Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Ziet strak uit Gerrit! Maar 12 dB boost is knap veel, wat gaat dat met de IM vervorming doen? Je gaat dan toch met uitwijkingen te maken krijgen bij 2 KHz waar je ook niet meer helemaal van een lineair veld kan spreken loodrecht op het bandje (en ook langs de contour van de ribbels).
Dank je :)
Het bandje met de grovere ribbels had ook zoveel boost maar toch een stuk minder vervorming, het moet dus echt beter kunnen. Een multitoon meting heb ik nog niet gedaan met dit filter. Ik ben nu nog aan het genieten van hoe het nu al klinkt. De vervorming is helaas wel de beperkende factor in het geheel, maar dan staat het al best wel erg hard en dat met één luidspreker. Op een gegeven moment kun je het bandje zien bewegen door de reflectie van het licht in het bandje, dan zit je in het gebied wat in de meting zichtbaar is en hoor je ook echt dat het mis gaat. Het kantelpunt heb ik nu met 1995Hz bewust laag gekozen, hoger kan altijd nog en dat zal een hoop schelen.

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Pjotr »

Door de golfvorm middelt de variatie van de inductie ook nog wat uit denk ik. Heb zo'n vermoeden dat grovere ribbels ook daarom minder zullen vervormen. Ergens zal er een optimum zijn.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Door de golfvorm middelt de variatie van de inductie ook nog wat uit denk ik. Heb zo'n vermoeden dat grovere ribbels ook daarom minder zullen vervormen. Ergens zal er een optimum zijn.
Precies, dit optimum vinden is nu de uitdaging.
Ik heb trouwens zo'n Allegro chip binnen om de flux te meten, dus dat komt ook nog een keer. Overigens blijft het koeprofiel op kamertemperatuur tijdens het luisteren, ook als het hard gaat, dus dat is erg mooi.

Kun je zo'n lamineer machine ook verstellen en de druk regelen? Dat is een beetje lastig met die flatcables en klemmen, als je te hard klemt scheurt het bandje.

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Pjotr »

Gerrit schreef:
Kun je zo'n lamineer machine ook verstellen en de druk regelen? Dat is een beetje lastig met die flatcables en klemmen, als je te hard klemt scheurt het bandje.

Gerrit
Zoals jij het doet moet het bandje uitrekken. Het alu van het bandje wordt effectief langer. Ik heb het geprobeerd door de ondermal (de flatcable dus) op een plaatje alu te plakken met breed dubbelzijdig tape en de flatcable voor de bovenmal op een strook van een pp keuken snijmat* van 0,5 mm dik. Die bovenmal blijft dan dus enigszins flexibel. Daartussen een stook alu folie met de hand gevormd. Als je aan een kant begint een dan wrijft naar de ander kant dan rekt de folie niet maar buigt netjes volgens de contour van de ribbeltjes. Er komt zo vrijwel geen rekspanning op de folie zelf te staan.

Dat "walsje" van de Aldi druk idd vrij stevig en is niet verstelbaar (met wat trekveertjes en geknutsel wel verstelbaar te maken). Moet ook wel om lamineerfolie zonder luchtbellen te verwerken. Heb het met flatcable er niet mee geprobeerd en je hebt het daarbij ook niet nodig. Dat was meer een suggestie als je wilt gaan embossen. Met de hand lukte het mij prima.


* Je kunt daarvoor natuurlijk ook gewoon dun grijs karon nemen ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door SSassen »

Gerrit schreef:
... als je te hard klemt scheurt het bandje.
Dit heb je vast al geprobeerd, maar ik roep het toch maar even, wellicht wat stroken dun papier ertussen klemmen? Of maakt dat geen verschil?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Gerrit schreef:
... als je te hard klemt scheurt het bandje.
Dit heb je vast al geprobeerd, maar ik roep het toch maar even, wellicht wat stroken dun papier ertussen klemmen? Of maakt dat geen verschil?
Denk het niet. Zoals Gerrit het doet klem je over de hele lengte en moet het band (te veel) uitrekken om de vorm te krijgen. Je moet het zo doen dat wat het door de ribbels aan extra lengte nodig heeft, aangevuld kan worden van een kant. Dus alleen buigen en niet buigen en uitrekken tegelijk.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

