Sony TA N7B Vfet versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

buisje

Bericht door buisje »

:( :( Heb ik weer. Voor ruim 60 eu aan bruikbare reserve Vfets naar duitsland gestuurd naar ene Mirko, en je hoort er nooit meer wat van terug....

Very bawling.... :cry: :cry:
Stofman

Bericht door Stofman »

Ik probeer dat in orde te krijgen voor je JW, maar give it some time ;) Want dit kan echt niet.
buisje

Bericht door buisje »

Ja ik heb geduld, maar al zo lang.
buisje

Bericht door buisje »

Nu schijnt er toch beweging in te komen: ik krijg de fets binnenkort via het duitse kanaal. Ik durf al helemaal niet meer te vragen naar de twee drivertransistoren, die zal ik zelf maar eens opsnorren dan. En dan kunnen we DRAAIEN met die SONY!!!
Arno

Bericht door Arno »

buisje schreef:
Nu schijnt er toch beweging in te komen: ik krijg de fets binnenkort via het duitse kanaal.
Hadden we dat niet al eerder gehoord? :?
buisje

Bericht door buisje »

Nee, nu echt, hij heeft ze op de bus gedaan. Update volgt :) Dit keer geloof ik echt dat het wel goed zal komen
buisje

Bericht door buisje »

8) 8) 8) 8) :) :) :) :)

Nu nog twee drivertransistors, de 2SA1963 (of 1962) is het moeilijkst
Bijlagen
fets.JPG
Stofman

Bericht door Stofman »

Fijn dat te horen man (en te zien).

Benieuwd wat je er van vindt, als je er mee klaar bent :)
buisje

Bericht door buisje »

De zijpanelen ga ik nieuw spuiten, zelf met spetterlak, of evt laten doen bij een keukenspuit bedrijfje hier vlakbij. Ze kunnen effectlakken spuiten. Maar eerst aan de praat maken deze versterkerbolide :roll:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Voor die 2SA1962 transistoren kun je eens contact opnemen met Stuut en Bruin in Den Haag. Die hebben vrij veel van dat soort torren in huis.

www.stuutenbruin.nl geloof ik.
buisje

Bericht door buisje »

Nee helaas die heeft alleen de 2sa835 nog, 1962 niet (meer)

Ik heb tijdelijke 330 ohm metaalfilm R's en een setje BD139/140 gehaald. Als deze torren vrij goed overeen komen zet ik die erin tijdelijk tot ik de 835/1962's heb.
Stofman

Bericht door Stofman »

En ben je er al aan toegekomen om alles in orde te maken ? Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen eens het allemaal ok is.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

2SA1962? Is dat deze: http://www.bmm-electronics.com/Product. ... uct_ID=874 ?

Volgens mij kun je daar zonder bezwaar een 2SA1302 of 2SA1294 voor nemen
buisje

Bericht door buisje »

Zo even niks laten horen, vakantie gehad ook belangrijk. Ik kijk of ik de vervanging kan krijgen van die 1962, alles 3x double checken en dan de stroom erop. Voor de vakantie geen puf meer gehad te gaan solderen, een enorme allergieaanval gehad. :cry:
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

buisje schreef:
Zo even niks laten horen, vakantie gehad ook belangrijk. Ik kijk of ik de vervanging kan krijgen van die 1962, alles 3x double checken en dan de stroom erop. Voor de vakantie geen puf meer gehad te gaan solderen, een enorme allergieaanval gehad. :cry:
Hmm, ik weet zo niet uit mijn hoofd of die ook in een TA-4650 zaten, anders heb ik nog 2 of 3 eind printen liggen voor donor onderdelen...
buisje

Bericht door buisje »

Nou ik hou me van harte aanbevolen voor een set originele

transistoren. Dat is wel zo mooi.

Het gaat om:

2SC1962 of 1963 (volgens mij zat die laatste in mijn tan7b)
2SA835

Ik moet dan alleen nog 12 fusibles bestellen bij stuut. Mijn leverancier kon de 330 ohm niet krijgen, heb metaalfilm gekocht. Maar ze zitten in de gate leiding van de Vfets, uitemate belangrijke weerstanden dus....
Stofman

Bericht door Stofman »

Denk dat je met metaalfilm best wel veilig zit hoor.

