Versterker bouwen met 4% kennis
Moderator: Beheerdersteam
Laat ik dat dan maar niet doen, hè.ray5150 schreef:Aan het foto'tje te zien is die potmeter minstens 25 jaar oud. (30 komt meer in de buurt.)
Het lijkt mij verstandiger om 10 a 15 Euro uit te trekken voor een nieuwe ALPS. voorbeeld van Conrad.
Ik heb de ontwerper van de versterker gevraagd wat voor potmeter ik het beste kan gebruiken, en dit was zijn antwoord:
"A double 47K logarithmic potentiometer is a good choice for TA3020, since it's input impedance is this value. Make sure that it is a good quality one, otherwise can create click/pop noise when turning the volume."
Zou dit dan een goeie keus zijn?
Verder kwam ik deze slipkoppeling tegen. Aangezien ik een erg zware en grote volumeknop ga gebruiken dacht ik dat zoiets wellicht handig kon zijn. Heeft iemand hier wel eens zo'n koppeling toegepast?
Jazeker! die is dan wel 50K maar dat verschil ga je haast niet merken.Arno schreef:Zou dit dan een goeie keus zijn?
Over die slipkoppeling kan ik niks zeggen. mijn gevoel zegt dat je die knop het beste (gedeeltelijk) hol kan laten maken.
Wat je ook kan doen is een stukje rond messing doorzagen, (dan heb je een soort U profieltje)
en deze onder de potmeteras plaatsen op een steuntje. deze haalt de druk een beetje weg van de potmeter huis.
Het is dat je zo'n grote knop wilt
Ik ga de verlengde as die aan de knop komt in twee kogellagertjes laten lopen. Op die manier kan ik het potmeterhuis ontlasten.
Ik maak me meer zorgen om het feit dat je met zo'n grote knop meer kracht uitoefent op de potmeter als je hem bijv snel naar 0 draait. Ik heb het idee dat daar die slipkoppeling nuttig zou kunnen zijn.
Zijn trouwens mooie knoppen van die link.
Ik maak me meer zorgen om het feit dat je met zo'n grote knop meer kracht uitoefent op de potmeter als je hem bijv snel naar 0 draait. Ik heb het idee dat daar die slipkoppeling nuttig zou kunnen zijn.
Zijn trouwens mooie knoppen van die link.
Met een ingangsimpedantie van 47 kOhm zou ik een 10kOhm potermeter gebruiken.
Je weet dan zeker dat de kabel die ná de potmeter gebruikt wordt nooit als laagdoorlaat filter gaat fungeren. Het eventuele nadeel van de 10kOhm zou zijn dat dit een grotere belasting voor de uitgang van je bron is, maar das met moderne bronnen geen enkel probleem
(ik weet een zekere dvd speler die het uitstekend deed
)
Je weet dan zeker dat de kabel die ná de potmeter gebruikt wordt nooit als laagdoorlaat filter gaat fungeren. Het eventuele nadeel van de 10kOhm zou zijn dat dit een grotere belasting voor de uitgang van je bron is, maar das met moderne bronnen geen enkel probleem
(ik weet een zekere dvd speler die het uitstekend deed
Afhankelijk van de konstruktie praat je dan over enkele centimeters tot zeg maar 20 centimeter kabel / draad.Paul schreef:Met een ingangsimpedantie van 47 kOhm zou ik een 10kOhm potermeter gebruiken.
Je weet dan zeker dat de kabel die ná de potmeter gebruikt wordt nooit als laagdoorlaat filter gaat fungeren.
Zou dat dan zoveel invloed hebben dat dat hoorbaar is?
Ik weet het niet, dat 10 kOhm hier te verkiezen zou zijn boven 47 kOhm is gebaseerd op diverse informatie die ik verzameld had voor de bouw van een passieve VV, dan heb je wat meer cm draad achter de potmeter natuurlijk.ray5150 schreef:Afhankelijk van de konstruktie praat je dan over enkele centimeters tot zeg maar 20 centimeter kabel / draad.Paul schreef:Met een ingangsimpedantie van 47 kOhm zou ik een 10kOhm potermeter gebruiken.
Je weet dan zeker dat de kabel die ná de potmeter gebruikt wordt nooit als laagdoorlaat filter gaat fungeren.
Zou dat dan zoveel invloed hebben dat dat hoorbaar is?
Bij deze http://www.tentlabs.com/Products/page31/page31.html volumeregeling met 60 cm draad erachter en daarna een hypex ucd (100 kOhm input-impedance) was er in ieder geval hoorbaar minder hoog.
Arno, in de pdf las ik over 2 versies qua gain, weet je welke jij hebt? de 15 db versie is wellicht wat mager direct aangesloten op bv een dvd speler; je maximale volume wordt dan beperkt.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Het schema dat is weergegeven in jouw link naar de beschrijving van het bouwpakket is een beetje klein. Het is daarin moeilijk te zien hoe de ingangen zijn opgebouwd.
In de datasheet van de TA3020 is te zien dat de ingang van de chip een opamp is. Die hebben in theorie een heel hoge ingangsimpedantie.
