Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Henkjan »

if it is worth doing, it is worth overdoing
:rock:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door AatV »

Ik mis nog een Aan/Uit schakelaar?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Beroepsdeformatie :-)

Komt goed, gekker dan met een display wordt het (voorlopig) niet...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Heb de manual van dat display er ff bij gezet, simpel in te stellen apparaatje, nu eens achter de juiste CT aan :o
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Zo vandaag een vreemd plat pakje binnen gekregen, daar zat, uiterst netjes verpakt, een behuizing in delen in!
Veel slimmer als opgebouwd verzenden, plus er zat een partij schroeven bij, daar kan ik er nog 3 mee bouwen... :rock:
behuizing 2.JPG
Zo es ff de schroevendraaierset erbij pakken;
behuizing 3.JPG
FF een close-up;
behuizing 4.JPG
Dan ga je voor 43 euri niet meer zelf sukkelen...
(en ja de voetjes worden nog veranderd zodat ze niet meer uitsteken aan de zijkant)

Zit nog over de aan/uit knop te denken Aat, veel meer dan de werkstroom van de beveiligingen ga ik er niet mee schakelen, dus een mooie latching pushbutton oid zal het worden.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door AatV »

Ziet er goed uit! (en IKEA is dus niet de enige die een flatpack gebruikt.)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Vanavond bij Conrad nog wat spullen besteld;
drukknop.jpg
Drukknop rood verlicht
stroomtrafo.jpg
Stroomtrafo 50:5A met een opgenomen vermogen van 1.25va.

Nu eens bedenken of ik de panelen zelf aan ga boren of FreesKees' hulp in roep...
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door rjmulder »

Is inderdaad een mooi kastje, alleen zo jammer dat er een gat achterin zit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

rjmulder schreef:
Is inderdaad een mooi kastje, alleen zo jammer dat er een gat achterin zit.
Daarom krijg je netjes een IEC connector meegeleverd die daar precies in past... :yeah:
In mijn geval mocht ie er nog 2 van die gaten bij meppen maar dat regel ik zelf wel 8)
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door rjmulder »

OK maar een powercon gaat niet en een losse achterplaat bestellen zonder gat dan wordt het ook niet goedkoper van.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Da's leuk zo'n powercon, maar wat is er mis met een IEC connector? Zijn er in 10 en 16A uitvoering en lekker goedkoop. Powercon is wat meer fancy en vergrendeld natuurlijk ook, maar voor thuisgebruik lijkt IEC me voldoende.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Gerrit »

Shadow schreef:
Da's leuk zo'n powercon, maar wat is er mis met een IEC connector? Zijn er in 10 en 16A uitvoering en lekker goedkoop. Powercon is wat meer fancy en vergrendeld natuurlijk ook, maar voor thuisgebruik lijkt IEC me voldoende.
Nu is voldoende ineens goed genoeg? :mrgreen: Powercon connectors zijn makkelijker en beter aan te sluiten, en er past een dikkere kabel in (afscherming). Als je afgeschermde kabels gebruikt dan is het stukje zonder afscherming ook minder dan bij IEC. Ik gebruik als netkabel Belden 19364
belden-19364-shielded-mains-cable.jpg
Mooie soepele kabel.
De prijs van de Powercon valt trouwens erg mee: http://www.thomann.de/nl/search_dir.htm ... ue&bn=&gk= en je kunt de kabels nog doorlussen ook.

Gerrit
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Henkjan »

afgezien van de kleur zie ik geen reden om geen powercon te gebruiken, veel fijner dan IEC, vergrendelt netjes
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Goed punt, maar t zit er nu eenmaal in en ik zal voor de uitvoer powercon overwegen.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door rjmulder »

Gerrit schreef:
Nu is voldoende ineens goed genoeg? :mrgreen:
Ja ik snap het ook niet :mrgreen: bouwt die een filter,beveiliging en dan geen mooie veel degelijke PowerCon erin :lol:

Op de voeding van mijn Rpi zit zelfs een PowerCon :oops:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Ok ok zal es powercon true bestellen bij bax...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Barry2001 »

Hoe goed is zo'n bliksembeveiliging eigenlijk? Een direkte voltreffer op je net, kan hij je apparatuur daartegen beschermen? Bij ons aan het eind vd straat heb ik eens de gevolgen van een inslag gezien, indrukwekkend .. ben je niet blij mee als je dat overkomt.
Verder, mooi project!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Die Dehn kan binnen 100ns reageren en 25kA scheiden. (Net zo veel als een industriële automaat)
Correctie 6kA :hide:
Laatst gewijzigd door Shadow op vr 31 okt 2014, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ray5150 »

Ik heb een van ABB/Haf in mijn groepenkast zitten, tot nu toe nog niet nodig gehad. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

Om de zaak even in perspectief te plaatsen.

Beveiliging voor blikseminslag behelst een pakket aan doordachte maatregelen. Een Dehn module in een kastje plaatsen geeft alleen schijnveiligheid. Dit soort modules horen in schakelkasten met correct en deugelijk vast aardingsnetwerk.

