Phonodude brom probleem

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Konings
Contacteer:

Phonodude brom probleem

Bericht door Konings »

Het afgelopen half jaar bezig geweest met de opbouw van een Phonodude. Om het makkelijk voor mezelf te houden heb ik gekozen om de mk3 te bouwen met printen van Fokko ipv hardwire, het is mijn eerste zelfbouwversterker. Zie topic viewtopic.php?f=7&t=17996&start=25

In de printen zit een 21st Century Maida Regulator verwerkt om de voeding schoon te krijgen. De trafo's zijn van dickbest. De buizentrafo gaat 250v de maida regulator in en is afgesteld op 295v. De spanningregelaar van Barry2001 voor de gloeivoeding is afgesteld op 6.3 volt.

Een punt wat ik raar vind is dat de output op de trafo's hoger meten dan de specificaties. De gloeitrafo die 2x 9v leest op multimeter 11.3v. De buizentrafo hetzelfde de 6.3v output voor de gloei van de 6x4 gelijkrichter leest tegen de 7v (geeft dit problemen met de 6x4 buis?) en de 250v output leest 275volt. De multimeter in het stopcontact is 233volt dus vind ik niet abnormaal hoog.

De heatsink van de spanningsregelaar van Barry2001 wordt na enkele minuten gloeiend heet, kan mijn vinger er geen seconde tegen houden. Zou dit te maken hebben dat de voltage van 11.3v naar 6.3 volt te veel is? Hoe is dit op te lossen, een grotere heatsink?

Het grootste probleem is dat er een vrij harde brom in zit die ik probeer eruit te krijgen. Ik heb de trafo's buiten de alu kast gehad en dit lijkt weinig te helpen. Vingers om de input rca lijkt het minder te worden?? Geen kabels in de input is een keiharde brom.

Iemand ideeen waar ik kan zoeken?

Heb ook nog een hammond 10h smoorspoel en 250uf 500v JJ elco die ik ertussen kan hangen, volgens Fokko zou dit weinig verschil geven dus die heb ik eruit gelaten.

Zie foto's bijlage. De veel te grote russische pio's zijn vervangen voor passende jfx condensatoren want de brom werd ook harder als ik zo'n metalen pio aanraakte, dat is nu weg. Ik wacht ook nog op een stekkeraansluiting met zekering erin, dus nu was het even testen met twee losse stekkers aan de trafo's.
Bijlagen
phonodude-v2.jpg
Foto 14-09-14 15 41 57.jpg
Foto 14-09-14 15 42 15.jpg
Foto 14-09-14 15 42 33.jpg
Foto 14-09-14 15 42 42.jpg
Foto 14-09-14 15 42 55.jpg
Foto 14-09-14 15 42 15.jpg
ray5150

Re: Phonodude brom probleem

Bericht door ray5150 »

Je schrijft er niet bij of je de uitgangs spanning van de trafo belast of onbelast hebt gemeten.
Als het onbelast is, is dat niet zo vreemd. dan is bij vrijwel alle trafo's de secundaire spanning wat hoger. die zakt nog in als de belasting eraan hangt.

Heb je de aarde van de draaitafel ook doorgekoppelt naar je phonodude ? is ook heel belangrijk ter voorkoming van brom.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De trafo van DBest is een 180VA geval,je heb hier iets van 1/10-de nodig,geen wonder dat de spnningen (te)hoog uitvallen.
Is een trafo voor een eindversterker.
Die HS-stabilisatie ook veel te zwaar en ingewikkeld (vergissingen).
En de gloei afgeregeld op 6,3V :o ,meen toch dat de buizen in de Dude in serie staan en op 12,6V gloeien :? .
Zit die afzonderlijke gloeivoeding wel aan de massa ?
Anne
democles

Bericht door democles »

Zit die afzonderlijke gloeivoeding wel aan de massa ?
De gloeiprint - verbind ik meestal via een 100nF condensator aan massa anders krijg je gegarandeerd brom.

Ja welke buisjes gebruik je en gloeien ze op 6,3 of 12,6v?

Welke spanningsregelaar gebruik je voor de gloeiprint ?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ik ken deze specifieke printen niet, maar mijn mk3 ptinten hebben een ontkoppelde spanningsdeler aan boord waar de gloeispanning aan is gerefereerd.
Dat kan een probleem zijn omdat die dan op beide printen zit (L+R) terwijl je maar 1 voeding hebt. Die wordt dan dus op 2 plaatsen aan de hs gehangen.

Ff nakijken.
Konings
Contacteer:

Bericht door Konings »

Ray, de spanning is inderdaad onbelast gemeten. Ik ben een electronica noob dus had hier geen rekening mee gehouden. Ik ga morgen eerst nog een test doen met de ground van de platenspeler aan de hoogspanning ground van de PD wat ik bij mijn laatste test in de kast niet heb gedaan. De test ervoor wel maar toen had ik ook al brom.

