Bill, ja opnieuw Bill
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bill, ja opnieuw Bill
En dan randaarde via diodes aan de kast om eventuele bromproblemen te voorkomen. Ik geloof in een ander Bill topic had Anne daarvoor wel eens aangegeven hoe.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Hoi Ronny,j_man schreef:En dan randaarde via diodes aan de kast om eventuele bromproblemen te voorkomen. Ik geloof in een ander Bill topic had Anne daarvoor wel eens aangegeven hoe.
Ik heb de kast gewoon direct aan de randaarde gelegd, met diodes is wat raar omdat als er ergens onverhoopt sluiting tussen fase en de kast komt het kan dat de diodes er uit branden en je alsnog spanning op de kast krijgt. Maar je mag er ook van uit gaan dat de aardlek schakelaar dan wel de zaak onderbreekt.
Groeten,
Jan
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Bedankt voor de hulp .
Ben toch niet tevreden met resultaat, alles zit te dicht op elkaar en daarom een nieuw ontwerp gemaakt; vind het persoonlijk iets beter passen
en zo zou de plaat eruit zien voor Schaeffer :
Opmerkingen zijn steeds welkom 
Ben toch niet tevreden met resultaat, alles zit te dicht op elkaar en daarom een nieuw ontwerp gemaakt; vind het persoonlijk iets beter passen
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Ik volg het voorbeeld van Pass in de Pearl 2 om mbv een brugcel te voorkomen dat er aardlussen ontstaan. De brugcel is dan wel een stevig type dat er niet zo snel uitvliegt (voor de Bill een 35A, 1200V geval). Maar goed, zonder kan uiteraard ook, misschien met meer kans op brom door een aardlus.
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Dat ziet er grofweg uit zoals ik mijn Bill ook ga indelen. Je hebt neem ik aan rekening gehouden met UGT's en voedingstrafo die 90 graden gedraaid staan tov elkaar om mogelijke wederzijdse beïnvloeding te minimaliseren?
Hoe groot wordt die bovenplaat bij jou? Voor mijn Bill heb ik gemikt op buitenmaten van 475x350mm voor de houten behuizing, toen die gebouwd was bleek het 478x352 geworden te zijn. Bovenplaat is dan ongeveer 452x326.
Zit verder alles erin zoals (gaatjes voor) busjes voor meetpennen voor afstelling ruststroom, schakelaars, centraal aardpunt etc etc?
Hoe groot wordt die bovenplaat bij jou? Voor mijn Bill heb ik gemikt op buitenmaten van 475x350mm voor de houten behuizing, toen die gebouwd was bleek het 478x352 geworden te zijn. Bovenplaat is dan ongeveer 452x326.
Zit verder alles erin zoals (gaatjes voor) busjes voor meetpennen voor afstelling ruststroom, schakelaars, centraal aardpunt etc etc?
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Eerst had ik 435*300 mm als bovenplaat, nu is het 435*350 mm en dat maakt het net iets gemakkelijker.
Alle gaten zitten er nu wel in.
Bij de vorige plaat had ik er nog geen rekening mee gehouden om alles aan de bovenplaat te bevestigen, dus wel gaten vergeten
Dus gaten moeten bijboren en verkeerde opstelling, enz...
Dus het geheel trok op niet veel meer.
Bleek toen ook dat de kappen voor de trafo en de UGT's niet meer hetzelfde waren, nieuwe reeks, dus klopten die gaten ook niet.
Ook staan de UGT's 90° gedraaid
Dus opnieuw sparen
Is dus een beetje uitgesteld, gelukkig hebben we straks de eindejaarspremie
Wat die brugcel betreft, ik heb dit in Dick zijn projecten nog niet veel tegengekomen, toch niet in de Bill's, dus dat zal normaal gezien geen problemen mogen geven
Alle gaten zitten er nu wel in.
Bij de vorige plaat had ik er nog geen rekening mee gehouden om alles aan de bovenplaat te bevestigen, dus wel gaten vergeten
Dus gaten moeten bijboren en verkeerde opstelling, enz...
Dus het geheel trok op niet veel meer.
Bleek toen ook dat de kappen voor de trafo en de UGT's niet meer hetzelfde waren, nieuwe reeks, dus klopten die gaten ook niet.
Ook staan de UGT's 90° gedraaid
Dus opnieuw sparen
Is dus een beetje uitgesteld, gelukkig hebben we straks de eindejaarspremie
Wat die brugcel betreft, ik heb dit in Dick zijn projecten nog niet veel tegengekomen, toch niet in de Bill's, dus dat zal normaal gezien geen problemen mogen geven
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Ik heb teruggevonden waar die oplossing van Anne staat: in het PP met Ai-voeding topic. Zo ga ik het in ieder geval wel toepassen in mijn Bill. Als ik het goed begrijp is zo je chassisplaat wel beschermd tegen contact met hoogspanning, maar pas boven een klein voltage waardoor je geen last meer hebt van brom door aardlussen die door de mantel lopen.
