Eerste stappen in de meetwereld

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
Henkjan schreef:
bartsegers schreef:
(OF iemand moet mij vertellen dat ik de geluidskaart EN mic. VV door 1 apparaat kan vervangen, ik last iets ovr een fast track geluidskaart met VV...)
hé Bart, je kan de geluidskaart EN de mic vv door één apparaat vervangen! klik
Oké had ik dat dus toch ergens gelezen dat iemand dat gedaan had.
Ik zie die transit ook staan, maar die heeft géén Pré.
Een andere die (ook nog aardig wat centen kost) is de MobilePre USB
Die heeft dus wel een mic-pré
hmm. of dat dan goedkoper is...

De voorversterker uit de kit en losse geluidskaart zal ook rond de 180€ uitkomen ongeveer. (en dan mis ik toch het all-in-one gevoel van de complete kit) Hmm. blijft lastig allemaal :D
-->
Pjotr schreef:
Sikalot schreef:
Ik gebruik zelf een EMU tracker pre die volledig op usb werkt (kan ook op adapter eventueel).
Daar zitten echt goede mic pre-amps en omzetters in. Daarnaast heeft deze een aparte 5V mini-jack aansluiting voor de simpele elektret mic's.
Die heb ik ook en daar kan idd de IBF direct op aangesloten worden. Is idd een erg goede geluidskaart. Nadeel is dan wel dat je niet 2 kanaals kunt meten met een microfoon. Steek je een plugje in de minijack mic ingang dan zijn alle overige ingangsmogelijkheden uitgeschakeld.
Een paar postings terug ..................... Misschien overheen gelezen?

De EMU Tracker pre heeft idd een 5V power op de mic ingang en daar kan de IBF meetmic direct aan (zonder VV). Zit je alleen met de calibratie/referentie van het absolute niveau zoals dat op de mic versterker van IBF zelf zit, dat heb je dan niet.

De M-Audio Transit heeft ook power op de mic ingang en daar kan de IBF meet mic ook direct aan! Alleen is de mic versterking van de Transit erg weinig. Je moet de boel dan wel behoorlijk hard zetten om goed te kunnen meten. Eigenlijk ontkom je met de Transit niet aan een aparte mic versterker. Is voor het geld (69 eu) overigens wel een erg fraai kaartje, zowel om te meten als klankmatig om muziek te luisteren.

MAAR NOGMAALS: De IBF meetmic kun je NIET aansluiten op een mic versterker met 48V phantom power. Dan gaat ie zeker stuk. Je wint dus weinig met USB kaarten met mic versterkers met 48V phantom power i.c.m. de IBF meetmic.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Oké...
Daar heb ik inderdaad overheen gelezen, of gelezen met de gedachte tóch mijn laptop kaartej te gebruiken.
Daar stap ik nu vanaf want heb er geen hoge pet van op.

De lage versterking van de transit is misschien ook de reden dat de beste man van de site die ik zo straks gepost heb toch een VV gebruikt.
(of hij heeft die kit gekocht, enfin maakt niets uit verder.)

Asl ik dan de emu tracker heb, kan de VV weg. Dat scheelt 100€... én ik heb dan meteen een goede geluiskaart.
Dan zit ik op:
EMM-8 + calibratie = 70€
Emu tracker = 150€
Impedantieboxje = 15€?

anders was ik 180€(kit) + 80€(transit) + 15€ kwijt. (scheelt 30€)

kans dat ik een Emu tracker 2e hands scoor is reéel.

