Nad M22 Ncore!

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nad M22 Ncore!

Bericht door Jan-Peter »

Sander,

Gaarna wil ik je verwijzen naar 't NCORE patent. Daar zal je zien wat er met de hogere orde lus gebeurt als de versterker gaat clippen... :sure:

Jan-Peter
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nad M22 Ncore!

Bericht door SSassen »

Jan-Peter schreef:
Sander,

Gaarna wil ik je verwijzen naar 't NCORE patent. Daar zal je zien wat er met de hogere orde lus gebeurt als de versterker gaat clippen... :sure:

Jan-Peter
Bedankt Jan-Peter,

Waar kan ik dit patent exact vinden? Ik heb de laatste dagen wat roestige kennis mbt. hogere orde lussen bijgespijkerd en dit was een vraag die bij mij opkwam, in het verlengde van de ExtremA discussie op DIYaudio.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nad M22 Ncore!

Bericht door ds23man »

Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nad M22 Ncore!

Bericht door Jan-Peter »

mod schreef:
:schoon:
Maar...euh...kan je al zien wat er in NCORE gebeurt waarom het geen probleem is als die clipt?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nad M22 Ncore!

Bericht door SSassen »

Jan-Peter schreef:
Maar...euh...kan je al zien wat er in NCORE gebeurt waarom het geen probleem is als die clipt?
Ik lees iets over een microcontroller die ingrijpt? Patenten zijn altijd nogal doorspekt met wollig taalgebruik, dus ik worstel daar nog even mee verder.

*******************************

Even voor de duidelijkheid, zodat daar geen misverstand over bestaat. Het was NIET mijn intentie mij negatief uit te laten over de Ncore, Gerhard stelt dat zo expliciet, alsof ik mijn gram wilde halen ivm. een eerdere discussie met Bruno, da's niet het geval en ZEER ZEKER niet mijn motivatie.

De reden dat ik ernaar vraag is omdat ik vandaag een aantal uren zoet ben geweest met het stoeien met hogere orde lussen in de simulator en d'r ook één heb gemaakt voor een UcD achtig klasse-D ontwerp. Ik zag toen al direct dat de stabiliteitsmarge klein is, en vooral bij vastlopen tegen de voedingsspanning de zaken 'spannend' worden.

Uiteraard heb ik ook gekeken naar het Ncore ontwerp, omdat dat natuurlijk een prachtig voorbeeld is, dus de vraag rees bij mij hoe de Ncore omgaat met complexe belastingen. Da's uiteindelijk wat geleid heeft tot mijn reactie hierboven, het leek mij een legitieme vraag, helaas wordt hij door Gerhard niet zo uitgelegd en da's spijtig.

Kortom, dit was een legitieme vraag, puur uit interesse en niet bedoeld om op enigerlei wijze Hypex een hak te zetten oid. dat zou wel zeer kortzichtig en kinderachtig zijn. Wanneer Bruno en ik ergens een discussie over hebben heeft dat nul-komma-nul te maken met Hypex of de Ncore of wat dan ook, da's iets tussen Bruno en mij. Laat dat aub. volstrekt helder wezen, als dat niet het geval was, dan is dat nu uit de wereld geholpen.


*******************************
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nad M22 Ncore!

Bericht door Jan-Peter »

Sander,

NCORE is puur analoog. NCORE is gebaseerd op een hogere lus, echter er zit een soort van een clipdetectie in. Wanneer de amp clipt dan schakelt hij automatisch terug in een 2e order regeling en die is inherent stabiel.

Heel simpel...

Dus nul problemen bij complexe belastingen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nad M22 Ncore!

Bericht door SSassen »

Da's een nette oplossing Jan-Peter, ik neem aan dat de MCU kijkt naar de dV/dT en op tijd ingrijpt voordat de uitgang vastloopt tegen de voedingsspanning? Dat brengt mij automatisch bij de volgende vraag, hoe schakelt hij daarna weer terug vanuit de 2e orde lus? Wat ik mij namelijk afvraag is hoe 'hoorbaar' die overgang is, als er al sprake is van een overgang.

Als dit aanschuurt tegen het niet willen prijsgeven van de Hypex receptuur heb ik daar overigens alle begrip voor, evt, mag het ook via PB of email als je dit soort info liever niet het wijde web op slingert.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nad M22 Ncore!

Bericht door Kappa7 »

Interessante discussie zo hier.
Leuk om te lezen hoe de modules werken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nad M22 Ncore!

Bericht door Pjotr »

Een vesterker die clipt is géén regellus meer. Period! Of je nou een super duper klasse-A versterker hebt of een UcD. De boel staat dan open loop te werken en veel wordt ver de verzadiging in gestuurd. Heb wel versterkers gezien die ms nodig hadden om daarvan te recoveren. En om dat in verzadiging sturen te beperken zijn meestal harde limiterende maatregelen nodig. Die maatregelen gaan soms ten koste van de vervorming, dat is dan een keuze.

Zelf vindt het ik het altijd wel een kwaliteitscriterium van hoe snel een versterker vanuit clippen recovered en men toch de overall vervorming laag weet te houden.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nad M22 Ncore!

Bericht door Jan-Peter »

Helemaal correct. Als de amp clipt is de feedback ook weg. De UcD of the NCORE® stopt ook met schakelen tijdens clippen.

Werking NCORE®;
De feedback is een 5-orde lus. Er zit een foutcorrectie opamp in die het verschil meet tussen de ingang en uitgang, als de fout nul is (is ook de vervorming erg klein). Op een gegeven moment stijgt de fout tot een grote waarde (clippen, rare load, kortsluitbeveiliging), de foutspanning wordt op een gegeven moment begrenst zodat de versterker teruggaat in zijn stabiele 2-orde lus. Wat de standaard UcD lus is en die inherent stabiel is. Daardoor is NCORE® net zo stabiel als UcD.
Plaats reactie