PIC16F690 Automatische MX startgate. Random timing

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

3sly

PIC16F690 Automatische MX startgate. Random timing

Bericht door 3sly »

Hallo iedereen,

Lange tijd dat ik nog ben bezig geweest met elektronica. Vooral budgetgewijs is het audio zelfbouw wel echt stilgevallen, als je van elke versterker er al 2 hebt moet je je soms wel inhouden :p. Ook is de interesse een beetje verschoven.

Momenteel ben ik wel met een totaal ander project bezig, zolang ik maar kan knutselen.

Namelijk een draadloze, automatische random timed startgate voor de motorcross. Om te trainen. Ik zag die dingen namelijk ergens staan en ik dacht, "300 euro? Maak ik zelf wel goedkoper".

Dus ik heb besloten met (bijna) nul ervaring een PIC16F690 te programmeren in MPLAB in C taal. Dit deel is denk ik volledig geslaagd en ben ik erg trots op als ik terugkijk hoe weinig ik er van ken. Het simuleert foutloos en alle problemen heb ik kunnen tackelen.

Dit mag iemand met ervaring zeker ook nog eens helpen nakijken uiteraard, al zou het in orde moeten zijn. Zie bijlage, het is in C geschreven op MPLAB met de XC8 compiler en gaat met een PICkit 3 worden geprogrammeerd.

Nu heb ik echter wel hulp nodig met het maken van de analoge elektronica er rond. Dit is echter niet zo heel erg veel of ingewikkeld aangezien de PIC toelaat om alles aan te sturen echter voeden niet alle signalen voldoende, dus zijn er transistors, BJTs en dergelijke nodig. Waar ik altijd wel voor vrees.

Zou iemand me kunnen helpen met het corrigeren/bevestigen van dit analoog schema? Een vlugge blik om te zien of er geen flaters in zitten is ook al een grote hulp ;)

Ik zal even een korte samenvatting geven van de functies die moeten worden geleverd. Een draadloos signaal (aan/uit remote zoals garage) stuurt een PIC controller aan. De PIC, die slaapt (groene LED toont dat toestel aan staat), wordt 'geïnterrupt' wanneer dit signaal wordt ontvangen.
Wanneer ontvangen, gaat er een rood ledje branden en begint een 10seconden countdown. Na die 10 seconden gaat het ledje 5 keer knipperen. Na dit knipperen gaat er een buzzer 1 seconde aan en gaat de rode led uit. Hierna wordt er door de PIC een random timer getriggerd die tussen de 3 en 6 seconden afloopt. Hierna wordt een lineaire push solenoide aangestuurd die een klepje wegduwt waardoor de gate valt.

De voeding is 9V batterij, maar ik ga er miss 2 gebruiken afhangende van hoeveel stroom alles trekt. De PIC loopt op 5V, waardoor ik een LM7805 wou gebruiken aangezien er op 5 volt niet zoveel stroom wordt verbruikt en het verlies vrij beperkt blijft.
De solenoide staat rechtstreeks op 9V, maar wordt aangestuurd door een BJT (en beschermd door een diode) via de PIC, omdat 9V een sterkere solenoide toelaat en de BJT een groter stroomverbruik, wat het geval is voor die spoel.

De LEDs staan niet op de MCU, aangezien ik niet weet wat de voltage drop is wanneer er de max stroom (25mA voor I/O pints) over staat.

De wireless controller is een goedkope garagedeur controller uit china op ebay. Is goedkoop genoeg om eens te proberen. Al leek het me wel leuk om later eens zelf de receiver te maken en programmeren.

Hier de layout, een lijst van de componenten en de PIC programmering.

