issues met USB meet microfoons

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Henkjan schreef:

ik en Ruud hebben er bij Nescio geen gebruik van gemaakt, waarom moeilijk doen met simuleren als je direct kan aanpassen en meten? Zo fijn is die software nou ook weer niet. Volg je het recept "eerst drivers vlak maken, meetlat hanteren, en dan filteren" dan gaat het uit zich zelf al goed.
Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Het simuleren gebeurd gelijktijdig in Hypex Filterdesigner. Ik heb een tijdje terug eens een testje gedaan met een tweewegje en de AS2.100 en de beta versie van filterdesigner met de meetfunctie.

Probleemloos beide drivertjes gemeten, correcties en filtering toegepast in filterdesigner en daarna een controlemeting gedaan met ATB. Werkelijk gemeten curve kwam exact overeen met de voorspelde curve in filterdesigner. Dus waarom tussendoor allerlei extra metingen doen?????
ik begrijp je wel hoor, ik ken filterdesigner maar al te goed. ben geen fan van t simulatie deel (maar mss is de jongste versie beter), en als je de hypex op de PC aangesloten laat tijdens t meten zijn aanpassingen zo te zien en metingen met 1 muisklik gedaan.
Heb je al eens gewerkt met de Beta versie met geintegreerde meetfunctie samen met een externe ASIO geluidskaart? Dat is namelijk de enige manier dat het goed werkt. Importeren van externe meetdata is een crime en je moet je afvragen of het dan klopt. Het enige nadeel is dat het op dit moment nog niet mogelijk is een mic calibratiefile te maken in Filterdesigner. Maar als je die curve in de gaten houdt, is dan geen probleem. De grote afwijkingen zitten bij die mic's in het tophoog en sublaag.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door Henkjan »

Ik had ondertussen ook Ivo Mateljan aangeschreven, hier zijn antwoord:
When you use USB mic, then you must use generator signal from other soundcard which always has some difference in sampling frequency.
That is why, you can’t use in ARTA methods that estimate impulse response by cross-correlation with periodic noise and MLS signals, but you may use swept sine IR measurements as it is treated as aperiodic signal.
ds23man schreef:
Heb je al eens gewerkt met de Beta versie met geintegreerde meetfunctie samen met een externe ASIO geluidskaart? ...
niet dus... klinkt naar "op de goede weg, maar nog wat te gaan" ;)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door Ivo »

Henkjan schreef:
Ik had ondertussen ook Ivo Mateljan aangeschreven, hier zijn antwoord:
When you use USB mic, then you must use generator signal from other soundcard which always has some difference in sampling frequency.
That is why, you can’t use in ARTA methods that estimate impulse response by cross-correlation with periodic noise and MLS signals, but you may use swept sine IR measurements as it is treated as aperiodic signal.
Mooi... En wat betekent dat concreet? In het Hollands? :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door Henkjan »

Ivo schreef:
Mooi... En wat betekent dat concreet? In het Hollands? :lol:
dat we de handleiding van Arta moeten gaan lezen :rofl:

en dat we dus als meetsignaal de swepped sine moeten pakken als we meten met 2 verschillende soundcards. (ook hier dus blijkbaar "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie in de toekomst" want ik heb gewoon met impuls kunnen meten aan m'n Nescio's met 2 verschillende geluidskaarten... of is dit weer een voorbeeld van "theorie is als het niet werkt maar we weten waarom, praktijk is als het wel werkt maar we weten niet waarom")
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door markbakk »

Met de 'swept sine'-methode reconstrueert ARTA ook de impulsweergave van een systeem. Kan ook prima, in theorie is het minder nauwkeurig dan met een synchrone AD/DA, maar of je daarvan in de luidsprekermeetpraktijk veel last van hebt? Ik gebruik beide meetmethoden wel (wel met een synchrone interface dus...). Blijft over dat je nog steeds een impedantiemeetbrug en een 2-kanaals-line level-AD moet hebben wanneer je effectief resonanties in behuizingen en units wilt opsporen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door Ivo »

