Heb je al eens gewerkt met de Beta versie met geintegreerde meetfunctie samen met een externe ASIO geluidskaart? Dat is namelijk de enige manier dat het goed werkt. Importeren van externe meetdata is een crime en je moet je afvragen of het dan klopt. Het enige nadeel is dat het op dit moment nog niet mogelijk is een mic calibratiefile te maken in Filterdesigner. Maar als je die curve in de gaten houdt, is dan geen probleem. De grote afwijkingen zitten bij die mic's in het tophoog en sublaag.Henkjan schreef:ik begrijp je wel hoor, ik ken filterdesigner maar al te goed. ben geen fan van t simulatie deel (maar mss is de jongste versie beter), en als je de hypex op de PC aangesloten laat tijdens t meten zijn aanpassingen zo te zien en metingen met 1 muisklik gedaan.ds23man schreef:Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Het simuleren gebeurd gelijktijdig in Hypex Filterdesigner. Ik heb een tijdje terug eens een testje gedaan met een tweewegje en de AS2.100 en de beta versie van filterdesigner met de meetfunctie.Henkjan schreef:
ik en Ruud hebben er bij Nescio geen gebruik van gemaakt, waarom moeilijk doen met simuleren als je direct kan aanpassen en meten? Zo fijn is die software nou ook weer niet. Volg je het recept "eerst drivers vlak maken, meetlat hanteren, en dan filteren" dan gaat het uit zich zelf al goed.
Probleemloos beide drivertjes gemeten, correcties en filtering toegepast in filterdesigner en daarna een controlemeting gedaan met ATB. Werkelijk gemeten curve kwam exact overeen met de voorspelde curve in filterdesigner. Dus waarom tussendoor allerlei extra metingen doen?????
issues met USB meet microfoons
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: issues met USB meet microfoons
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: issues met USB meet microfoons
Ik had ondertussen ook Ivo Mateljan aangeschreven, hier zijn antwoord:
When you use USB mic, then you must use generator signal from other soundcard which always has some difference in sampling frequency.
That is why, you can’t use in ARTA methods that estimate impulse response by cross-correlation with periodic noise and MLS signals, but you may use swept sine IR measurements as it is treated as aperiodic signal.
niet dus... klinkt naar "op de goede weg, maar nog wat te gaan"ds23man schreef:Heb je al eens gewerkt met de Beta versie met geintegreerde meetfunctie samen met een externe ASIO geluidskaart? ...
Re: issues met USB meet microfoons
Mooi... En wat betekent dat concreet? In het Hollands?Henkjan schreef:Ik had ondertussen ook Ivo Mateljan aangeschreven, hier zijn antwoord:When you use USB mic, then you must use generator signal from other soundcard which always has some difference in sampling frequency.
That is why, you can’t use in ARTA methods that estimate impulse response by cross-correlation with periodic noise and MLS signals, but you may use swept sine IR measurements as it is treated as aperiodic signal.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: issues met USB meet microfoons
dat we de handleiding van Arta moeten gaan lezenIvo schreef:Mooi... En wat betekent dat concreet? In het Hollands?
en dat we dus als meetsignaal de swepped sine moeten pakken als we meten met 2 verschillende soundcards. (ook hier dus blijkbaar "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie in de toekomst" want ik heb gewoon met impuls kunnen meten aan m'n Nescio's met 2 verschillende geluidskaarten... of is dit weer een voorbeeld van "theorie is als het niet werkt maar we weten waarom, praktijk is als het wel werkt maar we weten niet waarom")
Re: issues met USB meet microfoons
Met de 'swept sine'-methode reconstrueert ARTA ook de impulsweergave van een systeem. Kan ook prima, in theorie is het minder nauwkeurig dan met een synchrone AD/DA, maar of je daarvan in de luidsprekermeetpraktijk veel last van hebt? Ik gebruik beide meetmethoden wel (wel met een synchrone interface dus...). Blijft over dat je nog steeds een impedantiemeetbrug en een 2-kanaals-line level-AD moet hebben wanneer je effectief resonanties in behuizingen en units wilt opsporen. 
Re: issues met USB meet microfoons
Maar hou je dan nog steeds het probleem waar ds23man op duidt? Dat fase en delay niet kloppen? Of corrigeert de software daarvoor?
