AL170 + TW034X0 TL speaker
Moderator: Beheerdersteam
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Re: AL170 + TW034X0 TL speaker
Nog wat bezig met de demping van de speaker. Boven en onder wat pritex, de eerste helft gedempt met Twaron en de zijwanden met vilt bekleed bij de AL170 en ook vilt binnen aan de achterkant van het schot.
De tekening maakt het hopelijk duidelijk.
Groet,
Jan
De tekening maakt het hopelijk duidelijk.
Groet,
Jan
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
De TL's komen mee naar Beetsterswaag incl. de bijbehorende versterker met miniDSP als actief filter. Ik moet nog wat leuke muziek uitzoeken voor de demo.
Groeten en tot de 4de.
Jan
Groeten en tot de 4de.
Jan
-
wouter
- Ook commercieel actief
Gaaf, hier wordt hard gewerkt aan de Splitted TL... wil ze ook meenemen!
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Wouter,
Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. Moeten we zeker aan gaan meten. Kan jij de impedantie curve meten? Dat zegt ieder geval iets over hoe het zich gedraagd.
Groetsz en bouwze,
Jan
Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. Moeten we zeker aan gaan meten. Kan jij de impedantie curve meten? Dat zegt ieder geval iets over hoe het zich gedraagd.
Groetsz en bouwze,
Jan
Voor de 'motafdichting' moet je geen bafletex gebruiken maar frontex, of luidsprekerdoek, of een roedel vleermuizen.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Dan kies ik voor de vleermuizen, dan zijn de aller hoogste octaven en daar boven ook goed vertegenwoordigt.Emile schreef:Voor de 'motafdichting' moet je geen bafletex gebruiken maar frontex, of luidsprekerdoek, of een roedel vleermuizen.
Maar ik denk dat een stukje bafletex best transparant genoeg is op de lage frequnties die het door moet laten, demografische het bij de hogere frequnties vanaf b.v. 3 x de lijn frequentie dan is dat mooi meegenomen maar helaas is dat nog niet het geval.
Groetsz,
Jan
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
De bijbehorende versterker een upgrade gegeven in de vorm van een nieuwe ringkern trafo in de voeding. De trafo die ik gebruikt had was een 'budget' type van 2 x 18V 260 VA en dat 'budget' vertaalde zich in mechanische brom (trilling) die overgebracht werd op de kast en zo een lichte achtergrond brom liet horen. Niet uit de speakers maar uit de versterker kast maar begon dat steeds meer op te vallen als je het weet. De trafo vervangen door een Amplimo type van 2 x 25V 300VA die wel trillings arm en bromvrij is, althans niet meer hoorbaar als het stil is. Bijkomstigheid is dat het vermogen van de versterker ook omhoog is gegaan naar ongeveer 50 Watt per kanaal wat voor de tweeters nooit nodig is maar de AL170 lust dat wel. Door het ontbreken van de lichte achtergrond brom klinkt het nu ook wat 'schoner' en rustiger, de investering ruim waard. Dus een leer moment voor de toekomst.
de versterker perikelen zijn ook op dit forum : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1709189
Groeten,
Jan
de versterker perikelen zijn ook op dit forum : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1709189
Groeten,
Jan
- RobertD
- Contacteer:
Hoe heb je het filter ingesteld, Jan?
Ik ben benieuwd of deze setup ook passief te filteren is.
