Een voormalig ClearSound ontwerp van Jan Bosch in een nieuw jasje en speaker configuratie.
Ontwerp filosofie bestond eigenlijk uit de gedachte met een kleine monitor een zo'n diep mogelijke strakke weergave te krijgen en in het hoog ver doorlopend met licht accent op het top hoog.
Groot geluid in kleine kamer idee.
Om het ontwerpje opnieuw leven in te wekken wilden Rudy en ik(Gerjan) trouw blijven aan deze filosofie.
Door in ieder geval inzet een Davis woofer en mogelijk Seas tweeter, de laatste werd een Jantzen tweeter. Ook aan de kast wilden we niet al te veel veranderen en daarom is een lichte re-design tot stand gekomen met een baffle die iets achterover ligt en extra facet boven de tweeter. Aangezien de monitor de baspoort achterop heeft zitten is duidelijk geen boekenplank luidspreker en verdient hij wel een mooie stand om lekker vrij uit te kunnen spelen. Aangezien de meest gebruikte afwerking onder de zelfbouwer geschuurd MDF is heb ik er maar een één componenten waterbasis spetterlak (Warnex) op gespoten voor een snelle afwerking zonder moeilijk gedoe!
Filter topologie:
Oorspronkelijk was Jan Bosch is zijn filters het liefst minimalistisch qua setup.
De curve van de Davis 13 MC5R ziet er op de site op zich veel belovend uit. Maar na een eigen meting in ARTA bleek al gauw dat deze niet helemaal overeen komt met de werkelijkheid of in ieder geval niet de indruk wekt dat er wat aan de hand is. Ik mag dan ook graag even naar een waterfall diagram kijken als deze geleverd wordt door de fabrikant... helaas niet altijd beschikbaar.
In afwachting wat eerste meting met filter onderdelen in 1ste en 2 orde bleek al gauw dat de brake-up pieken op 5k5Hz en 7k7Hz erg hardnekkig bleken en nog zeker meetbaar in het werkgebied van de tweeter van Jantzen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om naar 4de order over te gaan, na eerst ook nog 3de orde te proberen kwam met 4de orde beter uit de verf icm met 2de order hoog doorlaat op de tweeter. Helaas ben ik overlays van de tweeters kwijtgeraakt in alle haast het filter af te ronden voor de Beetsterzwaag sessie.
Wat nog rest is de curve met RC netwerk en totaaltje slordig gemeten op woofer hoogte maar iets terug getrokken microfoon. Ik zal proberen nog een nette meeting van het totaal te maken met ook een bas-reflex meting en impedantie verloop.
Tot zover eerst