Bascabinet compact & diepgaand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Hoi Ed,

Fijn dat je het topic ontdekt hebt! Mooi ook dat je een flinke dosis ervaring hebt bij een bascabinet ontwerpen.

Wat hier de bedoeling is, is dat het compact blijft. Dus onder de 20 liter. Een 10" of 2 stuks 8" gaat geen voordeel opleveren, dan is er nog meer boost nodig. Tenzij het geluid natuurlijk heel anders klinkt als je een groter stralend oppervlak hebt, die ervaring heb ik inmiddels ook.

Zo lang de gehoormatige indruk overeenkomt met metingen en simulaties heb ik reden om vast te houden aan simulaties. Ik merk dat er zelfs voldoende hoog aanwezig moet zijn, dat bleek tijdens het uitproberen met basgitaar. Dus, het wordt een 2-weg die waarschijnlijk een vrij normale afstemming heeft.

Het is wel heel interessant om een 12mm Berken variant uit te proberen. Zeker omdat we stiekem bezig zijn deze kast te ontwerpen in 10 mm massief geanodiseerd aluminium. Dat zou dus wel eens verkeerd uit kunnen pakken. De LS3/5a klonen die ik heb gebouwd waren ook bewust met dunwandig multiplex, misschien dat ik die ervaringen kan inzetten in een 12mm bascabinet constructie. 2 stuks Monacor SPA-8PA kan in ieder geval in ongeveer 19 liter hetzelfde als de Monacor SP8/150PRO. Daarvan moeten we misschien ook maar eens een setje uitproberen. Die zouden volgens de simulatie echt exact hetzelfde moeten kunnen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Afgezien van de klank is alu ook nog eens 3x zo zwaar dan hout! Niet onbelangrijk! Maakt voor een muzikant praktisch gezien, nogal uit of de kast 20 kg weegt of 60 kg. Berken is juist een lichte houtsoort, w.d.b. geen gek idee :D Of misschien populieren multiplex? Maar dit is meer Ed zijn terrein ;)

Ter aanvulling op Ed: Begin jaren '80 was Niko Langenhuijsen aan het experimenteren met een kastloze elektrische contrabas. Heb toen aardig wat met hem er over gebrainstormd. Één van de dingen wat hij niet goed kreeg was het "gevoel" bij het geluid. En dan bedoel ik letterlijk het fysieke gevoel wat de lage frequenties opwekken. Misschien ligt dat voor een basgitaar wat anders dan een contrabas maar toch een niet te verwaarlozen aspect muzikaal gezien.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bedankt Peter, we zoeken het verder uit! De aanvraag is omgezet naar 5mm aluminium. Het moet natuurlijk niet zwaarder worden O:)

Heb een potentie caraudio woofer gesimuleerd, die een Vas van 24,5 liter heeft. Ik zie geen groot voordeel voor SPL max, en het middengebied zal niet je van het zijn vrees ik...
bascabinet sim 3.png
Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de looks van de FaitalPRO :kwijl:
Die woofer heeft ook reserve met 13,5 mm Xdamage... :-k
De Monacor heb ik amper 12 mm peak-peak zien maken en daarna wordt de vervorming flink merkbaar. Bij het spelen op basgitaar heeft de spreekspoel zelfs de achterste poolplaat een kusje gegeven. Hoe ver die uitslag wat heb ik niet gezien...

Edit: ook hier geldt weer, het gaat allemaal maar weinig schelen volgens de simulatie. Maar ik verwacht dat de FaitalPRO een stuk dynamischer is, hij heeft echt wel reserves. In de simulatie merk ik dat de relatief kleine kast de uitslag beperkt en dat de elektrische belastbaarheid voor Xmax al bereikt wordt.
bascabinet sim 4.png
Deze Faital wordt veel toegepast in de Greenboy Audio Crazy 8
Just checking the Low B1. I like Acme stuff. This weighs less than 1/3 the weight and is a lot smaller. I know almost all of the 10" drivers out there and this 8" moves as much if not more air than any 10 that I've tried. I've ab'd it with the Wizzy 10 and it kept up with it no problem.
http://www.talkbass.com/threads/arnopol ... er.848274/