Mvg, Dries :D
Bijlagen
StartgateV1.X.zip
(302.07 KiB) 62 keer gedownload
Startgate V1.1.jpg
Ah!buis

Re: PIC16F690 Automatische MX startgate. Random timing

Bericht door Ah!buis »

Een paar kleinigheidjes bijgewerkt :sure:
Weerstanden voor de LED's voor 10mA (ong.) in de veronderstelling dat de LEDspanningen kloppen.
Liever hier geen fet, beetje hoge Vgs.En voeden uit 9V ,hoeft de stab.IC de stroom niet te leveren;
Condensator over de µC is nodig en de elco bij de ingang waarschijnlijk voor de 78L05 (eigen verbruik kleiner en sterk genoeg) en stroomstoot spoel op te vangen.
Poortje schakelen tussen + en - kan tussendoor een onbepaalde toestand geven, weerstandje erbij.
Anne
Bijlagen
µDrs.jpg
3sly

Bericht door 3sly »

Heel erg bedankt! Je correcties maken idd wel zin.

Alleen vroeg ik me af hoe je aan de nieuwe waarden voor de LEDs komt. Om ze op de 9V te zetten lijkt ook logisch, maar ik begrijp niet waarom je aan de 10mA komt en daaruit de waarden voor de weerstanden.

Bij de rode led heb ik dan bijvoorbeeld (Vf = 2.1V) (9V-2.1V)/10mA = 690ohm. Of zie ik iets over het hoofd.

Alvast bedankt! :D
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die transistors staan als emittervolgers geschakeld.Als de PIC de basis op 5V zet is de emitter 4,4V (de Vbe=0,6V lager).
Met en LED op 2,1V blijft er 2,3V voor de weerstand ,220 ohm (gangbare waarde) geeft dan 10mA.
De rest van de spanning naar 9V blijft over de transistor.

Zit ook nog een mogelijk probleem bij die schakelaar waar WIRELESS bij staat.Als bij schakelen de overkant kontakt maakt voordat deze kant lost krijg je een korte kortsluiting van de 5V voeding.De 78L05 kan daar wel tegen, de µC niet.Best om pin 1 niet aan te sluiten.De + komt er toch wel langs de 10k.

Anne
3sly

Bericht door 3sly »

Ok even een snelle update. Ik heb de voorstellen van Anne gevolgd.

Het bordje is op een broodbord samengesteld. Het meeste lijkt te functioneren, dus ben er al blij mee. Maar zit wel met enkele cruciale foutjes.

de input pin staat laag wanneer ik de 9V batterij aansluit. Vervolgens gaat idd het groene lichtje branden, maar de solenoide staat constant aan (al vanaf aansluiten 9V), wat niet gewenst is. Bij overschakelen naar logisch hoog via de 10k die je voorstelde, gaat zoals gewenst het rode lichtje branden, knipperen en vervolgens gaat de buzzer voor 1 seconde correct af. Na een bepaalde timing gaat de solenoide AF, en gaat ie niet meer aan. Zoals je ziet is dit nét niet bijna het omgekeerde van gewenst. Maar ik vind niet goed waar dit aan ligt.

Dan is er een 2de probleem, hij doet het maar 1 keer als ik hem opstart (9V batterij). De tweede keer dat ik logisch hoog zet op de ingang, doen de ledjes wel wat ze moeten doen, maar 'klikt' de buzzer enkel en gaat ze niet 1 seconde lang (Een klik zoals een speaker die een DC krijgt). Ook de solenoide reageert compleet niet meer na de 1ste cycles. Ik moet telkens de batterij opnieuw aansluiten om het geheel herop te starten.

Ik heb mijn µC controller gecontroleerd, maar kan geen fouten vinden in het programmatje.

Hopelijk kan iemand me hier in verder helpen. Het is geen 'luie' hulp dat ik vraag, dit is meer omdat ik er zelf al uren achter heb zitten zoeken. Hardwaregewijs durf ik niet teveel te spelen, aangezien ik wel reserveonderdelen heb, maar niet echt zoveel dat ik er mee kan spelen.

Mvg,
Dries
Bijlagen
StartgateV1.X.zip
(302.02 KiB) 62 keer gedownload
3sly

Bericht door 3sly »

Ik denk dat ik een groot deel van het probleem heb gevonden. De 9V batterij was een goedkope, die niet veel mA gaf. Dus heb ik een 2de gebruikt om te testen of dat beter was, de eerste voerde de PIC, terwijl de 2de de solenoide en buzzer voert.

