Ik heb me vandaag even onledig gehouden met het repareren van de trafo van de Kalypso.
Jan Geert schreef:
Eerst even kijken naar de wikkelrichting om te kijken welk uiteinde van de wikkeling aan welk uiteinde van de zwevende draad moet. Of zou dat niet veel uitmaken? Je krijgt wel een ander strooiveld als je ze verwisselt denk ik. Maar is het ook belangrijk voor de werking?
Dit was eigenlijk een wat onnozele en overbodige vraag, het kan met 2 breuken maar op 1 manier, tenzij je de uiteinden van het zwevende gedeelte met elkaar wenst te verbinden.
Uiteindelijk aan beide kanten een wikkeling terug geslagen, in elkaar gehaakt, isolatie er plaatselijk afgebrand, weer terug in elkaar haken, straktrekken en vastsolderen.
met de trafo eruit gelijk maar even die stand-by schakelaar voor de hoogspanning erin, met een 27k/10W eroverheen om altijd een beetje stroom/ spanning te hebben.
En het hele boeltje weer in elkaar.
Ik heb nog geen metingen gedaan, daar wil ik weer even fris voor zijn. Ik vermoed dat in ieder geval 1 of meerdere van de eindbuizen aardig op hun lazer hebben gehad.
Ik gooi er even een nieuwe buizenset in uit de la, als referentie en kijk dan wel of die kostelijke oude buizen nog (voldoende) werken of dat ze helaas de vuilnisbak in kunnen.
Ik heb wel even de spanning erop gezet met alleen de voorbuizen erin. De gerepareerde HS geeft me ongeveer 330VAC met deze belasting. So far so good. Trafo is verder doodstil, geen zoem brom of pruttel.
Tijdens het monteren viel me nog wat op: ik heb op het schema braaf de LS uitgang aan aarde getekend. Maar dat is in het echt helemaal het geval niet! De LS uitgangswikkeling zweeft.....