FetZilla 101 [on the go again]
Moderator: Beheerdersteam
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: FetZilla 101 [mid-long term]
hoe zit dat met bestellen bij aliexpress ?
je vind daar regelmatig mooie dingen met gratis verzending naar België.
je vind daar regelmatig mooie dingen met gratis verzending naar België.
Re: FetZilla 101 [mid-long term]
Mijn zoon en zijn vriendin bestellen daar geregeld,in principe is het gratis verzenden maar dan moet je wel tegen een maandje wachten kunnen.Het kan sneller maar dan moet je betalenronnydepony schreef:hoe zit dat met bestellen bij aliexpress ?
je vind daar regelmatig mooie dingen met gratis verzending naar België.
Re: FetZilla 101 [long-term]
Onderwerp even veranderd naar long-term. Mijn gezin neemt nu al mijn aandacht in en dat veranderd neit op korte termijn denk ik. Dus liever even in de koelkast om straks al genietend aan verder te gaan als nu hopeloos met tijd balancerend tussendoor proberen te frutten met frustraties als gevolg....
Re: FetZilla 101 [long-term]
Hopelijk geen narigheid als oorzaak van 't uitstel.Maar groot gelijk, haastwerk gaat meestal foutavdboom schreef:Onderwerp even veranderd naar long-term. Mijn gezin neemt nu al mijn aandacht in en dat veranderd neit op korte termijn denk ik. Dus liever even in de koelkast om straks al genietend aan verder te gaan als nu hopeloos met tijd balancerend tussendoor proberen te frutten met frustraties als gevolg....
Reculer pour mieux sauter zeggen de Fransen
Anne
Re: FetZilla 101 [long-term]
Helaas wel narigheid, echter is die op het moment wel beheersbaar en te overzien. Het kost alleen van mijn kant meer inspanning om het huishouden, kinders e.d. ingoede banen te begeleiden.
En het is ook een beetje zelfkennis... Als ik eenmaal aan de gang ga wil ik lekker door kunnen gaan en als dat dan niet lukt beginnen de frustraties de kop op te steken....
Dus maar even pas op de plaats maken voor nu
En het is ook een beetje zelfkennis... Als ik eenmaal aan de gang ga wil ik lekker door kunnen gaan en als dat dan niet lukt beginnen de frustraties de kop op te steken....
Dus maar even pas op de plaats maken voor nu
Re: FetZilla 101 [long-term]
Sterkte dan!
Ik ben ook nog niet verder gegaan met mijn fetzilla, al maanden uit het zelfbouwaudio gebeuren en moet weer op gang komen. Ik voel dat het er aan komt (net als bij de lente)
Ik ben ook nog niet verder gegaan met mijn fetzilla, al maanden uit het zelfbouwaudio gebeuren en moet weer op gang komen. Ik voel dat het er aan komt (net als bij de lente)
Re: FetZilla 101 [long-term]
Nijmegen in Zuid Afrikagrimoire schreef:Sterkte dan!
Ik ben ook nog niet verder gegaan met mijn fetzilla, al maanden uit het zelfbouwaudio gebeuren en moet weer op gang komen. Ik voel dat het er aan komt (net als bij de lente)
Anne
Re: FetZilla 101 [long-term]
Zooo, ik heb niet gelogen met Long-Term denk ik...avdboom schreef:Onderwerp even veranderd naar long-term. Mijn gezin neemt nu al mijn aandacht in en dat veranderd neit op korte termijn denk ik. Dus liever even in de koelkast om straks al genietend aan verder te gaan als nu hopeloos met tijd balancerend tussendoor proberen te frutten met frustraties als gevolg....
Hoop gebeurd sinds de laatste post en bijna 5 jaar verder... Ook nog even verhuisd tussendoor... Maar de audio kriebels zijn er weer
Ik ben dus ook vast ergens begonnen, want als de bal eenmaal rolt is er momentum... De heatsinks zijn vat geboord en getapt. Nu kan het solderen van de pcb's beginnen. Daarvoor wacht ik nog op een nieuw soldeerstation uit China, en heb nog wat klein spul nodig voor een goed begin. Maar wel vat weer inlezen en een plan maken. Maar goed....
Dus.....
Re: FetZilla 101 [long-term]
Mmm, ik weet natuurlijk niet wanneer je dat station besteld hebt, maar een dikke maand wachttijd is heel normaal in geval van "free shipping".avdboom schreef:. Daarvoor wacht ik nog op een nieuw soldeerstation uit China
Re: FetZilla 101 [long-term]
Ik heb zo nog een subje in elkaar te batsen in de tussentijd...ray5150 schreef:Mmm, ik weet natuurlijk niet wanneer je dat station besteld hebt, maar een dikke maand wachttijd is heel normaal in geval van "free shipping".avdboom schreef:. Daarvoor wacht ik nog op een nieuw soldeerstation uit China
Re: FetZilla 101 [on the go again]
Look mom! My first surface mount device solder joints
. Het nieuwe soldeerstation werkt als een tiet! En als je gewerkt hebt met extra vloeimiddel wil je ook niet meer zonder! Sommige verbindingen zien er op de foto rommeliger uit dan dat ze zijn. Misschien kán het mooier maar ik ben tevreden, het loopt ook een beetje onder de weerstanden door tussen de weerstand en het pad. Helemaal goed lijkt mij.