De loop doet nu wat ie moet doen wanneer hij een draadloos signaal krijgt.
2 kleine probleempjes nog: Nog steeds bij het opstarten staat de solenoide constant aan, alsof die opstart met als uitgang logische 1. Na 1 cyclus verdwijnt dit en springt de solenoide enkel aan wanneer die moet.

2de probleem: De timers beginnen na een tijdje te verlengen vind ik, het knipperen vertraag na een aantal cyclussen. Loopt de batterij te snel leeg? Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat dit een effect heeft op de interne oscillator van de PIC.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

C is niet mijn ding, ik hou 't bij assembler :o .
Als ik dat zo bekijk ,zou zeggen instellen van poorten en oscillator moeten eerst en dan pas het hoofdprogramma.
Anne
3sly

Bericht door 3sly »

Ha, ok ik zal dat eens proberen. Spijtig genoeg heb ik maar sporadisch toegang tot een PICKIT.
Wat me ook wee verbijsterd is dat als ik de batterijen in serie zet (<18V) wat mag voor het circuit, dan gaan de timers sneller dan gewenst. Bizar.

En ik heb nog altijd niet gevonden waarom de uitgang van de solenoide op logisch hoog staat bij de initiele opstart.
3sly

Bericht door 3sly »

Anne, misschien kun jij me hier bij helpen. maar de LP2950 (een vervanging voor je 78L05) geeft 7 volt als output, weet jij soms hoe dit zou kunnen?
3sly

Bericht door 3sly »

Hallo! Hier een kleine update van het projectje. Het is af.

Heb de voorgestelde verbeteringen gebruikt van buis, maar heb een L4941BV voor dc regeling, aangezien ik die voor handen had. Deze heeft een input cap van 1µF en een outputcap elektrolyt van 22µF.
De datasheet aangeraden inputcap was 0.1µF, maar ik dacht iets groter te gebruiken aangezien de solenoide ook rechtstreeks van de batterij trekt.

Nu heb ik een vraagje: kan ik deze cap nog groter maken om zo de batterij wat te ontzien wanneer ik deze (0.5s) actueer, zodat deze stroompiek van de inputcap komt. Of is de 100µF die buis aanraadt voldoende? Moet dit trouwens aan elco zijn? In de datasheet van L4941 zetten ze namelijk een bipolaire inputcap en een elco outputcap.

Ook heb ik een vraagje (puur om wat bij te leren :p) naar de cap over de µC waarom is deze nodig? En groter dan voorgesteld in de datasheet?

Hier de data van de gebruikte solenoide: http://be.farnell.com/multicomp/mcsmo-0 ... dp/2008796

Hier een prentje!
Bijlagen
20141021_220251.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

eEen dikkere elco over de baterij zal niet veel uimaken bij een stroompiek in de buurt van 1/2A van 1/2sec.
Veeleer een stevige batterij ipv dat onnoozel dingetje.
Binnen de µC wordt heel wat (snel) geschakeld.Dat kan storingen op de voeding geven,vooral als die enige lengte hebben (zelfinduktie).Daarom een C (meestal voldoet 0µ1 goed) over de voeding,zo dicht mogelijk bij de chip.
De condensators in dedatabladen van stabilisators zijn een minimum om de goede werking te verzekeren.Met een hele schakeling eraan zijn de eisen meestal een stuk zwaarder.
Anne
3sly

Bericht door 3sly »

Bedankt Anne!

Ik ga het inderdaad dan houden op een 100µF over de voeding.
Misschien dat ik later AA batterijen ga gebruiken, maar dit had ik voorhanden als goedkope oplossing en om te testen. Het moet vooral goedkoop blijven en draagbaar.

