Nog Minidisc liefhebbers hier ?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door ray5150 »

Ik kreeg via via een Minidisc speler toegepeeld.
Een Sony MDS-S39 om precies te zijn, ik geef toe, het is een vrij goedkoop ding, plastic front en knoppen.
Maar hij werkt wel. helaas geen afstandsbediening en maar één schijfje erbij. (met, jawel, hollandse meezingers... :shock: :shock: )
Gelukkig werkt hij ook via de Logitech Harmony.
Op zoek naar wat info vond ik een leuke site met vergelijkingen van allemaal verschillende modellen :
http://www.minidisc.org/part_Sony_MDS-JE520+S39.html

Van de week maar eens kijken of er nog een pakje van die schijfjes in de handel te krijgen is, anders zag ik dat er op marktplaats ook nog wel het een en ander te krijgen is.
s39mdr014.jpg
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door Dan »

Minidisk wordt nog veel gebruikt door bandartiesten. Waarschijnlijk omdat USBsticks net even te gemakkelijk zijn te kopieren.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door SARK »

Leuk spul hoor :!: Hier staat het vlaggenschip van Sony nog steeds en mag ook af en toe een schijfje draaien.
Bijlagen
MDS JA50ES.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door Barry2001 »

Jow MD! Direct vanaf de introductie in '91 was ik er helemaal weg van, direct zo'n dikke lompe walkman gekocht, een MZ-R30:
walkman-mz-r30-lff-460.jpg
Wat een verschil met de MZ-E10 die uitkwam nav het 10 jarig bestaan van MiniDisc, de kleinste player ooit en nauwelijks groter dan een schijfje zelf:
mZ-E10.jpg
Direct aangeschaft, ontzettend mooi stukje techniek.

Had een autoradio in de auto met MD, vele recorders gehad, en schijfjes, heel veel schijfjes, zullen er zeker een stuk of 1000 zijn geweest. Fantastisch medium, de schijfjes waren onverwoestbaar. Gewoon zonder hoesje in het dashboardkastje, niet kapot te krijgen. Op een gegeven moment wordt het ingehaald door de tand des tijds en heb alles weggedaan.

Maar ik vond laatst met opruimen nog een aantal vergeten schijfjes. Bespeeld, zonder hoesje want die bewaarde ik zowiezo nooit, mag je zo hebben als je interesse hebt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door ray5150 »

Dat is een leuk aanbod, Barry.
Ik maak er graag gebruik van.
Misschien kunnen we iets regelen via mensen die naar Beetsterzwaag gaan ?
Of je moet ze met de post willen versturen. Dat kan ook.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door rjmulder »

MiniDisk :rock:
Alles heb ik nog, had de MZ-R30 voor onderweg een Kenwood (model ?) voor thuis en een Sony (model ?) voor in de auto.
Alles staat werkloos in de kast, gebruiken doe ik het niet meer eigenlijk wel zonde. Vind het wel nog steeds een erg mooi medium.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door ray5150 »

@sark, prachtige machine, kwijl...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Dat is een leuk aanbod, Barry.
Ik maak er graag gebruik van.
Misschien kunnen we iets regelen via mensen die naar Beetsterzwaag gaan ?
Of je moet ze met de post willen versturen. Dat kan ook.
Ik kan ze voor je meenemen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door ray5150 »

Graag ! :goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door Barry2001 »

Mooi opgelost zo, ik geef ze aan Leo mee.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door ray5150 »

Mijn dank is overweldigend. :yeah: :yeah: =D>
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door Mr Tube »

leuk, Minidisk en DCC is iets wat ik zelf heb overgeslagen.
Ik was toen bezig met DAT cassettes met de Tascam DA30
daarna kwam de CDR.....
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door cool »

Ik heb een portable van Sharp en een stationaire van Pioneer. Gebruik het niet vaak.
Er was een aanbod op het forum van minidisks ooit. Even zoeken.
edit: niet gevonden.
Laatst gewijzigd door cool op di 30 sep 2014, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door ray5150 »

Ik lees trouwens dat er schijfjes zijn van 74 en 80 minuten.
Zit daar nog verschil tussen ? en is daar iedere speler geschikt voor ?
Vroeger werden bandjes van 120 minuten ook afgeraden, omdat de tape zo dun was...
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door rjmulder »

ray5150 schreef:
Ik lees trouwens dat er schijfjes zijn van 74 en 80 minuten.
Zit daar nog verschil tussen ?
Ja 6 minuten :hide:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door FR_Aad »

rjmulder schreef:
ray5150 schreef:
Ik lees trouwens dat er schijfjes zijn van 74 en 80 minuten.
Zit daar nog verschil tussen ?
Ja 6 minuten :hide:
:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door Arno »

ray5150 schreef:
Ik lees trouwens dat er schijfjes zijn van 74 en 80 minuten.
Zit daar nog verschil tussen ?
Die van 80 minuten werden uitgevoerd met zwaardere lagers. Maar niet iedere fabrikant deed dat, dus wilde die schijfjes nog wel eens vastlopen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door ray5150 »

rjmulder schreef:
ray5150 schreef:
Ik lees trouwens dat er schijfjes zijn van 74 en 80 minuten.
Zit daar nog verschil tussen ?
Ja 6 minuten :hide:
Gaap...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:
Die van 80 minuten werden uitgevoerd met zwaardere lagers. Maar niet iedere fabrikant deed dat, dus wilde die schijfjes nog wel eens vastlopen.
Kijk, daar heb ik nog eens wat aan. :goedzo:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door SARK »

Klopt dat wel Arno :?: Ik zou namelijk niet weten waarom de lagers zwaarder moeten worden uitgevoerd om dat het schijfje zelf niet zwaarder of lichter is:
What's the difference between the 60, 74 and 80 minute discs?

The pregroove wobble is at a higher linear frequency (cycles/cm.) on the 74 minute blanks, causing the recorder to spin the disc slower (74 min: 1.2 m/s vs. 60 min: 1.4 m/s) and thereby record more information in the same linear space. The 80 minute discs are made by decreasing the track pitch (i.e. space between tracks) from the MD standard's 1.6um to 1.5um (micrometers), the minimum allowed by the MD specification; like the 74' blanks, they also run at 1.2 m/s. There is also information encoded in the read-only TOC near the inner circumference of the disc telling the player how long the disc is. Originally it was difficult to make the 74' blanks, but nowadays the manufacturing costs of 60' and 74' discs are the same (as well as, presumably, the 80's).
http://www.minidisc.org/faq_sec_3.html#_q5
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door SARK »

ps.
Je doelt toch niet op het schijfje zelf :-s
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door Arno »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hahahaha....

Nee joh, ik zuig maar wat uit m'n duim :lol:

Ik heb nog een appeltje te schillen met Ray, dus wel leuk dat ie hapt :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door ray5150 »

:shock: :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door SARK »

'k vonnut al zo raar om dit nota bene van jou te lezen :oops:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Heb nog wel wat lagers in Eenum liggen, mag Ray wel komen ophalen voor de luisterdag in Groesbeek...... :mrgreen:
Plaats reactie