Maar hou je dan nog steeds het probleem waar ds23man op duidt? Dat fase en delay niet kloppen? Of corrigeert de software daarvoor?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door Pjotr »

Dat gaat wel goed met ARTA, de delay is i.g.g. consistent en je moet toch de gate handmatig instellen om voor het totale delay te compenseren en de room reflecties buiten te houden.
markbakk schreef:
Met de 'swept sine'-methode reconstrueert ARTA ook de impulsweergave van een systeem. Kan ook prima, in theorie is het minder nauwkeurig dan met een synchrone AD/DA, maar of je daarvan in de luidsprekermeetpraktijk veel last van hebt?
Ooit eens een testje gedaan mer Arta met met mijn M-Audio Audiphile196 kaart in de PC als bron (DA) en de Behringer UCA202 als AD met een loop-back meting. De UCA202 lijkt mij redelijk representatief hier, in de USB mic lijkt hetzelfde BB USB audio chipje te zitten.

Een simpele frequentiemeting is zo wel aardig te doen met een swept sine maar je krijgt toch een bepaalde vervorming van de impuls (zie ook mijn eerdere quote van Mateljan) waardoor je een wat hobbelige curve krijgt. Hoeveel dat hobbelige is hangt er van af hoe goed de SR van DA en AD gelijk lopen.

Waterval diagrammen kun je hiermee wel vergeten. Daar komt wel wat uit maar is in het geheel niet representatief meer voor wat je meten wilt.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door bas focal m180 »

Nu ik dreig vast te lopen met een goede breedte voor mijn mid-hoog heb ik meetingen nodig .

Ik als leek op het gebied van meetingen verrichten wil simpel frequentie curve meten , de gemaakte meeting interpreteren is voor mij geen al te groot probleem , maar ik moet ze wel makkelijk op mijn pc te zien krijgen , want zelfs boxsim krijg ik niet aan de praat :oops:
Ik wil frequentie curve van losse unit en complete speaker meten , mid-hoog aan filter .

even op een rijtje
MiniDSP UMIK-1 kopen
http://www.hometheatershack.com/roomeq/ downloaden

Maar hoe stuur ik speaker aan met vaste pc ?
geluidkaart ?
En kan ik een langere usb kabel op microfoon toepassen want kabel is 1 meter .


Of iemand een heeft/weet mooi meetkastje met mic aansluiting die ik daarop aansluit en ook op speaker , zoiets wat ik heb gezien waarmee jeroen-d werkt .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door Henkjan »

bas focal m180 schreef:
Maar hoe stuur ik speaker aan met vaste pc ?
geluidkaart ?
En kan ik een langere usb kabel op microfoon toepassen want kabel is 1 meter.
je zou dan de speaker aan moeten sturen vanaf de geluidskaart die nu al in de PC zit. Langere USB kabel lijkt me geen probleem (wat is de max lengte voor USB2 eigenlijk?)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door bas focal m180 »

Henkjan schreef:
bas focal m180 schreef:
Maar hoe stuur ik speaker aan met vaste pc ?
geluidkaart ?
En kan ik een langere usb kabel op microfoon toepassen want kabel is 1 meter.
je zou dan de speaker aan moeten sturen vanaf de geluidskaart die nu al in de PC zit. Langere USB kabel lijkt me geen probleem (wat is de max lengte voor USB2 eigenlijk?)
usb2.0 mag 5 meter langzijn zie ik op het WWW , dan zou ik met pc binnen kabel naar buiten midden in de nacht buiten kunnen meten , :mrgreen:

De uitgang waar nu desktop speakers op aangesloten zitten sluit in aan op de speaker , en bij een meting stuurt REW of ARTA een signaal uit ?
Bijlagen
tulp-kabel-naar-35mm-jack.jpg
tulp-kabel-naar-35mm-jack.jpg (10.62 KiB) 1490 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door Henkjan »

bas focal m180 schreef:
De uitgang waar nu desktop speakers op aangesloten zitten sluit in aan op de speaker , en bij een meting stuurt REW of ARTA een signaal uit ?
yep. wel bij Arta er aan denken de swepped sine methode te kiezen
Ivo Mateljan van Arta schreef:
When you use USB mic, then you must use generator signal from other soundcard which always has some difference in sampling frequency.
That is why, you can’t use in ARTA methods that estimate impulse response by cross-correlation with periodic noise and MLS signals, but you may use swept sine IR measurements as it is treated as aperiodic signal.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door Ivo »