Ben momenteel bezig met een PCBtje te ontwikkelen in Altium. Heb alles op 1 laag gekregen, maar kan blijkbaar op uni heel goedkoop op 2 lagen laten maken, dus het kan nog kleiner (momenteel is de grootte iets groter dan PP3 grootte, zodat de batterij op de achterkant kan). Niet simpel, Altium is wel erg complex met momenten voor beginners.... :p
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ben aardig 'los' op Altium, brand maar los als je vragen hebt..
3sly

Bericht door 3sly »

Hey Barry,

Ik had gehoopt geen beroep te hoeven doen op je voorstel. Maar nu ik de gerbers (voor iTeadStudio) heb gemaakt is er echt iets messed up.

Als ik de gerbers produceer via fabrication outputs, de cam die onstaat in mijn project lijkt perfect inorde (zie CAMS.zip).
CAMS.zip
HIER LIJKT ALLES CORRECT
(46.71 KiB) 47 keer gedownload
Van zodra ik de gerbers van deze cam exporteer, dan is alles uitgerokken. Maar hier is hoe ze er onafhankelijk uitzien:
V1.1.zip
FOUTIEVE ONAFHANKELIJKE CAMS
(23.3 KiB) 58 keer gedownload
Alles is uitgerokken en heb geen idee hoe dit gebeurde. Dit terwijl de cam die verschijnt in altium dit volledig niet heeft.

Nu heb ik wel het probleem dat mijn computer waar ik mijn sheet en pcb heb op geproduceerd, dit project (gelukkig niet de footprints) is kwijtgespeeld :(. Maar als ik het probleem al weet dan is dit alles opnieuw maken niet zo een probleem.

Mvg,
Dries
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ha Dries,

Je Gerbers zijn inderdaad aardig messed up, daar klopt niet veel van. In je design zelf (tenminste in de cam file) zie ik een te kleine clearance, maar kan zijn dat ik de openingen soldeermasker zie ipv koper.

Ik kan hier niets uithalen, zou je mij het hele design willen PB-en? Misschien even je werk dir zippen oid. Heb een Altium licentie op de pc waar ik nu op werk, kan ik zo even kijken. Kan van alles zijn, ergens inch ipv mm staan oid, drill niet goed geconfigureerd, etc.

Mvg, Barry
3sly

Bericht door 3sly »

Bedankt om al even snel te kijken.

Normaal zijn alle clearances gecheckt en komen ze overeen met die dat ze op iTead kunnen maken hier: http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/p ... 18002.html.

Moest dit toevallig op de BJTs zijn waar je dit ziet, dan is het inderdaad het wegtrekken van de soldermask. Ik daar te weinig plaats om tussen de pootjes soldermask te plaatsen, dus dat heb ik weggelaten en enkel bloot pcb in de plaats.

Spijtig genoeg knelt daar het schoentje :(, ik heb de domste fout gemaakt van toepassing op alle vormen van computerontwerp, namelijk: geen backup gemaakt. Ik ben dus de .pcb file kwijt geraakt. Echter heb ik nog het project file met de sheet en de library met alle footprints. Gelukkig kan ik dus alles snel eens hermaken. Ik kan je deze alvast doorsturen, moest je er iets aan hebben. Maar ga trachten om vanavond het eens opnieuw te doen (ben nog echt een leek in efficient routen :p).

Maar kun je me eens vertellen met die inch en mm? Bedoel je bij het exporteren of bij het ontwerpen. Want ik denk dat die bij het ontwerpen en de rules alles in inch is (en miss soms zelf naar metrisch overgeschakeld), maar de gerberfiles zijn in abs mm geexporteerd. Ik wist niet dat zoiets een probleem kon zijn.

Alvast erg bedankt voor je hulp ;)

Mvg,
Dries
Bijlagen
PRJCT en LIBRARY.zip
(39.82 MiB) 59 keer gedownload
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok, je antwoord geeft al aan dat je snapt wat ik bedoel met de soldeermasker opening :D dan zit dat wel goed en zie ik inderdaad die opening en geen koper. Je kunt trouwens voor leveranciers als iTead ook voor soldeermasker openingen een minimum van 0.15mm aanhouden (Edit: ik bedoel hier de ruimte tussen de openingen). Wordt het kleiner, dan 1 grote opening tekenen inderdaad.

