if it is worth doing, it is worth overdoing
Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Ik mis nog een Aan/Uit schakelaar?
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Beroepsdeformatie 
Komt goed, gekker dan met een display wordt het (voorlopig) niet...
Komt goed, gekker dan met een display wordt het (voorlopig) niet...
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Heb de manual van dat display er ff bij gezet, simpel in te stellen apparaatje, nu eens achter de juiste CT aan 
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Zo vandaag een vreemd plat pakje binnen gekregen, daar zat, uiterst netjes verpakt, een behuizing in delen in!
Veel slimmer als opgebouwd verzenden, plus er zat een partij schroeven bij, daar kan ik er nog 3 mee bouwen...
Zo es ff de schroevendraaierset erbij pakken;
FF een close-up;
Dan ga je voor 43 euri niet meer zelf sukkelen...
(en ja de voetjes worden nog veranderd zodat ze niet meer uitsteken aan de zijkant)
Zit nog over de aan/uit knop te denken Aat, veel meer dan de werkstroom van de beveiligingen ga ik er niet mee schakelen, dus een mooie latching pushbutton oid zal het worden.
Veel slimmer als opgebouwd verzenden, plus er zat een partij schroeven bij, daar kan ik er nog 3 mee bouwen...
Zo es ff de schroevendraaierset erbij pakken;
FF een close-up;
Dan ga je voor 43 euri niet meer zelf sukkelen...
(en ja de voetjes worden nog veranderd zodat ze niet meer uitsteken aan de zijkant)
Zit nog over de aan/uit knop te denken Aat, veel meer dan de werkstroom van de beveiligingen ga ik er niet mee schakelen, dus een mooie latching pushbutton oid zal het worden.
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Ziet er goed uit! (en IKEA is dus niet de enige die een flatpack gebruikt.)
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Vanavond bij Conrad nog wat spullen besteld;
Drukknop rood verlicht
Stroomtrafo 50:5A met een opgenomen vermogen van 1.25va.
Nu eens bedenken of ik de panelen zelf aan ga boren of FreesKees' hulp in roep...
Drukknop rood verlicht
Stroomtrafo 50:5A met een opgenomen vermogen van 1.25va.
Nu eens bedenken of ik de panelen zelf aan ga boren of FreesKees' hulp in roep...
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Is inderdaad een mooi kastje, alleen zo jammer dat er een gat achterin zit.
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Daarom krijg je netjes een IEC connector meegeleverd die daar precies in past...rjmulder schreef:Is inderdaad een mooi kastje, alleen zo jammer dat er een gat achterin zit.
In mijn geval mocht ie er nog 2 van die gaten bij meppen maar dat regel ik zelf wel
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
OK maar een powercon gaat niet en een losse achterplaat bestellen zonder gat dan wordt het ook niet goedkoper van.
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Da's leuk zo'n powercon, maar wat is er mis met een IEC connector? Zijn er in 10 en 16A uitvoering en lekker goedkoop. Powercon is wat meer fancy en vergrendeld natuurlijk ook, maar voor thuisgebruik lijkt IEC me voldoende.
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Nu is voldoende ineens goed genoeg?Shadow schreef:Da's leuk zo'n powercon, maar wat is er mis met een IEC connector? Zijn er in 10 en 16A uitvoering en lekker goedkoop. Powercon is wat meer fancy en vergrendeld natuurlijk ook, maar voor thuisgebruik lijkt IEC me voldoende.
De prijs van de Powercon valt trouwens erg mee: http://www.thomann.de/nl/search_dir.htm ... ue&bn=&gk= en je kunt de kabels nog doorlussen ook.
Gerrit
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
afgezien van de kleur zie ik geen reden om geen powercon te gebruiken, veel fijner dan IEC, vergrendelt netjes
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Goed punt, maar t zit er nu eenmaal in en ik zal voor de uitvoer powercon overwegen.
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Ja ik snap het ook nietGerrit schreef:Nu is voldoende ineens goed genoeg?
Op de voeding van mijn Rpi zit zelfs een PowerCon
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Ok ok zal es powercon true bestellen bij bax...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Hoe goed is zo'n bliksembeveiliging eigenlijk? Een direkte voltreffer op je net, kan hij je apparatuur daartegen beschermen? Bij ons aan het eind vd straat heb ik eens de gevolgen van een inslag gezien, indrukwekkend .. ben je niet blij mee als je dat overkomt.
