Foobar of JRiver of...?
Moderator: Beheerdersteam
Foobar of JRiver of...?
Vandaag een nieuwe oude pc besteld om te gebruiken als mediaplayer en dan vnl voor audio, uiteraard via een dac. Op dit moment gebruik ik een netbook met daarop Foobar. Maar aangezien ik straks toch alles opnieuw mag installeren, denk ik eraan om jriver te gebruiken. Beetje googelen levert toch wel heel uiteenlopende meningen op. Ben benieuwd of we hier wel een soort van consensus hebben. Of is er een goed alternatief voor deze twee?
Re: Foobar of JRiver of...?
http://www.daphile.com/
Yep dat is Daphile.
Windows is niet geschikt om te dienen voor audio gebruik.
Deze heeft onderhoud nodig en een virusscanner.
Daphile is een os en musicplayer in een en kan je bijna elke Dac op aansluiten.
Geen onderhoud en het is gratis.
Je kunt er alle vormen van audio mee afspelen van mp3 tot DSD.
Werkt het beste zonder monitor muis en toetsenbord en laat zich volledig bediennen via de browser of app van of je telefoon of tablet.
Yep dat is Daphile.
Windows is niet geschikt om te dienen voor audio gebruik.
Deze heeft onderhoud nodig en een virusscanner.
Daphile is een os en musicplayer in een en kan je bijna elke Dac op aansluiten.
Geen onderhoud en het is gratis.
Je kunt er alle vormen van audio mee afspelen van mp3 tot DSD.
Werkt het beste zonder monitor muis en toetsenbord en laat zich volledig bediennen via de browser of app van of je telefoon of tablet.
Re: Foobar of JRiver of...?
Interessant! Maar betekent dat dan ook. Dat er helemaal geen windows meer op de computer staat?
Re: Foobar of JRiver of...?
Dat is wel een heel erg boude bewering en meer een mening.Kappa7 schreef:Windows is niet geschikt om te dienen voor audio gebruik.
Daphile (LMS + LMP onder Linux) is prima maar LMS op een NAS net zo goed. Het is ook maar wat je verlangt. LMS is vrij beperkt in het indexeren en zoekmogelijkheden. J.River en Foobar zijn op dat vlak schier eindeloos.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 21 okt 2014, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Foobar of JRiver of...?
Ja, heb je niet nodig.MickRS schreef:Interessant! Maar betekent dat dan ook. Dat er helemaal geen windows meer op de computer staat?
Van de site haal je de ISO en zet deze op een cd.
Van de cd start je op en kiest eerst voor proberen zonder installatie.
De PC start dan verder op van af de cd.
Dit is een linux versie waarop de squeezebox server en player draaien.
Dit sart vanzelf op hoef je niets voor te doen.
Na dat het systeem is gestart moet je de juiste Dac selecteren en kan je de muziek de op de HD staat of op het netwerk aanwezig is spelen.
Wil je dit dan de PC opnieuw opstarten van de cd en nu de installatie stappen volgen.
Dan wordt de harde schijf gewist en opnieuw ingedeeld.
Als dat gebeurd is de Dac en de rest van alle instellingen naar keuze instellen en spelen maar.
Je hebt dan een super audio PC die ongeveer elk formaat kan afspelen.
De bediening doe ik met squeezer app op mijn tablet en werkt prima
Ook mijn vriendin kan er makkelijk mee overweg.
Re: Foobar of JRiver of...?
Nouja je moet dan wel heel veel meer moeite doen om de zaak gezond te houden en kan eigenlijk niet zonder monitor werken die je toch eigenlijk voor muziek en de bediening niet nodig hebt.Pjotr schreef:Dat is wel een heel erg boude bewering en meer een mening.Kappa7 schreef:Windows is niet geschikt om te dienen voor audio gebruik.
Re: Foobar of JRiver of...?
Probleem is alleen dat ik nog wel de mogelijkheid wil hebben om bv youtube op mijn tv te kunnen kijken. Mijn tv wordt nl de monitor van deze pc...
Re: Foobar of JRiver of...?
Dan wordt het lastig.
Ik had begrepen dat je een aparte audio PC wilde hebben.
Een oude p4 is overigens al voldoende voor Daphile.
Ik had begrepen dat je een aparte audio PC wilde hebben.
Een oude p4 is overigens al voldoende voor Daphile.
Re: Foobar of JRiver of...?
Nou ja, net niet voor 100% dedicated...
Ik moest de aanschaf toch verantwoorden met "dan kunnen we ook weer dvd's kijken" en "dan kun je vanaf de bank op tv surfen". 
