3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik heb het ook meegemaakt bij Martijn_H, toen die nog volledig gesloten bezig was. In eerste instantie speelde hij met een SEAS W22 excel als laag unit in een 3-weg gesloten kast. Dat gaf een afstemming van rond de 50Hz. Gaf in zijn huiskamer best wel een impact.
We hebben toen een 18" gesloten sub erbij gezet en deze via actieve filtering netjes laten aansluiten op de W22. Overnamepunt zat op 80Hz.
De gehoormatige indruk was dat er veel minder laag was, totdat je ontdekte dat het geboem compleet verdwenen was. Het lage register van een piano klonk super zuiver. Het gaf voor mij de indruk van dipool laag, zo'n enorme woofer.
Waar je rekening mee moet houden is dat als je systeem heel neutraal is, dat het met rock wat flauw kan klinken. >95% van de commerciele speakers hebben een toename van de respons rond 70-80Hz (ontstaan door interactie passief laagfilter met woofer impedantie). Heel vaak leidt dat nog niet eens tot grote problemen, omdat vrijwel alle huiskamer een dip hebben in de respons rond 70Hz vanwege de hoogte van het plafond. Maar als je door impedantiecorrectie die 80Hz bult weghaalt hoor je pas hoe mooi doortekend het laag kan klinken.
Als je gewend bent aan zuiver laag, dan kan je bijna niet meer luisteren naar kleuring in het laag, ook al is dat indrukwekkender.
We hebben toen een 18" gesloten sub erbij gezet en deze via actieve filtering netjes laten aansluiten op de W22. Overnamepunt zat op 80Hz.
De gehoormatige indruk was dat er veel minder laag was, totdat je ontdekte dat het geboem compleet verdwenen was. Het lage register van een piano klonk super zuiver. Het gaf voor mij de indruk van dipool laag, zo'n enorme woofer.
Waar je rekening mee moet houden is dat als je systeem heel neutraal is, dat het met rock wat flauw kan klinken. >95% van de commerciele speakers hebben een toename van de respons rond 70-80Hz (ontstaan door interactie passief laagfilter met woofer impedantie). Heel vaak leidt dat nog niet eens tot grote problemen, omdat vrijwel alle huiskamer een dip hebben in de respons rond 70Hz vanwege de hoogte van het plafond. Maar als je door impedantiecorrectie die 80Hz bult weghaalt hoor je pas hoe mooi doortekend het laag kan klinken.
Als je gewend bent aan zuiver laag, dan kan je bijna niet meer luisteren naar kleuring in het laag, ook al is dat indrukwekkender.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik ben daar juist van terug gekomen. Mijn huisgenoot noemde het altijd 'ploplaag'. Totaal geen impact bij een beetje stevigere muziek. En als ik dan in de auto luister wilde ik eigenlijk niet meer in de woonkamer luisteren... Dat heeft me doen besluiten eerder naar uitslingergedrag en koppeling aan de kamer te kijken dan specifiek diepgang en SPL curve. Een systeem dat van zichzelf goed klinkt kan best een beetje meer laag hebben, vlak is mijns inziens prima. Maar dan wel buiten 'vlak'. Niet binnen vlak. In het dagelijks leven gaat het dan wat missen. High end opnames doen het ook leuk op goedkope setjes. Maar een stukje Coldplay of Daft Punk (beide vanaf 30 sec) dat op een minisetje beter klinkt dat op een high end installatie... daar word je toch ook niet blij van??
Maar goed, wat is je referentie... Wellicht bedoelen we wel bijna allemaal hetzelfde. Een beetje stevig maar zeker niet gekleurd laag. Maar voor mij is de swing (=interactie) wel voelbaar, je gaat Kopfnicken oder Fusskippeln
Maar goed, wat is je referentie... Wellicht bedoelen we wel bijna allemaal hetzelfde. Een beetje stevig maar zeker niet gekleurd laag. Maar voor mij is de swing (=interactie) wel voelbaar, je gaat Kopfnicken oder Fusskippeln
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Eens met opmerking van buiten vlak. Binnen niet alles vlak trekken, dat werkt niet. Alle speakers krijgen bovendien lift in het laag van de vloer, als je die 6dB winst volledig naar beneden trekt heb je gewoon te weinig laag. Blijkbaar houden ze hier in de studie rekening mee.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Daar moet ik dan toch wel hartelijk om lachen. 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Buiten de inspeeltijd om dan! 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Iemand een transformatorhuisje gesloopt?dre schreef:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
SSassen schreef:Iemand een transformatorhuisje gesloopt?dre schreef:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Even een meestertip voor de Mundorf liefhebbers:
Acoustic Dimension heeft nu een hele partij mooie Mundorf condensators voor half geld, met name Silver/Oil versies.
