Die labvoedingen kunnen best bagger zijn hoor, oppassen dat je 'm niet onbewust ook nog in stroombegrenzing hebt staan. Maw, met een goede voeding zou je best nog wel eens flink verschil kunnen horen.
Pass Pearl II Phono versterker met Salas shunts
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Pass Pearl II Phono versterker met Sallas shunts
Kijk dat gaat de goede kant op. Uiteraard zeer benieuwd wat het doet tov de referentie, PD
Die labvoedingen kunnen best bagger zijn hoor, oppassen dat je 'm niet onbewust ook nog in stroombegrenzing hebt staan. Maw, met een goede voeding zou je best nog wel eens flink verschil kunnen horen.
Gister avond nog maar de verschillen geluisterd en dan hoor je dat de PD toch wel erg goed is.
Wel is de Pearl 2 erg stil en zijn de verschillen nu al niet eens zo groot.
Het laag doet de pearl wat beter en de ruimte daar wint de PD al is het vergelijk niet eerlijk.
De Pearl 2 draait op een lab voeding die max 20V kan doen terwijl de Pearl 24V nodig heeft.
Heb de stroom begrenzing wel ruim open staan.
Verder zit de Pearl nog niet in een afgeschermde behuizing en zijn de aansluit kabels van de in en de uitgang 5M lang terwijl de PD onder optimale condities zijn kunstje mag doen.
Met de Salas voeding en een goed afgeschermde behuizing hoop ik dat deze het niveau van de PD zal evenaren.
We gaan het mee maken.
Ik zal de bestelling bij Mouser maar klaar gaan maken dan kan de voeding verder afgebouwd worden.
Gaat de goede kant op zo.
Wel is de Pearl 2 erg stil en zijn de verschillen nu al niet eens zo groot.
Het laag doet de pearl wat beter en de ruimte daar wint de PD al is het vergelijk niet eerlijk.
De Pearl 2 draait op een lab voeding die max 20V kan doen terwijl de Pearl 24V nodig heeft.
Heb de stroom begrenzing wel ruim open staan.
Verder zit de Pearl nog niet in een afgeschermde behuizing en zijn de aansluit kabels van de in en de uitgang 5M lang terwijl de PD onder optimale condities zijn kunstje mag doen.
Met de Salas voeding en een goed afgeschermde behuizing hoop ik dat deze het niveau van de PD zal evenaren.
We gaan het mee maken.
Ik zal de bestelling bij Mouser maar klaar gaan maken dan kan de voeding verder afgebouwd worden.
Gaat de goede kant op zo.
Dankjewel.ray5150 schreef:Mooi knutselhoekje heb je daar, George.
Dat is ook mijn werk plek als ik thuis werk.
En je ziet het niet op de eerder geplaatste foto maar als ik naar links kijk dan staat daar de set en is dit tevens ook mijn luister ruimte.
Maar even een plaatje van het uitzicht naar links. Kortom mijn Mancave.
Magnepan!
Stuur je die met buizen aan?
Dat lijkt me bijna onmogelijk.
Stuur je die met buizen aan?
Dat lijkt me bijna onmogelijk.
Met buizen en wat hulp van een chip amp.
De bedenker en de bouwer van de eindversterker noemt het zelf een assisted se triode versterker
De klank van een se triode versterker maar dan met 40 Watt en geen trafo nodig. doet het prima.
De bedenker en de bouwer van de eindversterker noemt het zelf een assisted se triode versterker
De klank van een se triode versterker maar dan met 40 Watt en geen trafo nodig. doet het prima.
Oké,want het rendement van een magnepan is vaak erg laag toch?
Klopt maar met 85 dB ook niet heel lastig.
Voordeel is wel dat een Magnepan een ohmse belasting heeft.
Wat veel versterken dan weer prettig vinden.
Met de El84 PPP versterker ging het wel om de maggies aan te sturen maar als er meer volume gevraagd eerst kwamen deze toch te kort.
Met mijn huidige versterker gaat dat wel maar die heeft dan ook hulp van een transistor gekregen.