SSassen schreef:
Gerrit schreef:
... als je te hard klemt scheurt het bandje.
Dit heb je vast al geprobeerd, maar ik roep het toch maar even, wellicht wat stroken dun papier ertussen klemmen? Of maakt dat geen verschil?
Nee, had ik nog niet geprobeerd. Dank je voor de tip :)

Ik heb de stroom door het bandje gemeten, lekker makkelijk m.b.v. die serieweerstand. Als het hard gaat zijn er pieken over de 10A, de RMS waarde zit dan op zo'n 1,5A. Da's toch niet kinderachtig.

Gerrit
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
SSassen schreef:
Gerrit schreef:
... als je te hard klemt scheurt het bandje.
Dit heb je vast al geprobeerd, maar ik roep het toch maar even, wellicht wat stroken dun papier ertussen klemmen? Of maakt dat geen verschil?
Denk het niet. Zoals Gerrit het doet klem je over de hele lengte en moet het band (te veel) uitrekken om de vorm te krijgen. Je moet het zo doen dat wat het door de ribbels aan extra lengte nodig heeft, aangevuld kan worden van een kant. Dus alleen buigen en niet buigen en uitrekken tegelijk.
Helder, dus één kant klemmen en één kant los laten hangen en dan van de klemmende naar de losse kant bewegen om de ribbels erin te krijgen. Dat klinkt haast alsof je één kant van de mal met de ribbels halfrond wil maken, dan kan je naar één kant toe rollen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Pjotr »

Probeer het maar, zie je het vanzelf :D Met aan twee kanten flatcable als mal krijg je een hele mooie cycloïde-achtige vorm die symmetrisch is.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Probeer het maar, zie je het vanzelf :D Met aan twee kanten flatcable als mal krijg je een hele mooie cycloïde-achtige vorm die symmetrisch is.
De twee ronde schijven die uit de baffle zijn gefreesd bieden zich hiervoor aan, ze zijn ook breed genoeg om daar wat flatcable op te verlijmen. Anders misschien een buis om over het vlakke stuk te rollen.

Gerrit
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door markbakk »

Ik zie hier langzaamaan een mooie zelfbouw-AMT ontstaan...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
Ik zie hier langzaamaan een mooie zelfbouw-AMT ontstaan...
Denk je dat Gerrit al serieproductie overweegt? :D
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

markbakk schreef:
Ik zie hier langzaamaan een mooie zelfbouw-AMT ontstaan...
Dank je :)
Het is wel echt een bandje en geen AMT zoals de Heil of Mundorf.
De vervorming is nu nog te hoog maar dat is vooral te wijten aan de 12dB dipool correctie, stel je voor wat er gebeurd als je hier een waveguide of echte hoorn voor zet. Dit ga ik zeker nog een keer proberen, dan heb ik ook meteen nog wat te doen als dit systeem af is en val niet in een zwart gat :lol:
SSassen schreef:
Denk je dat Gerrit al serieproductie overweegt? :D
Nee, absoluut niet. Dat zou betekenen dat ik verplicht support moet leveren en daar heb ik totaal geen zin in. Ik ben ook niet van plan magneten of onderdelen te verkopen. Mocht er t.z.t. serieus belangstelling zijn dan ben ik best bereid om nog 100 magneten te bestellen en die aan het forum te schenken, dan kunnen de setjes dienen om de forumkas aan te vullen.