Het begint zo wie zo al bij bliksemafleiders op een pand, daarna pas overspanningsbeveiligingen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Barry2001 schreef:
Hoe goed is zo'n bliksembeveiliging eigenlijk? Een directe voltreffer op je net, kan hij je apparatuur daartegen beschermen? Bij ons aan het eind vd straat heb ik eens de gevolgen van een inslag gezien, indrukwekkend .. ben je niet blij mee als je dat overkomt.
Verder, mooi project!
Die gevolgen waren zo groot omdat er een voldoende laagohmige verbinding met de aarde was waardoor er een grote stroom kon gaan lopen, als er nu een inslag is en een grote dc stroom wil gaan lopen, dan klapt de Dehn module eruit, is de inslag via aarde weg te leiden, dan doet ie dat.

ds23man schreef:
Om de zaak even in perspectief te plaatsen.

Beveiliging voor blikseminslag behelst een pakket aan doordachte maatregelen. Een Dehn module in een kastje plaatsen geeft alleen schijnveiligheid. Dit soort modules horen in schakelkasten met correct en deugelijk vast aardingsnetwerk.

Het begint zo wie zo al bij bliksemafleiders op een pand, daarna pas overspanningsbeveiligingen.
Ho FF Gerhard (zo heet je toch?) ik ga niet mijn hele huis tegen bliksem proberen te beschermen, ik doe slechts een poging mijn geliefde audio spulletjes, waar hopelijk straks ook zelfbouw tussen zit, te beschermen.

Jij rept over schijnveiligheid, maar dit is een systeem wat gewoon werkt, de voeding van de audio kent geen andere overgang dan in het stopcontact, de aarding wordt hier thuis binnenkort gemeten, in geval van een inslag in de huisinstallatie klapt deze module binnen 100ns een stroom van max 6kA af, mocht die er dan al lopen. (ik zei eerder 25kA, maar dat was fout) Spanningsniveau van minimum 6kV resistent, lijkt me voldoende. Zo'n Belkin blok als ik nu heb claimt 75kA te kunnen afleiden, maar ruim daarvoor is je netsnoer al in rook opgegaan hoor. De Dehn is trouwens na 1 keer beschermen stuk en moet je de beschermingsmodule uit de houder halen en vernieuwen.

Een aardingsnet en bliksemafleiding op je gebouw is om een kooi van Faraday te bouwen waarin je installatie volledig beschermd is tegen inslagen, deze systemen beheer ik op mijn werk ook en dat alles wordt 2-jaarlijks gecontroleerd door de firma van der Heijden, hoe lang geleden is de aarding bij jou thuis gecontroleerd? Met al dat gerommel in de bodem is het misschien geen gek idee om dat eens te doen?

Het Omron relais kijkt alleen naar het voltage; te hoog>uit & te laag>uit. De Dehn zorgt voor de blikseminslagbeveiliging en de Schaffner 2010B serie is er 1 van het 'medische' type, d.w.z. geen HF rommel op je aarde wat de geaarde wel doen. Hebben we nog de staafzekeringen voor de overbelastingsbeveiliging en de relais om de hoofdstroom te schakelen, plus het display voor de leut :yeah:
953205.pdf
Productsheet Dehn module
(228.28 KiB) 99 keer gedownload
Filmpje;

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

Onze boerderij is voorzien van een uitgebreide afleiderinstallatie en de aardelectroden ( 15 stuks) worden elke 5 jaar op kosten van de verzekering nagemeten. Zo'n Dehn dingetje is leuk om bescherming te bieden tegen indirecte inslag ( bijv als de bliksem verderop in de straat inslaat) maar dan alleen als de complete huisinstallatie op de juiste manier beveiligd is:

http://www.totalebliksembeveiliging.nl/ ... /index.php

Zonder bliksemafleiders is een interne beveiliging bij een directe inslag nergens meer.

Overigens vertrouw jij er op dat de aarding via een kabel naar jouw kastje betrouwbaar genoeg is om de Dehn module goed te laten werken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:

Overigens vertrouw jij er op dat de aarding via een kabel naar jouw kastje betrouwbaar genoeg is om de Dehn module goed te laten werken.
jup, die meet ik zelf na, evenals de aardpen :goedzo:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

Dat jij het zelf zo wil uitvoeren, moet je zelf weten. Maar het is niet de correcte methode en de kans bestaat dat andere mensen op dit forum gaan denken dat dit afdoende is. En dat is het niet....

Op deze site staat veel informatie:

http://www.schaapbliksem.nl/risico_index.htm
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door BertDB »

hé, iemand bouwt mijn idee na :P

Fijn om te lezen!
Overigens, dat van die automaten was ik me niet van bewust. Ik had ze eerder als 'beveiliging' voor de filters gezet maar staafzekeringen zijn inderdaad een pak sneller. Misschien moet ik ook even overwegen om deze te vervangen.. Good thinking! :)

Ivm de bliksembeveiliging / @ Gerhard.
Directe inslag op je huis zal zo goed als nefast voor alles zijn als het ook maar in de buurt van een stopcontact ligt.
Dat ga je uiteraard niet beveiligen op deze manier, maar met een doordacht plan van externe afleiding en interne beveiliging (klasse 1/2/3). Terecht dat je dit aangeeft zodat er geen misopvattingen ontstaan over een "hoera-ik-ben-veilig-gevoel" :)

Mijn betrachting was: indien de bliksem inslaat op een transfohuisje of een ander huis in de straat, dan krijg je een serieuze piek op het net waar jij ook mee de dupe van bent. Zulke pieken worden wel tegengehouden door een klasse 3 beveiliging.
Dehn is zowat het beste wat je kan vinden op de markt en zou beter moeten zijn dan bv. een Belkin..
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”