EDIT: de oudere E-mu 0202, zonder phantom, want dat heb ik NIET nodig, dat is me nu wel duidelijk, is dan ook een optie? Deze stuurt ook 5 volt uit op de mic denk ik. Ik kan dat niet terug vinden op de specsheet namelijk. Bij de tracker ook niet, althans ik krijg de getallen niet vertaald naar bruikbaarheid. :oops:

EDIT II: de 0202 heeft dus ook de 5V power op de mic ingang, goed nieuws...
http://www.bax-shop.nl/audio-midi-usb-i ... tails.html
Pjotr

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
EDIT: de oudere E-mu 0202, zonder phantom, want dat heb ik NIET nodig, dat is me nu wel duidelijk, is dan ook een optie? Deze stuurt ook 5 volt uit op de mic denk ik. Ik kan dat niet terug vinden op de specsheet namelijk. Bij de tracker ook niet, althans ik krijg de getallen niet vertaald naar bruikbaarheid. :oops:

EDIT II: de 0202 heeft dus ook de 5V power op de mic ingang, goed nieuws...
http://www.bax-shop.nl/audio-midi-usb-i ... tails.html
In de datasheet/manual van de E-MU 0202 staat het i.i.g. niet vermeld. Zou dat toch eerst goed afchecken of dat werkelijk zo is.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De EMU0202 heeft geen fantoom, de EMU tracker pre wel!

Is wel een erg prijzig ding hoor, je hebt ook al dergelijke dingen voor 100 euro.
bartsegers

b_force schreef:
De EMU0202 heeft geen fantoom, de EMU tracker pre wel!

Is wel een erg prijzig ding hoor, je hebt ook al dergelijke dingen voor 100 euro.
De tracker pré heeft 48v fantoom, en is teveel.(voor de ibf emm-8 mic) Als je deze uitzet blijft er wel 5volt op de mic ingang staan. (Volgens Pjotr)
dit is nu net wat ik kan gebruiken voor de EMM-8

Rest nu de vraag of die 0202 zonder fantoom, óók die 5 volt heeft.
volgens bax-shop wel... (heb mailtje gestuurd om te checken en ben in afwachting van een antwoord)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die phantom heb je idd niet nodig bij de Tracker voor de IBF en je kunt die gewoon uitzetten.

Maar los daarvan heeft ie een 3,5 mm stereo mini-jack mic ingang waar 5V power voor een electret mic op staat. Dáár sluit je de IBF mic op aan en gebruikt ie verder gewoon de normale mic versterkers.

Op de 0202 zit ook zo'n ingang maar dan mono. Zou mooi zijn als daar ook voeding voor de mic op zit. Maar het staat nergens in de handleiding. Afijn afwachten wat Bax terug mailt.
bartsegers

helaas, volgens bax zit dat er dus NIET op..
(zijn we weer terug bij af haha.)
Dacht ik al er iets goedkoper vanaf te komen, helaas.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je hebt de keuze:

Of de complete IBF cal. set + M-Audio Transit, zit je op €249
Of de IBF cal. mic + E-MU Tracker pre, zit je op €239

Het ontloopt elkaar niet zoveel dus.

Dit exclusief portokosten en kosten voor extra kabeltjes ed, dat blijft voor beide ongeveer gelijk.

Met de complete IBF set zou je ook kunnen volstaan met de Behringer USB202 a €29. Kun je ook uitstekend mee meten tot 20 kHz. Maar de Transit is klank/geluidsmatig toch beduidend beter.

Klankmatig vind ik de Transit en de Tracker elkaar niet veel ontlopen. Het zijn beide erg goede USB kaarten. Waarbij opgemerkt dat de Tracker eigenlijk wel een externe 5V voeding vereist.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Klankmatig vind ik de Transit en de Tracker elkaar niet veel ontlopen. Het zijn beide erg goede USB kaarten. Waarbij opgemerkt dat de Tracker eigenlijk wel een externe 5V voeding vereist.
Dat heb je eens eerder verteld. Ik vind het ook niet echt duidelijk staan in de manual, dus ik heb toen maar eens Emu gemailt en een vraag gesteld op een forum daarover. In principe hoef je die extra 5V niet te gerbuiken, tenzij je port hebt die dat niet pakt (volgens mij werd er verteld dat zoiets vaak bij mac computers was). Of als je veel apparaten op dezelfde HUB hebt staan.