Gerrit
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door John P »

Gerrit schreef:
SSassen schreef:
Denk je dat Gerrit al serieproductie overweegt? :D
Nee, absoluut niet. Dat zou betekenen dat ik verplicht support moet leveren en daar heb ik totaal geen zin in. ...Gerrit
Wij dachten meer aan het runnen van een fabriek op de Filipijnen en in het weekend R&D op de hobbyzolder, is ook goed voor de Airmiles. Niet te klein denken he.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door markbakk »

Gerrit schreef:
Het is wel echt een bandje en geen AMT zoals de Heil of Mundorf.
Nee, dat zie ik wel. Maar alle experimenten over het vouwen, buigen en vervormen van het bandje gezien ga je toch ook nog eens de harmonica van een AMT proberen toch?
Ik vind het in elk geval :goedzo: wat hier gebeurt.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

markbakk schreef:
Gerrit schreef:
Het is wel echt een bandje en geen AMT zoals de Heil of Mundorf.
Nee, dat zie ik wel. Maar alle experimenten over het vouwen, buigen en vervormen van het bandje gezien ga je toch ook nog eens de harmonica van een AMT proberen toch?
Ik vind het in elk geval :goedzo: wat hier gebeurt.
De opmerking was ook meer bedoeld voor de niets vermoedende kijker :wink:
Een mid-AMT, dat zou wel wat zijn, maar eerst maar eens dit bandje zo goed maken als mogelijk. Het is in ieder geval goed dat er genoeg te doen is als dit allemaal af is.
Ik probeer het allemaal systematisch aan te pakken waarbij de meetresultaten leidend zijn, als het niet goed meet ga ik er niet eens meer naar luisteren. Vroeger dacht ik daar anders over, maar dan blijf je uiteindelijk kringetjes draaien en kom je niet verder.
Dat ik besloten heb niet meer te zitten met een extra AD/DA slag in het verhaal werkt ook zeer bevrijdend, dan kun je ineens een hoop meer doen. DSP, daar zit ik niet meer mee :lol:

Gerrit
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

Stukje rondhout, dubbelzijdig plakband en hatsjikidee:
advanced-corrugation-device.jpg
Mooie ribbels en helemaal recht \:D/
Één kant is geklemd, op de andere kant leg ik een gewicht om te zorgen dat het bandje recht blijft liggen tijdens het ribbelen. En dat alles zonder 3D printer :lol:

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Pjotr »

Staat er gekleurd op :D Ga je vast horen straks :hide: :lol:

Maar zonder gekheid, dat gekleurde is aan elkaar gelaste losse draden en het grijze is als complete kabel geëxtrudeerd. De afstand tussen de draden is wel het zelfde maar de diameter van de "draadjes" van het grijze is kleiner. Daarmee druk je dan dus is ook diepere ribbels in het folie omdat er meer tussenruimte tussen de draden is. Of dat uitmaakt weet ik niet
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Staat er gekleurd op :D Ga je vast horen straks :hide: :lol:

Maar zonder gekheid, dat gekleurde is aan elkaar gelaste losse draden en het grijze is als complete kabel geëxtrudeerd. De afstand tussen de draden is wel het zelfde maar de diameter van de "draadjes" van het grijze is kleiner. Daarmee druk je dan dus is ook diepere ribbels in het folie omdat er meer tussenruimte tussen de draden is. Of dat uitmaakt weet ik niet
Bob Marley ligt al klaar 8)
Ik had gezien dat deze kabel een ander profiel heeft, dat was ook de reden om deze mee te bestellen. Ik ben ook erg benieuwd wat de resultaten zullen zijn. Het is op deze manier in ieder geval eenvoudig om bandjes te maken, wat ook weer handig is als iemand het wil nabouwen.

Gerrit
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

Hier de meting van het bandje 'die je nooit ziet':
measuring-vertical-directivity.jpg
De verticale spreiding, zoals bekend het zwakke punt van een bandje.
FC01-50cm-0-5-10-15-30-90-vertical.png
5 graden, daarna begint het rap af te vallen in het hoog, het houdt niet over maar dat wisten we al. Voordeel bij dit nadeel is dat je geen last hebt van reflecties via het plafond. Het is gelukkig ook geen grote puinhoop, de uitdoving is goed te zien maar dat is dan ook alles. De meting zijn wederom unsmoothed.
De normalized directivity ziet er dan zo uit:
FC01-filtered-directivity-vertical-normalized.~png.jpg
Laser focus in het hoog en boven de 4kHz begint de 'lobing'. Binnen de 15 graden is het in ieder geval mooi gelijkmatig. Het valt me eigenlijk best mee :D