Anne, ik zal eens kijken of de gloeiprints op de massa zitten. Wat betreft de trafo en stabilisatie, ik heb ervoor gekozen om de Phonodude op deze manier te bouwen met de prints van Fokko. Het voedingsgedeelte is afwijkend van het ontwerp van Dick maar ik ga ervan uit dat deze maida regulator versie prima functioneert, Fokko draait er immers ook al een tijdje vol tevredenheid mee. De gloeispanningsprint heb ik op advies van Fokko afgesteld op 6.3v.

Democles, Toen ik op het forum zocht naar brom in versterkers kwam ik een condensator tussen massa en de gloeispanningsprint ook al tegen. Waar moet ik die 100nf condensator dan precies tussen solderen? Wat is precies het verschil tussen massa en gnd, dacht dat dat hetzelfde is?

Ik gebruik de LM317, gaat om deze gloeispanningsprint; viewtopic.php?f=21&t=20360&hilit=print
Fokko adviseert me om 2 van deze gloeispanningsprintjes te gebruiken per kanaal/print ieder aan een 9v wikkeling op de trafo . Ik heb nog een LM317 printje liggen dus kan testen of dit helpt met het hitteprobleem van de lm317.

Jan, als ik zou weten wat je bedoeld zou ik er meteen naar kijken haha :lol:

Bijgevoegd schemaatje van de fokko phonodude. Versterkergedeelte zie ik hetzelfde als die van dick alleen de voeding is met de maida regulator.
Bijlagen
schema.png
Laatst gewijzigd door Konings op za 20 sep 2014, 22:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

R20 vormt samen met R49 en R26 een spanningsdeler die als referentie voor de gloeispanning dient van de 5755, ontkoppeld door C17.
Je hebt maar 1 voeding voor de gloei. Die hangt dus op 2 verschillende plaatsen aan deze spanningreferentie, want dit netwerkje zit neem ik aan op beide printen.

Weet overigens niet of dit de oorzaak is. Er zijn er best veel van gebouwd, maar ik ben bij mijn weten de eerste die hier over zeurt. :mrgreen:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik doe het hier ook Jan Geert, zonder problemen, 1 gloeivoeding. Inmiddels heb ik mijn eigen Phonodude aan de praat, zonder brom, zal later vandaag even het topic updaten. MAAR...
Wat bij mij ontzettend veel uitmaakte is het aansluiten van de gnd van de ingaande kabel direct aan de kathode van de eerste buis (bij mij 5755), en van daaruit naar het centrale massapunt.
2e punt, bij mij zit ook alles dicht op elkaar, zonder de buisschermpjes houd ik lichte brom. Pas met de schermpjes erop is dit laatste beetje weg.

Ik ken verder de layout niet van de pcb's die je gebruikt, maar is bewezen dat dit bromvrij kan werken?

En de gloei zoals eerder al werd aangegeven, ik neem aan dat bij de 5755 de gloei parallel is aangesloten dus voor 6.3V: pin 4 en 5 aan elkaar, andere kant pin 9. Op de 5670 pin 1 en 9. Je zit dan trouwens op (2x600mA)+(2x300mA)= 1.8A aan gloei. Je gebruikt een LM317 zeg je, met een max van 1.5A, dat is toch te weinig dan?

Probeer het anders eens, met die schermpjes: Heb je een stukje buis dat over de buizen past? Met wel geaard zijn aan gnd.
Konings
Contacteer:

Bericht door Konings »

Daarnet platenspeler naar centraal massapunt en elke print de gnd naar massa punt. Weg irritante harde brom. Wel een mini brom uit een kanaal en een beetje ruis, maar blij dat de ergste weg is \:D/

Ook 2 gloeispanningsprintjes gepakt en een naar elke phonodude print. Wordt nog steeds heet allebei.
ray5150

Bericht door ray5150 »

=D> =D> =D> =D> =D>
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Mooi! Gaat de goede kant op. Best kans dat je met buisafscherming het laatste beetje wegkrijgt. Warm zullen de regulators wel worden, als het te veel is zou je of een groter koelelement kunnen plaatsen of een andere regulator gebruiken.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

PS ik zie trouwens op het gloeivoedingsprintje dat je een kleiner koelblok hebt gebruikt, zit nog onder de ctrl-v knop uit een ander topic :D : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=522
Die met 41.6mm breedte passen erop.
En even OT: ik klik even op je website, mooie dingen wat je daar doet!
Konings
Contacteer:

Bericht door Konings »

Dacht een probleem te hebben met een harde brom, maar dat waren de goedkope luidsprekers waarvan het plastic zo hard begon te trillen :) Goeie bas die phonodude.

Ik zal inderdaad eens kijken voor een wat grotere heatsink en merk denk ik toch dat 2 printjes toch iets minder warm wordt dan alles op een dus misschien nog eentje erbij. Een 5755 buis bromt als ik die aanraak. Is ook het kanaal met wat brom. Staat toevallig ook vlak bij de zwarte trafo., misschien dat wat afscherming helpt ja.

