3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Ik heb het ook meegemaakt bij Martijn_H, toen die nog volledig gesloten bezig was. In eerste instantie speelde hij met een SEAS W22 excel als laag unit in een 3-weg gesloten kast. Dat gaf een afstemming van rond de 50Hz. Gaf in zijn huiskamer best wel een impact.

We hebben toen een 18" gesloten sub erbij gezet en deze via actieve filtering netjes laten aansluiten op de W22. Overnamepunt zat op 80Hz.

De gehoormatige indruk was dat er veel minder laag was, totdat je ontdekte dat het geboem compleet verdwenen was. Het lage register van een piano klonk super zuiver. Het gaf voor mij de indruk van dipool laag, zo'n enorme woofer.

Waar je rekening mee moet houden is dat als je systeem heel neutraal is, dat het met rock wat flauw kan klinken. >95% van de commerciele speakers hebben een toename van de respons rond 70-80Hz (ontstaan door interactie passief laagfilter met woofer impedantie). Heel vaak leidt dat nog niet eens tot grote problemen, omdat vrijwel alle huiskamer een dip hebben in de respons rond 70Hz vanwege de hoogte van het plafond. Maar als je door impedantiecorrectie die 80Hz bult weghaalt hoor je pas hoe mooi doortekend het laag kan klinken.

Als je gewend bent aan zuiver laag, dan kan je bijna niet meer luisteren naar kleuring in het laag, ook al is dat indrukwekkender.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door wouter »

Ik ben daar juist van terug gekomen. Mijn huisgenoot noemde het altijd 'ploplaag'. Totaal geen impact bij een beetje stevigere muziek. En als ik dan in de auto luister wilde ik eigenlijk niet meer in de woonkamer luisteren... Dat heeft me doen besluiten eerder naar uitslingergedrag en koppeling aan de kamer te kijken dan specifiek diepgang en SPL curve. Een systeem dat van zichzelf goed klinkt kan best een beetje meer laag hebben, vlak is mijns inziens prima. Maar dan wel buiten 'vlak'. Niet binnen vlak. In het dagelijks leven gaat het dan wat missen. High end opnames doen het ook leuk op goedkope setjes. Maar een stukje Coldplay of Daft Punk (beide vanaf 30 sec) dat op een minisetje beter klinkt dat op een high end installatie... daar word je toch ook niet blij van??

Maar goed, wat is je referentie... Wellicht bedoelen we wel bijna allemaal hetzelfde. Een beetje stevig maar zeker niet gekleurd laag. Maar voor mij is de swing (=interactie) wel voelbaar, je gaat Kopfnicken oder Fusskippeln :yeah:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Eens met opmerking van buiten vlak. Binnen niet alles vlak trekken, dat werkt niet. Alle speakers krijgen bovendien lift in het laag van de vloer, als je die 6dB winst volledig naar beneden trekt heb je gewoon te weinig laag. Blijkbaar houden ze hier in de studie rekening mee.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

http://link.marktplaats.nl/m868073556

Dit lijkt me wel wat voor Wallo! 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Daar moet ik dan toch wel hartelijk om lachen. :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Buiten de inspeeltijd om dan! :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

dre schreef:
http://link.marktplaats.nl/m868073556

Dit lijkt me wel wat voor Wallo! 8)
Iemand een transformatorhuisje gesloopt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
dre schreef:
http://link.marktplaats.nl/m868073556

Dit lijkt me wel wat voor Wallo! 8)
Iemand een transformatorhuisje gesloopt?
:lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Even een meestertip voor de Mundorf liefhebbers:

Acoustic Dimension heeft nu een hele partij mooie Mundorf condensators voor half geld, met name Silver/Oil versies.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Zweitse »

Walt schreef:
Even een meestertip voor de Mundorf liefhebbers:

Acoustic Dimension heeft nu een hele partij mooie Mundorf condensators voor half geld, met name Silver/Oil versies.

