Lange tijd dat ik nog ben bezig geweest met elektronica. Vooral budgetgewijs is het audio zelfbouw wel echt stilgevallen, als je van elke versterker er al 2 hebt moet je je soms wel inhouden
Momenteel ben ik wel met een totaal ander project bezig, zolang ik maar kan knutselen.
Namelijk een draadloze, automatische random timed startgate voor de motorcross. Om te trainen. Ik zag die dingen namelijk ergens staan en ik dacht, "300 euro? Maak ik zelf wel goedkoper".
Dus ik heb besloten met (bijna) nul ervaring een PIC16F690 te programmeren in MPLAB in C taal. Dit deel is denk ik volledig geslaagd en ben ik erg trots op als ik terugkijk hoe weinig ik er van ken. Het simuleert foutloos en alle problemen heb ik kunnen tackelen.
Dit mag iemand met ervaring zeker ook nog eens helpen nakijken uiteraard, al zou het in orde moeten zijn. Zie bijlage, het is in C geschreven op MPLAB met de XC8 compiler en gaat met een PICkit 3 worden geprogrammeerd.
Nu heb ik echter wel hulp nodig met het maken van de analoge elektronica er rond. Dit is echter niet zo heel erg veel of ingewikkeld aangezien de PIC toelaat om alles aan te sturen echter voeden niet alle signalen voldoende, dus zijn er transistors, BJTs en dergelijke nodig. Waar ik altijd wel voor vrees.
Zou iemand me kunnen helpen met het corrigeren/bevestigen van dit analoog schema? Een vlugge blik om te zien of er geen flaters in zitten is ook al een grote hulp
Ik zal even een korte samenvatting geven van de functies die moeten worden geleverd. Een draadloos signaal (aan/uit remote zoals garage) stuurt een PIC controller aan. De PIC, die slaapt (groene LED toont dat toestel aan staat), wordt 'geïnterrupt' wanneer dit signaal wordt ontvangen.
Wanneer ontvangen, gaat er een rood ledje branden en begint een 10seconden countdown. Na die 10 seconden gaat het ledje 5 keer knipperen. Na dit knipperen gaat er een buzzer 1 seconde aan en gaat de rode led uit. Hierna wordt er door de PIC een random timer getriggerd die tussen de 3 en 6 seconden afloopt. Hierna wordt een lineaire push solenoide aangestuurd die een klepje wegduwt waardoor de gate valt.
De voeding is 9V batterij, maar ik ga er miss 2 gebruiken afhangende van hoeveel stroom alles trekt. De PIC loopt op 5V, waardoor ik een LM7805 wou gebruiken aangezien er op 5 volt niet zoveel stroom wordt verbruikt en het verlies vrij beperkt blijft.
De solenoide staat rechtstreeks op 9V, maar wordt aangestuurd door een BJT (en beschermd door een diode) via de PIC, omdat 9V een sterkere solenoide toelaat en de BJT een groter stroomverbruik, wat het geval is voor die spoel.
De LEDs staan niet op de MCU, aangezien ik niet weet wat de voltage drop is wanneer er de max stroom (25mA voor I/O pints) over staat.
De wireless controller is een goedkope garagedeur controller uit china op ebay. Is goedkoop genoeg om eens te proberen. Al leek het me wel leuk om later eens zelf de receiver te maken en programmeren.
Hier de layout, een lijst van de componenten en de PIC programmering.
Mvg, Dries