zonder ze uit de kast te halen.
Barnie25

Bericht door Barnie25 »

sjons schreef:
Barnie25 schreef:
Zouden jouw PR's werken insamen werking met mijn dayton woofers?
En zijn deze wezenlijk beter dan die van Dayton zelf?
wat zou mijn voordeel zijn?
Het maakt niet zoveel uit welke PR's je neemt, zolang je ze maar goed afstemt. Grootste voordeel is een 'strakker' geluid t.o.v. een vented box. En de daytons zijn ietwat bedoelt voor een gesloten systeem, wat je met PRs ook hebt. Ik heb deze speaker zelf ook, samen met 2 8" PRs (deze box), en ik vond em bij 't eerste testje redelijk goed klinken (al gaat ie niet superlaag).
Zoals jij hem hebt lijkt mij wel wat maar dan met aan de voor kant twee woofers, aan beide kanten een PR en aan de achter kant een hypex
sjons

Bericht door sjons »

Henkjan schreef:
PR is niet gesloten....
Ik weet dat ze vaak vergeleken worden met een BR, maar die van mij zijn toch echt wel kompleet luchtdicht... (ervanuitgaande dat mijn afwerking dat toelaat natuurlijk...)
Of spreken we mekaar nu tegen op twee verschillende vlakken (mechanisch en akoestisch) ?!? :? :twisted:
Barnie25 schreef:
Zoals jij hem hebt lijkt mij wel wat maar dan met aan de voor kant twee woofers, aan beide kanten een PR en aan de achter kant een hypex
Hou er wel rekening mee dat je PR oppervlak vrij veel groter moet zijn dan je woofer(s). Als je dezelfde PRs zou gebruiken als in de Triska zou ik voor 4 stuks gaan. Die van HenkJan zijn 10" (toch), dus misschien dat je in dat geval er drie (?) nodig hebt... Maar om daar een zinnig antwoord op te geven is mijn theoretische kennis ook wat ontoereikend...
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Nu wil ik geen spelbreker zijn, maar als je 2 of 3 passief membranen moet kopen, kun je die centjes toch ook steken in een 2e gelijke unit?
Als je dan toch lager wilt komen (voordeel PR) kun je wat boosten.
Door twee units te nemen heb je meer ruimte om te boosten schat ik zo.

Ander nadeel is dat een PR niet impulsgecompenseerd is.
Barnie25

Bericht door Barnie25 »

twee keer een 12' zal ook werken denk ik, toch?
Barnie25

Bericht door Barnie25 »

bartsegers schreef:
Nu wil ik geen spelbreker zijn, maar als je 2 of 3 passief membranen moet kopen, kun je die centjes toch ook steken in een 2e gelijke unit?
Als je dan toch lager wilt komen (voordeel PR) kun je wat boosten.
Door twee units te nemen heb je meer ruimte om te boosten schat ik zo.

Ander nadeel is dat een PR niet impulsgecompenseerd is.
Ik denk dat ik er een BR kast van maak, is goedkoper en net zo makkelijk, (zo extreem laag hoeft hij niet te gaan).

Maar hoe kun je berekenen hoe dik en lang je baspijpen moeten zijn?
k.p.

Bericht door k.p. »

Barnie25 schreef:
Ik denk dat ik er een BR kast van maak, is goedkoper en net zo makkelijk, (zo extreem laag hoeft hij niet te gaan).

Maar hoe kun je berekenen hoe dik en lang je baspijpen moeten zijn?
Hier kun je dus winISD voor gebruiken.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Ook een beetje tegenstrijdig...
Zo extreem laag en diep hoeft het niet. (waarom dan basreflex kiezen?)

Ik heb nu ff geen tijd om boxsim op te starten, sorry. maar iks chat dat er wel wat leuks mee te maken is!

Gewoon gesloten (GHP) en een mooi clean subgeluid!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als aan de diepgang niet al te zware eisen gesteld worden, doe dan idd gesloten (al dan niet GHP)

sjons schreef:
Henkjan schreef:
PR is niet gesloten....
Ik weet dat ze vaak vergeleken worden met een BR, maar die van mij zijn toch echt wel kompleet luchtdicht... (ervanuitgaande dat mijn afwerking dat toelaat natuurlijk...)
Of spreken we mekaar nu tegen op twee verschillende vlakken (mechanisch en akoestisch) ?!? :? :twisted:
idd 8)
Barnie25

Bericht door Barnie25 »

iig ik wil zo diep mogelijk maar wil niet veel geld uitgeven, bassreflex pijpen zijn goed en niet heel duur.

maar in winIS kan ik dit alles bereken?

hoe zou een gesloten kast zijn? alleen amp met woofers in een kast?
richard

Re: Twee subwoofers in 1 kast, hoe dit aan te pakken?