Een beetje begonnen met met het monteren van de componenten. Het pakket had ik in al die jaren dat het hier ligt nog niet bekeken. Super verzorgd maar we blijven mensen. Ik mis 2 zener diodes.400mW 4V7 zener, ik heb hiervoor nu 1N4148 diodes maar 2 tekort. Even snel zoekend zag ik dat dit niet zo heel spannend is, maar het makkelijkst is een 1/2W versie te nemen.
Nu lijkt het mij dat dit niet uit maakt, zolang die maar op het pcb past en de zener spanning correct is. Correct? Of is er reden toch de 400mV versies te scoren? Zeker omdat het andere kanaal met 4x 400mV is uitgevoerd (dan bouw ik vast verder)? Overigens heb ik geen idee of die ik nu heb 400mV zijn of 1/2W, dat zou misschien ook wel kunnen....?
EDIT: Mijn geheugen liet mij in de steek! Het zijn 1N4148 signal diodes, DOH. Het lijkt er op dat dit maar 1 type in is, met die code. Ik zie wel even snel dat er typen zijn van 75 en 100V. Het gaat om D3 t/m 6 in de volgende schema's. 3 er van in het versterker gedeelte, 1 in de voeding. Zou 75V hier afdoende zijn?
Ik hoor het graag van de kenners
Een beetje begonnen met met het monteren van de componenten. Het pakket had ik in al die jaren dat het hier ligt nog niet bekeken. Super verzorgd maar we blijven mensen. Ik mis 2 zener diodes.
EDIT: Mijn geheugen liet mij in de steek! Het zijn 1N4148 signal diodes, DOH. Het lijkt er op dat dit maar 1 type in is, met die code. Ik zie wel even snel dat er typen zijn van 75 en 100V. Het gaat om D3 t/m 6 in de volgende schema's. 3 er van in het versterker gedeelte, 1 in de voeding. Zou 75V hier afdoende zijn?
Ik hoor het graag van de kenners
Re: FetZilla 101 [on the go again]
Keurig hoor
Hoezo extra vloeimiddel btw? Gebruik je geen harskern soldeer?
Hoezo extra vloeimiddel btw? Gebruik je geen harskern soldeer?
Re: FetZilla 101 [on the go again]
ThanksShadow schreef:Keurig hoor![]()
Hoezo extra vloeimiddel btw? Gebruik je geen harskern soldeer?
Het extra vloeimiddel gebruik ik omdat ik in diverse instuctie filmpjes op youtube dit aangeraden werd. Omdat je 1 pad van tevoren vertint is de flux daarbij al opgebrand en moet je nieuwe toevoegen bij het opnieuw verhitten tijdens het vast zetten van de 1e soldeer verbinding, en daarna het nogmaals goed laten vloeien als je de andere kant vast hebt gezet mocht er nog wat soldeer bij moeten. Bij het vast zetten van de andere kant (nadat je de eerste kant vast hebt) zou het handig zijn omdat je al wat soldeer op de punt doet voor je het aanbrengt zodat het al heet is, de flux is dan ook al weg. Zelf vloeimiddel aanbrengen zou dan zorgen dat het nog mooi vloeit.
Naja, zo heb ik het begrepen. Hier werkte het in ieder geval prima, geen idee hoe het zonder gegaan zou zijn. Ik dacht better safe than sorry
Re: FetZilla 101 [on the go again]
Welnee, als je je soldeerbout niet te warm zet, zeg 250 graden, dan verbrand niet gelijk je vloeimiddel, je kan dan nog even nasolderen met een hogere temperatuur, maar nodig is het niet. Ik doe al heel veel CA versterkers zo en dat gaat prima.
Re: FetZilla 101 [on the go again]
En zo wordt je ook niks wijzer. Extra flux is zelden nodig. Alleen op ouder materiaal wat enigszins geoxideerd is. Die extra kleeftroep moet je er ook maar weer afspoelen.avdboom schreef:Naja, zo heb ik het begrepen. Hier werkte het in ieder geval prima, geen idee hoe het zonder gegaan zou zijn. Ik dacht better safe than sorry
Re: FetZilla 101 [on the go again]
Zie geen spanningen in het schema aangegeven staan ?avdboom schreef:
EDIT: Mijn geheugen liet mij in de steek! Het zijn 1N4148 signal diodes, DOH. Het lijkt er op dat dit maar 1 type in is, met die code. Ik zie wel even snel dat er typen zijn van 75 en 100V. Het gaat om D3 t/m 6 in de volgende schema's. 3 er van in het versterker gedeelte, 1 in de voeding. Zou 75V hier afdoende zijn?