Ze zijn tevreden over de output voor de lage B. Ik heb hem daar eens op getuned, dat kost dynamiek/SPLmax. In 23 liter komt de FaitalPRO er wat makkelijker, die 32Hz.
bascabinet sim 5.png
Een klant van de Crazy 8
When I fired up the Crazy8, I immediately knew this cab is a sonic jewel, especially for acoustic bass.
Tja, dat zoeken we dus wel... Maar compacter en krachtiger. Actief kun je mooi een highpass onder 35 Hz plaatsen en met 4 presets kun je mooi het beste van 2 werelden krijgen. Hard als het moet, diepgaand als het kan. Een B&O of Bose systeem zou nog mooier zijn, "Adaptive Bass Linearisation :kwijl:
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Is een isobarische opstelling evt iets?
Met twee woofers en half benodigde volume is er misschien wat mogelijk.
Lutkeveld
Ook commercieel actief

Bericht door Lutkeveld »

Lijkt mij ook wel geschikt voor deze toepassing. Misschien heb je iets aan deze thread:
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofe ... -away.html
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Isobaric, vroeger regelmatig gedaan. Maar in zeer compacte behuizingen schiet het weinig op, je bent ca 6 liter kwijt dus in 18 liter houd ik dan 12 over. Omdat de baspoort langer moet om in 12 liter even diep af te stemmen als in 18 liter kost die lange pijp ook weer een liter... 11 liter speelt gelijk aan 22 liter, maar 18 liter is dan niet heel veel kleiner :rofl:

Wel een goede suggestie want ik ben gaan zoeken naar 10" compound en kwam vervolgens de Monacor SP10-700HP tegen. Die kan in ca 10 liter ex. pijp al ongeveer hetzelfde als 2 stuks SP10-250PRO compound in totaal 18 liter (vergelijkbaar met ca. 23 liter per solo woofer)
En dan zoek je weer naar Oberton 10" en FaitalPro en zo schuift alles langzaam weer op :yeah:

Vanmiddag gelukkig even een ander testje gedaan...

De UcD 400 met de filtering die ik via de AS2.100 toepas krijgt de Monacor niet over de zeik, de versterker komt daarvoor te kort. Hij levert bij 8Ohm 240 Watt en is daarmee duidelijk de zwakste schakel.
De AS2.100 heb ik ook even gebrugd uitgeprobeerd (140Watt) maar dat werd helemaal niets :lagge: max 4 mm uitslag one way met een bak vervorming.

We zullen om aan 400 Watt te komen dus de Hypex PSC2.400 moeten nemen. Die levert (denk ik) 2x 240 Watt aan 8 Ohm en kan gebrugd worden. Wel bizar om zo ver te gaan voor een 8", en daarbij is het formaat een nieuw issue: 33 cm hoog.
Als we een kubus van 34x34x34 maken kunnen we bijvoorbeeld een Monacor SP10-250PRO kwijt (grotere broertje van de huidige 8") en dan kan die in ca 24 liter vrijwel exact het maximale vermogen handelen van een gebrugde PSC2.400. In zie dat even als plan B, groeien in formaat was niet helemaal mijn planning. Echter, we hebben gewoon veel vermogen nodig. En dan is de woofer een paar tientjes duurder, de versterker en afwerking zal hetzelfde blijven kosten.

Ik had niet verwacht dat je met een 8" met 6mm Xmax nog vermogen te kort zou kunnen komen met 400 Watt UcD maar het blijkt echt zo te zijn. De Hevos versterker van Roelof liet de spreekspoel tegen de poolplaat komen tijdens het spelen, met de Hypex is dit met muziek onmogelijk na alle filtering. Misschien dat de highpass/lowcut filtering het wel onmogelijk maakt, maar die moet er toch in. En o ja, de breedbander is nog steeds heel \:D/

Ik kijk nu nog even met een schuin ook naar de FaitalPro W8N8-200, die had ik nog niet gezien. Met 6,15mm Xmax en volgens hen 8,48 (mathematical) en Xdamage van 12,9mm is het een driver die ook wel heel veel kan met het vermogen van de PSC2.400
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Gebrugd zou je met de PSC2.400 800W moeten halen in 8 ohm maar dan stort de voeding wel in. Geeft je wel wwer de mogelijkheid tot 16 ohm.

