Very bawling....
Sony TA N7B Vfet versterker
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Contacteer:
Voor die 2SA1962 transistoren kun je eens contact opnemen met Stuut en Bruin in Den Haag. Die hebben vrij veel van dat soort torren in huis.
www.stuutenbruin.nl geloof ik.
www.stuutenbruin.nl geloof ik.
2SA1962? Is dat deze: http://www.bmm-electronics.com/Product. ... uct_ID=874 ?
Volgens mij kun je daar zonder bezwaar een 2SA1302 of 2SA1294 voor nemen
Volgens mij kun je daar zonder bezwaar een 2SA1302 of 2SA1294 voor nemen
Hmm, ik weet zo niet uit mijn hoofd of die ook in een TA-4650 zaten, anders heb ik nog 2 of 3 eind printen liggen voor donor onderdelen...buisje schreef:Zo even niks laten horen, vakantie gehad ook belangrijk. Ik kijk of ik de vervanging kan krijgen van die 1962, alles 3x double checken en dan de stroom erop. Voor de vakantie geen puf meer gehad te gaan solderen, een enorme allergieaanval gehad.
Nou ik hou me van harte aanbevolen voor een set originele
transistoren. Dat is wel zo mooi.
Het gaat om:
2SC1962 of 1963 (volgens mij zat die laatste in mijn tan7b)
2SA835
Ik moet dan alleen nog 12 fusibles bestellen bij stuut. Mijn leverancier kon de 330 ohm niet krijgen, heb metaalfilm gekocht. Maar ze zitten in de gate leiding van de Vfets, uitemate belangrijke weerstanden dus....
transistoren. Dat is wel zo mooi.
Het gaat om:
2SC1962 of 1963 (volgens mij zat die laatste in mijn tan7b)
2SA835
Ik moet dan alleen nog 12 fusibles bestellen bij stuut. Mijn leverancier kon de 330 ohm niet krijgen, heb metaalfilm gekocht. Maar ze zitten in de gate leiding van de Vfets, uitemate belangrijke weerstanden dus....
Ho ho, fusible resistors zijn er niet om componenten of een apparaat op zich te brschermen.
De functie "fusible" is lauter en alleen het voorkomen van brand als er onverhoopt iets stuk gaat in het apparaat. Maar ik denk dat je voor de gateweerstanden idd zonder probleem gewone weerstandjes kunt gebruiken.
De functie "fusible" is lauter en alleen het voorkomen van brand als er onverhoopt iets stuk gaat in het apparaat. Maar ik denk dat je voor de gateweerstanden idd zonder probleem gewone weerstandjes kunt gebruiken.
Ok dan gaan morgen de metaalfilms erin. 
Ik weet ook niet hoe een fusible precies werkt. Ik neem aan de zekerings springt wanneer de weerstand meer dan de gespecificeerde 1/4 watt moet dissiperen, en floept dan op een heel hoge waarde (meeste oude weerstanden waren veel hoger in waarde geworden) Op die manier heb je toch een soort handrem voor een te hoge gate-stroom.
Ik weet ook niet hoe een fusible precies werkt. Ik neem aan de zekerings springt wanneer de weerstand meer dan de gespecificeerde 1/4 watt moet dissiperen, en floept dan op een heel hoge waarde (meeste oude weerstanden waren veel hoger in waarde geworden) Op die manier heb je toch een soort handrem voor een te hoge gate-stroom.
Solid state is ook mooi om te zien
Zo alles goed gedubbelchecked, geen zin in NPN torren op PNP plaatsen, verkeerde pinouts, omgedraaide elco's, verkeerde weerstanden ed, vergeten onderdelen, kortsluiting vfets op koelplaat ed. Check was nodig: 1 elcootje vekeerd om
en 2 elcootjes vergeten, is ook zo die had ik niet meer en erbij gekocht. Ik werk rustig aan dit versterker kunstwerk, het moet goed gebeuren.
Paar artistieke foto's gemaakt
Paar artistieke foto's gemaakt
Dank je JBHC 
Ik heb er fiducie in dat deze versterker een goed geluid gaat geven. Ik heb vanalles gebouwd, een IC gestuurde mosfetbak, JLH monoblokken, buizenversterrkes SE met EL84/6V6GT, een hybrid (E88CC en TO3 fets), en een EL95 koptelefoonversterker eigen ontwerp, voorversterker met buizen.
Ik ben "opgeleid" laat maar zeggen door de visie van de helaas gestopte Audio en Techniek, daarin werden in hun ontwerpen veelal gebruik gemaakt van stroomspiegels. Laat die stroomspiegel nu net in deze amp zitten, en verder heel goed doordachte dingen in het schema. Verder is deze versterker perfect spiegel symmetrisch gebouwd, voor en eindtrap hebben eigen (en mono) voedingen, en de bekabeling is heel doordacht (speakerkabel loopt onder de dikke aluminium zijpanelen) Zelfs Quad versterkers hebben een rommelbedrading met deze TAN vergeleken (Mirko heeft me dit ook verteld hoor
)
Vandaag de kap vd elco's in het midden gespoten, de andere kappen waren nog netjes, alleen wat bijgetipt en gepoetst.
Ik heb er fiducie in dat deze versterker een goed geluid gaat geven. Ik heb vanalles gebouwd, een IC gestuurde mosfetbak, JLH monoblokken, buizenversterrkes SE met EL84/6V6GT, een hybrid (E88CC en TO3 fets), en een EL95 koptelefoonversterker eigen ontwerp, voorversterker met buizen.
Ik ben "opgeleid" laat maar zeggen door de visie van de helaas gestopte Audio en Techniek, daarin werden in hun ontwerpen veelal gebruik gemaakt van stroomspiegels. Laat die stroomspiegel nu net in deze amp zitten, en verder heel goed doordachte dingen in het schema. Verder is deze versterker perfect spiegel symmetrisch gebouwd, voor en eindtrap hebben eigen (en mono) voedingen, en de bekabeling is heel doordacht (speakerkabel loopt onder de dikke aluminium zijpanelen) Zelfs Quad versterkers hebben een rommelbedrading met deze TAN vergeleken (Mirko heeft me dit ook verteld hoor
Vandaag de kap vd elco's in het midden gespoten, de andere kappen waren nog netjes, alleen wat bijgetipt en gepoetst.
Vaagheid alom, zo kom je bij google je eigen amp op imageshack tegen... (foto is voor mijn oude flat op de campus van de Universiteit Twente
)

De TA-5650 heeft bij mij een paar jaar staan spelen, daarvoor had ik al een TA-4650 en heb ik er veel van opgelapt. Super dingen, maar het werkt niet echt met mijn huidige speakers. Met B&W DM2's ging het echt super, erg mooie klank

De TA-5650 heeft bij mij een paar jaar staan spelen, daarvoor had ik al een TA-4650 en heb ik er veel van opgelapt. Super dingen, maar het werkt niet echt met mijn huidige speakers. Met B&W DM2's ging het echt super, erg mooie klank