In een poging de vervorming verder naar beneden te krijgen heb ik verschillende bandjes getest. Met verschillend profiel, dikte, met een stukje vlak aan de einden, met een stukje grof aan de einden enz. Ik ben er nog niet uit. Wat al wel blijkt is dat de frequentiecurve zeer reproduceerbaar is, onderstaande grafiek toont de curves voor 6 verschillende bandjes van 4,6µm dik:
six-4.6mu-ribbons.png
Bij een aantal is te zien dat er weer sprake is van resonantie, maar ze liggen alle zes binnen 1 dB en dat is toch erg fraai.
Het beste werkte een bandje van 4,6µm met de kleurige ribbels met aan de uiteinden een paar grovere ribbels. Hier is de vergelijking met het eerdere flatcable bandje:
THD-compare-FC02-4.6mu-rol.png
Het 4,6µm bandje is in groen met de THD in blauw. T.o.v. het eerdere bandje van 6µm zien we een toename van de geluidsdruk en in plaats van dat de vervorming naar onderen blijft toenemen is er nu sprake van een paar stevige pieken maar bij 1kHz is het weer slechts 0,5%. Dat geeft de burger moed :D , met een beetje geluk zijn de pieken onder de 1% te krijgen misschien zelfs wel lager. De vervorming lijkt bij de resonantie te horen die nog net zichtbaar is in de frequentiecurve, in het vervalspectrum is daar gelukkig niet veel van te zien:
FC02-4.6mu-rol-CSD40.png
De scheidingsfrequentie is nu 1995Hz, door die omhoog te verplaatsen naar 2,5kHz zal het probleem ook afnemen.

Gerrit
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

Met een bandje met de 'gekleurde ribbels' van 6µm heb ik het effect van het verhogen van de scheidingsfrequentie op de THD bestudeerd. Onderstaande grafiek toont het verschil voor een scheidingsfrequentie van 1995Hz (rood, THD in groen) en 2454Hz (blauw, THD in paars):
FC02-6muB-filter-2k-2k5-compare.png
Dat scheelt bijna de helft, de piek is nu 2,5%. Dan ga je nadenken; Bij de piek in de vervorming is het niveau al ruim 15dB gezakt, in de praktijk heeft de Neo10 het daar al voor het merendeel overgenomen. Hoe ziet het er dan uit met de Neo10 er bij?
FC02-6muB-filter-2k5-Neo10-compare.png
Bingo! \:D/ \:D/ \:D/
De Neo10-bandje combinatie is in blauw, met de THD in paars. De THD zit onder de 0,5% van 1kHz tot voorbij 10kHz.
Hier zijn de harmonischen in detail met een schaal van 1% voor de vervorming:
FC02-6muB-filter-2k5-Neo10-harmonics.png
k2 zit voor het grootste deel onder de 0,4%, k3 onder de 0,2%. k4 en k5 zitten zo rond de 0,02%.

Hier kan ik wel een tijdje naar luisteren denk ik. O:)

Gerrit
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door SSassen »

Prachtresultaat Gerrit, daar kun je trots op zijn!
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

SSassen schreef:
Prachtresultaat Gerrit, daar kun je trots op zijn!
Dank je :D
Hier is het vervalspectrum dat bij deze combinatie hoort:
FC02-6muB-filter-2k5-Neo10-CSD40.png
40dB, unsmoothed 8)
Nu wordt het tijd om twee echt nette bandjes te maken en het systeem in stereo op te tuigen.

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Pjotr »

Netjes Gerrit, dat ziet er veelbelovend uit. Maar hoe moet ik die bovenste vervormingsplaatjes nu interpreteren? Het lijkt alsof die vervormingspiek afgefilterd nog steeds maar 20 dB onder de nominale output ligt.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Netjes Gerrit, dat ziet er veelbelovend uit. Maar hoe moet ik die bovenste vervormingsplaatjes nu interpreteren? Het lijkt alsof die vervormingspiek afgefilterd nog steeds maar 20 dB onder de nominale output ligt.
Dank je :)
De THD schaal staat rechts en is in %, voor de bovenste twee is het 5% volle schaal bij de onderste 1%.

Gerrit
Plaats reactie