Voordeel is wel dat een Magnepan een ohmse belasting heeft.
Wat veel versterken dan weer prettig vinden.
Met de El84 PPP versterker ging het wel om de maggies aan te sturen maar als er meer volume gevraagd eerst kwamen deze toch te kort.
Met mijn huidige versterker gaat dat wel maar die heeft dan ook hulp van een transistor gekregen.
Vanmorgen besteed aan het luisteren naar de Pearl2 en ik kan hier wel vast heel blij van worden.
Nu iedereen wakker is kan ik rustig op goed volume luisteren en man man wat is dat ding stil.
Hij is beter in het laag, strakker de PD komt dan wat wollig over ten opzichte van de Pearl2.
Tevens is de dynamiek gigantisch.
Ik heb net Take 5 van Dave Brubeck op staan en daar zit een stukje in mat een trommel en een piano.
De klappen op de drum die staan nu zo ontzettend realistisch in de kamer dat heb ik nu nog maar een keer eerder gehoord en dat was op de show bij Café Engels in Rotterdam bij Sonore AC.
Het volume dat daar werd gehaald ga ik met mijn speakers niet redden maar het komt aardig in de buurt.
Ik verwacht dat het met een mooie voeding en kortere kabels wel nog beter zal worden en ook qua ruimte de PD verslaat.
Dit is echt een hele goede Phono amp.
Groetjes George
Nu iedereen wakker is kan ik rustig op goed volume luisteren en man man wat is dat ding stil.
Hij is beter in het laag, strakker de PD komt dan wat wollig over ten opzichte van de Pearl2.
Tevens is de dynamiek gigantisch.
Ik heb net Take 5 van Dave Brubeck op staan en daar zit een stukje in mat een trommel en een piano.
De klappen op de drum die staan nu zo ontzettend realistisch in de kamer dat heb ik nu nog maar een keer eerder gehoord en dat was op de show bij Café Engels in Rotterdam bij Sonore AC.
Het volume dat daar werd gehaald ga ik met mijn speakers niet redden maar het komt aardig in de buurt.
Ik verwacht dat het met een mooie voeding en kortere kabels wel nog beter zal worden en ook qua ruimte de PD verslaat.
Dit is echt een hele goede Phono amp.
Groetjes George
George zeg dit nou allemaal niet
Ik heb nog een trafoset voor de phonodude liggen
Dit komt ook wel een keer af , dan kan ik het ook vergelijken
dennis
Ik heb nog een trafoset voor de phonodude liggen
Dit komt ook wel een keer af , dan kan ik het ook vergelijken
dennis
Hij moet zich eerst nog maar eens bewijzen. Wel is het zo dat beide hun sterke punten hebben.
Maar mijn insteek is wel dat het een verbetering moet worden tenopzichte van de PD
Voor een deel is dat dus al gelukt.
Nu deel 2 dus nog even.
Maar mijn insteek is wel dat het een verbetering moet worden tenopzichte van de PD
Voor een deel is dat dus al gelukt.
Nu deel 2 dus nog even.
Inmiddels ben ik ook begonnen met de behuizing en gaat de bestelling voor de voeding vandaag de deur uit.
Toch altijd weer even schrikken hoe dat nog op kan lopen zeker als je even vergeet dat er ook nog BTW overheen komt.
Maar goed de spullen zullen maandag op dinsdag wel op de post gaan bij Mouser en zullen deze aan het einde van de week wel binnen zijn.
Iets langer zal het duren met de 2SK117GR die nodig is voor de Salas shunt.
http://www.ebay.nl/itm/50PCS-2SK117-GR- ... 1e8cf7b169 ik heb er gelijk maar een paar extra besteld.
Er zit dus nu nog niets anders op dan nog maar even naar de plank verzie te luisteren, dit is zeker geen straf hoor.
Als de behuizing verder vorm krijgt zal ik daar ook wat foto's van plaatsen.
Overigens zijn de beschikbare printen nu allemaal verstuurd en is het wachten op tot volgende batch binnen komt.