Groetjes Walter
Ik zag het MP staan en moest gelijk aan jou denken. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

Lopen de zaken zo slecht of is de winstmarge zo hoog? :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Tsja, het is even slikken voor ze, maar ik ben overgestapt op Duelund, daar gaat hun jaarwinst.

Tot nu toe ben ik erg te spreken over de Duelund RS op het hoog...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Is gewoon heel mooi. En zoals Tony aangeeft in zijn review, geen reden om er verder nog aan te tweaken. :lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door rikpost »

Walt schreef:
Tsja, het is even slikken voor ze, maar ik ben overgestapt op Duelund, daar gaat hun jaarwinst.

Tot nu toe ben ik erg te spreken over de Duelund RS op het hoog...

Groetjes Walter

Ik heb jou vooraad filter onderdelenen gezien ,volgens mij kunnen ze nog wel een paar jaar vooruit met de winst :lagge:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik ben wat aan het testen met het niveau van het laag en het niveau van de dipool correctie, er zijn vele mogelijke instellingen dus het is proberen wat het beste klinkt. Ik moet ook nog een nauwkeurigere voltmeter ophalen bij Jeroen om wat beter de niveau's te kunnen instellen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

The Bybees are back in town! Tevens is nu alle bekabeling van het filter als Mundorf zilverdraad uitgevoerd. Straks verder met speaker nummer 2 en dan vanavond maar weer eens luisteren.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1788[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik kan nu trouwens mooi het verschil horen tussen de AMT met Bybees en de kant met AMT zonder Bybees. Met je oor vlak voor de tweeters hoor je duidelijk verschil, de kant met Bybee klinkt wat vriendelijker/minder scherp.

Of zou het weer eens audiosuggestie zijn?... :lol:

Hoe dan ook, ideaal soldeerwerk voor op een rustige zondagmiddag.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Maar het klinkt niet scherp, al helemaal niet met die duelunds! Is minder scherp dan wel goed?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik bedoel als je met je oor vlak voor de tweeter luistert.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

Het is geen hoofdtelefoon Walt.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door rikpost »

Walt schreef:
Ik bedoel als je met je oor vlak voor de tweeter luistert.

Groetjes Walter
Heb wel eens gehoord dat zilverdraad wel eens een scherp randje aan het hoog kan geven.
Misschien heb je met gewoon koper en zonder bybees hetzelfde resultaat.

Weet niet wat die dingen doen?
Maar maakt ook niet uit eigenlijk ,je bent lekker met de hobby bezig :goedzo:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Puur zilverdraad geeft naar mijn mening juist geen scherp randje. Dit gevaar bestaat wel met verzilverd koper. Maar inderdaad alles heeft invloed op elkaar. In ieder geval zijn de heren fysici het erover eens dat de Bybees in theorie niets met het geluid zouden moeten doen, dus kwaad zullen ze dan ook niet kunnen... :lol:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door AatV »

Walt heeft natuurlijk volkomen gelijk!
De echte audiophiel gebruikt natuurlijk geen verzilverd koper, elke poging tot High End met dit materiaal is tot mislukken gedoemd. ](*,) Anders is het met volledig zilver en dan met name de isotoop 107Ag. Dit materiaal kan niet vaak genoeg gebruikt worden, zeker in samenwerking met een elektronenversneller en -reiniger als een Bybee. :D

groet,
Aat
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door rikpost »

AatV schreef:
Walt heeft natuurlijk volkomen gelijk!
De echte audiophiel gebruikt natuurlijk geen verzilverd koper, elke poging tot High End met dit materiaal is tot mislukken gedoemd. ](*,) Anders is het met volledig zilver en dan met name de isotoop 107Ag. Dit materiaal kan niet vaak genoeg gebruikt worden, zeker in samenwerking met een elektronenversneller en -reiniger als een Bybee. :D

groet,
Aat
sheldon.~png.jpg
sheldon.~png.jpg (6.43 KiB) 148 keer bekeken
:rofl: :rofl: :rofl:
Gesloten