Frontjes bekleden

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Frontjes bekleden

Bericht door wouter »

Frontjes bekleden, iets dat ik zelf altijd een leuk klusje vindt. Dit is een voorbeeld van hoe ik het nu doe.
De methode is eigenlijk vrijwel gelijk aan die van een baffle/voorplaat met (kunst)leer bekleden: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=19291

Aanpak:
Frame maken, liefst met hoeken die afgeschuind zijn of van binnenuit bekleed met vilt.
Frame zwart maken, zie je niets van de constructie van bij direct zonlicht.
(In dit eerste voorbeeld herstel ik frontjes van Chario Syntar 100 fabrieksspeakers, dus de frames waren al gemaakt O:) )

Maak het doek ruim op maat en span het lichtelijk op - slechts kleine spanning.

Bescherm evt. het niet in te lijmen deel van het frame met tape, trek die wel direct na inlijmen weer weg (doe je dit later dan komt de filmlaag 'gel' ook los)

Leg het frame neer en breng rondom Bison Tix GEL aan (de witte Gel zit in tubes, die werkt mooier dan de gele pasta in Bison Tix blikken).

Smeer het uit met een lijmkammetje/spateltje. Als je het dik in lijmt loop je het risico dat de lijm door het doek heen gaat bij flink om de hoeken trekken/opspannen. Dan krijg je ietwat glimmende zwarte stof daar, dan kun je weer opnieuw beginnen.

Ik werk vanuit horizontaal en daarna verticaal opspannen, heel licht. Laat de hoeken eerst nog vrij. Daar trek je als laatste het stof strak omheen. Wanneer je dat doet rek je eerst stof op, daarna trek je het om het frame aangezien contactlijm geen schuiven toelaat. Met een platte schroevendraaier kun je krachtig de plooien verdelen en de laatste bobbels platdrukken.

Wanneer je het doek heel strak wilt hebben moet je frame relatief buigvast zijn. 12 mm MDF zul je dan zeker 2 cm dikke ribben moeten geven en om de ca. 20 cm ondersteunen( als je een hoog/lang front maakt), anders trek je het zo een paar mm naar binnen. Krijg je een zandlopermodelletje...

En dan nu de plaatjes:
DSCN7921 p.jpg
DSCN7925 p.jpg
DSCN7926 p.jpg
DSCN7927 p.jpg
DSCN7929 p.jpg
DSCN7933 p.jpg
DSCN7935 p.jpg
DSCN7936 p.jpg
DSCN7937 p.jpg
DSCN7939 p.jpg
Van deze luidsprekers heb ik ook het beschadigde fineer opgeknapt, zie hier (halverwege pagina 1) http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=20225
Laatst gewijzigd door wouter op za 01 nov 2014, 7:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Frontjes bekleden

Bericht door dre »

Keurig! 8)

Heb je wel eens spuitlijm geprobeerd?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Frontjes bekleden

Bericht door wouter »

Bij baffles met skai bekleden wel, maar met doek niet.

Hoe bedoel jij het precies?

Als het doek geheel ingespoten is met lijm lijkt het me minder akoestisch transparant en het laat zich dan ook niet heel mooi opspannen (contactlijm wil niet schuiven) of mooi terugveren nadat het doek ingeduwd is geweest. :-k
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Frontjes bekleden

Bericht door dre »

Het hout kun je toch inspuiten.....

Maar je antwoord zegt mij genoeg! :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Frontjes bekleden

Bericht door Barry2001 »

Wat ik mij afvraag Wouter, als je het doek spant op het frame, houdt lijm dan al voldoende om de spanning van het doek te houden? Of zet je dit nog vast met nietjes ofzo?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Frontjes bekleden

Bericht door Zweitse »

Barry2001 schreef:
Wat ik mij afvraag Wouter, als je het doek spant op het frame, houdt lijm dan al voldoende om de spanning van het doek te houden? Of zet je dit nog vast met nietjes ofzo?
Ik heb het bij mijn frontje zonder nietjes gedaan, en dat werkt prima. Het doek moet je ook maar heel ligt opspannen :wink:
Bijlagen
Ciare 12.jpg
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Frontjes bekleden

Bericht door Aaad »

dre schreef:
Het hout kun je toch inspuiten.....

Maar je antwoord zegt mij genoeg! :lol:
Bij enkelzijdig spuiten maak je een tijdelijke verbinding die makkelijk los te halen is.
Als je vast wilt verlijmen moet je dubbelzijdig spuiten, dan is de tix methode volgens mij betrouwbaarder(sterker) en je kan beter doseren en verdelen op het doek.
Spuitlijm komt vaak ook op plaatsen waar je het net niet wil hebben.

Aad
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Frontjes bekleden

Bericht door dre »

Tix hoor je ook dubbelzijdig aan te brengen.

Maar ik zal eerdaags eens een testje zetten.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Frontjes bekleden

Bericht door Zweitse »

Ik heb het bij mijn frontjes enkel op het MDF aangebracht en dat gaat prima.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Frontjes bekleden

Bericht door wouter »

Tix lijm is een echte contact lijm, die is niet plakkerig meer na 20-30 minuten.
Spuitlijm heeft wat anderen eigenschappen, enkelzijdig aangebracht geeft het het idee van een stikker. Je kunt het ook op bijvoorbeeld baffletex aanbrengen en dit is dan in enige mate zelfklevend geworden.

Wanneer je luidsprekerdoek om wat lastigere hoeken wil spannen zul je echt wel 2 zijdig lijm moeten gebruiken. Het voorbeeld van Zweitse is een situatie waar minder spanning is, omdat er geen hoeksituatie is. Bij mijn voorbeeld was de onderzijde (halfrond) veel makkelijker dan de hoeken. Daar moet je overtollig materiaal kwijt en om dat minimaal te houden moet je het aan de frontzijde flink de hoek in trekken.

Uiteraard is de grootste kracht al opgevangen doordat je om een hoek werkt. Bijvoorbeeld: een tas kan heel zwaar zijn maar als je hem over de schutting hangt is het hengsel vasthouden ineens een stuk lichter. Maak niet de vergissing lijm op de zijkant van het frame aan te brengen, dat kun je met licht erop waarschijnlijk goed zien.
De hoeveelheid opspannen is ongeveer de dikte van het frame, dus ca 10-15 mm. Daarom kun je naast het frame lijmen, dit doek zit later namelijk (na opspannen) aan de achterzijde.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Frontjes bekleden

Bericht door dre »

Spuitlijm is exact hetzelfde als tix toch?
Alleen zit er meer oplosmiddel in,voor zover ik weet.

Wat ik wel weet is dat het na een jaar of 15 keurig loslaat als het niet goed voorbehandeld is. :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Frontjes bekleden

Bericht door wouter »

Beide is een contactlijm, echter TIX is een gelvorm. En die in de tube (transparante gel) is in de praktijk gewoon fijner dan die in het blik (gele gel).
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Frontjes bekleden

Bericht door dre »

Ik werk dagelijks met beide varianten,maar die transparante vind ik persoonlijk echt niets.
Maar da's wel bij het verlijmen van hout,fineer en hpl.

Maar ik ben niet te beroerd om de transparante straks te proberen op mijn frontjes. :wink:
Plaats reactie