Tja, klein worden ze niet, die buizenversterkers. Mijn trafokappen zijn 13,5 breed, dus dan zit je al aan 40,5cm voor 3, en ik vind het niet netjes om die pal tegen elkaar te plaatsen. De standaard 42-44 centimeter breed voor hifi spullen haal je dan niet, maar ja, een Bill is natuurlijk ook niet "standaard"
Tja, klein worden ze niet, die buizenversterkers. Mijn trafokappen zijn 13,5 breed, dus dan zit je al aan 40,5cm voor 3, en ik vind het niet netjes om die pal tegen elkaar te plaatsen. De standaard 42-44 centimeter breed voor hifi spullen haal je dan niet, maar ja, een Bill is natuurlijk ook niet "standaard"
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bill, ja opnieuw Bill
2*1N4007 staat al in mijn volgend bestellijstje.
Nu heb ik 2 * de DC-gloeispanning opgebouwd en mijn trafo kan 4A verdragen, dus in theorie kan ik zowel de 6SN7 als de 2 ECC99's op DC laten gloeien.
Alleen heb ik dan de vraag, wat moet ik doen met de overblijvende 3.15-3.15 aansluiting op de trafo ?
Nu heb ik 2 * de DC-gloeispanning opgebouwd en mijn trafo kan 4A verdragen, dus in theorie kan ik zowel de 6SN7 als de 2 ECC99's op DC laten gloeien.
Alleen heb ik dan de vraag, wat moet ik doen met de overblijvende 3.15-3.15 aansluiting op de trafo ?
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Doordat ik niet tevreden was met de lay-out, alles zat te dicht op elkaar, eens gebrainstormd .
Zou ik dat wel kunnen, hardwired opbouwen ?
In Eagle een redelijk resultaat bekomen ; zie het nu al beter doenbaar
dit met deze connectors van Tube-Town :
http://www.tube-town.net/ttstore/Bautei ... cvap4alpg2
Zou ik dat wel kunnen, hardwired opbouwen ?
In Eagle een redelijk resultaat bekomen ; zie het nu al beter doenbaar
http://www.tube-town.net/ttstore/Bautei ... cvap4alpg2
Re: Bill, ja opnieuw Bill
'tuurlijk kan je dat wel, hardwired, echt ingewikkeld zijn die schakelingen niet. Toch kan het best onoverzichtelijk worden met alle draden die er lopen, je hebt niet makkelijk overzicht en kan er dus zo eentje vergeten... 5x checken na de bouw voordat je er de spanning op zet. Misschien een gloeilamp in serie met de netspanning ter bescherming tegen grote fouten.
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Persoonlijk gebruik ik het liefst deze,zijn flexibeler in het gebruik en nemen minder ruimte in.
http://www.tube-town.net/ttstore/Parts- ... ::164.html
Net weer 10 besteld voor mijn GM project
En een sterpunt (alle massa,s naar 1 punt) bij een buis,voordat het naar de kast ster,of de min van de laatste voedingselco gaat, maak ik zo.
http://www.tube-town.net/ttstore/Parts- ... ::164.html
Net weer 10 besteld voor mijn GM project
En een sterpunt (alle massa,s naar 1 punt) bij een buis,voordat het naar de kast ster,of de min van de laatste voedingselco gaat, maak ik zo.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Zeker kun je dat, stap voor stap opbouwen: eerst gloei, daarna hoogspanningm en vervolgens signaal pad. Weet je gelijk wat je uit elkaar moet houden.. weet je wat het is met die krengen, ze doen het toch nooit in 1 keer
en onthouden dat buizen redelijk vergevingsgezind zijn, zolang je niet de gloei vergeet en er hoogspanning op zet.... spanning beetje verkeerd is niet zo'n ramp, wil je met torren wel laten.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Had ook zoiets in gedachten, wil het niet in 1 keer lukken, is dit forum zeeeeeer behulpzaam 
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Soms niet!ze doen het toch nooit in 1 keer![]()
Maar meestal wel,als je maar een vast patroon in gedachten houd.......
Laatst gewijzigd door democles op wo 29 okt 2014, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Haha , bij mij is de verliesstroomschakelaar al eens uitgevlogen bij dit project, had te maken met een trafo op een rasterprint die een verkeerd contact gaf.
Maar ik heb nog steeds het vertrouwen dat dit wel goed zal aflopen met jullie steun
Maar ik heb nog steeds het vertrouwen dat dit wel goed zal aflopen met jullie steun
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Zal wel lukken.
