Versterker bouwen met 4% kennis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Aan het foto'tje te zien is die potmeter minstens 25 jaar oud. (30 komt meer in de buurt.)
Het lijkt mij verstandiger om 10 a 15 Euro uit te trekken voor een nieuwe ALPS. voorbeeld van Conrad.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

ray5150 schreef:
Aan het foto'tje te zien is die potmeter minstens 25 jaar oud. (30 komt meer in de buurt.)
Het lijkt mij verstandiger om 10 a 15 Euro uit te trekken voor een nieuwe ALPS. voorbeeld van Conrad.
Laat ik dat dan maar niet doen, hè.

Ik heb de ontwerper van de versterker gevraagd wat voor potmeter ik het beste kan gebruiken, en dit was zijn antwoord:
"A double 47K logarithmic potentiometer is a good choice for TA3020, since it's input impedance is this value. Make sure that it is a good quality one, otherwise can create click/pop noise when turning the volume."

Zou dit dan een goeie keus zijn?


Verder kwam ik deze slipkoppeling tegen. Aangezien ik een erg zware en grote volumeknop ga gebruiken dacht ik dat zoiets wellicht handig kon zijn. Heeft iemand hier wel eens zo'n koppeling toegepast?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:
Zou dit dan een goeie keus zijn?
Jazeker! die is dan wel 50K maar dat verschil ga je haast niet merken.
Over die slipkoppeling kan ik niks zeggen. mijn gevoel zegt dat je die knop het beste (gedeeltelijk) hol kan laten maken.
Wat je ook kan doen is een stukje rond messing doorzagen, (dan heb je een soort U profieltje)
en deze onder de potmeteras plaatsen op een steuntje. deze haalt de druk een beetje weg van de potmeter huis.
Het is dat je zo'n grote knop wilt :roll: , anders zou ik zo een adviseren. (de 40 mm versie)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Ik ga de verlengde as die aan de knop komt in twee kogellagertjes laten lopen. Op die manier kan ik het potmeterhuis ontlasten.

Ik maak me meer zorgen om het feit dat je met zo'n grote knop meer kracht uitoefent op de potmeter als je hem bijv snel naar 0 draait. Ik heb het idee dat daar die slipkoppeling nuttig zou kunnen zijn.

Zijn trouwens mooie knoppen van die link.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Ik loop trouwens ontzettend moeilijk te doen over een slipkoppeling. Ik kan natuurlijk gewoon een pinnetje achter op de knop plaatsen, dat tegen een stuitje aanloopt als het volume 0 is.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Met een ingangsimpedantie van 47 kOhm zou ik een 10kOhm potermeter gebruiken.

Je weet dan zeker dat de kabel die ná de potmeter gebruikt wordt nooit als laagdoorlaat filter gaat fungeren. Het eventuele nadeel van de 10kOhm zou zijn dat dit een grotere belasting voor de uitgang van je bron is, maar das met moderne bronnen geen enkel probleem

(ik weet een zekere dvd speler die het uitstekend deed :wink: )
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Paul schreef:
Met een ingangsimpedantie van 47 kOhm zou ik een 10kOhm potmeter gebruiken.
Iedereen het hier mee eens? Eénmaal, andermaal... (ik heb zin om spullen te bestellen :P )
Laatst gewijzigd door Arno op zo 20 sep 2009, 7:59, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mwa ik weet het niet. Normaal gesproken moet je altijd met dezelfde impedantie afsluiten om reflecties tegen te gaan. Ik weet niet of je om bovenstaande reden beter 10k kan gebruiken. Mijn gevoel zegt die 50k.

Neem wel iig logaritmische potmeter (en stereo als je twee kanalen hebt).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Paul schreef:
Met een ingangsimpedantie van 47 kOhm zou ik een 10kOhm potermeter gebruiken.

Je weet dan zeker dat de kabel die ná de potmeter gebruikt wordt nooit als laagdoorlaat filter gaat fungeren.
Afhankelijk van de konstruktie praat je dan over enkele centimeters tot zeg maar 20 centimeter kabel / draad.
Zou dat dan zoveel invloed hebben dat dat hoorbaar is?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

ray5150 schreef:
Paul schreef:
Met een ingangsimpedantie van 47 kOhm zou ik een 10kOhm potermeter gebruiken.

Je weet dan zeker dat de kabel die ná de potmeter gebruikt wordt nooit als laagdoorlaat filter gaat fungeren.
Afhankelijk van de konstruktie praat je dan over enkele centimeters tot zeg maar 20 centimeter kabel / draad.
Zou dat dan zoveel invloed hebben dat dat hoorbaar is?
Ik weet het niet, dat 10 kOhm hier te verkiezen zou zijn boven 47 kOhm is gebaseerd op diverse informatie die ik verzameld had voor de bouw van een passieve VV, dan heb je wat meer cm draad achter de potmeter natuurlijk.