Maar eh, het werd toch een studiekastje? Geen stage kastje...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Tja, je hebt gelijk Peter. Maar het mag inmiddels ook het maximaal haalbare worden binnen de afmetingen. Dat het duidelijk ander spul naar huis speelt. Nou, prima toch \:D/

Bij de PSC2.400 staat in de specsheet speciaal dat het maximale vermogen 500Watt is.
* Note: Total power for the PSC2.400 is limited to 500Watts total
Bovenin onder de tabel op pagina 7 http://www.hypex.nl/docs/PSC2400_manual.pdf

En met een kubusje van 30x30x30 en een 8" vind ik het nog wel een studiekastje... Maar die PSC rekt het formaat op :boos:
Of de frees moet langs die plate-amp...
Ander voordeel van de 400 Watt PSC is dat je niet perse hoeft te bruggen, er kan ook een speakon voor een extra cabinetje van nog eens 30x30x30 en dan kun je echt wel met power spelen - relatief dan he...

Omdat de breedbander alles overleefd nu hij bij 2kHz gefilterd is verwacht ik dat een Morel CAT 378 dat ook moet kunnen. Niet geheel onterecht toch?!

Edit: lees ik hier en daar dat Faital Pro de Xdamage peak - peak opgeeft... maar dat zie ik niet bij de fabrikant. Dat zou een dikke no go zijn :-k Aangezien er buiten de Xmax van 6,15 dan nog 0,3mm per kant over is voordat Xdamage bereikt wordt... :hide:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
En met een kubusje van 30x30x30 en een 8" vind ik het nog wel een studiekastje... Maar die PSC rekt het formaat op :boos:
Of de frees moet langs die plate-amp...
Ja, ik vind het ook een erg onhandig formaat. Vierkanter zou in veel gevallen een stuk beter uitkomen.

Gezien het doel focus je nu wel erg op zo klein mogelijk. Je gaat dan toch wel erg veel vermogen verkwanselen om dat te halen. Zou in dit geval toch gewoon richting 20L - 25L gaan. Heb je veel meer mogelijkheden qua speaker ook en zit die speaker veel lekkerder in zijn velletje (doosje ;) ).
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Leuk he, te klein willen :lol:

Maar 34x34x34 kan ook hoor. Alleen dat is zo groot dat het dan dom zou zijn geen 10" te pakken.
Ik had ingezet op 8" en dit gaat zo goed dat alles in de upgrade sfeer gekomen is. En zo blijf je aan het verschuiven.
Maar bij 8" en bij 10" is een PSC2.400 nodig, dus dat maakt niet uit. En die tweeter ook, dus het is even kijken of er een stuk van die plate amp af gaat of dat het vanwege dat formaat nu dan maar een 10" tot de max gedreven moet gaan worden. En een 700 Watt 10" heeft geen zin, dus blijven we rond de Monacor SP10-250 hangen, en de Oberton 10B 200 ofzo.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die 10" Oberton ziet er wel erg goed uit vind ik, loopt ook gemoedelijk af en lijkt mij erg geschikt voor een 2 weg. Redelijk lage VAS ook. Misschien doet hij het in zijn uppie ook nog wel lekker voor een basgitaar.

Als je gaat bridgen in 8 ohm haal je weliswaar niet het max. continue vermogen maar je hebt dan wel lekker wat headroom voor de pieken en transcents. Dat komt de dynamiek beslist ten goede.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zo denkt Arjank er ook over :wink:

Ik zie niet in waarom die Oberton het beter zou doen dan een Monacor SP10-250PRO maar ik denk dat ik met Arjan eens de 8" units zou 'moeten' vergelijken. Als die Oberton 8" daadwerkelijk beter is verwacht ik dat dit ook voor de 10" geldt. Op papier scheelt het namelijk allemaal maar weinig.

Ik ga eerst maar eens even de uitdaging aan het actieve filter passief na te bouwen zodat het speakertje passief ook nog een beetje laag weergeeft. Ik kan denk ik de laatste 3-4dB boost niet halen (v.d. 9dB), maar ook de high pass niet. Dus, dat kon nog wel eens een heel andere beleving worden. We gaan het zien... Dan kunnen we de keuze voor 8" of 10" actief nog even uitstellen, geen versterker = geen noodzaak om 33 cm kwijt te kunnen O:)

Zo ziet het passieve filter er nu uit
bascabinet sim 7.png
vs
dsp 2.png
gaf meting:
meting 3.png
Misschien hoeft het allemaal niet zo gefilterd te worden, maar het is wel een leuk experiment. Weet ik in ieder geval hoe het met muziek kan klinken passief.
arjank

Bericht door arjank »