Re: Foobar of JRiver of...?
Tja dan is windhoos je vriend.
Als player zou ik dan kiezen voor Musicbee.
Lijkt op Jriver maar is gratis en ondersteund de meest gangbare formaten maar geen DSD.
Als player zou ik dan kiezen voor Musicbee.
Lijkt op Jriver maar is gratis en ondersteund de meest gangbare formaten maar geen DSD.
Re: Foobar of JRiver of...?
Nou, dan weet ik nog wel wat.
Xbumtu, = XBMC en je kunt het gebruiken in combinatie met Squeezebox speler en server en je hebt bit perfect mogelijkheden met de muziek.
Geen geklooi met drivers van de verschillende fabrikanten die de boel weer in de war schoppen.
En Peter, de laatste versies van LMS zijn vele malen verder met de indexering, je kunt nu ook op componist en combi's zoeken. De voordelen van Open Source.
Xbumtu, = XBMC en je kunt het gebruiken in combinatie met Squeezebox speler en server en je hebt bit perfect mogelijkheden met de muziek.
Geen geklooi met drivers van de verschillende fabrikanten die de boel weer in de war schoppen.
En Peter, de laatste versies van LMS zijn vele malen verder met de indexering, je kunt nu ook op componist en combi's zoeken. De voordelen van Open Source.
Re: Foobar of JRiver of...?
Blijft ingewikkeld gedoe. In J.River typ je gewoon een zoekwoord of combinatie van zoekwoorden en hij zoekt razendsnel door ALLE tags. En als dat teveel resultaten oplevert kun je verder filteren zoals je zelf wilt. Bovendien kun je ook eindeloos eigen "virtuele" tags maken, die niet standaard zijn. Die komen dan weliswaar niet in de file zelf te staan maar wel in de directory database.hannesie schreef:Nou, dan weet ik nog wel wat.![]()
Xbumtu, = XBMC en je kunt het gebruiken in combinatie met Squeezebox speler en server en je hebt bit perfect mogelijkheden met de muziek.![]()
Geen geklooi met drivers van de verschillende fabrikanten die de boel weer in de war schoppen.![]()
En Peter, de laatste versies van LMS zijn vele malen verder met de indexering, je kunt nu ook op componist en combi's zoeken. De voordelen van Open Source.
Re: Foobar of JRiver of...?
Dat is dan wel naar ik aanneem niet met behulp van de database van de LMS die op de NAS staat, want die is/zijn niet zo snel, het probleem met de kleinere
NASSEN ( nieuw woord?)
Wat is het meervoud van NAS?

Wat is het meervoud van NAS?
Re: Foobar of JRiver of...?
Da's een goeie. Ken wel het verkleinwoord: Nassiehannesie schreef:Wat is het meervoud van NAS?![]()
Klopt wel. J.River maakt zijn eigen index gebaseerd op de file tags en de tags die je zelf eventueel maakt. Voor pop niet zo spannend maar voor klassiek wel een uitkomst. J.River maakt ook geen gebruik van LMS of andere dlna server maar gebruikt gewoon direct het file systeem om de files te benaderen en heeft zijn eigen index. Foobar volgens mij ook.
Maar zoiets moet met LMS toch ook gewoon kunnen: Zoeken door alle tags op trefwoord en daarop sorteren i.p.v een gelimiteerd aantal tags.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Foobar of JRiver of...?
Als gebruiker kan ik mededelen dat Windows PRIMA geschikt is voor audio gebruik, in combinatie met Jriver waarvoor ik een licentie heb.
Jriver is zo verslavend, daar zou ik direct weer voor betalen, het maakt in combinatie met de remote app op je Ipad van je Windows pc een veelzijdige audio, video en foto machine.
De geluidsweergave van Jriver is maximaal, dat gaat met bijvoorbeeld XBMC niet lukken, voor de mensen die dit nog niet wisten, vergelijk de twee en hoor het zelf.
Windows 8.1 heeft een ingebouwde virusscanner of je zet er zelf eentje op en dan hoef je er verder niets aan te doen.
Windows is veelzijdig en compatibel, en je kunt lekker YouTube kijken. van alle besturingssystemen die ik gebruik is Windows het meest veelzijdig en gemakzuchtig.
Jriver is zo verslavend, daar zou ik direct weer voor betalen, het maakt in combinatie met de remote app op je Ipad van je Windows pc een veelzijdige audio, video en foto machine.
De geluidsweergave van Jriver is maximaal, dat gaat met bijvoorbeeld XBMC niet lukken, voor de mensen die dit nog niet wisten, vergelijk de twee en hoor het zelf.