Bij deze http://www.tentlabs.com/Products/page31/page31.html volumeregeling met 60 cm draad erachter en daarna een hypex ucd (100 kOhm input-impedance) was er in ieder geval hoorbaar minder hoog.

Arno, in de pdf las ik over 2 versies qua gain, weet je welke jij hebt? de 15 db versie is wellicht wat mager direct aangesloten op bv een dvd speler; je maximale volume wordt dan beperkt.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het schema dat is weergegeven in jouw link naar de beschrijving van het bouwpakket is een beetje klein. Het is daarin moeilijk te zien hoe de ingangen zijn opgebouwd.
In de datasheet van de TA3020 is te zien dat de ingang van de chip een opamp is. Die hebben in theorie een heel hoge ingangsimpedantie.
De ingangsimpedantie van jouw versterker wordt dus bepaald door de potmeter die je gebruikt al volumeregeling. 50kOhm is dan dus een heel geschikte waarde.

Reflectie in audio circuits? Beetje overdreven, reflecties in coaxkabels of singaalkabels spelen pas een rol bij heel hoge frequenties en wat lagere amlitudes. We praten hier over signaalniveaus van enkele volts, en frequenties tot pakweg 20kHz.

Gebruik dus die ALPS potmeter van 50kOhm. Dat gaat prima werken. De apparatuur die jouw versterker gaat aansturen heeft dan geen probleem met de wijze waarop deze belast wordt.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Paul schreef:
Arno, in de pdf las ik over 2 versies qua gain, weet je welke jij hebt? de 15 db versie is wellicht wat mager direct aangesloten op bv een dvd speler; je maximale volume wordt dan beperkt.
Ik weet niet welke ik heb, maar ik las het volgende (zie plaatje, ik kan het niet knippen/plakken :? )

R16=5R6, R39=102, R40=102. R19 kan ik niet zien, maar die zal wel hetzelfde zijn als R16.

Nou, ik zou mezelf niet zijn als ik hier iets van zou snappen, dus misschien kan iemand hier me daarmee helpen.

In het ergste geval moet er dan een voorversterker bijkomen, neem ik aan?
Bijlagen
gain.jpg
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik baal er een beetje van dat ik het niet getalmatig kan onderbouwen; het enige dat ik weet is dat mijn hypex ucd modules een gain van 26db hebben, en dat ik met een dvd in de speler het volume wel eens bijna helemaal open heb gehad. Dat is dan wel hard, maar geen bedreiging voor de X max van de speakers. En dat zou gezien het vermogen dat de UCD kan leveren zeker wel het geval moeten zijn.

Gezien jouw streven van 2*40 watt in de startpost zal het wel loslopen. Daarnaast kan 'extra gain' met 2 opampjes, een voedingkje en een paar weerstandjes zo gerealiseerd worden, een klein hoekje in je behuizing vrijhouden is dus voldoende voor het geval één en ander niet mocht voldoen
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Paul schreef:
Daarnaast kan 'extra gain' met 2 opampjes, een voedingkje en een paar weerstandjes zo gerealiseerd worden, een klein hoekje in je behuizing vrijhouden is dus voldoende voor het geval één en ander niet mocht voldoen
Dat lijkt me een goed plan.


Langzaam druppelen er wat onderdeeltjes binnen.
De massieve rvs volumeknop van ongeveer 700 gram, met dank aan fritzie, komt waarschijnlijk volgend weekend mijn kant op.
Morgen haal ik de trafo op: Amplimo 2 x 42V 625VA, plus nog wat connectors voor de luidsprekers en die tulpdingen.
Ik heb de Alps 50k logaritmische stereo potmeter binnen, van Conrad.

Hoe kan ik die potmeter nou het beste aansluiten? Is het handig om daar zo'n universeel printje voor te gebruiken, of kan ik daar gewoon draadjes aan solderen?
En, als ik dan toch aan het solderen ga, welk draadje zal ik dan aan welk pinnetje doen? :oops: :lol:
Bijlagen
potmeter2.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Vanachter af gezien, zoals op de foto: Links - signaal in, midden - signaal uit naar amp, rechts massa.
als je het omdraait is de werking verkeerd om. dus goed opletten

stukje gaatjes print is aan te bevelen, al is het maar om de pootjes van de potmeter te ontlasten. staat ook wat netter.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Oke, dank je Ray.

Ik heb wat zitten schuiven met de spullen, en ik kwam op ongeveer deze indeling uit. Zou dit een beetje kunnen werken zo?

