Het maakt niet zoveel uit welke PR's je neemt, zolang je ze maar goed afstemt. Grootste voordeel is een 'strakker' geluid t.o.v. een vented box. En de daytons zijn ietwat bedoelt voor een gesloten systeem, wat je met PRs ook hebt. Ik heb deze speaker zelf ook, samen met 2 8" PRs (deze box), en ik vond em bij 't eerste testje redelijk goed klinken (al gaat ie niet superlaag).Barnie25 schreef:Zouden jouw PR's werken insamen werking met mijn dayton woofers?
En zijn deze wezenlijk beter dan die van Dayton zelf?
wat zou mijn voordeel zijn?
Twee subwoofers in 1 kast, hoe dit aan te pakken?
Moderator: Beheerdersteam
Zoals jij hem hebt lijkt mij wel wat maar dan met aan de voor kant twee woofers, aan beide kanten een PR en aan de achter kant een hypexsjons schreef:Het maakt niet zoveel uit welke PR's je neemt, zolang je ze maar goed afstemt. Grootste voordeel is een 'strakker' geluid t.o.v. een vented box. En de daytons zijn ietwat bedoelt voor een gesloten systeem, wat je met PRs ook hebt. Ik heb deze speaker zelf ook, samen met 2 8" PRs (deze box), en ik vond em bij 't eerste testje redelijk goed klinken (al gaat ie niet superlaag).Barnie25 schreef:Zouden jouw PR's werken insamen werking met mijn dayton woofers?
En zijn deze wezenlijk beter dan die van Dayton zelf?
wat zou mijn voordeel zijn?
Ik weet dat ze vaak vergeleken worden met een BR, maar die van mij zijn toch echt wel kompleet luchtdicht... (ervanuitgaande dat mijn afwerking dat toelaat natuurlijk...)Henkjan schreef:PR is niet gesloten....
Of spreken we mekaar nu tegen op twee verschillende vlakken (mechanisch en akoestisch) ?!?
Hou er wel rekening mee dat je PR oppervlak vrij veel groter moet zijn dan je woofer(s). Als je dezelfde PRs zou gebruiken als in de Triska zou ik voor 4 stuks gaan. Die van HenkJan zijn 10" (toch), dus misschien dat je in dat geval er drie (?) nodig hebt... Maar om daar een zinnig antwoord op te geven is mijn theoretische kennis ook wat ontoereikend...Barnie25 schreef:Zoals jij hem hebt lijkt mij wel wat maar dan met aan de voor kant twee woofers, aan beide kanten een PR en aan de achter kant een hypex
- bartsegers
Nu wil ik geen spelbreker zijn, maar als je 2 of 3 passief membranen moet kopen, kun je die centjes toch ook steken in een 2e gelijke unit?
Als je dan toch lager wilt komen (voordeel PR) kun je wat boosten.
Door twee units te nemen heb je meer ruimte om te boosten schat ik zo.
Ander nadeel is dat een PR niet impulsgecompenseerd is.
Ik denk dat ik er een BR kast van maak, is goedkoper en net zo makkelijk, (zo extreem laag hoeft hij niet te gaan).bartsegers schreef:Nu wil ik geen spelbreker zijn, maar als je 2 of 3 passief membranen moet kopen, kun je die centjes toch ook steken in een 2e gelijke unit?
Maar hoe kun je berekenen hoe dik en lang je baspijpen moeten zijn?
- bartsegers
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
als aan de diepgang niet al te zware eisen gesteld worden, doe dan idd gesloten (al dan niet GHP)

iddsjons schreef:Ik weet dat ze vaak vergeleken worden met een BR, maar die van mij zijn toch echt wel kompleet luchtdicht... (ervanuitgaande dat mijn afwerking dat toelaat natuurlijk...)Henkjan schreef:PR is niet gesloten....
Of spreken we mekaar nu tegen op twee verschillende vlakken (mechanisch en akoestisch) ?!?![]()
![]()
Re: Twee subwoofers in 1 kast, hoe dit aan te pakken?
De akoestisch meest optimale opstelling is om ze tegenover elkaar in de zijkanten van de kast te zetten. Daarbij zet je één woofer achterste voren en sluit hem uit fase aan zodat de beweging van beide woofers gelijktijdig naar binnen of naar buiten zijn gericht.Barnie25 schreef:Of adviseren jullie om het anders te doen?
Zet ze wel beide in hun eigen kastvolume, zodat ze elkaar minimaal beïnvloeden. Koppel de woofers aan elkaar met draadstangen en steunen door de kast. Voordeel van een dergelijke opbouw is dat de bewegingen van beide woofers elkaar opheffen en trillingen van de kast tengevolge van die beweging worden geminimaliseerd. Als je één van de woofers omgekeerd plaatst zal de tweede harmonische vervorming van het geheel afnemen, woofers bewegen immers asymmetrisch.
Re: Twee subwoofers in 1 kast, hoe dit aan te pakken?
Hoe zouden de basspijpen in dit plaatje bassen? Moet dan twee basspijpen hebben (voor bij elke sub 1).richard schreef:De akoestisch meest optimale opstelling is om ze tegenover elkaar in de zijkanten van de kast te zetten. Daarbij zet je één woofer achterste voren en sluit hem uit fase aan zodat de beweging van beide woofers gelijktijdig naar binnen of naar buiten zijn gericht.Barnie25 schreef:Of adviseren jullie om het anders te doen?
Zet ze wel beide in hun eigen kastvolume, zodat ze elkaar minimaal beïnvloeden. Koppel de woofers aan elkaar met draadstangen en steunen door de kast. Voordeel van een dergelijke opbouw is dat de bewegingen van beide woofers elkaar opheffen en trillingen van de kast tengevolge van die beweging worden geminimaliseerd. Als je één van de woofers omgekeerd plaatst zal de tweede harmonische vervorming van het geheel afnemen, woofers bewegen immers asymmetrisch.
En moeten de woofers compleet van elkaar gescheiden zijn of een wand met airducts erin?
Maar het is ook daar in handiger om de woofers achter elkaar te plaatsen met beide dezelfde kant op wijzend? Moet je de achterste dan binnen in de kast monteren? Want het is lelijk om de achterkant van de woofer uit de zijkant zien komen.Montana schreef:Ze mogen ook in 1 volume hoor.. Is net zo goed..
ter info: 2.5 weg systeempjes presteren net zo goed (wb vervorming) met beide woofers in 1 kastvolume.
Natuurlijk kan dat ook, je kan ze ook beide in de voorkant bouwen. Maar je maakt een compromis ten opzichte van de meest optimale geluidskwaliteit. Ten gunste van een betere esthetiek, wat natuurlijk ook niet verkeerd is. Of je doet gek en koopt woofers waarbij het uitzicht op de magneet ook geen straf is:Barnie25 schreef:Maar het is ook daar in handiger om de woofers achter elkaar te plaatsen met beide dezelfde kant op wijzend? Moet je de achterste dan binnen in de kast monteren? Want het is lelijk om de achterkant van de woofer uit de zijkant zien komen.Montana schreef:Ze mogen ook in 1 volume hoor.. Is net zo goed..
ter info: 2.5 weg systeempjes presteren net zo goed (wb vervorming) met beide woofers in 1 kastvolume.

Ok, ik zal WinIS wel raadplegen voor de rest dansjons schreef:Het aantal is niet belangrijk, maar de doorsnede en lengte wel.
Je kan dit in winisd modelleren, bij het tabje Vent...
Als je twee doet, heb je sneller kans op of poortgeluiden, of dat de lengte groter wordt dan je kast. (zo uit 't blote hoofd)