Volgens de support van EMU kan het dus gewoon direct op je usb zonder enige problemen. Zelf heb ik het ding nog niet, dus of zijn halve waarheid vertellen durf ik niet te zeggen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De Tracker trekt ong 1A, dat is te veel voor een USB poort. Die is standaard max 0,5A. Sluit je hem zo op een USB poort aan dan default ie naar USB1.1 en kun je geen gebruik maken van hogere bitrates dan 48 kHz of 24 bit die met USB2.0 wel beschikbaar zijn. Althans op mijn laptop, een HP-Compac. Nog afgezien daarvan kunnen de USB poorten op sommige laptops niet eens 0,5 A leveren maar blijven steken op 100 mA. E.e.a. zal ook wel van de laptop afhangen, op sommige zit de USB power rechtstreeks op de 5V zonder power management. Dan zal het geen probleem zijn.

USB2.0 wil ie bij mij alleen doen met een externe voeding, een extern gevoed hubje of een USB Y-kabel. Een Y-kabel haalt dan voeding uit 2 USB poorten.

De Transit werkt bij mij zonder meer op 48 kHz @ 24 bits full duplex op de USB poort van mijn laptop.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 22 jun 2009, 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja zo'n soort verhaal heb ik ze toen ook voor gelegd (kan helaas de mail niet meer vinden :( ), maar ze zeiden dat het dus kon.
1A is inderdaad erg veel, lijkt me dus ook niet dat het zomaar kan.

Aangezien jij dat ding toch hebt, heb je enig idee wat voor circuit ze gebruiken voor de +48V fantoom spanning?
bartsegers

Pjotr schreef:
Je hebt de keuze:

Of de complete IBF cal. set + M-Audio Transit, zit je op €249
Of de IBF cal. mic + E-MU Tracker pre, zit je op €239

Met de complete IBF set zou je ook kunnen volstaan met de Behringer USB202 a €29. Kun je ook uitstekend mee meten tot 20 kHz. Maar de Transit is klank/geluidsmatig toch beduidend beter.
Duidelijke taal Pjotr. We zijn allebei tot dezelfde conclusie gekomen, na een hele tijd rondneuzen. (ik althans)

Voordeel wat ik nu heb, is dat ik in fasen kan upgraden en niet ineens 300€ kwijt ben. First thing is de complete meetset bij de duitsers weghalen!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Aangezien jij dat ding toch hebt, heb je enig idee wat voor circuit ze gebruiken voor de +48V fantoom spanning?
Niet echt maar er zit een converter op de print die tevens + en - 12 V maakt voor de op-ampjes. Hoe dat precies in elkaar steekt heb ik niet zo goed bekeken. De print zit iig mudvol. Overigens stel je niet te veel voor van de kwaliteit bij een SR van 96 kHz - 192 kHz. De ruis daarbij loopt flink op. Eigenlijk is ie maar bruikbaar om te meten tot zo'n 30 kHz. De ruisvloer van de Transit is veel lager dan van de Tracker bij 96 kHz. Op 48 kHz ontlopen ze elkaar niet zoveel.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zo'n mooie step-up booster / inverter van Linear Technology of Maxim waarschijnlijk 8) .

Met 30kHz bedoel je waarschijnlijk de freq responsie? (lijkt nu net alsof je samplerate bedoelt)

Ik moet maar eens kijken. Ben zelf namelijk ook nog op zoek naar een degelijk meet systeem. zoals ik al zei, heb ik nu een analoge, maar dat is ook niet zeker alles vind ik.
anders een Transit kopen en die modificeren met een mic-preamp met fantoom. de merken die ik net noemde hebben prima ictjes om 5V om te toveren naar +48V.
Ook hebben Maxim en Linear er standaard een die van +5 naar ±12V gaan.
Kind kan de was doen :lol: :lol: 8)
bartsegers

Wie kan mij vertellen op welke manier de mic. op een stand gemomnteerd kan worden? de mic van ibf dan.
Bij de complete kit zit een soort van klem, maar plaatje is erg onduidelijk.

