In mijn simulatie-schema van 10-10 j.l. kan je eenvoudig de elektrische en mechanische T/S-parameters invullen/aanpassen voor andere luidsprekers, het moet ook in Tina kunnen.jawi schreef:Wat de F1 betreft, ik heb dat schema niet direct voorhanden, ik weet dus niet precies wat het inhoudt. In het artikel staat wel een mooi vervangschema voor een ingebouwde speaker maar hoe je daar direct andere waarden in moet zetten is mij niet duidelijk.
versterker met hoge / variabele uitgangsimpedantie
Moderator: Beheerdersteam
Re: versterker met hoge / variabele uitgangsimpedantie
Re: versterker met hoge / variabele uitgangsimpedantie
ik heb nog niet zoveel ervaring in het invullen van mechanische grootheden in elektrische vervangschema's. Dat moet je een paar keer gedaan hebben natuurlijk: oefening baart kunst nietwaar.
De wikipedia pagina die je aangaf is trouwens ook erg goed en in het Nederlands is het toch altijd makkelijker te begrijpen.
Als ik er vragen over heb kan ik je wellicht raadplegen?
Allemaal dingen die nog op de rol staan.
De wikipedia pagina die je aangaf is trouwens ook erg goed en in het Nederlands is het toch altijd makkelijker te begrijpen.
Als ik er vragen over heb kan ik je wellicht raadplegen?
Allemaal dingen die nog op de rol staan.
Re: versterker met hoge / variabele uitgangsimpedantie
ik ben bezig met een tweede versie van deze versterker.
dit naar aanleidinng van de volgende site:
http://www.electroclub.info/invest/tda7294/r_out.htm
hoewel alles daar in het russisch gaat kom je met google-translate een heel eind.
er is een interessant stukje software bij, ook in het russisch maar voor degeen die belangstelling heeft is er een engelse vertaling.
nu nog mijn nieuwe schema bijvoegen maar dat lukt nog niet, waarom?
JH
dit naar aanleidinng van de volgende site:
http://www.electroclub.info/invest/tda7294/r_out.htm
hoewel alles daar in het russisch gaat kom je met google-translate een heel eind.
er is een interessant stukje software bij, ook in het russisch maar voor degeen die belangstelling heeft is er een engelse vertaling.
nu nog mijn nieuwe schema bijvoegen maar dat lukt nog niet, waarom?
JH
Re: versterker met hoge / variabele uitgangsimpedantie
even kijken of het lukt:
en ja hoor, daar gaat ie.
dit schema wijkt af van het vorige schema en het russische schema in die zin dat de stroomtegenkoppeling via een stroomtransformator gaat.
hiermee kan op eenvoudige manier de stroomtegenkoppeling ingesteld worden van nul tot maximaal, ongeveer zoals in het programma met de waarde van de koppelweerstand wordt bereikt.
De layout is ook al gemaakt, in drievoud zodat e.e.a. met het driewegfilter kan worden gekombineert.
en ja hoor, daar gaat ie.
dit schema wijkt af van het vorige schema en het russische schema in die zin dat de stroomtegenkoppeling via een stroomtransformator gaat.
hiermee kan op eenvoudige manier de stroomtegenkoppeling ingesteld worden van nul tot maximaal, ongeveer zoals in het programma met de waarde van de koppelweerstand wordt bereikt.
De layout is ook al gemaakt, in drievoud zodat e.e.a. met het driewegfilter kan worden gekombineert.
Re: versterker met hoge / variabele uitgangsimpedantie
ik heb het schema laten re-nummeren, dan worden de nummertjes van links-boven naar rechts-onder aan de komponenten gegeven. Dan wil er wel eens wat veranderen maar voor mij is dat niet belangrijk.
In de layout moet je de nummertjes wel aan de juiste komponentjes toedelen natuurlijk, bovendien staat daar een extra weerstandje getekend die eigenlijk als doorverbinding dienst doet.
Bij het bestukken moet je trouwens ook eerst uitzoeken hoe de stroomtrafo gemonteerd moet worden anders ontstaat er meekoppeling ipv tegenkoppeling!!!
In de layout moet je de nummertjes wel aan de juiste komponentjes toedelen natuurlijk, bovendien staat daar een extra weerstandje getekend die eigenlijk als doorverbinding dienst doet.
Bij het bestukken moet je trouwens ook eerst uitzoeken hoe de stroomtrafo gemonteerd moet worden anders ontstaat er meekoppeling ipv tegenkoppeling!!!
Re: versterker met hoge / variabele uitgangsimpedantie
Dit loopt nu al een jaartje of 2. Heb je al eens naar wat resultaat van al dat gewroet geluisterd?
Re: versterker met hoge / variabele uitgangsimpedantie
Eigenlijk bedoelde ik de waardes bij die twee weerstandenjawi schreef:ik heb het schema laten re-nummeren, dan worden de nummertjes van links-boven naar rechts-onder aan de komponenten gegeven. Dan wil er wel eens wat veranderen maar voor mij is dat niet belangrijk.
In de layout moet je de nummertjes wel aan de juiste komponentjes toedelen natuurlijk, bovendien staat daar een extra weerstandje getekend die eigenlijk als doorverbinding dienst doet.
Bij het bestukken moet je trouwens ook eerst uitzoeken hoe de stroomtrafo gemonteerd moet worden anders ontstaat er meekoppeling ipv tegenkoppeling!!!
Anne
Re: versterker met hoge / variabele uitgangsimpedantie
ja en nee, de eerste versterker heb ik wel eens beluisterd maar niet echt getest.
er loopt wel een en ander parallel: m'n driewegfilter is gebouwd, ik heb twee min of meer standaard geschikte versterkers maar m'n boxen zijn nog niet klaar.
dus nog best wat te doen tussen de rest door.
dan wil ik deze versterker ook aansluiten op de boxen en kijken wat het verschil is.
eigenlijk zou een meting met ruis en een spectrumanalyser met mikrofoon uitsluitsel moeten geven of het zin heeft of niet.
er loopt wel een en ander parallel: m'n driewegfilter is gebouwd, ik heb twee min of meer standaard geschikte versterkers maar m'n boxen zijn nog niet klaar.
dus nog best wat te doen tussen de rest door.
dan wil ik deze versterker ook aansluiten op de boxen en kijken wat het verschil is.
eigenlijk zou een meting met ruis en een spectrumanalyser met mikrofoon uitsluitsel moeten geven of het zin heeft of niet.