Zou het wel leuk vinden om te zien wat daar van gemaakt wordt dus,
Groetjes George
Toch altijd weer even schrikken hoe dat nog op kan lopen zeker als je even vergeet dat er ook nog BTW overheen komt.
Maar goed de spullen zullen maandag op dinsdag wel op de post gaan bij Mouser en zullen deze aan het einde van de week wel binnen zijn.
http://www.ebay.nl/itm/50PCS-2SK117-GR- ... 1e8cf7b169 ik heb er gelijk maar een paar extra besteld.
Er zit dus nu nog niets anders op dan nog maar even naar de plank verzie te luisteren, dit is zeker geen straf hoor.
Overigens zijn de beschikbare printen nu allemaal verstuurd en is het wachten op tot volgende batch binnen komt.
Groetjes George
Laatst gewijzigd door Kappa7 op za 01 nov 2014, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- PimDriessen
Hoi Kappa7,
Als je de 2sk117GR nog niet besteld hebt, ze zijn ook in Nederland te verkrijgen.
2SK117GR
2SK117BL
Groet,
Pim
Als je de 2sk117GR nog niet besteld hebt, ze zijn ook in Nederland te verkrijgen.
2SK117GR
2SK117BL
Groet,
Pim
Lekker hoor een pintKappa7 schreef:Inmiddels ben ik ook begonnen met de behuizing en gaat de bestelling voor de voeding vandaag de deur uit.
Overigens zijn de beschikbare pinten nu allemaal verstuurd en is het wachten op tot volgende batch binnen komt.
![]()
![]()
![]()
Groetjes George
nl3prc schreef:Lekker hoor een pintKappa7 schreef:Inmiddels ben ik ook begonnen met de behuizing en gaat de bestelling voor de voeding vandaag de deur uit.
Overigens zijn de beschikbare pinten nu allemaal verstuurd en is het wachten op tot volgende batch binnen komt.
![]()
![]()
![]()
Groetjes George
Ben even aan het klooien geweest afgelopen weekend maar heb denk ik wat kapot gemaakt.
Zo heb ik R14 overbrugd met een R van 300 ohm normaal zou het vervangen van R14 voor een R van 300 ohm een extra gain moeten geven van 10 db. Om dat de R300 parallel stond aan de 1K van R14 was de totale weerstand ook nog wat lager en de gain nog hoger.
Aangezien ik mijn High output MC had aangesloten om te testen ben ik nu bang dat ik wat overstuurd heb.
Hier na heb ik de hele tijd het gevoel dat het niet zo lekker meer klinkt als eerst.
Wat zou ik gesloopt kunnen hebben?
Ik verdenking zelf Q4 en Q5 of zouden die deze mate van versterking moeten kunnen hebben?
Ik hoor graag jullie idee.
Groetjes George
Zo heb ik R14 overbrugd met een R van 300 ohm normaal zou het vervangen van R14 voor een R van 300 ohm een extra gain moeten geven van 10 db. Om dat de R300 parallel stond aan de 1K van R14 was de totale weerstand ook nog wat lager en de gain nog hoger.
Aangezien ik mijn High output MC had aangesloten om te testen ben ik nu bang dat ik wat overstuurd heb.
Hier na heb ik de hele tijd het gevoel dat het niet zo lekker meer klinkt als eerst.
Wat zou ik gesloopt kunnen hebben?
Ik verdenking zelf Q4 en Q5 of zouden die deze mate van versterking moeten kunnen hebben?
Ik hoor graag jullie idee.
Groetjes George
Met R14 kleiner neemt de versterking idd toe.Moet je niet mee overdrijven, de gelijkstroom instelling verloopt wat en de stabiliteit gaat achteruit (meer kans op oscilleren).
Voor de versterker zelf kan 't geen kwaad, je maakt er niks stuk mee.
Wel als je er daar aan soldeert en de stekker zit nog in 't net (zelfs uit) of de soldeerbout heeft een lekstroom, dan kan Q5 last krijgen.Maar eigenlijk wel vergezocht, een Jfet is niet zo kwetsbaar.