De Oberton 10B200 is echt een super 10" driver, de beste die ik ooit gebruikt heb(die nieuwe Monacor 10" is op papier ook bruut). Deze zit ook als paartje in het systeem dat ik twee jaar geleden mee naar Breda heb genomen.
In een 30-35liter kast afgestemd tussen de 45-48hz wordt ook een lage B lekker weergegeven. De xmax van deze driver is gewoon super, ook met flinke belasting valt de vervorming met flinke uitslagen erg mee in vergelijk met de drivers van Eminence e.d.
De Oberton 8MB201 gebruik ik in een kleine hoornreflex, perfekt voor een normale 4-snarige basgitaar. voor een lage B is deze speaker niet zo heel erg geschikt, mechanisch kan deze driver veel aan maar de TSP's niet niet bedoelt voor dit soort uitstapjes. Ik las dat de monacor al bij 12mm peak hoorbaar vervormt, bij de 8MB201 valt het dan nog reuze mee. Ik heb die driver uitslagen zien maken waar normale subwoofer drivers jaloers op zouden worden :D
Al met al zijn de Oberton's zeer robuuste units.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

arjank schreef:
Ik las dat de monacor al bij 12mm peak hoorbaar vervormt, bij de 8MB201 valt het dan nog reuze mee. Ik heb die driver uitslagen zien maken waar normale subwoofer drivers jaloers op zouden worden :D
Al met al zijn de Oberton's zeer robuuste units.
Dan moeten we die eigenlijk ook maar eens aan de tand voelen. Echter, precies wat jij schrijft, die Oberton 8MB201 wil niet graag diep afstemmen, eigenlijk niet diep genoeg. Hij heeft liever 12 liter en 60 Hz dan 18 liter en 45 Hz. En die kant willen we wel op, dat volume hebben we namelijk toch wel zitten in de kubus.

Hoe erg de Monacor vervormd bij Xmax is moeilijk te zeggen. Door alle HP filters die er nu op zitten bereikt hij met een UcD400 Xmax volgens mij nog niet. Ik kan wel eens de driver ongefilterd op z'n donder geven, kijken hoe ver hij dan wil wapperen...

Voor nu heb ik het passieve filter geprobeerd te laten lijken op de curve van het DSP filter. Lijkt me redelijk gelukt voor een eerste meetsessie:
bascabinet sim 8 passief filter.png
De laatste 4-5dB boost kan ik niet genereren (zonder een belachelijk lage gevoeligheid) maar omdat er ook geen HP filter onder de 35 Hz is dat ook niet wenselijk...

Maar eens bouwen en uitproberen...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Wouter,

Heb je hem nu in een BR of CB? Dat kan ik uit de curven niet meer opmaken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het is een 18,7 liter Br op dit moment. Althans, zo moet ik hem simuleren om overeen te komen met de praktijk.
Volgens mij zorgt de Damping 30 voor een kleine volume vergroting, want 18,7 liter kan niet kloppen.

CB zal nooit hard genoeg gaan denk ik. Al die 8" Pa units kunnen in 10-20 liter BR.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
CB zal nooit hard genoeg gaan denk ik. Al die 8" Pa units kunnen in 10-20 liter BR.
Afgezien dat het niet hard genoeg gaat, gaat het ook teveel vervormen m.i.

B.t.w. er staan op de site van Oberton ook best leuke 1"drivers en tweeters die er bij passen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

In hun eigen taal hebben ze op de website ook kant en klare producten, zoals deze met de 8MB201
http://oberton.com/bg/index.php?option= ... id=289:tm8

Deze is ook schattig (en een stuk kleiner dan onze bascabinet van 30x30x30) :mrgreen: http://oberton.com/bg/index.php?option= ... Itemid=106

En een mooie floor monitor: http://oberton.com/bg/index.php?option= ... Itemid=106
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Gister hebben we weer flink wat stappen gezet. De Oberton 8MB201 was binnengekomen en ook de 10B200. Deze 8" en 10" zijn door Arjank succesvol ingezet in z'n bascabinets dus deze moesten uiteraard serieus aan de tand gevoeld worden.

Het eerste wat we hebben gedaan is de Monacor 8" i.c.m. met de 3,5" breedbander en Hypex filtering & versterking beluisteren met muziek en daarna met de basgitaar. Op de Ashdown zit een line out, dus de 5 snarige bas kon over de Monacor 8" kubus spelen.