Verder, mooi project!
Verder, mooi project!
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Die Dehn kan binnen 100ns reageren en 25kA scheiden. (Net zo veel als een industriële automaat)
Correctie 6kA
Correctie 6kA
Laatst gewijzigd door Shadow op vr 31 okt 2014, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Ik heb een van ABB/Haf in mijn groepenkast zitten, tot nu toe nog niet nodig gehad. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Om de zaak even in perspectief te plaatsen.
Beveiliging voor blikseminslag behelst een pakket aan doordachte maatregelen. Een Dehn module in een kastje plaatsen geeft alleen schijnveiligheid. Dit soort modules horen in schakelkasten met correct en deugelijk vast aardingsnetwerk.
Het begint zo wie zo al bij bliksemafleiders op een pand, daarna pas overspanningsbeveiligingen.
Beveiliging voor blikseminslag behelst een pakket aan doordachte maatregelen. Een Dehn module in een kastje plaatsen geeft alleen schijnveiligheid. Dit soort modules horen in schakelkasten met correct en deugelijk vast aardingsnetwerk.
Het begint zo wie zo al bij bliksemafleiders op een pand, daarna pas overspanningsbeveiligingen.
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Die gevolgen waren zo groot omdat er een voldoende laagohmige verbinding met de aarde was waardoor er een grote stroom kon gaan lopen, als er nu een inslag is en een grote dc stroom wil gaan lopen, dan klapt de Dehn module eruit, is de inslag via aarde weg te leiden, dan doet ie dat.Barry2001 schreef:Hoe goed is zo'n bliksembeveiliging eigenlijk? Een directe voltreffer op je net, kan hij je apparatuur daartegen beschermen? Bij ons aan het eind vd straat heb ik eens de gevolgen van een inslag gezien, indrukwekkend .. ben je niet blij mee als je dat overkomt.
Verder, mooi project!
Ho FF Gerhard (zo heet je toch?) ik ga niet mijn hele huis tegen bliksem proberen te beschermen, ik doe slechts een poging mijn geliefde audio spulletjes, waar hopelijk straks ook zelfbouw tussen zit, te beschermen.ds23man schreef:Om de zaak even in perspectief te plaatsen.
Beveiliging voor blikseminslag behelst een pakket aan doordachte maatregelen. Een Dehn module in een kastje plaatsen geeft alleen schijnveiligheid. Dit soort modules horen in schakelkasten met correct en deugelijk vast aardingsnetwerk.
Het begint zo wie zo al bij bliksemafleiders op een pand, daarna pas overspanningsbeveiligingen.
Jij rept over schijnveiligheid, maar dit is een systeem wat gewoon werkt, de voeding van de audio kent geen andere overgang dan in het stopcontact, de aarding wordt hier thuis binnenkort gemeten, in geval van een inslag in de huisinstallatie klapt deze module binnen 100ns een stroom van max 6kA af, mocht die er dan al lopen. (ik zei eerder 25kA, maar dat was fout) Spanningsniveau van minimum 6kV resistent, lijkt me voldoende. Zo'n Belkin blok als ik nu heb claimt 75kA te kunnen afleiden, maar ruim daarvoor is je netsnoer al in rook opgegaan hoor. De Dehn is trouwens na 1 keer beschermen stuk en moet je de beschermingsmodule uit de houder halen en vernieuwen.
Een aardingsnet en bliksemafleiding op je gebouw is om een kooi van Faraday te bouwen waarin je installatie volledig beschermd is tegen inslagen, deze systemen beheer ik op mijn werk ook en dat alles wordt 2-jaarlijks gecontroleerd door de firma van der Heijden, hoe lang geleden is de aarding bij jou thuis gecontroleerd? Met al dat gerommel in de bodem is het misschien geen gek idee om dat eens te doen?
