Parure MkII tweeweg monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Parure MkII tweeweg monitor

Bericht door Mtraxx »

Naar aanleiding van afgelopen luistersessie in Beetsterzwaag hier maar een draadje voor de Parure MkII.
Een voormalig ClearSound ontwerp van Jan Bosch in een nieuw jasje en speaker configuratie.
Clear Sound Parure.pdf
(1.33 MiB) 259 keer gedownload
Ontwerp filosofie bestond eigenlijk uit de gedachte met een kleine monitor een zo'n diep mogelijke strakke weergave te krijgen en in het hoog ver doorlopend met licht accent op het top hoog.
Groot geluid in kleine kamer idee.

Om het ontwerpje opnieuw leven in te wekken wilden Rudy en ik(Gerjan) trouw blijven aan deze filosofie.
Door in ieder geval inzet een Davis woofer en mogelijk Seas tweeter, de laatste werd een Jantzen tweeter.
http://www.davis-acoustics.com/en/drive-units/carbon-series/13-mc5r/
http://www.davis-acoustics.com/en/drive-units/carbon-series/13-mc5r/
http://www.jantzen-audio.com/ja-2806/
http://www.jantzen-audio.com/ja-2806/
Ook aan de kast wilden we niet al te veel veranderen en daarom is een lichte re-design tot stand gekomen met een baffle die iets achterover ligt en extra facet boven de tweeter.
Parure kast asm preview 2.~bmp.png
Parure kast asm preview.~bmp.jpg
Aangezien de monitor de baspoort achterop heeft zitten is duidelijk geen boekenplank luidspreker en verdient hij wel een mooie stand om lekker vrij uit te kunnen spelen.
2014-09-02 16.12.26.jpg
2014-09-02 16.13.49.jpg
Aangezien de meest gebruikte afwerking onder de zelfbouwer geschuurd MDF is heb ik er maar een één componenten waterbasis spetterlak (Warnex) op gespoten voor een snelle afwerking zonder moeilijk gedoe!

Filter topologie:

Oorspronkelijk was Jan Bosch is zijn filters het liefst minimalistisch qua setup.
De curve van de Davis 13 MC5R ziet er op de site op zich veel belovend uit.
13mc5rs.jpg
Maar na een eigen meting in ARTA bleek al gauw dat deze niet helemaal overeen komt met de werkelijkheid of in ieder geval niet de indruk wekt dat er wat aan de hand is.
Davis 13 MC5R FR.jpg
Ik mag dan ook graag even naar een waterfall diagram kijken als deze geleverd wordt door de fabrikant... helaas niet altijd beschikbaar.
In afwachting wat eerste meting met filter onderdelen in 1ste en 2 orde bleek al gauw dat de brake-up pieken op 5k5Hz en 7k7Hz erg hardnekkig bleken en nog zeker meetbaar in het werkgebied van de tweeter van Jantzen.
Davis 13 MC5R Xo1.jpg
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om naar 4de order over te gaan, na eerst ook nog 3de orde te proberen kwam met 4de orde beter uit de verf icm met 2de order hoog doorlaat op de tweeter.
Davis 13 MC5R Xo2.jpg
Helaas ben ik overlays van de tweeters kwijtgeraakt in alle haast het filter af te ronden voor de Beetsterzwaag sessie.
Wat nog rest is de curve met RC netwerk en totaaltje slordig gemeten op woofer hoogte maar iets terug getrokken microfoon.
Davis 13 MC5R Xo3.jpg
Ik zal proberen nog een nette meeting van het totaal te maken met ook een bas-reflex meting en impedantie verloop.

Tot zover eerst :relax:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Parure MkII tweeweg monitor

Bericht door Leeuwarden »

Een ode aan Jan Bosch. Mooi! Ik heb zijn Parure in het verleden wel eens gehoord, hoop die van jullie in de toekomst ook eens te beluisteren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Parure MkII tweeweg monitor

Bericht door ds23man »

mmm, grappig, zo zie je een kastontwerp van Speaker&Co Groningen weer eens terug. Volgens mij heette die Bora....
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Parure MkII tweeweg monitor

Bericht door Mtraxx »

Leeuwarden schreef:
Een ode aan Jan Bosch. Mooi! Ik heb zijn Parure in het verleden wel eens gehoord, hoop die van jullie in de toekomst ook eens te beluisteren.
Inderdaad een ode aan Jan Bosch, een ander gewaardeerd ontwerp toen is ook door ons in remake. De CS - Sydwei MkII staat op de planning voor de eerst volgende Watershow te Earnewoude!
Bijlagen
CS Sydwei MkII Assembly I-4.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Parure MkII tweeweg monitor

Bericht door Zweitse »

Daar komt een AMT in?
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Parure MkII tweeweg monitor

Bericht door Mtraxx »

Zweitse schreef:
Daar komt een AMT in?
Keuze is nog niet definitief maar de kans is groot dat het of een bandtweeter of AMT wordt :wink:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Parure MkII tweeweg monitor

Bericht door richard »

ds23man schreef:
mmm, grappig, zo zie je een kastontwerp van Speaker&Co Groningen weer eens terug. Volgens mij heette die Bora....
Was dat niet een ander windje, de Shamal?
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Parure MkII tweeweg monitor

Bericht door Mtraxx »

richard schreef:
ds23man schreef:
mmm, grappig, zo zie je een kastontwerp van Speaker&Co Groningen weer eens terug. Volgens mij heette die Bora....
Was dat niet een ander windje, de Shamal?
Shamal klopt, die leek er wel op maar is van een aantal jaren later dan de Parure.
Een Seas/Morel combi als ik het me goed herinner
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Parure MkII tweeweg monitor

Bericht door fritzie »

hoe klinkt die tweeter
deze heeft nml de zelfde maten als de dynaudio d260


mvg
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Parure MkII tweeweg monitor

Bericht door Mtraxx »

Uit herinnering zou ik zeggen dat er veel overeenkomsten zijn met de D260 al vindt ik wel dat de Jantzen wat teveel energie en focus heeft rond het 5kHz gebied en de D260 iets minder rolloff in het tophoog heeft.
Ik kan me goed voorstelling dat de gedachte achter de tweeter is samen te werken met de Jantzen JA-8008 in een hoog rendement systeem geschikt voor buizen amp.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”