Heb je upgeloade files bekeken, inderdaad is daar de pcb uit verdwenen. Als je die niet meer kunt terug halen kun je die alleen nog maar opnieuw tekenen, maar je hebt het voorbeeld nog als cam file en de footprints, dus dat hoeft niet veel tijd te kosten gelukkig.

je kunt als je de Gerber dan wel Drill output maakt (onder File- Fabrication outputs) eerst kiezen voor mm of inch, die moeten natuurlijk gelijk zijn. Ik neem aan dat je mm gebruikt? Hoeft niet, ik ken wel van die old-school designers die alles in mills doen :D

En bij coordinates bv, wat heb je daar in gevuld? Absolute en relative verwisseld ik vermoed dat daar iets scheef gaat als je de mm correct hebt gekozen en het gaat nog steeds fout.
Bijlagen
dries.JPG
3sly

Bericht door 3sly »

Jep, gedubbelchecked en dat is allemaal hetzelfde, namelijk absolute.

Heb het bord helemaal opnieuw gemaakt, kon opzich niet kwaad want heb een paar extra functionaliteitsinputs aan de andere wireless pins toegevoegd om eventueel toekomstige uitbreidingen toe te staan.

Heb opnieuw proberen te exporteren naar gerber, en nog steeds dezelfde fout. Hmm, ik begrijp het echt niet goed. Het gaat waarschijnlijk iets heel erg dom zijn, maar nogmaals: Altium is vrij 'uitgebreid' voor een nieuwkomer.

Dit is het hele project, met de schematic, library, PCB en de door mij geexporteerde cams.
Deze geeft geen design rule errors, 0. Heb zelf enkel 2 rules vervangen op de standaardrules: namelijk:

1) een track van 1mm is toegelaten (er was een rule die zei dat alle tracks enkel 0.305mm konden zijn, niet meer of minder), dit leek me verstandig voor de solenoide, waar toch wel wat stroom kan door lopen voor korte tijd.
2) de clearance tussen koper van 0.3 naar 0.2 verandert. de pins tussen de TO-92 (uit de standaardbib) waren 0.287 bij elkaar, dus hier gaf hij een error. Mijn eigen footprints waren altijd meer dan 0.3mm.

Dat is het zowat.

Hopelijk kun je m'n flater vinden, want ik heb al rot zitten zoeken :(.

Mvg,
Dries
Bijlagen
PRJCT EN LIBRARY OPNIEUW.zip
(35.67 MiB) 58 keer gedownload
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

3sly schreef:
Jep, gedubbelchecked en dat is allemaal hetzelfde, namelijk absolute.

Heb het bord helemaal opnieuw gemaakt, kon opzich niet kwaad want heb een paar extra functionaliteitsinputs aan de andere wireless pins toegevoegd om eventueel toekomstige uitbreidingen toe te staan.

Heb opnieuw proberen te exporteren naar gerber, en nog steeds dezelfde fout. Hmm, ik begrijp het echt niet goed. Het gaat waarschijnlijk iets heel erg dom zijn, maar nogmaals: Altium is vrij 'uitgebreid' voor een nieuwkomer.

Dit is het hele project, met de schematic, library, PCB en de door mij geexporteerde cams.
Deze geeft geen design rule errors, 0. Heb zelf enkel 2 rules vervangen op de standaardrules: namelijk:

1) een track van 1mm is toegelaten (er was een rule die zei dat alle tracks enkel 0.305mm konden zijn, niet meer of minder), dit leek me verstandig voor de solenoide, waar toch wel wat stroom kan door lopen voor korte tijd.
2) de clearance tussen koper van 0.3 naar 0.2 verandert. de pins tussen de TO-92 (uit de standaardbib) waren 0.287 bij elkaar, dus hier gaf hij een error. Mijn eigen footprints waren altijd meer dan 0.3mm.

Dat is het zowat.

Hopelijk kun je m'n flater vinden, want ik heb al rot zitten zoeken :(.