De stand in hun shop heeft een 3/8 en 5/8" schroefdraad aansluiting :?:

(Ik wil een conrad statiefje halen die heeft 3/8" namelijk)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
Wie kan mij vertellen op welke manier de mic. op een stand gemomnteerd kan worden? de mic van ibf dan.
Bij de complete kit zit een soort van klem, maar plaatje is erg onduidelijk.

De stand in hun shop heeft een 3/8 en 5/8" schroefdraad aansluiting :?:

(Ik wil een conrad statiefje halen die heeft 3/8" namelijk)
Poeh, ik heb er een verloopmoer in ztten. Maar ik weet niet meer of ie er orgineel bij zat of dat ik hem ergens anders uit heb gehaald. Die klem is overigens een standaard universele microfoonklem. Even een e-mailtje naar IBF?
bartsegers

De mic standaard wordt gewoon besteld. lan achteraf altijd nog met een verloopje werken natuurlijk.

Ik las net ergens dat de calibratie gegevens per DISKETTE worden aangeleverd. Ha, ik weet in mijn wijde omgeving geen oc meer met een disk drive LOL. ff wat op verzinnen dus...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je bij of na je bestelling er even om vraagt sturen ze de data op de diskette ook per e-mail aan je op. Kun je het zelf op een USB-"diskette" zetten :D

Bij mij kwam de correctie file met komma's als decimaal teken. Arta wil een punt daar zien. Ik heb het toen met IBF besproken en ze zouden het aanpassen. Als ze dat nog niet aangepast hebben, even zelf veranderen met een tekstverwerker.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

replace all met blablabla functie heet dat :)

Diskette, lol, kan me ook niet meer heugen dat ik die voor het laatst heb gebruikt.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

bartsegers schreef:
De mic standaard wordt gewoon besteld. lan achteraf altijd nog met een verloopje werken natuurlijk.

Ik las net ergens dat de calibratie gegevens per DISKETTE worden aangeleverd. Ha, ik weet in mijn wijde omgeving geen oc meer met een disk drive LOL. ff wat op verzinnen dus...
Ik heb eventueel wel een USB-diskdrive van mijn oude laptop. Ik kan hem je wel even op stick zetten of mailen.

Groeten,
Mischa
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Even reageren nog over de Emu tracker pre want ik lees toch hier en daar wat misverstanden over.

Dat de tracker niet verder gaat dan 48KHz heeft niet met de stroom te maken maar met de usb1.1 versie.
Usb1.1 heeft niet de bandbreedte om hoger dan 48kHz te ondersteunen, dat is dus niet een beperking van de tracker pre alleen, maar geldt voor alle usb geluidskaarten. Bij te weinig stroom werkt dat ding gewoon niet of krijg je onderbrekingen.

Zelf gebruik ik een Toshiba p300-13m met usb2.0 en daar werkte de tracker pre prima op zonder adapter (tot 192kHz zonder onderbrekingen).
Wat ik ervan begrepen heb is dat je de adapter alleen nodig hebt als je hem als zelfstandige pre-amp wilt gaan gebruiken. Vermoedelijk door de beter geluidskwaliteit die je met de schonere voeding bereikt.

Ik heb destijds ook erg zitten twijfelen tussen de M-audio en Emu. Voor mij was de voorkeur voor Emu omdat deze wel voeding kan leveren aan de mic's (5V/48V), veel meer aansluitmogelijkheden en veeeel betere converters+voorversterkers heeft.
Daarnaast heb ik al goede ervaringen met de klantenservice en dat is voor mij persoonlijk ook een reden om bij een merk te blijven :).

Over de ruisvloer van de Emu tracker. Die zit bijna op de theoretische grens van 144.5dB met 24bit: http://www.ixbt.com/proaudio/emu/tracke ... 4192.shtml
Het klopt dat deze na 30kHz flink wat oploopt, maar dat is niet hoorbaar en voor metingen echt totaal verwaarloosbaar.
Ik kan helaas geen RMAA testjes vinden van de Transit of Mobilepre, maar ik geloof echt niet dat de kunnen tippen aan de Emu tracker.