Bedankt Barry, dat spuitwerk komt vast nog te pas bij het afwerken van een luidsprekertje of hifi kast. Flames erop is ook weer zo wat, houden het maar basic denk ik :)
democles

Bericht door democles »

Ik zal inderdaad eens kijken voor een wat grotere heatsink
Wat je ook kunt doen is de LM317 op de bodemplaat monteren en met 3 draadjes verlengen naar het printje.

Als je bodemplaat van metaal is werkt dit vaak voldoende.

Wat je ook nog kunt doen,,maar iets prijziger,, is 1 gloeiprintje gebruiken en de LM317 vervangen door een
LT1084 of 85 en deze op de bodemplaat schroeven.

Mocht je een extra plaatje tussen voeding en printen zetten voor betere afscherming dan zou je ze ook daar op kunnen vastschroeven.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Als ik naar de foto's kijk zie ik nog wel enkele puntjes die voor verbetering vatbaar zijn :

- Wisselspanning voerende bedrading in elkaar twisten.
- Gebruik goede coax kabel voor de audio-signalen, zowel voor input, als voor uitput.
- Alle bedrading zo kort mogelijk, en AC, DC, en audio bekabeling gescheiden houden. dus niet met tyraps in elkaar.
- De eerder genoemde (geaarde) hulzen kunnen ook nog wat verbetering geven op bromgebied.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Zo op de foto's te zien gebruik je helemaal geen afgeschermde kabel voor in- en output, of heb je dat inmiddels wel gedaan? Dat is echt noodzakelijk, helemaal aan de ingang. Chassis delen op de kast monteren, geisoleerd van de kast die aan gnd hangt. Van daar uit een afgeschermde kabel naar de print toe.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Als het daarna nog bromt, bij mij scheelt de buisafscherming echt fors. Dick (Audio Creative) schrijft erover in het Phonodude artikel, komt op een winst van 15dB signaal/bromverhouding, en dat is stevig.

Die buisvoeten met een shield zijn ook te koop in pcb uitvoering, alleen heb je wel het probleem dat ze wel moeten shielden natuurlijk. Misschien dat je ze kunt aarden aan de print ofzo. Ik bedoel bv deze: http://www.ebay.nl/itm/2PCS-Generic-9pi ... 4ac228c14e
Bijlagen
rrf.jpg
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Goed om weten dat die hulsjes zo belangrijk zijn, voor als ik zelf die phonodude ga bouwen (ergens in 2015....) . Weet wel nog niet of ik de nieuwste versie ga nemen of me gewoon ga baseren op het schema op TD z'n site (wellicht dit laatste).
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Barry2001 schreef:

Die buisvoeten met een shield zijn ook te koop in pcb uitvoering, alleen heb je wel het probleem dat ze wel moeten shielden natuurlijk. Misschien dat je ze kunt aarden aan de print ofzo. Ik bedoel bv deze: http://www.ebay.nl/itm/2PCS-Generic-9pi ... 4ac228c14e
Dat wordt inderdaad nogal eens vergeten. Op de printen die ik van iemand anders overnam zaten wel de sockets voor het monteren van shielding, maar dat lag dus niet aan aarde. Ik heb zelf het shield aan aarde gelegd, duidelijk te zien op de onderste socket op de foto. Foto is van het 'passen' van de onderdelen in de behuizing. Deze Phonodude is nog niet klaar!
DSCF4095.jpg
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Jan Geert,
zie ik daar twee Cinemag-trafo's? :kwijl:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Wat zit er toch op de rand, is dat alu folie ofzo?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Jan Geert,
zie ik daar twee Cinemag-trafo's?
Je gaat door voor de koelkast!

Ik heb die dingen al jaren in huis. In de laatste beschrijving van de PD duiken ze nu ook op. 8)
Laatst gewijzigd door Jan Geert op ma 22 sep 2014, 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

De binnenkant is inderdaad bekleed met alufolie (geaard!)
Of het uitmaakt weet ik van tevoren niet, maar het is natuurlijk geen werk om het er tijdens de bouw even op te plakken. Alle beetjes brombestrijding zijn meegenomen in een PD.
Laatst gewijzigd door Jan Geert op ma 22 sep 2014, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Jan Geert schreef:
Je gaat door voor de koelkat!

Ik heb die dingen al jaren in huis. In de laatste beschrijving van de PD duiken ze nu ook op. 8)
Ik zou stoppen Barry straks zit je met een koude kat in huis :think:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Kappa7 schreef:
Jan Geert schreef:
Je gaat door voor de koelkat!

Ik zou stoppen Barry straks zit je met een koude kat in huis :think:
Dat krijg je ervan, berichtjes typen op een iPad :cry:
Plaats reactie