Mvg,
Dries
Ha Dries,

Helemaal een nieuwkomer ben je ook niet, daar ziet het printje er te goed voor uit :D Maar waarom gebruik je Altium, heb je dit toevallig beschikbaar via werk oid? Voor hobby doeleinden zou ik KiCad willen aanraden: Opensource en gratis, gewoon goed voor dit soort printjes, en relatief eenvoudig onder de knie te krijgen. Altium is inderdaad comlexer, zeker als je het af en toe gebruikt.

Ik heb je design ingelezen, Gerbers gemaakt, je voelt 'm al aankomen, geen enkel probleem, dit is de .cam:
dries2.JPG
Ik heb eerst Viewmate geprobeerd (gratis Gerber viewer) omdat Camtastic (de Gerber viewer van Altium) ook nog wel eens vreemde dingen doet, die is ook niet altijd betrouwbaar.

Die rules voor track en clearance die je gebruikt zijn prima, mag geen probleem zijn.

Wat voor versie van Altium gebruik je? Kan het zijn dat je een trial versie gebruikt oid die wel layout toestaat maar de output verminkt?

Heb wat zitten proberen, maar ik krijg het niet voor elkaar om de output dusdanig te verminken zoals in jou voorbeeld... wat ik wel kan doen is de output voor je maken, kan ik vh weekend wel doen.

Helaas dus, krijg het probleem niet gereproduceerd!
3sly

Bericht door 3sly »

Ha, raar moet ergens in de instellingen zijn dan.
Ik gebruik namelijk de Altium licentie van de uni.

Heb zelf wel een bachelor als elektrisch ingenieur, maar ben in een heel andere richting aan het masteren, namelijk mechanica. En het is namelijk in die laatste 2 jaren dat ze je Altium laten gebruiken. Dus buiten een keer 10min in de uni, heb ik het nog nooit eerder open gedaan :trotsophetcompliment: :p. Maar vergis je niet hoor, ik zit er al een heel lange tijd aan om alles mooi te krijgen. Gelukkig is de info van Altium zelf vrij goed en uitgewerkt om al te kunnen beginnen en samen met google kom je al heel ver.

Aangezien het idd een uni licentie is, is het miss enkel één voor onderzoek waarbij ze opzettelijk fabricageoutputs onbruikbaar maken. Geen idee :-k.

Moest je dat voor mij kunnen doen, dan zou dat een enorme hulp zijn idd! Dit is idd de laatste versies, heb nog eens al mijn to-dos overlopen, en overal is aan voldaan. Heb nog eens getripelchecked op flaters, maar alles lijkt ok, zowel sheet als PCB.
Dus de laatste zip die ik je stuurde zou ik idd in Gerber kunnen gebruiken.

Dit zijn diegene die ik nodig heb voor een 2-laags bord volgens Itead:
Gerber files needed for 2-layer PCB boards:

Top layer: pcbname.GTL
Bottom layer: pcbname.GBL
Solder Stop Mask top: pcbname.GTS
Solder Stop Mask Bottom pcbname.GBS
Silk Top: pcbname.GTO
Silk Bottom pcbname.GBO
NC Drill: pcbname.TXT
Outline layer:pcbname.GKO or pcbname.DO

All the gerber files must be in RS-274x format, except the drill file should be in Excellon format.
Ik sta bij je in het krijt! Een (hopelijk geslaagd) eindresultaat ben ik je verschuldigd ;)

Mvg,
Dries
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Zit nu even in de pauze van m'n werk, maar ik doe dat vh weekend wel ok? Kan ik het ook even goed bekijken. Je bent me niks verschuldigd hoor, het is geen moeite.