Eigenlijk waren alle tonen wel hoorbaar. Het geheel werd vooral muzikaal genoemd, een mooi en duidelijk middengebied met toonhoogte bij elke klank. Meerdere tonen tegelijk bleef ook redelijk goed, de zweving was goed maar in het laag is een groter systeem in het voordeel bij dubbele tonen. Toch klonk het allemaal niet verkeerd, zeker niet voor een 8". De lage B snaar had meer warmte dan een octaaf hoger, er gebeurde wel wat onderin zo leek het. Boven de E snaar (41) was soms wel druk en dan weer niet, dus een kamerakoestiek verhaal.

Na wat luisteren en aanpassen van de filtering bleek dat een shelf van 6 tot 9 dB wenselijk was, vanaf 100 Hz, dus niet zo vroeg ingezet als ik had gedaan met muziek. De 'low cut' onder de afstemfrequentie maakte het geheel wat strakker maar zeker bij piezo gebruik viel op dat er ook e.e.a. van de gitaar body verdwijnt. Geeft niet, passief is het toch nauwelijks na te bouwen. Qua bescherming en SPL max is het natuurlijk leuk, het is belachelijk hoe luid zo'n 8" PA unit geboost en elektrisch beschermd spelen kan.

Na een poos vergelijken en filtercurves op smaak brengen hebben we de 8" Oberton in de 18 liter behuizing gehangen, iets te ruim volgens de simulaties maar we waren benieuwd wat het directe verschil zou zijn...
DSCN8775.JPG
Nou... dat had direct voordelen t.o.v. de Monacor. Het klonk allemaal makkelijker. Het klonk meer als een bascabinet. De toonverschillen bleven duidelijk, alles was wat strakker. Nu kwam de unit nieuw uit de doos, wellicht dat dit een voordeel is maar hij was nog vrij stug. Time will tell.
De lage tonen kwamen er ook uit, de warmte ook. De 8" Oberton in deze grote kast klonk echt verrassend goed, de poortafstemming kon gelijk blijven (ca. 45 Hz). Het laag leek uit een andere kast te komen, alsof het vanzelf ging. Na wat 'pielen' met de DSP software kwam er een 9 dB shelf uit, dalend vanaf 80 Hz ongeveer.

En toen, alles op muziek. En weg was de magie. Totaal geen druk in het laag, alleen lange basnoten hadden warmte. Geen duidelijke kick, dus de backline (basgitaar en drums) werden een niet-ritmische brei. Hm.... :-k Apart dit.

We kregen het idee dat de Monacor wellicht veel geboost was en dat het daarom niet zo moeiteloos klonk als de strakke Oberton. Maar daar kunnen we nog genoeg onderzoek naar doen, alleen dan wel even met elk in een eigen kastje.
DSCN8786.JPG
DSCN8782.JPG
De Oberton zou het volgens simulatie beter doen in een 13 liter kastje. Voor de gein hebben we er -inwendig- de guldensnede verhoudingen voor gekozen. Dan weten we in ieder geval hoe het kan klinken met een kastje dat niet de nadelen van een kubus heeft. De baspijp is weer uitwendig, omdat dan letterlijk met de lengte geschoven kan worden.

De 10" hebben we ook in een guldensnede verhouding kastje gezet, 28 liter ongeveer.

Alle 3 de speakers worden nu voorlopig getest. De Oberton ook nog eens in de 18 liter behuizing. Want, de 220 Watt aan 8 Ohm die de Ashdown levert is niet genoeg om op vol vermogen de Oberton 8" over de kleng te jagen. De unit staat supersnel weer in rustpositie en Xmax lijkt niet gehaald te worden, laat staan Xmech.

Voor passief gebruik heb ik 2 filters meegegeven, fullrange voor alle 3 de basspeakers. We zijn er nog niet aan toe gekomen de Morel CAT 378 te gaan integreren, dat komt later. Wel was duidelijk dat het toevoegen van een hoog unit (breedbander in onze test) heel veel goeds doet, zowel voor het laag als ook voor de muzikaliteit en uiteraard voor de definitie van het spel.

Er zijn twee 'start'filters:
1,7mH + 3,9 Ohm shelf filter, shelf van ca 3 dB die geleidelijk vanaf 200 Hz begint
20150124_203123.jpg
Dit is letterlijk een screenshot, gisteravond is de laptop van een nieuwe (flash)harde schijf voorzien dus ik heb Ajhorn er nog niet op staan. Uiteindelijk werd het dus een 1,7mH maar elke waarde tussen 1 en 2 mH zou een goed startpunt zijn voor een shelf voor de 10" Oberton, zoals hier gesimuleerd.