Bericht door richard »

Barnie25 schreef:
Of adviseren jullie om het anders te doen?
De akoestisch meest optimale opstelling is om ze tegenover elkaar in de zijkanten van de kast te zetten. Daarbij zet je één woofer achterste voren en sluit hem uit fase aan zodat de beweging van beide woofers gelijktijdig naar binnen of naar buiten zijn gericht.
Zet ze wel beide in hun eigen kastvolume, zodat ze elkaar minimaal beïnvloeden. Koppel de woofers aan elkaar met draadstangen en steunen door de kast. Voordeel van een dergelijke opbouw is dat de bewegingen van beide woofers elkaar opheffen en trillingen van de kast tengevolge van die beweging worden geminimaliseerd. Als je één van de woofers omgekeerd plaatst zal de tweede harmonische vervorming van het geheel afnemen, woofers bewegen immers asymmetrisch.
Barnie25

Re: Twee subwoofers in 1 kast, hoe dit aan te pakken?

Bericht door Barnie25 »

richard schreef:
Barnie25 schreef:
Of adviseren jullie om het anders te doen?
De akoestisch meest optimale opstelling is om ze tegenover elkaar in de zijkanten van de kast te zetten. Daarbij zet je één woofer achterste voren en sluit hem uit fase aan zodat de beweging van beide woofers gelijktijdig naar binnen of naar buiten zijn gericht.
Zet ze wel beide in hun eigen kastvolume, zodat ze elkaar minimaal beïnvloeden. Koppel de woofers aan elkaar met draadstangen en steunen door de kast. Voordeel van een dergelijke opbouw is dat de bewegingen van beide woofers elkaar opheffen en trillingen van de kast tengevolge van die beweging worden geminimaliseerd. Als je één van de woofers omgekeerd plaatst zal de tweede harmonische vervorming van het geheel afnemen, woofers bewegen immers asymmetrisch.
Hoe zouden de basspijpen in dit plaatje bassen? Moet dan twee basspijpen hebben (voor bij elke sub 1).

En moeten de woofers compleet van elkaar gescheiden zijn of een wand met airducts erin?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ze mogen ook in 1 volume hoor.. Is net zo goed..

ter info: 2.5 weg systeempjes presteren net zo goed (wb vervorming) met beide woofers in 1 kastvolume.
Barnie25

Bericht door Barnie25 »

Montana schreef:

ter info: 2.5 weg systeempjes presteren net zo goed (wb vervorming) met beide woofers in 1 kastvolume.
Maar het is ook daar in handiger om de woofers achter elkaar te plaatsen met beide dezelfde kant op wijzend? Moet je de achterste dan binnen in de kast monteren? Want het is lelijk om de achterkant van de woofer uit de zijkant zien komen.
richard

Bericht door richard »

Barnie25 schreef:
Montana schreef:

Maar het is ook daar in handiger om de woofers achter elkaar te plaatsen met beide dezelfde kant op wijzend? Moet je de achterste dan binnen in de kast monteren? Want het is lelijk om de achterkant van de woofer uit de zijkant zien komen.
Natuurlijk kan dat ook, je kan ze ook beide in de voorkant bouwen. Maar je maakt een compromis ten opzichte van de meest optimale geluidskwaliteit. Ten gunste van een betere esthetiek, wat natuurlijk ook niet verkeerd is. Of je doet gek en koopt woofers waarbij het uitzicht op de magneet ook geen straf is:

Afbeelding
Barnie25

Bericht door Barnie25 »

Is het verschil echt heel wezenlijk? Want ik ben wel bereid om concessies te maken voor de esthetische waarde van de sub. In dat geval is ook maar 1 baspijp nodig of niet?
richard

Bericht door richard »

Barnie25 schreef:
Is het verschil echt heel wezenlijk?
Nee, tenzij je compromisloos wil bouwen. Je gehoor is niet zo gevoelig voor vervorming in lage frequenties.
Barnie25

Bericht door Barnie25 »

dan ga ik voor twee aan 1 kant. heeft het zin om dan ook voor twee basspijpen te gaan? of is een enkele meer dan zat?
sjons

Bericht door sjons »

Het aantal is niet belangrijk, maar de doorsnede en lengte wel.
Je kan dit in winisd modelleren, bij het tabje Vent...
Als je twee doet, heb je sneller kans op of poortgeluiden, of dat de lengte groter wordt dan je kast. (zo uit 't blote hoofd)
Barnie25

Bericht door Barnie25 »

sjons schreef:
Het aantal is niet belangrijk, maar de doorsnede en lengte wel.
Je kan dit in winisd modelleren, bij het tabje Vent...
Als je twee doet, heb je sneller kans op of poortgeluiden, of dat de lengte groter wordt dan je kast. (zo uit 't blote hoofd)
Ok, ik zal WinIS wel raadplegen voor de rest dan :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”