High Res streaming en active crossover
Moderator: Beheerdersteam
High Res streaming en active crossover
Hoi Forum,
Ik ben een newbie hier die nu een "old school' hifi installatie (CD transport-DAC-voorversteker-eindversterker-passieve speakers) heeft en zich HIFI-technisch wil katapulteren naar deze eeuw.
Ik zit daarom aan de volgende zaken te denken voor mijn volgende hifi installatie setup:
- geschikt voor high res streaming, minimaal 192/24 maar bij voorkeur ook DSD (vanaf mijn NAS - Macbook Pro met JRiver software bijvoorbeeld), maar ook nog de mogelijkheid om CD's af te spelen via AES-EBU of SPDIF met mijn Wadia CD transport.
- high res DAC (zoals de Benchmark DAC 2 D /Mytek 192 DSD DAC of mogelijk zelfs Auralic Vega)
- active cross-over voor mijn 3 weg Kharma Ceramique 4 speakers (Scan-Speak Revelator D2905/990000 tweeter, Thiel & Partners C78 keramische middentoner, Eton 8-800/37HEX dubbele woofers)
- 3 stereo eindversterkers, later mogelijk te vervangen door bijvoorbeeld 6 x Hypex nc400
Mijn dilemma: Hoe krijg dit voor elkaar, want als ik de cross-over door de Hypex DLCP zou willen laten doen (en de room correction) dan zit ik met het probleem dat de Benchmark analoge out heeft (gebalanceerd of RCA), maar de DLCP heeft alleen digitaal AES/EBU in of SPDIF in. Bovendien lijkt het mij het beste om als het even kan in het digitale domein te blijven tot na de cross-over.
Hoe zou dat het best gerealiseerd kunnen worden?
Ik ben een newbie hier die nu een "old school' hifi installatie (CD transport-DAC-voorversteker-eindversterker-passieve speakers) heeft en zich HIFI-technisch wil katapulteren naar deze eeuw.
Ik zit daarom aan de volgende zaken te denken voor mijn volgende hifi installatie setup:
- geschikt voor high res streaming, minimaal 192/24 maar bij voorkeur ook DSD (vanaf mijn NAS - Macbook Pro met JRiver software bijvoorbeeld), maar ook nog de mogelijkheid om CD's af te spelen via AES-EBU of SPDIF met mijn Wadia CD transport.
- high res DAC (zoals de Benchmark DAC 2 D /Mytek 192 DSD DAC of mogelijk zelfs Auralic Vega)
- active cross-over voor mijn 3 weg Kharma Ceramique 4 speakers (Scan-Speak Revelator D2905/990000 tweeter, Thiel & Partners C78 keramische middentoner, Eton 8-800/37HEX dubbele woofers)
- 3 stereo eindversterkers, later mogelijk te vervangen door bijvoorbeeld 6 x Hypex nc400
Mijn dilemma: Hoe krijg dit voor elkaar, want als ik de cross-over door de Hypex DLCP zou willen laten doen (en de room correction) dan zit ik met het probleem dat de Benchmark analoge out heeft (gebalanceerd of RCA), maar de DLCP heeft alleen digitaal AES/EBU in of SPDIF in. Bovendien lijkt het mij het beste om als het even kan in het digitale domein te blijven tot na de cross-over.
Hoe zou dat het best gerealiseerd kunnen worden?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: High Res streaming en active crossover
Ha die Harrie, welkom hier!
Als je digitaal naar de DSP gaat, dan heb je toch helemaal geen DAC nodig?
Je hoeft dan alleen te schakelen welke digitale ingang je gebruitk
Als je digitaal naar de DSP gaat, dan heb je toch helemaal geen DAC nodig?
Je hoeft dan alleen te schakelen welke digitale ingang je gebruitk
Als je DSD wil gaan gebruiken zal je de dac wel nodig hebben.
ik geloof niet dat de DSP DSD snapt.
Welkom overigens.
ik geloof niet dat de DSP DSD snapt.
Welkom overigens.
Ik denk dat Harry een AF-DAC-2 nodig heeft.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=15606
Overigens, ook welkom namens mij.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=15606
Overigens, ook welkom namens mij.
Bij mijn weten ook geen DSP chip die hoger gaat dan 24/96 tot nu toe.