Windows 8.1 heeft een ingebouwde virusscanner of je zet er zelf eentje op en dan hoef je er verder niets aan te doen.
Windows is veelzijdig en compatibel, en je kunt lekker YouTube kijken. van alle besturingssystemen die ik gebruik is Windows het meest veelzijdig en gemakzuchtig.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 22 okt 2014, 6:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Foobar of JRiver of...?
heb zelf windows+beeldscherm
- beeld gaat via 2e video uitgang ook naar de tv
- geluid gaat via interne geluidskaart LynxTwoB richting hoofdspeakers, hoofdtelefoon en dan heb ik nog 4 uitgangen over
zo kun je bijvoorbeeld zelf achter de computer werken met koptelefoon terwijl een ander tv kijkt
foobar gebruik ik zelf omdat ik daarop zo mooi geavanceerde equalisers en kamercorrectiebestanden kan instellen
- beeld gaat via 2e video uitgang ook naar de tv
- geluid gaat via interne geluidskaart LynxTwoB richting hoofdspeakers, hoofdtelefoon en dan heb ik nog 4 uitgangen over
zo kun je bijvoorbeeld zelf achter de computer werken met koptelefoon terwijl een ander tv kijkt
foobar gebruik ik zelf omdat ik daarop zo mooi geavanceerde equalisers en kamercorrectiebestanden kan instellen
Re: Foobar of JRiver of...?
Ik heb ook een (slechts 16 watt verbruikende) Windows Core i5 HTPC in gebruik met JRiver aangesloten op de beroemde AFDAC II van dit forum.
JRiver kent haast oneindig veel mogelijkheden.
Ik gebuik bijvoorbeeld veel random playlists en JRiver kun je dan instellen dat hij de volumes min of meer gelijk trekt, zonder compressie. Voor audiofielen wellicht niet de beste optie, maar voor het wegwerken van soms grote volumeverschillen binnen een random playlist noodzakelijk om niet steeds het volume op je versterker aan te moeten passen.
Playlist op basis van BPM, Intensiteit van de muziek zijn allemaal mogelijk. Dus als je binnen het genre Hardrock alleen de rustige nummers wilt horen kan dat middels intelligente playlists.
Ook als je bijv. een jaren '80 cd hebt die wel wat meer laag kan gebruiken dan kun je voor die cd instellen dat de equaliser (dsp) aanmoet. Je kunt voor elk album een eigen equalizing instellen die automatisch opgeroepen wordt zodra je het desbetreffende album afspeelt.
En voor audiofiele toepassing gebruik ik de USB uitgang die naar de AFDAC gaat zonder DSP uiteraard. RoomEq kan ook allemaal.
Ook voor video is dit een fijn programma. Speelt hier alles af via HDMI op mijn TV maar naar andere TV's via DLNA. En de JRiver DLNA server werkt gewoon altijd, super betrouwbaar.
Via remote desktop kan ik de htpc benaderen zodat ik hem aan het werk kan zetten om te downloaden, taggen of wat dan ook. Hier is een pc een voordeel t.o.v. een NAS wat mij betreft.
JRiver kent haast oneindig veel mogelijkheden.
Ik gebuik bijvoorbeeld veel random playlists en JRiver kun je dan instellen dat hij de volumes min of meer gelijk trekt, zonder compressie. Voor audiofielen wellicht niet de beste optie, maar voor het wegwerken van soms grote volumeverschillen binnen een random playlist noodzakelijk om niet steeds het volume op je versterker aan te moeten passen.
Playlist op basis van BPM, Intensiteit van de muziek zijn allemaal mogelijk. Dus als je binnen het genre Hardrock alleen de rustige nummers wilt horen kan dat middels intelligente playlists.
Ook als je bijv. een jaren '80 cd hebt die wel wat meer laag kan gebruiken dan kun je voor die cd instellen dat de equaliser (dsp) aanmoet. Je kunt voor elk album een eigen equalizing instellen die automatisch opgeroepen wordt zodra je het desbetreffende album afspeelt.
En voor audiofiele toepassing gebruik ik de USB uitgang die naar de AFDAC gaat zonder DSP uiteraard. RoomEq kan ook allemaal.
Ook voor video is dit een fijn programma. Speelt hier alles af via HDMI op mijn TV maar naar andere TV's via DLNA. En de JRiver DLNA server werkt gewoon altijd, super betrouwbaar.
Via remote desktop kan ik de htpc benaderen zodat ik hem aan het werk kan zetten om te downloaden, taggen of wat dan ook. Hier is een pc een voordeel t.o.v. een NAS wat mij betreft.