Soms moet je dingen loslaten,wil het niet zo,dan maar zo.
En een gedeelte los bedraden is zo gek nog niet,
Soms moet je dingen loslaten,wil het niet zo,dan maar zo.
En een gedeelte los bedraden is zo gek nog niet,
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Ik denk dat je eerst ergens een knoop moet loshakken.
Alhoewel ik er nu al reeds een 1500€ aan gespendeerd heb, uiteindelijk zou het minstens 3 a 4 keer meer kosten moest ik dit rechtstreeks hebben gekocht.
Alhoewel ik er nu al reeds een 1500€ aan gespendeerd heb, uiteindelijk zou het minstens 3 a 4 keer meer kosten moest ik dit rechtstreeks hebben gekocht.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bill, ja opnieuw Bill
klein beetje verder geraakt, alle onderdelen zijn binnen
ook werkt de KLAKLU print, klikaan-klikuit print van Barry en is de schakelaar vanuit China binnen.
Voor 4.72€ inclusief verzending kan je niet sukkelen : Met blauwe LED-ring op 2.8V , dus kan ik hiermee mijn vrije 3.15V uitgang op de trafo gebruiken
Denk dat dit het zowat zal zijn voor dit jaar, te druk op het werk door promotie; soms heeft men geluk in het leven
ook werkt de KLAKLU print, klikaan-klikuit print van Barry en is de schakelaar vanuit China binnen.
Voor 4.72€ inclusief verzending kan je niet sukkelen : Met blauwe LED-ring op 2.8V , dus kan ik hiermee mijn vrije 3.15V uitgang op de trafo gebruiken
Denk dat dit het zowat zal zijn voor dit jaar, te druk op het werk door promotie; soms heeft men geluk in het leven
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Geen probleem Ray; is via Aliexpress en niet via Ebay, op 06/11 besteld en op 19/11 in de brievenbus met graits verzending
Link : http://www.aliexpress.com/snapshot/6313906430.html
Link : http://www.aliexpress.com/snapshot/6313906430.html
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Natuurlijk gaat het lukken !!!!ronnydepony schreef:Had ook zoiets in gedachten, wil het niet in 1 keer lukken, is dit forum zeeeeeer behulpzaam
Belangrijk is stap voor stap monteren en 2 keer controleren en testen. Gewoon eerst de gloeispanning helemaal bedraden, bedrading controleren. Spanning er op (zonder buizen) en meten op de buisvoeten, daarna buizen er in en nogmaals meten. Daarna volgende stap, de hoogspanning. Eerst alleen de voeding, dan weer controleren en meten. Daarna tot aan de anodes, en controleren, dan tot scherm roosters, en controleren en daarna de cathode circuits, en controleren. Daarna de rooster circuits en controleren. Geen koppel C's monteren dus signaal koppeling tussen de buizen ontbreken. Dan weer controleren, buizen er in, spanning er op en de spanning over de Rk weerstanden in de gaten houden om te zien of de stroom niet te hoog wordt. Als alles goed is na 1 minuut of zo alle spanningen meten, die moeten nu goed zijn. Dan spanning er af en koppel C's er in en testen met signaal. Met mazzel heb je dan een fijne versterker klaar.
Groet,
Jan
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Stel nu dat ik een relais wil gebruiken om te schakelen tussen UL en Triode mode.
Wat zou dan de minimum waarden moeten zijn van de contacten in spanning en ampere ?
Wat zou dan de minimum waarden moeten zijn van de contacten in spanning en ampere ?
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bill, ja opnieuw Bill
Spanning tussen de kontakten zal ongeveer de voedings spanning kunnen bedragen, de spanning tussen de kontakten en de spoel (als die op ongeveer GND niveau zit) de dubbele van de voedings spanning. Stroom door de kontakten zou ik schatten op maximaal 30 mA.ronnydepony schreef:Stel nu dat ik een relais wil gebruiken om te schakelen tussen UL en Triode mode.
Wat zou dan de minimum waarden moeten zijn van de contacten in spanning en ampere ?
Groetzs,
Jan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bill, ja opnieuw Bill
En het is gelijkspanning, let er goed op jij relais keuze. En pas op dat je dit omschakelen niet doet met de versterker in bedrijf. Als je het helemaal netjes wil doen moet je daar ook nog een voorziening voor maken. Kortom, het is niet eenvoudig.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bill, ja opnieuw Bill
OK, relais zullen we maar vergeten, maar als ik zie naar de specificaties van een schakelaar zijn er toch ook maar weinig die 450V DC kunnen schakelen en toch worden ze gewoon gebruikt.