Alhoewel ik dit net wel vond, maar wie er dan een DSP mee heeft gemaakt?
http://www.analog.com/en/audiovideo-pro ... oduct.html
Alhoewel ik dit net wel vond, maar wie er dan een DSP mee heeft gemaakt?
http://www.analog.com/en/audiovideo-pro ... oduct.html
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
intern gaan de betere wel verder, met name bitdiepte (SR zou je wel eens gelijk kunnen hebben). van belang is hier meer of er conversie plaats vindt van t digitale signaal naar whatever er intern gebruikt wordt.hannesie schreef:Bij mijn weten ook geen DSP chip die hoger gaat dan 24/96 tot nu toe.
Waarom wil je de speakers actief maken? Alleen voor de mogelijkheid om room correction te doen of denk je hier anderszins een verbetering te bereiken? Deze luidspreker is immers al helemaal afgestemd, dus waarom nu nog passief door actief vervangen? Ik ben zelf een groot voorstander van actief, maar het is niet per definitie beter, een belangrijk voordeel is dat je meer vrijheid hebt wat betreft de keuze van drivers bij een ontwerp maar dat speelt hier helemaal niet want het ontwerp is immers al af.Ik zit daarom aan de volgende zaken te denken voor mijn volgende hifi installatie setup:
Wat gebruik je nu als DAC bij de Wadia transport?
Een suggestie: Verkoop de Wadia en haal een OPPO BDP-105, dan heb je een universele DAC en speler die ook nog Blu-Ray aankan.
Voor mijn nieuwe systeem ga ik de DLCP als filter gebruiken en neem de extra AD/DA conversie gewoon voor lief, de analoge uitgang van mijn OPPO gaat door een analoge preamp en dan de DLCP in. Ik had het ook liever helemaal digitaal gehouden maar dat is naar mijn weten op dit moment niet mogelijk vanwege problemen met copy protection, codecs en surround formaten. Aan de andere kant is resampling ook niet triviaal en geeft bovendien duidelijk meer latency (alleen van belang bij surround).
Mocht je toevallig in de buurt van Maastricht zitten (of geen probleem hebben met reistijd) dan ben je van harte welkom om de Wadia eens aan de OPPO (als DAC) te hangen en te vergelijken met de OPPO als CD speler. Ik heb ook nog een (eerste versie) Benchmark DAC1 liggen ter vergelijking.
Gerrit
Kappa7: dat is inderdaad de bedoeling dus vandaar inderdaad dat de DAC in de DLCP niet helemaal voldoet want die gaat maar tot 96/24.
Hans, de ADAU1452 chip ben ik nog nergens tegengekomen, mogelijk in de nabije toekomst?
Gerrit: Ik wil naast actief filteren ook room-correction gebruiken, dat kan actief veel flexibeler dan passief, lijkt mij. Ik heb als DAC voor mijn Wadia een Mark Levinson 30.5. Dat is een geweldige DAC maar alleen voor redbook 44.1/16 (en 48/16) terwijl ik juist ook de mogelijkheid wil hebben om minimaal 192/24 en bij voorkeur ook DSD te gaan streamen (dat kan trouwens best een een doodgeboren kindje gaan worden, maar dat zal de toekomst uitwijzen. Bedankt voor het aanbod om eens te komen luisteren naar je OPPO. Ik heb voorlopig geen plannen om naar het zuiden af te reizen maar mocht dat gebeuren kom ik zeker bij je terug.
Ray: Ik heb de trail van de AF-DAC-2 niet helemaal gelezen (27 pagina's), maar heeft die DAC wel de benodigde uitgangen? Aardig project om die te bouwen, lijkt me.
Groeten,
Harrie
Hans, de ADAU1452 chip ben ik nog nergens tegengekomen, mogelijk in de nabije toekomst?
Gerrit: Ik wil naast actief filteren ook room-correction gebruiken, dat kan actief veel flexibeler dan passief, lijkt mij. Ik heb als DAC voor mijn Wadia een Mark Levinson 30.5. Dat is een geweldige DAC maar alleen voor redbook 44.1/16 (en 48/16) terwijl ik juist ook de mogelijkheid wil hebben om minimaal 192/24 en bij voorkeur ook DSD te gaan streamen (dat kan trouwens best een een doodgeboren kindje gaan worden, maar dat zal de toekomst uitwijzen. Bedankt voor het aanbod om eens te komen luisteren naar je OPPO. Ik heb voorlopig geen plannen om naar het zuiden af te reizen maar mocht dat gebeuren kom ik zeker bij je terug.
Ray: Ik heb de trail van de AF-DAC-2 niet helemaal gelezen (27 pagina's), maar heeft die DAC wel de benodigde uitgangen? Aardig project om die te bouwen, lijkt me.
Groeten,
Harrie