Re: Foobar of JRiver of...?
Als ik het zo lees, denk ik dat ik eerst maar eens de dertig trial dagen van jriver probeer, ook al vraag ik mij af of ik al die mogelijkheden de bruikbaarheid ten goede komt. Ook al ben ik op zich best te spreken over foobar.
@Kappa: waarom musicbee?
@Kappa: waarom musicbee?
Re: Foobar of JRiver of...?
Er zit wel een heel vervelend trekje aan J.River: Het gooit alle user data en instellingen in het register van Windows! Dat is nogal slordig, daar is het register niet voor bedoeld en vervuild daarmee. Dergelijke instellingen horen in een .dat of .ini file. Ik heb daar wel eens vragen over gesteld op hun forum maar die worden onmiddellijk door de baas JimH (modderBrutus
) weggehaald. Kennelijk snappen ze zelf ook dat ze zo niet goed bezig zijn. Mahja ga dat oude relikwie maar eens her programmeren.
Na jaren J.River heb ik het in de hoek gegooid: Is gewoon topzwaar geworden voor alleen audio en kreeg ook een beetje genoeg van hun autoritaire marketing. Het product is voortdurend in betastaat en iedere nieuwe release (1x a 2x per jaar) waarvoor je moet dokken is niet veel meer dan een betaalde bugfix. Ik gebruik nu ook al een tijd MusicBee, Kan minder maar is veel overzichtelijker en de geluidskwaliteit doet niet onder voor J.River.
Mick, met Foobar is niks mis. Als je daarmee vertrouwd bent en dat bevalt je, waarom blijf je daar dan niet bij?
Na jaren J.River heb ik het in de hoek gegooid: Is gewoon topzwaar geworden voor alleen audio en kreeg ook een beetje genoeg van hun autoritaire marketing. Het product is voortdurend in betastaat en iedere nieuwe release (1x a 2x per jaar) waarvoor je moet dokken is niet veel meer dan een betaalde bugfix. Ik gebruik nu ook al een tijd MusicBee, Kan minder maar is veel overzichtelijker en de geluidskwaliteit doet niet onder voor J.River.
Mick, met Foobar is niks mis. Als je daarmee vertrouwd bent en dat bevalt je, waarom blijf je daar dan niet bij?
Re: Foobar of JRiver of...?
Wat peter al aangeeft voor audio alleen zitten er wel veel dingen op die je nooit gebruikt.MickRS schreef:Als ik het zo lees, denk ik dat ik eerst maar eens de dertig trial dagen van jriver probeer, ook al vraag ik mij af of ik al die mogelijkheden de bruikbaarheid ten goede komt. Ook al ben ik op zich best te spreken over foobar.
@Kappa: waarom musicbee?
Verder moet je voor Jriver betalen en voor audio doet music bee ongeveer het zelfde en is gratis.
Ook musicbee kan je met je tablet bedienen en kan prima met asio overweg.
Verder gebruik ik het om flac om te zetten naar mp3 voor in de auto en dat gaat prima.
Re: Foobar of JRiver of...?
Ach verandering van spijs...Pjotr schreef:Mick, met Foobar is niks mis. Als je daarmee vertrouwd bent en dat bevalt je, waarom blijf je daar dan niet bij?
Maar lees toch wel veel negatiefs over jriver en inderdaad, het lijkt mij ook wat overdone. Ik zal een kijken wat musicbee doet. Als het niet bevalt, dan kan ik nog altijd terug naar foobar.
Wat ik een aardige optie vind van itunes, is dat ie zelf random muziek selecteert van hetzelfde genre. Dat heb ik in foobar nog niet kunnen vinden... Zeker als je inmiddels zo'n 600 gig aan muziek hebt
Re: Foobar of JRiver of...?
Heeft musicbee ook een remote app voor ipad? Kan m zo niet vinden...
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Foobar of JRiver of...?
Probeer gewoon voor de gein Jriver zelf eens uit, je volgende bericht wat je typt is een bedankt voor de tip bericht.
Re: Foobar of JRiver of...?
Ik heb ook JRiver op mijn laptop staan en ben daar zeer tevreden mee. Ik moet wel zeggen dat er zeer veel instel mogelijkheden zitten in JRiver, maar die hoef je natuurlijk niet allemaal te gebruiken 
Re: Foobar of JRiver of...?
Gewoon in de google play store even zoeken op musicbee dan de eerste hit is hier gelijk raak.voor de ijpad weet ik niet, ik heb hier geen appel beperkingen.MickRS schreef:Heeft musicbee ook een remote app voor ipad? Kan m zo niet vinden...
