Ojeesus, wat een (ietwat onzinnige) reacties...
Thomox schreef:dus hun uitgang, wat gewoon een LAN is, aansluiten op mijn WAN?
Ja.
Muug schreef:tja ... zoals het routertje waar sjons het over heeft.
Die heeft Thomox dus al... zelf...
Kappa7 schreef:Zet de firewall en NAT aan in je router en klaar ben je.
Het is dus even de vraag of Thomox zijn router (want: sitecom) dat allemaal wel ondersteund / in laat stellen, maar ja, dat dus...
John P schreef:Ik heb al vaker gehoord dat je niet meer als 3 routers/switches achter elkaar mag zetten omdat dan de snelheid in elkaar duikelt.
Dat is broodje aap. Ik heb hier (werk) een gigabit verbinding en ga via 17 switches naar de internetaansluiting en heb (als het merendeel van mijn 1400 collega's naar huis is) bijna de volledige internet-snelheid die we hier hebben.
Thomox schreef:Ik wilde inderdaad in een andere range gaan zitten, zodat ik geen last van hun heb.. Ik heb puur het 'internet' nodig, voor de rest wil ik gescheiden zitten qua apparatuur..
Als je een echte router er 'tussen' zet, dan heb je het inderdaad gescheiden. En als je buren inderdaad niet echt "internet-savvy" zijn, dan hoef je je denk ik ook niet echt druk te maken dat zij dat ene lijntje gaan gebruiken om jou internetverkeer te gaan afluisteren.
Thomox schreef:'Dus kort door de bocht;
Ik sluit hun LAN op mijn WAN.. en dan zorg ik ervoor dat DHCP binnen mijn eigen netwerk wel functioneert, wel zo makkelijk.. nog meer waar ik aan moet denken?
Yup. Heb/wil je ook eigen wifi?
markbakk schreef:DNS configureren op je router?
Henkjan schreef:dat gebeurt toch vanzelf met DHCP?
Yup. Modem gebruikt DNS van provider en geeft DHCP uit aan interne netwerk (en dus aan router). Router gebruikt modem als DNS en geeft DHCP uit aan eigen netwerk.