Anne
Voor de versterker zelf kan 't geen kwaad, je maakt er niks stuk mee.
Wel als je er daar aan soldeert en de stekker zit nog in 't net (zelfs uit) of de soldeerbout heeft een lekstroom, dan kan Q5 last krijgen.Maar eigenlijk wel vergezocht, een Jfet is niet zo kwetsbaar.
Anne
Had niet gesoldeerd maar met krokedil klemmen overbrugd.
De 300 ohm komt van pass zelf maar dat is dan wel zonder de 1K
Dan laat ik het maar even zo.
Bedankt vast voor de hulp.
De 300 ohm komt van pass zelf maar dat is dan wel zonder de 1K
Dan laat ik het maar even zo.
Bedankt vast voor de hulp.
Van wat ik op diyaudio lees is een Pearl 2 moeilijk te oversturen. Er zijn er die er gewoon een mm aan hangen (wel met standaard gain). Ik zou R14 niet onder de 300 Ohm doen, schijnt de stabiliteit geen goed te doen. Met 1k // 300R zit je op 230R. Ik heb wel eens een kapotte zvp3310 gehad, maar dat hoor je heel duidelijk; toen stond dat kanaal flink te ruisen (kwam nog wel muziek uit).
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb vanavond met Adriaan phono trappen vergeleken.
Hij heeft zelf een nieuwe phono trap gebouwd die hij mee wil nemen naar de ETF.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/European_triode_festival
Ze zaten erg dicht bij elkaar.
De phono dude ook nog mee genomen in het vergelijk.
Maar die maakt het allemaal wat liever en het laag is minder strak.
Maar weet nu wel dat er met de Pass niets geks is gebeurd.
De dingen die ik hoor komen van de nieuwe buizen van de voor versterker.
Al was dat vanavond al weer een stuk beter.
Kijk ook maar eens naar de foto's van de ETF dat is zegmaar Breda maar dan in het groot en het draait om de triode buis.
Ik heb vanavond met Adriaan phono trappen vergeleken.
Hij heeft zelf een nieuwe phono trap gebouwd die hij mee wil nemen naar de ETF.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/European_triode_festival
Ze zaten erg dicht bij elkaar.
De phono dude ook nog mee genomen in het vergelijk.
Maar die maakt het allemaal wat liever en het laag is minder strak.
Maar weet nu wel dat er met de Pass niets geks is gebeurd.
De dingen die ik hoor komen van de nieuwe buizen van de voor versterker.
Al was dat vanavond al weer een stuk beter.
Kijk ook maar eens naar de foto's van de ETF dat is zegmaar Breda maar dan in het groot en het draait om de triode buis.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dat zijn super berichten George! Heb je 'm verder al afgebouwd, voeding klaar en ingebouwd? Picjes?
Het schiet langzaam op.Barry2001 schreef:Dat zijn super berichten George! Heb je 'm verder al afgebouwd, voeding klaar en ingebouwd? Picjes?
De behuizing ben ik nog aan het boren en zagen.
De Pearl2 printen kunnen er al in maar zitten nog op de plank.
Deze draaien nog op de lab voeding die het overigens heel goed doet.
De onderdelen van de voedings printen staan in bestelling bij Mouser en zullen volgende week wel binnen komen.
De 2SK117 verwacht ik pas tegen het einde van de maand.
Dan zal ik ook de transformatoren bestellen.
Ik hoop dus halverwegen december wel iets compleet te hebben.
Nog net op tijd voor de versterker van het jaar verkiezing
De foto's van de behuizing is nog niet meer dan wat plankjes en plaatjes maar komen als het wat lijkt.
Groetjes George
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ok, dus de voeding moet er nog aan, zou me niet verbazen als je dat gaat horen, zo goed (audiofieliotechnico gesproken) zijn de meeste labvoedingen niet. Maar dat is alleen maar mooi natuurlijk, slechter zal het zeker niet worden.

Meet u thereKappa7 schreef:Ik hoop dus halverwegen december wel iets compleet te hebben.
Nog net op tijd voor de versterker van het jaar verkiezing![]()
![]()