Groetjes Walter
Acoustic Dimension heeft nu een hele partij mooie Mundorf condensators voor half geld, met name Silver/Oil versies.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik zag het MP staan en moest gelijk aan jou denken.Walt schreef:Even een meestertip voor de Mundorf liefhebbers:
Acoustic Dimension heeft nu een hele partij mooie Mundorf condensators voor half geld, met name Silver/Oil versies.
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Lopen de zaken zo slecht of is de winstmarge zo hoog?

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Tsja, het is even slikken voor ze, maar ik ben overgestapt op Duelund, daar gaat hun jaarwinst.
Tot nu toe ben ik erg te spreken over de Duelund RS op het hoog...
Groetjes Walter
Tot nu toe ben ik erg te spreken over de Duelund RS op het hoog...
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Is gewoon heel mooi. En zoals Tony aangeeft in zijn review, geen reden om er verder nog aan te tweaken. 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Walt schreef:Tsja, het is even slikken voor ze, maar ik ben overgestapt op Duelund, daar gaat hun jaarwinst.
Tot nu toe ben ik erg te spreken over de Duelund RS op het hoog...
Groetjes Walter
Ik heb jou vooraad filter onderdelenen gezien ,volgens mij kunnen ze nog wel een paar jaar vooruit met de winst
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik ben wat aan het testen met het niveau van het laag en het niveau van de dipool correctie, er zijn vele mogelijke instellingen dus het is proberen wat het beste klinkt. Ik moet ook nog een nauwkeurigere voltmeter ophalen bij Jeroen om wat beter de niveau's te kunnen instellen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
The Bybees are back in town! Tevens is nu alle bekabeling van het filter als Mundorf zilverdraad uitgevoerd. Straks verder met speaker nummer 2 en dan vanavond maar weer eens luisteren.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik kan nu trouwens mooi het verschil horen tussen de AMT met Bybees en de kant met AMT zonder Bybees. Met je oor vlak voor de tweeters hoor je duidelijk verschil, de kant met Bybee klinkt wat vriendelijker/minder scherp.
Of zou het weer eens audiosuggestie zijn?...
Hoe dan ook, ideaal soldeerwerk voor op een rustige zondagmiddag.
Groetjes Walter
Of zou het weer eens audiosuggestie zijn?...
Hoe dan ook, ideaal soldeerwerk voor op een rustige zondagmiddag.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Maar het klinkt niet scherp, al helemaal niet met die duelunds! Is minder scherp dan wel goed?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik bedoel als je met je oor vlak voor de tweeter luistert.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het is geen hoofdtelefoon Walt.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Heb wel eens gehoord dat zilverdraad wel eens een scherp randje aan het hoog kan geven.Walt schreef:Ik bedoel als je met je oor vlak voor de tweeter luistert.
Groetjes Walter
Misschien heb je met gewoon koper en zonder bybees hetzelfde resultaat.
Weet niet wat die dingen doen?
Maar maakt ook niet uit eigenlijk ,je bent lekker met de hobby bezig
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Puur zilverdraad geeft naar mijn mening juist geen scherp randje. Dit gevaar bestaat wel met verzilverd koper. Maar inderdaad alles heeft invloed op elkaar. In ieder geval zijn de heren fysici het erover eens dat de Bybees in theorie niets met het geluid zouden moeten doen, dus kwaad zullen ze dan ook niet kunnen...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Walt heeft natuurlijk volkomen gelijk!
De echte audiophiel gebruikt natuurlijk geen verzilverd koper, elke poging tot High End met dit materiaal is tot mislukken gedoemd.
Anders is het met volledig zilver en dan met name de isotoop 107Ag. Dit materiaal kan niet vaak genoeg gebruikt worden, zeker in samenwerking met een elektronenversneller en -reiniger als een Bybee.
groet,
Aat
De echte audiophiel gebruikt natuurlijk geen verzilverd koper, elke poging tot High End met dit materiaal is tot mislukken gedoemd.
groet,
Aat
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
AatV schreef:Walt heeft natuurlijk volkomen gelijk!
De echte audiophiel gebruikt natuurlijk geen verzilverd koper, elke poging tot High End met dit materiaal is tot mislukken gedoemd.Anders is het met volledig zilver en dan met name de isotoop 107Ag. Dit materiaal kan niet vaak genoeg gebruikt worden, zeker in samenwerking met een elektronenversneller en -reiniger als een Bybee.
![]()
groet,
Aat