En wat zegt meneer Mateljan dan over waterval en impulsresponse grafiekjes? Is dat dan op deze manier wel betrouwbaar? Ik gebruik REW, swept sine, dus dat is qua frequentiekarakteristiek dus OK. Zou mooi zijn als de rest ook betrouwbaar zou zijn op deze manier.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door FR_Aad »

Zijn er inmiddels al wat meer ervaringen met de umik-1? (Evt in combinatie met een MiniDSP)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door FR_Aad »

FR_Aad schreef:
Zijn er inmiddels al wat meer ervaringen met de umik-1? (Evt in combinatie met een MiniDSP)
Ik krijg het idee dat niemand hem gebruikt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door Ivo »

Ik gebruik hem af en toe, maar niet zo precies als bijvoorbeeld in het Mission Impossible draadje. Ik weet niet zoveel als anderen op dit forum over meten. Beetje hachelijk om dan allerlei stellige dingen te gaan zeggen.
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: MiniDSP UMIK-1 : USB meet microfoon (met calibratie)

Bericht door albertk »

ds23man schreef:
Zit nog even te kijken, de Hypex software accepteert alleen audio device's met een ASIO driver..... En dat heeft de UMik-1 niet.
Hoe zit het dan - als ik het draadje mag oppakken - met Hypex draaiend op Win10 op een iMac (bootcamp)?

Ik zie:
In previous version of Windows (7) it worked fine. Now I am unable to install this console. Windows doesn't recognise the hardware. Does Windows 10 support ASIO based devices? On asio4all website there is no driver for Windows 10. Any suggestions?
albert
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door albertk »

Dit is natuurlijk allang opgelost. ](*,)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door WrineX »

FR_Aad schreef:
Zijn er inmiddels al wat meer ervaringen met de umik-1? (Evt in combinatie met een MiniDSP)
IK had er een maar het calibratie bestand klopt geen ** van :) dus heb een isemcon mic gekocht. en een digidesign preamp. super blij mee zover en van 20hz tot 20khz is in het calibratie bestand max 1 db verschil. dus de capsule is van zichzelf al stuk rechter. en de noise floor licht ook veel lager waar bij de umik het some leek alof er niks meer gebeurde zie je dat hier nog wel mee. prijs is ook niet gigantisch geloof 160 ofzo + pre ampje dan, dat kan gewoon usb ding zijn met in en uit :) en phantoom
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door markbakk »

Vind een complete interface inclusief preamp toch handiger werken. Bij zowel de Yamaha als de E-MU 0404 die ik heb liggen is die zo goed dat een losse preamp weinig toevoegt (behalve extra kabeltjes...). En dat zal bij een Focusrite of andere middenklasser niet anders zijn. Hoef je echt geen Apogee of RME voor te hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef: za 16 jun 2018, 10:48
............de E-MU 0404 die ik heb liggen is die zo goed dat een losse preamp weinig toevoegt (behalve extra kabeltjes...).
Hopelijk mat je dan op voldoende volume want zo'n beetje alle EMU's (0404, 0202, Tracker) gaan afvallen in het hoog boven de 10kHz bij een mic gain boven de 40dB (>"1 uur" bij de 0404). Hoe hoger de gain des te lager gaan ze afvallen. Is een euvel van veel goedkope geluidskaarten. Ooit was er de M-Audio Audio Buddy, die helaas al lang niet meer te koop is. Was een losse mic amp met phantom met een echte zeer ruisarme Burr Brown INA163 instrumentatie versterker er in, die ook in de beste mixing consoles zit. Heb je nog zo'n ding? Zuinig op zijn.
Plaats reactie