Ik ben benieuwd of deze setup ook passief te filteren is.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Hoi Robert,
Ik ga er van uit dat het passief filteren ook niet een heel groot probleem oplevert. Scheelt 2 eindversterkers en een miniDSP maar kost weer filtercomponenten. Actief filteren heeft het voordeel van een betere controle van de lage tonen speaker omdat de bronweerstand die de speaker ziet veel lager is. Mijn idee was dat een paar extra LM3886 chips nou ook weer niet de wereld kosten en dat misschien de miniDSP kosten opwegen tegen alle filter componenten. Goed het is maar mijn idee en hoe het met de kosten precies ziet heb ik niet precies berekend. De filtering van de woofer is op 1500Hz met een Linwitz 24db filter, de tweeter is op 1500 Hz met een Linkwitz 12 dB filter omdat de tweeter zelf ook een afval heeft van 12 dB aan de lage kant. Er zit een beetje baffle step correctie voor de woofer in en voor de tweeter een bultje van 1 dB bij ongeveer 1800 Hz (eigenlijk niet heel belangrijk) en een dal bij 14400 Hz van ongeveer -3dB en loopt later weer op om bij 20 kHz weer op 0 dB te komen, Als je dat laatste oplopen weg laat is het niet correct maar de vraag is of je het hoort en of er in de muziek wel iets belangrijks op die frequenties aanwezig is maar ook wat doet de luister ruimte in dat gebied. FM radio zend ieder geval maar uit tot 15 kHz en niemand hoor je daar over klagen.
De TW34 heeft ook een niveau aanpassing om dat zijn rendement aardig wat hoger is als dat van de AL170, de aanpassing is -5dB. en een tijd vertraging van 0.08 mS. Dat kan je mechanisch doen door de tweeter 2.8 cm naar achter te verplaatsen of gewoon weg laten. Het verschil is niet echt hoorbaar maar met een miniDSP kost het niets meer om het correct te doen.
Ik heb wat plaatjes gemaakt van de huidige filtering zoals die in Beetsterswaag gespeeld heeft en sinds die tijd is er niets aan veranderd.
Eventueel kan ik je het miniDSP configuratie bestand wel mailen als je toch met een miniDSP wilt gaan werken. Een ding is zeker als je filtering wilt aanpassen is dat super eenvoudig te doen in een miniDSP en kost ook helemaal niets als je het aanpast. De oplossing voor de experimenteerder!
Groeten,
Jan
Ik ga er van uit dat het passief filteren ook niet een heel groot probleem oplevert. Scheelt 2 eindversterkers en een miniDSP maar kost weer filtercomponenten. Actief filteren heeft het voordeel van een betere controle van de lage tonen speaker omdat de bronweerstand die de speaker ziet veel lager is. Mijn idee was dat een paar extra LM3886 chips nou ook weer niet de wereld kosten en dat misschien de miniDSP kosten opwegen tegen alle filter componenten. Goed het is maar mijn idee en hoe het met de kosten precies ziet heb ik niet precies berekend. De filtering van de woofer is op 1500Hz met een Linwitz 24db filter, de tweeter is op 1500 Hz met een Linkwitz 12 dB filter omdat de tweeter zelf ook een afval heeft van 12 dB aan de lage kant. Er zit een beetje baffle step correctie voor de woofer in en voor de tweeter een bultje van 1 dB bij ongeveer 1800 Hz (eigenlijk niet heel belangrijk) en een dal bij 14400 Hz van ongeveer -3dB en loopt later weer op om bij 20 kHz weer op 0 dB te komen, Als je dat laatste oplopen weg laat is het niet correct maar de vraag is of je het hoort en of er in de muziek wel iets belangrijks op die frequenties aanwezig is maar ook wat doet de luister ruimte in dat gebied. FM radio zend ieder geval maar uit tot 15 kHz en niemand hoor je daar over klagen.
De TW34 heeft ook een niveau aanpassing om dat zijn rendement aardig wat hoger is als dat van de AL170, de aanpassing is -5dB. en een tijd vertraging van 0.08 mS. Dat kan je mechanisch doen door de tweeter 2.8 cm naar achter te verplaatsen of gewoon weg laten. Het verschil is niet echt hoorbaar maar met een miniDSP kost het niets meer om het correct te doen.
Ik heb wat plaatjes gemaakt van de huidige filtering zoals die in Beetsterswaag gespeeld heeft en sinds die tijd is er niets aan veranderd.
Eventueel kan ik je het miniDSP configuratie bestand wel mailen als je toch met een miniDSP wilt gaan werken. Een ding is zeker als je filtering wilt aanpassen is dat super eenvoudig te doen in een miniDSP en kost ook helemaal niets als je het aanpast. De oplossing voor de experimenteerder!
Groeten,
Jan