Eens een theorie gelezen van KT88 (Sander) dat je met die fusibles je VFETs nog eerder kapot krijgt dan met gewone metaalfilms (als ze falen). De details herinner ik me niet meer maar daar kwam het wel op neer.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ho ho, fusible resistors zijn er niet om componenten of een apparaat op zich te brschermen.

De functie "fusible" is lauter en alleen het voorkomen van brand als er onverhoopt iets stuk gaat in het apparaat. Maar ik denk dat je voor de gateweerstanden idd zonder probleem gewone weerstandjes kunt gebruiken.
buisje

Bericht door buisje »

Ok dan gaan morgen de metaalfilms erin. 8)

Ik weet ook niet hoe een fusible precies werkt. Ik neem aan de zekerings springt wanneer de weerstand meer dan de gespecificeerde 1/4 watt moet dissiperen, en floept dan op een heel hoge waarde (meeste oude weerstanden waren veel hoger in waarde geworden) Op die manier heb je toch een soort handrem voor een te hoge gate-stroom.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Fusibles zijn ook gewone weerstanden en ze branden gewoon door bij overbelasting, net als ander weerstanden. Alleen bij fusibles is gegarandeerd dat ze dan open gaan en geen kortsluiting gaan maken en niet in de brand vliegen.
buisje

Solid state is ook mooi om te zien

Bericht door buisje »

Zo alles goed gedubbelchecked, geen zin in NPN torren op PNP plaatsen, verkeerde pinouts, omgedraaide elco's, verkeerde weerstanden ed, vergeten onderdelen, kortsluiting vfets op koelplaat ed. Check was nodig: 1 elcootje vekeerd om :shock: en 2 elcootjes vergeten, is ook zo die had ik niet meer en erbij gekocht. Ik werk rustig aan dit versterker kunstwerk, het moet goed gebeuren.

Paar artistieke foto's gemaakt :)
Bijlagen
Vfets.jpg
vfets2.jpg
vfets3.jpg
Stofman

Bericht door Stofman »

Mooi buisje, kunnen zo uit een deluxe catalogus komen!

Hopelijk klinkt ie even mooi naar je zin hé!
JBHC

Bericht door JBHC »

Ik volg je topic al vanaf het begin en heb bewondering voor je engelengeduld. Ik hoop dat de Sony weer gaat werken zoals het hoort al heb ik geen idee wat er zo speciaal is aan een V-Fet versterker :D.

Mooi werk hoor ondanks je allergie.

Succes
buisje

Bericht door buisje »

Dank je JBHC 8)

Ik heb er fiducie in dat deze versterker een goed geluid gaat geven. Ik heb vanalles gebouwd, een IC gestuurde mosfetbak, JLH monoblokken, buizenversterrkes SE met EL84/6V6GT, een hybrid (E88CC en TO3 fets), en een EL95 koptelefoonversterker eigen ontwerp, voorversterker met buizen.

Ik ben "opgeleid" laat maar zeggen door de visie van de helaas gestopte Audio en Techniek, daarin werden in hun ontwerpen veelal gebruik gemaakt van stroomspiegels. Laat die stroomspiegel nu net in deze amp zitten, en verder heel goed doordachte dingen in het schema. Verder is deze versterker perfect spiegel symmetrisch gebouwd, voor en eindtrap hebben eigen (en mono) voedingen, en de bekabeling is heel doordacht (speakerkabel loopt onder de dikke aluminium zijpanelen) Zelfs Quad versterkers hebben een rommelbedrading met deze TAN vergeleken (Mirko heeft me dit ook verteld hoor :lol: )

Vandaag de kap vd elco's in het midden gespoten, de andere kappen waren nog netjes, alleen wat bijgetipt en gepoetst.
Bijlagen
00004.jpg
00005.jpg
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Vaagheid alom, zo kom je bij google je eigen amp op imageshack tegen... (foto is voor mijn oude flat op de campus van de Universiteit Twente :) )

Afbeelding

De TA-5650 heeft bij mij een paar jaar staan spelen, daarvoor had ik al een TA-4650 en heb ik er veel van opgelapt. Super dingen, maar het werkt niet echt met mijn huidige speakers. Met B&W DM2's ging het echt super, erg mooie klank :)
Plaats reactie