Re: FetZilla 101 [on the go again]
Bij de voeding staat + en -36 (zal wel volt zijn).ray5150 schreef:Zie geen spanningen in het schema aangegeven staan ?avdboom schreef:
EDIT: Mijn geheugen liet mij in de steek! Het zijn 1N4148 signal diodes, DOH. Het lijkt er op dat dit maar 1 type in is, met die code. Ik zie wel even snel dat er typen zijn van 75 en 100V. Het gaat om D3 t/m 6 in de volgende schema's. 3 er van in het versterker gedeelte, 1 in de voeding. Zou 75V hier afdoende zijn?
Zullen die diodes geen last van hebben.
Anne
Re: FetZilla 101 [on the go again]
Oke, beetje dubbel werk gedaan blijkbaar... Had er niet aan gedacht het eerst met 250 graden op het pad te laten vloeien... Klinkt logisch. Probeer ik het volgende keer zonder.Shadow schreef:Welnee, als je je soldeerbout niet te warm zet, zeg 250 graden, dan verbrand niet gelijk je vloeimiddel, je kan dan nog even nasolderen met een hogere temperatuur, maar nodig is het niet. Ik doe al heel veel CA versterkers zo en dat gaat prima.
Scheelt inderdaad wel schoonmaken! En weer wijzer geworden
Re: FetZilla 101 [on the go again]
Ik heb 2x 25V trafo's liggen. En bedacht mij de 75V varianten gewoon in de versterker trap te gebruiken. Dus leek mij ook wel safe. En daar kan ik makkelijk later nog kleine componenten bij solderen, als ik ook even wacht met de spoel...Ah!buis schreef:Bij de voeding staat + en -36 (zal wel volt zijn).ray5150 schreef:
Zie geen spanningen in het schema aangegeven staan ?
Zullen die diodes geen last van hebben.
Anne
Thanks voor de bevestiging
Re: FetZilla 101 [on the go again]
Wat voor soldeer gebruik je? Lood/tin of tin/koper? Ik gebruik soldeer met een smeltpunt van 189 graden, dat werkt erg fijn met smd. Is 0.5mm harskern met 62% tin, 36% lood en 2% zilver.avdboom schreef:Oke, beetje dubbel werk gedaan blijkbaar... Had er niet aan gedacht het eerst met 250 graden op het pad te laten vloeien... Klinkt logisch. Probeer ik het volgende keer zonder.Shadow schreef:Welnee, als je je soldeerbout niet te warm zet, zeg 250 graden, dan verbrand niet gelijk je vloeimiddel, je kan dan nog even nasolderen met een hogere temperatuur, maar nodig is het niet. Ik doe al heel veel CA versterkers zo en dat gaat prima.
Scheelt inderdaad wel schoonmaken! En weer wijzer geworden
Re: FetZilla 101 [on the go again]
Hiervoor heb ik lood/tin 60/40 gebruikt, 0,5mm. harskern, percentage weet ik even niet zeker.Shadow schreef:avdboom schreef:Wat voor soldeer gebruik je? Lood/tin of tin/koper? Ik gebruik soldeer met een smeltpunt van 189 graden, dat werkt erg fijn met smd. Is 0.5mm harskern met 62% tin, 36% lood en 2% zilver.
Ik heb ook tin/lood/zilver liggen maar ik was in de veronderstelling dat die een hogere smelttemperatuur had, wat wellicht thermisch te belastend kan zijn voor sommige componenten. Ik heb het gebruikt voor kabels. Maar jij gebruikt dat gewoon voor TH en SMD, de hele CA prints?
Dan moet ik dat ook kunnen gebruiken hier voor, ik heb nog zat liggen...
Re: FetZilla 101 [on the go again]
Dat is prima soldeer hiervoor. Die 2% zilver verlaagd het smeltpunt met 2 graden en het glanst wat meer (maar dat is voor eventjes). Gewoon dit gebruiken en geen geld uitgeven aan ander met zilvertoevoeging. Die zilvertoevoeging is eigenlijk bedoeld voor het solderen van vergulde contacten. Beide werkt prima bij een soldeertemperatuur van 240 graden. Zelf heb ik de bout op 280 graden staan. Dan heb je wat meer warmtebuffer maar dan moet je de componenten niet te lang "doorbakken", < 3 sec.
Re: FetZilla 101 [on the go again]
Thanks voor de toelichting, ook de bout temperatuur, ik had hem hoger staan.
Nog even gekeken, die op de foto heb ik gebruikt, toch 1% cu. De rechter ga ik dan gebruiken, die is lood vrij. Prima?
Nog even gekeken, die op de foto heb ik gebruikt, toch 1% cu. De rechter ga ik dan gebruiken, die is lood vrij. Prima?
Re: FetZilla 101 [on the go again]
Wat dacht je er van om het eens te proberen?
Er is niet veel mis met loodvrij maar zelf geeft ik ook de voorkeur aan ouderwets PbSn(Ag).