Je hoort dit weekend van mij!
3sly

Bericht door 3sly »

Absoluut geen probleem ;) Ik ben al blij dat het niet langer een probleem is. En een tweede opinie/nakijk is zeker welkom!

groeten,
Dries
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok Dries. Heb naar je files gekeken:

Indien mogelijk en je pakket dit heeft, kijk altijd even naar de 3D presentatie. Geeft je inzicht of je misschien ergens overheen kijkt, in dit geval is niet van alle parts een step file aanwezig, maar toch. Ziet er zo uit:
dries10.JPG
Je origin, het nulpunt, zet je bij voorkeur in een hoek van het bord. Stond er wat buiten, mogelijk was dit ook de oorzaak van jou output problemen. Ik heb 'm op de boardoutline gezet, linksonder. Je hebt een keepout gezet als boardoutline, hier heb ik een boardoutline van gemaakt. Zo'n keepout gebruik je eigenlijk om als je bv de TOP of BOTTOM layer van een kopervlak wilt voorzien dit niet tot de boardoutline te laten doorlopen, maar bv 0.5mm ervoor. Als een bord wordt afgesneden, gefreesd of wat dan ook kun je koper krijgen dat onder je soldeermasker vandaan komt. Blootliggend koper wil je niet op je print, ivm reageren met de omgeving. In dit geval niet van toepassing omdat je geen kopervlakken gebruikt, maar kan verwarrend werken als je dan toch een keepout gebruikt. Omgezet naar boardoutline dus :D

De outputfiles hebben de juiste extensie, om het makkelijk te kunnen controleren zet ik al altijd de layer name in de file name. Dus soldermask top wordt pcbname.GTS = PCB1_SMSK_TOP.GTS.

De afmeting van je bord is lxb = 64x34mm. Om wat geld te besparen had je misschien ook voor een 50x50mm bord kunnen kiezen, nu moet je de 100x50mm optie bij iTead nemen, op zich geen probleem.

Als er om een projectnaam wordt gevraagd, dit is PCB1.

Je bent je ervan bewust dat het bord geen bevestigingsgaten heeft?

Bijgevoegd de Gerbers, kijk het svp nog een keer na met een Gerber viewer of alles klopt. Succes!
Bijlagen
PCB1_Gerbers.zip
(7.11 KiB) 53 keer gedownload
3sly

Bericht door 3sly »

Barry, heel erg bedankt.

Het bord is idd boven de 5*5. Het plan was om dat 5*5 te doen, maar ik had graag de batterij op de achterkant en plaats genoeg op het bord. Bevestigingspunten zijn idd niet nodig. Ben van plan om een inschuifbaar plexi doosje te laseren waar het geheel in schuift, zoals die hammond behuizingen.

Dat met die oorsprong zou het idd wel eens kunnen zijn! Geen idee dat je die moest verleggen.

En ja, de 3D knop heb ik al eerder gevonden, zag er mooi professioneel uit. Heb echter idd niet de moeite genomen om te leren om zelf 3D modellen te maken voor mijn eigen footprints, dus dat werd acherwege gelaten. Geen probleem dacht ik voor componenten die toch enkel omhoog gaan.

Ga het vanavond nog eens nakijken op uni, maar dan zit het erop denk ik. Klaar om naar itead door te sturen en hopen dat alles van de eerste keer juist is ;).
Nog eens erg bedankt, ik kijk al uit naar het eindresultaat!

Mvg,
Dries
3sly

Bericht door 3sly »

Ok , me terug eens op het project gezet. De machanische poort zelf is af, maar een groot probleem zoals verwacht is de solenoide niet sterk genoeg.
Ik vermoed (zoals buis reeds zei) dat dit wel ligt aan de 9V batterij. Had gehoopt dat het voldoende was, maar blijkbaar niet.

Nu vroeg ik me af, ik heb dus volgend schema (OPGELET: de 78L05 is vervangen door een L4941BV, wegens niet beschikbaar)
http://forum2.zelfbouwaudio.nl/download ... &mode=view

Indien ik de 9V batterij vervang door volgende high current batterijen: http://www.batteryspace.com/96lifepo4batterypacks.aspx
Gaat dit helpen? Kan ik dit zomaar invoeren of moet ik wijzigingen maken aan het circuit?
Het is een grote investering, die ik wel kan verantwoorden indien ik zeker ben dat het helpt.

Zo dichtbij maar zo ver weg :(.

Alvast bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”