een kleine monitor met tbc.
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: een kleine monitor met tbc.
Gaarne een totaalmeting met 1/3 octaaf smoothing, lijken nu wel 3 temperatuurgrafieken van een vrouw om de cyclus te bepalen. 
Re: een kleine monitor met tbc.
Wel weinig energie tussen 100Hz en 300Hz? Is dit een speaker speciaal voor jazz muziek?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: een kleine monitor met tbc.
Zit je nog steeds met zo'n kleine spoel? Gaat echt niet hoor. Misschien dat het meevalt bij jou op zolder, maar dit gaat normaal gesproken veel te dun klinken. Wel mooi open, maar heel weinig laag. Als je bij een tweeweg zo hoog wil crossen moet je er een bafflestep correctie aan toevoegen die bestaat uit een grotere spoel (denk aan minimaal 1.5mH) met parallel daaraan een weerstand. Die weerstand zorgt ervoor dat de grotere spoel alleen bafflestep compensatie doet en heft zijn werking op bij hogere frequenties, waar dan alleen de werking van de kleinere spoel overblijft. Hoe kleiner je die weerstand maakt, hoe sneller de grote spoel ophoudt te werken. Met de grote van de spoel kun je het laagniveau beneden grofweg 100Hz naar smaak afstemmen, met de weerstand de frequentie tot waar de bafflestep compensatie zijn werk doet. Notchfilters zijn in het geheel niet nodig zo te zien aan jouw metingen, deze woofer gedraagt zich verder voorbeeldig in een kleine kast.
Re: een kleine monitor met tbc.
Ik zal morgen het filter even tekene,maar op het laag zit een 1,2mh met daarachter 0.65mH met daartussen een 2.2uFmet een 4.4ohm weerstand.
En dun klinkt het zeer zeker niet.
En dun klinkt het zeer zeker niet.
Re: een kleine monitor met tbc.
O, dat is een heel ander verhaal dan wat ik op de eerste bladzijde las met die 0,15mH spoel. En verder geen updates over het filter...
Nu heb je in totaal zo'n 1,8mH aan spoel, lijkt me wel voldoende.
Nu heb je in totaal zo'n 1,8mH aan spoel, lijkt me wel voldoende.
Re: een kleine monitor met tbc.
Er zat een vervelende bult in de tweeter rond 3k,die kreeg ik alles weg met een 3e orde filter.
Nu nog even uitzoeken hoe ik een filterschema kan exporteren uit boxsim.....
Nu nog even uitzoeken hoe ik een filterschema kan exporteren uit boxsim.....
Re: een kleine monitor met tbc.
Goed gedaan met die hoge overnamefrequentie. Kan dit woofertje goed hebben.
Re: een kleine monitor met tbc.
Als je dit woofertje full range luisterd dan weet je eigenlijk al genoeg.
Re: een kleine monitor met tbc.
Het wordt nu eens tijd dat ik ze in een nadere ruimte ga beluisteren.....
Eens kijken of die rare luisterruimte van mij alles gaat verpesten.
Eens kijken of die rare luisterruimte van mij alles gaat verpesten.
Re: een kleine monitor met tbc.
Spullekes zijn besteld,dan maar eens wat luisteren in andere ruimtes.
Beetsterzwaag lijkt me wel wat.
Beetsterzwaag lijkt me wel wat.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: een kleine monitor met tbc.
Welke?dre schreef:Nog een condensator en dan kan het filter er in!
Re: een kleine monitor met tbc.
Een Mundorf evo oil 2.2uF,vanwege het kleine formaat i.c.m. de kwaliteit.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: een kleine monitor met tbc.
Ik ben benieuwd. Het is alleen nog erg twijfelachtig of ik naar Beetsterzwaag ga.dre schreef:Een Mundorf evo oil 2.2uF,vanwege het kleine formaat i.c.m. de kwaliteit.
Re: een kleine monitor met tbc.
Een bijzondere reden?pappaleo schreef:Ik ben benieuwd. Het is alleen nog erg twijfelachtig of ik naar Beetsterzwaag ga.dre schreef:Een Mundorf evo oil 2.2uF,vanwege het kleine formaat i.c.m. de kwaliteit.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: een kleine monitor met tbc.
Daar zit 'm het probleem niet. Ik heb vrij spel.ds23man schreef:Bosje bloemen doet wonderen!
Maar de afstand. Het duurt zo lang als ik zelfs niet eens 115 kmh kan rijden......
Re: een kleine monitor met tbc.
Helaas niet alle onderdelen op tijd binnen,dus het filter gaat maar op een plankie mee.
Morgen de speakers maar eens beluisteren in een andere ruimte.....
In ieder geval ruim op tijd voor zaterdag.
Morgen de speakers maar eens beluisteren in een andere ruimte.....
In ieder geval ruim op tijd voor zaterdag.
Re: een kleine monitor met tbc.
Vandaag ben ik er eens goed voor gaan zitten....
Het is een lekker open klinkende monitor,veel detail,dynamisch.
Minpuntjes zijn er uiteraard ook:Gezien de kwaliteit van de woofer vind ik de tweeter wel iets achterblijven in resolutie.
Tevens kan de tweeter op sommige momenten een heel klein beetje een hard randje laten horen.
Maar het is wel ver gezocht gezien de prijzen van de drivers.
Het is een lekker open klinkende monitor,veel detail,dynamisch.
Minpuntjes zijn er uiteraard ook:Gezien de kwaliteit van de woofer vind ik de tweeter wel iets achterblijven in resolutie.
Tevens kan de tweeter op sommige momenten een heel klein beetje een hard randje laten horen.
Maar het is wel ver gezocht gezien de prijzen van de drivers.
Re: een kleine monitor met tbc.
Zo,eindelijk de laatste filteronderdelen binnen!
Net alles op plankjes gemonteerd,dus komend weekend maar eens in de kast parkeren.
Dan maar eens nadenken over de stands.
Net alles op plankjes gemonteerd,dus komend weekend maar eens in de kast parkeren.
Dan maar eens nadenken over de stands.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: een kleine monitor met tbc.
Pastdat?dre schreef:dus komend weekend maar eens in de kast parkeren.