Re: issues met USB meet microfoons
Dat gaat wel goed met ARTA, de delay is i.g.g. consistent en je moet toch de gate handmatig instellen om voor het totale delay te compenseren en de room reflecties buiten te houden.
Een simpele frequentiemeting is zo wel aardig te doen met een swept sine maar je krijgt toch een bepaalde vervorming van de impuls (zie ook mijn eerdere quote van Mateljan) waardoor je een wat hobbelige curve krijgt. Hoeveel dat hobbelige is hangt er van af hoe goed de SR van DA en AD gelijk lopen.
Waterval diagrammen kun je hiermee wel vergeten. Daar komt wel wat uit maar is in het geheel niet representatief meer voor wat je meten wilt.
Ooit eens een testje gedaan mer Arta met met mijn M-Audio Audiphile196 kaart in de PC als bron (DA) en de Behringer UCA202 als AD met een loop-back meting. De UCA202 lijkt mij redelijk representatief hier, in de USB mic lijkt hetzelfde BB USB audio chipje te zitten.markbakk schreef:Met de 'swept sine'-methode reconstrueert ARTA ook de impulsweergave van een systeem. Kan ook prima, in theorie is het minder nauwkeurig dan met een synchrone AD/DA, maar of je daarvan in de luidsprekermeetpraktijk veel last van hebt?
Een simpele frequentiemeting is zo wel aardig te doen met een swept sine maar je krijgt toch een bepaalde vervorming van de impuls (zie ook mijn eerdere quote van Mateljan) waardoor je een wat hobbelige curve krijgt. Hoeveel dat hobbelige is hangt er van af hoe goed de SR van DA en AD gelijk lopen.
Waterval diagrammen kun je hiermee wel vergeten. Daar komt wel wat uit maar is in het geheel niet representatief meer voor wat je meten wilt.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: issues met USB meet microfoons
Nu ik dreig vast te lopen met een goede breedte voor mijn mid-hoog heb ik meetingen nodig .
Ik als leek op het gebied van meetingen verrichten wil simpel frequentie curve meten , de gemaakte meeting interpreteren is voor mij geen al te groot probleem , maar ik moet ze wel makkelijk op mijn pc te zien krijgen , want zelfs boxsim krijg ik niet aan de praat
Ik wil frequentie curve van losse unit en complete speaker meten , mid-hoog aan filter .
even op een rijtje
MiniDSP UMIK-1 kopen
http://www.hometheatershack.com/roomeq/ downloaden
Maar hoe stuur ik speaker aan met vaste pc ?
geluidkaart ?
En kan ik een langere usb kabel op microfoon toepassen want kabel is 1 meter .
Of iemand een heeft/weet mooi meetkastje met mic aansluiting die ik daarop aansluit en ook op speaker , zoiets wat ik heb gezien waarmee jeroen-d werkt .
Ik als leek op het gebied van meetingen verrichten wil simpel frequentie curve meten , de gemaakte meeting interpreteren is voor mij geen al te groot probleem , maar ik moet ze wel makkelijk op mijn pc te zien krijgen , want zelfs boxsim krijg ik niet aan de praat
Ik wil frequentie curve van losse unit en complete speaker meten , mid-hoog aan filter .
even op een rijtje
MiniDSP UMIK-1 kopen
http://www.hometheatershack.com/roomeq/ downloaden
Maar hoe stuur ik speaker aan met vaste pc ?
geluidkaart ?
En kan ik een langere usb kabel op microfoon toepassen want kabel is 1 meter .
Of iemand een heeft/weet mooi meetkastje met mic aansluiting die ik daarop aansluit en ook op speaker , zoiets wat ik heb gezien waarmee jeroen-d werkt .
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: issues met USB meet microfoons
je zou dan de speaker aan moeten sturen vanaf de geluidskaart die nu al in de PC zit. Langere USB kabel lijkt me geen probleem (wat is de max lengte voor USB2 eigenlijk?)bas focal m180 schreef:Maar hoe stuur ik speaker aan met vaste pc ?
geluidkaart ?