Enige minpuntjes die ik aan de tracker kan ontdekken is de beperkte level indicatie op de mic inputs (alleen -12dB & clipping), de 'direct monitor' volume regeling en de nogal kale windows mixer als interface.
De direct monitor volume regeling werkt helaas met rotery encoder waardoor je dus niet op het gevoel het volume kan bepalen.
Ik had daar veel liever een gewone potmeter op gezien.

Voor metingen is dit kastje echt uitstekend en ik denk niet dat je voor die prijs iets beters op de markt zult vinden.
De geluidskwaliteit is zondermeer goed te noemen, maar geen hifi.
Maar dat kan je ook niet verwachten met usb als voeding en een ingebouwde DC/DC converter.
Wel zal het een enorme verbetering zijn ten opzichte van de on-board geluidschipjes.

IBF mic+tracker pre+losse amp heeft wat mij betreft de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Sikalot,

Hé het is geen wedstrijdje tussen die twee :D Wat ik beschreef was gewoon zoals E-MU het op mijn laptop doet. En daar doet ie alleen USB2.0 met extra voeding op precies dezelfde USB poort van mijn laptop (overigens doet ie het ook zo op mijn desk top PC).

Ander ding hierbij is dat je via het E-MU control panel de sample rate moet instellen. Dat neemt ie bij mij niet over uit Arta, heeft iets met de WDM interface/drivers te maken. Met andere kaarten gaat dat wel goed.

Het is een grotere en steviger doos dan de Transit en heeft wat meer mogelijkheden maar de converters zijn van beide kwalitatief toch wel vergelijkbaar. Heb ze hier alletwee liggen en er zit klankmatig en meettechnisch echt niet veel verschil in. Als je op Transit hier op dit forum zoekt kom je wat metingen tegen van de Transit die ik gedaan heb. Klankmatig heb ik ze met nog wat dure "audiofiele" USB dacs beluisterd op een echt goede set en dat ook met een aantal andere "gouden oren" mensen. Niemand kon nou echt verschil aangeven laat staan welke nou beter klonk.

Daarnaast: De Transit heeft wel degelijk voeding voor een elektret micje en een mic vesterker aan boord. Ik heb daar toch echt met de IBF cal mic metingen mee gedaan door hem daar rechtstreeks op aan te sluiten. Enige is dat de max versterking niet meer dan 26 dB is en dat is vaak te weinig. Ik had toen ook de keuze: Of een extra versterker er tussen of de Tracker. Het werd de Tracker en eigenlijk nog het meest omdat ik in Rotterdam toch vlakbij Feedback langs kwam: Iets kost tijd of iets kost geld :lol:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

GAIN van opampje even veranderen geen optie? 8)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Nee dat zat er niet echt in. De gain instelling zit in de codec chip en stel je in via het control panel.

Wat wel heel goed zou kunnen is om een 5V rail-rail opampje te nemen en daar 20 - 30 dB extra gain mee maken. National Semi heeft tegenwoordig hele mooie 5V RR opampjes voor dit doel. Maar dat is meer iets voor de ware knutseleaar met tijd daarvoor ;)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
b_force schreef:
Nee dat zat er niet echt in. De gain instelling zit in de codec chip en stel je in via het control panel.

Wat wel heel goed zou kunnen is om een 5V rail-rail opampje te nemen en daar 20 - 30 dB extra gain mee maken. National Semi heeft tegenwoordig hele mooie 5V RR opampjes voor dit doel. Maar dat is meer iets voor de ware knutseleaar met tijd daarvoor ;)
Volgens mij zag ik op plaatjes dat er een buffer opampje in zat. (lastig te zien via plaatjes hoor), dus daar zijn mogelijkheden zat.
Plaats reactie