Verder vroeg ik me af wat voor kabels ik het beste zou kunnen gebruiken om van tulp naar potmeter naar versterker te gaan.
Bijlagen
layout.jpg
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Bij Speakerenco Rotterdam hebben ze fraaie minicoaxkabel, goed afgeschermd en prima te verwerken, wel wat prijzig met als ik het goed onthouden heb €10,- per meter...


Gewone afgeschermde coax voldoet ook, is alleen dikker en daardoor onhandiger.

btw,

waarom heb je 4 rca ingangen met maar 1 bron?

daarnaast zou ik de as van de potermeter langer maken, dan wordt de signaalweg korter...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

1) Draai de versterker een kwart slag naar rechts.
2) Wat word de input selector, een draaischakelaar?
3) bedrading tussen input selector en amp rechts van de amp leggen, tegen de zijwand aan.
4) 230 volt bedrading zo links mogelijk.
5) komt er ook een netschakelaar? (+zekering en of eurochassisdeel)

Kabel: eigenlijk is alles wat dikker is dan standaard "dropveter" te gebruiken zolang het niet te dun is en een goede afscherming heeft.
Ikzelf heb goede ervaring met Prefer. kost ongeveer een euro of 3 de meter. maar ik weet niet of je dat bij jou in de buurt kunt kopen.

Idee, bij de grotere Gamma hebben zo tegenwoordig ook hele aardige kabels. haal er een van een meter of 5 en knip de stekkers eraf...

Of vraag eens bij een betere audiozaak bij jou in de buurt of ze ook kabel per meter verkopen.
Bijlagen
prefer_av24.pdf
(155.27 KiB) 91 keer gedownload
av24_r.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Paul schreef:
waarom heb je 4 rca ingangen met maar 1 bron?
Ik dacht eraan om achter op de versterker (zie layout) een 'input selector' te maken. Oftewel een schakelaar waarmee ik van bron kan wisselen.

@ Ray: Wat voor soort schakelaar dat moet worden zou ik zo snel niet weten. Aangezien ik hem persé achterop wil hebben lijkt een draaischakelaar me niet heel handig, qua bediening. Tips zijn welkom.

Er komt ook een netschakelaar. Daarachter komt een inschakelstroom begrenzer. Dat is een heel eenvoudig ding. Een speciale kroonsteen met twee weerstanden en een zekering.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:
Wat voor soort schakelaar dat moet worden zou ik zo snel niet weten. Aangezien ik hem persé achterop wil hebben lijkt een draaischakelaar me niet heel handig, qua bediening. Tips zijn welkom.
Idee: plaats achterin dichtbij de ingangs bussen 2 relais met dubbele wisselkontakten die je aanstuurt met een klein schakelaartje als op de foto. of wil je helemaal geen schakelaar op het front?
Bijlagen
DSCF1301.jpg
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Arno schreef:
Paul schreef:
waarom heb je 4 rca ingangen met maar 1 bron?
Ik dacht eraan om achter op de versterker (zie layout) een 'input selector' te maken. Oftewel een schakelaar waarmee ik van bron kan wisselen.
had alleen op het kleine plaatje gekeken..

http://www.tentlabs.com/Products/page31/page31.html

hiermee kun je echt alles via 1 knop ; aan / uitschakelen, bron switchen en volume regelen (helaas wel een prijzig ding)

Als je toch achterop een draaiknop oid wilt, zou ik de knop niet rond maken, maar bv ovaal, omdat je toch maar 2 bronnen hebt zal dat vrij snel gevoelsmatig gaan...

switches: http://www.machmat.com/sales/switches.htm
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Nou heeft ie net een splinternieuwe ALPS volumepot en nu wil jij hem een Jos van Eindhoven aansmeren?
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Ik denk wel dat je nog een PSU board er tussen moet plakken, zie bijgevoegd documentje...
Bijlagen
PS18K71 Application.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Gelijkrichting en afvlakking heeft die amp al standaard aan boord. toch, Arno?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

amanda schreef:
Ik denk wel dat je nog een PSU board er tussen moet plakken, zie bijgevoegd documentje...

Ik heb het nog gevraagd aan de maker van de versterker, en dit was zijn antwoord:

To use TA3020 v2 amplifier at moderate output power level (up to 200W),there is no need for an extra power supply, the board already has the rectifier bridge and capacitors. only if you want to use it at maximum power level or in bridge mode you may need to add extra capacitors or connect to an external supply. during tests, i successfully tested the board at maximum power for each channel, without considerable voltage drop on each rail.

Ik wil het dus eerst gewoon zo proberen
Plaats reactie