En kan ik een langere usb kabel op microfoon toepassen want kabel is 1 meter.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: issues met USB meet microfoons
usb2.0 mag 5 meter langzijn zie ik op het WWW , dan zou ik met pc binnen kabel naar buiten midden in de nacht buiten kunnen meten ,Henkjan schreef:je zou dan de speaker aan moeten sturen vanaf de geluidskaart die nu al in de PC zit. Langere USB kabel lijkt me geen probleem (wat is de max lengte voor USB2 eigenlijk?)bas focal m180 schreef:Maar hoe stuur ik speaker aan met vaste pc ?
geluidkaart ?
En kan ik een langere usb kabel op microfoon toepassen want kabel is 1 meter.
De uitgang waar nu desktop speakers op aangesloten zitten sluit in aan op de speaker , en bij een meting stuurt REW of ARTA een signaal uit ?
- Bijlagen
-
- tulp-kabel-naar-35mm-jack.jpg (10.62 KiB) 1493 keer bekeken
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: issues met USB meet microfoons
yep. wel bij Arta er aan denken de swepped sine methode te kiezenbas focal m180 schreef:De uitgang waar nu desktop speakers op aangesloten zitten sluit in aan op de speaker , en bij een meting stuurt REW of ARTA een signaal uit ?
Ivo Mateljan van Arta schreef:When you use USB mic, then you must use generator signal from other soundcard which always has some difference in sampling frequency.
That is why, you can’t use in ARTA methods that estimate impulse response by cross-correlation with periodic noise and MLS signals, but you may use swept sine IR measurements as it is treated as aperiodic signal.
Re: issues met USB meet microfoons
En wat zegt meneer Mateljan dan over waterval en impulsresponse grafiekjes? Is dat dan op deze manier wel betrouwbaar? Ik gebruik REW, swept sine, dus dat is qua frequentiekarakteristiek dus OK. Zou mooi zijn als de rest ook betrouwbaar zou zijn op deze manier.
Re: issues met USB meet microfoons
Zijn er inmiddels al wat meer ervaringen met de umik-1? (Evt in combinatie met een MiniDSP)
Re: issues met USB meet microfoons
Ik krijg het idee dat niemand hem gebruikt.FR_Aad schreef:Zijn er inmiddels al wat meer ervaringen met de umik-1? (Evt in combinatie met een MiniDSP)
Re: issues met USB meet microfoons
Ik gebruik hem af en toe, maar niet zo precies als bijvoorbeeld in het Mission Impossible draadje. Ik weet niet zoveel als anderen op dit forum over meten. Beetje hachelijk om dan allerlei stellige dingen te gaan zeggen.
Re: MiniDSP UMIK-1 : USB meet microfoon (met calibratie)
Hoe zit het dan - als ik het draadje mag oppakken - met Hypex draaiend op Win10 op een iMac (bootcamp)?ds23man schreef:Zit nog even te kijken, de Hypex software accepteert alleen audio device's met een ASIO driver..... En dat heeft de UMik-1 niet.
Ik zie:
albertIn previous version of Windows (7) it worked fine. Now I am unable to install this console. Windows doesn't recognise the hardware. Does Windows 10 support ASIO based devices? On asio4all website there is no driver for Windows 10. Any suggestions?
Re: issues met USB meet microfoons
IK had er een maar het calibratie bestand klopt geen ** vanFR_Aad schreef:Zijn er inmiddels al wat meer ervaringen met de umik-1? (Evt in combinatie met een MiniDSP)
Re: issues met USB meet microfoons
Vind een complete interface inclusief preamp toch handiger werken. Bij zowel de Yamaha als de E-MU 0404 die ik heb liggen is die zo goed dat een losse preamp weinig toevoegt (behalve extra kabeltjes...). En dat zal bij een Focusrite of andere middenklasser niet anders zijn. Hoef je echt geen Apogee of RME voor te hebben.
Re: issues met USB meet microfoons
Hopelijk mat je dan op voldoende volume want zo'n beetje alle EMU's (0404, 0202, Tracker) gaan afvallen in het hoog boven de 10kHz bij een mic gain boven de 40dB (>"1 uur" bij de 0404). Hoe hoger de gain des te lager gaan ze afvallen. Is een euvel van veel goedkope geluidskaarten. Ooit was er de M-Audio Audio Buddy, die helaas al lang niet meer te koop is. Was een losse mic amp met phantom met een echte zeer ruisarme Burr Brown INA163 instrumentatie versterker er in, die ook in de beste mixing consoles zit. Heb je nog zo'n ding? Zuinig op zijn.