En het "complexere" filter:
3,0 mH + 5 Ohm shelf + LCR van 10mH + 168uF + 4,7 Ohm om opslingering rond 200 Hz te voorkomen. Dit filter reduceert de gevoeligheid al vanaf 100 Hz en met zeker 4 dB maar ook met een meer 2e orde shelf. Scherper ingezet dus.
20150124_191352.jpg
Dit filter is gesimuleerd met de 8"Oberton, zwarte lijn is ongefilterd.

Ook dit filter functioneert ook voor de 10" Oberton en de Monacor...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Voorzichtige conclusies:

De 8" speelt echt heerlijk weg. Leuk voor thuis, oefenen en lekker spelen. Zal op het podium waarschijnlijk druk missen, in ieder geval i.c.m. met de huidige versterker want die moet flink aan de bak voor een beetje geluid.

De doelstelling compact en diepgaand is nog steeds hetzelfde, we gaan het waarschijnlijk tot een goed einde brengen (ben erg benieuwd hoe goed het wordt met de Morel tweeter er bij en een optimale filtering en klankbalans).

De 10" heeft alle schijn van meer potentie dan wat nu hoorbaar is. Het filter is basic en het klinkt allemaal prima, meer druk dan de 8" onderin. Maar waarschijnlijk moet dit nog even grondig onderzocht worden, de baspijp verlengen levert weinig extra output onderin op volgens simulaties, in de praktijk is het wel hoorbaar. Waarschijnlijk zal de kast toch groter moeten willen we winnen in het laag, maar ik weet niet of dat nu de 'beperkende' factor is. Maar dat er meer in zit wil ik wel geloven, we hebben hem een kwartier aan gehad en toen heb ik in 5 minuten een shelf filter bedacht, auto inladen en de hele bubs met de bassist mee naar huis...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

En nadat er wat langer op gespeeld is, is de 8" nu naar een andere bassist voor 'testen'.
Bij het inbouwen van de variabele baspijp werden ineens poortgeluiden heel erg hoorbaar.
Zou dit komen door de binnenzijde? De poort zelf is niet veranderd, hooguit de afstemming ietwat doordat het interne luchtvolume afgenomen is.

Op de planning staat het toepassen van Jet poorten, met een grote 'flare'.

http://www.rumoh.eu/nl/bass-reflex/4252 ... flare.html (6,95)
http://www.rumoh.eu/nl/bass-reflex/4254 ... -tube.html (10,95)
http://www.rumoh.eu/nl/bass-reflex/4255 ... elbow.html (16,80)
http://www.rumoh.eu/nl/bass-reflex/4253 ... flare.html (4,80)

Wel een duur grapje, een poort met knik en aan beide zijden een flare... 22,15 per poort (als 1/2e van 38 cm rechte pijp voldoende is). Nou ja, poortruis is onacceptabel. Nadeel van een kastje van 13,8 liter bruto inwendig... De afstemming is relatief diep.

De 10" heeft niet dezelfde lekkere definitie als de 8", die verder qua diepgang en muzikaliteit zeer goed bevalt. Zeker gezien de handzaamheid is het een ongekend goed prototype, heb ik me laten vertellen :sure:
markbakk

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
Wel een duur grapje, een poort met knik en aan beide zijden een flare... 22,15 per poort
Zelf bouwen van een stuk PVC-pijp en met gebruikmaking van een mal en een heteluchtpistool!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nou ja, zo onoverkomelijk is het ook weer niet. Het alternatief is een slotpoort.
Als we wat van die kastjes aan andere bassisten willen kunnen gaan leveren zie ik freubelwerk niet zo zitten :wink:

Nadat bekend is welk volume optimaal is voor de drivers zou ik nog wel een test willen doen met dunwandig MPX kasten. Wellicht dat het een positief effect heeft als de kast onderdeel is van de geluidsproductie. Dit is natuurlijk wezenlijk anders dan geluidsreproductie, gewone speakers bouwen.

En we hebben damping-30 in de kasten zitten, maar gezien de metingen en openbaringen in het wedstrijdtopic van o.a. Chris T is overstappen op akotherm misschien wel zo verstandig.
SARK

Bericht door SARK »

markbakk schreef:
Zelf bouwen van een stuk PVC-pijp en met gebruikmaking van een mal en een heteluchtpistool!
http://www.subwoofer-builder.com/flares-25mm.htm
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Je kan ook nog, als het uitkomt, een fles als mal gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”