Het Omron relais kijkt alleen naar het voltage; te hoog>uit & te laag>uit. De Dehn zorgt voor de blikseminslagbeveiliging en de Schaffner 2010B serie is er 1 van het 'medische' type, d.w.z. geen HF rommel op je aarde wat de geaarde wel doen. Hebben we nog de staafzekeringen voor de overbelastingsbeveiliging en de relais om de hoofdstroom te schakelen, plus het display voor de leut
Filmpje;
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Onze boerderij is voorzien van een uitgebreide afleiderinstallatie en de aardelectroden ( 15 stuks) worden elke 5 jaar op kosten van de verzekering nagemeten. Zo'n Dehn dingetje is leuk om bescherming te bieden tegen indirecte inslag ( bijv als de bliksem verderop in de straat inslaat) maar dan alleen als de complete huisinstallatie op de juiste manier beveiligd is:
http://www.totalebliksembeveiliging.nl/ ... /index.php
Zonder bliksemafleiders is een interne beveiliging bij een directe inslag nergens meer.
Overigens vertrouw jij er op dat de aarding via een kabel naar jouw kastje betrouwbaar genoeg is om de Dehn module goed te laten werken.
http://www.totalebliksembeveiliging.nl/ ... /index.php
Zonder bliksemafleiders is een interne beveiliging bij een directe inslag nergens meer.
Overigens vertrouw jij er op dat de aarding via een kabel naar jouw kastje betrouwbaar genoeg is om de Dehn module goed te laten werken.
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
jup, die meet ik zelf na, evenals de aardpends23man schreef:
Overigens vertrouw jij er op dat de aarding via een kabel naar jouw kastje betrouwbaar genoeg is om de Dehn module goed te laten werken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
Dat jij het zelf zo wil uitvoeren, moet je zelf weten. Maar het is niet de correcte methode en de kans bestaat dat andere mensen op dit forum gaan denken dat dit afdoende is. En dat is het niet....
Op deze site staat veel informatie:
http://www.schaapbliksem.nl/risico_index.htm
Op deze site staat veel informatie:
http://www.schaapbliksem.nl/risico_index.htm
Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger
hé, iemand bouwt mijn idee na 
Fijn om te lezen!
Overigens, dat van die automaten was ik me niet van bewust. Ik had ze eerder als 'beveiliging' voor de filters gezet maar staafzekeringen zijn inderdaad een pak sneller. Misschien moet ik ook even overwegen om deze te vervangen.. Good thinking!
Ivm de bliksembeveiliging / @ Gerhard.
Directe inslag op je huis zal zo goed als nefast voor alles zijn als het ook maar in de buurt van een stopcontact ligt.
Dat ga je uiteraard niet beveiligen op deze manier, maar met een doordacht plan van externe afleiding en interne beveiliging (klasse 1/2/3). Terecht dat je dit aangeeft zodat er geen misopvattingen ontstaan over een "hoera-ik-ben-veilig-gevoel"
Mijn betrachting was: indien de bliksem inslaat op een transfohuisje of een ander huis in de straat, dan krijg je een serieuze piek op het net waar jij ook mee de dupe van bent. Zulke pieken worden wel tegengehouden door een klasse 3 beveiliging.
Dehn is zowat het beste wat je kan vinden op de markt en zou beter moeten zijn dan bv. een Belkin..
Fijn om te lezen!
Overigens, dat van die automaten was ik me niet van bewust. Ik had ze eerder als 'beveiliging' voor de filters gezet maar staafzekeringen zijn inderdaad een pak sneller. Misschien moet ik ook even overwegen om deze te vervangen.. Good thinking!
Ivm de bliksembeveiliging / @ Gerhard.
Directe inslag op je huis zal zo goed als nefast voor alles zijn als het ook maar in de buurt van een stopcontact ligt.
Dat ga je uiteraard niet beveiligen op deze manier, maar met een doordacht plan van externe afleiding en interne beveiliging (klasse 1/2/3). Terecht dat je dit aangeeft zodat er geen misopvattingen ontstaan over een "hoera-ik-ben-veilig-gevoel"
Mijn betrachting was: indien de bliksem inslaat op een transfohuisje of een ander huis in de straat, dan krijg je een serieuze piek op het net waar jij ook mee de dupe van bent. Zulke pieken worden wel tegengehouden door een klasse 3 beveiliging.
Dehn is zowat het beste wat je kan vinden op de markt en zou beter moeten zijn dan bv. een Belkin..