De ingangsimpedantie van jouw versterker wordt dus bepaald door de potmeter die je gebruikt al volumeregeling. 50kOhm is dan dus een heel geschikte waarde.
Reflectie in audio circuits? Beetje overdreven, reflecties in coaxkabels of singaalkabels spelen pas een rol bij heel hoge frequenties en wat lagere amlitudes. We praten hier over signaalniveaus van enkele volts, en frequenties tot pakweg 20kHz.
Gebruik dus die ALPS potmeter van 50kOhm. Dat gaat prima werken. De apparatuur die jouw versterker gaat aansturen heeft dan geen probleem met de wijze waarop deze belast wordt.
In de datasheet van de TA3020 is te zien dat de ingang van de chip een opamp is. Die hebben in theorie een heel hoge ingangsimpedantie.
De ingangsimpedantie van jouw versterker wordt dus bepaald door de potmeter die je gebruikt al volumeregeling. 50kOhm is dan dus een heel geschikte waarde.
Reflectie in audio circuits? Beetje overdreven, reflecties in coaxkabels of singaalkabels spelen pas een rol bij heel hoge frequenties en wat lagere amlitudes. We praten hier over signaalniveaus van enkele volts, en frequenties tot pakweg 20kHz.
Gebruik dus die ALPS potmeter van 50kOhm. Dat gaat prima werken. De apparatuur die jouw versterker gaat aansturen heeft dan geen probleem met de wijze waarop deze belast wordt.
Ik weet niet welke ik heb, maar ik las het volgende (zie plaatje, ik kan het niet knippen/plakkenPaul schreef:Arno, in de pdf las ik over 2 versies qua gain, weet je welke jij hebt? de 15 db versie is wellicht wat mager direct aangesloten op bv een dvd speler; je maximale volume wordt dan beperkt.
R16=5R6, R39=102, R40=102. R19 kan ik niet zien, maar die zal wel hetzelfde zijn als R16.
Nou, ik zou mezelf niet zijn als ik hier iets van zou snappen, dus misschien kan iemand hier me daarmee helpen.
In het ergste geval moet er dan een voorversterker bijkomen, neem ik aan?
Ik baal er een beetje van dat ik het niet getalmatig kan onderbouwen; het enige dat ik weet is dat mijn hypex ucd modules een gain van 26db hebben, en dat ik met een dvd in de speler het volume wel eens bijna helemaal open heb gehad. Dat is dan wel hard, maar geen bedreiging voor de X max van de speakers. En dat zou gezien het vermogen dat de UCD kan leveren zeker wel het geval moeten zijn.
Gezien jouw streven van 2*40 watt in de startpost zal het wel loslopen. Daarnaast kan 'extra gain' met 2 opampjes, een voedingkje en een paar weerstandjes zo gerealiseerd worden, een klein hoekje in je behuizing vrijhouden is dus voldoende voor het geval één en ander niet mocht voldoen
Gezien jouw streven van 2*40 watt in de startpost zal het wel loslopen. Daarnaast kan 'extra gain' met 2 opampjes, een voedingkje en een paar weerstandjes zo gerealiseerd worden, een klein hoekje in je behuizing vrijhouden is dus voldoende voor het geval één en ander niet mocht voldoen
Dat lijkt me een goed plan.Paul schreef:Daarnaast kan 'extra gain' met 2 opampjes, een voedingkje en een paar weerstandjes zo gerealiseerd worden, een klein hoekje in je behuizing vrijhouden is dus voldoende voor het geval één en ander niet mocht voldoen
Langzaam druppelen er wat onderdeeltjes binnen.
De massieve rvs volumeknop van ongeveer 700 gram, met dank aan fritzie, komt waarschijnlijk volgend weekend mijn kant op.
Morgen haal ik de trafo op: Amplimo 2 x 42V 625VA, plus nog wat connectors voor de luidsprekers en die tulpdingen.
Ik heb de Alps 50k logaritmische stereo potmeter binnen, van Conrad.
Hoe kan ik die potmeter nou het beste aansluiten? Is het handig om daar zo'n universeel printje voor te gebruiken, of kan ik daar gewoon draadjes aan solderen?
En, als ik dan toch aan het solderen ga, welk draadje zal ik dan aan welk pinnetje doen?
Bij Speakerenco Rotterdam hebben ze fraaie minicoaxkabel, goed afgeschermd en prima te verwerken, wel wat prijzig met als ik het goed onthouden heb €10,- per meter...
Gewone afgeschermde coax voldoet ook, is alleen dikker en daardoor onhandiger.
btw,
waarom heb je 4 rca ingangen met maar 1 bron?
daarnaast zou ik de as van de potermeter langer maken, dan wordt de signaalweg korter...
Gewone afgeschermde coax voldoet ook, is alleen dikker en daardoor onhandiger.
btw,
waarom heb je 4 rca ingangen met maar 1 bron?
daarnaast zou ik de as van de potermeter langer maken, dan wordt de signaalweg korter...
1) Draai de versterker een kwart slag naar rechts.
2) Wat word de input selector, een draaischakelaar?
3) bedrading tussen input selector en amp rechts van de amp leggen, tegen de zijwand aan.
4) 230 volt bedrading zo links mogelijk.
5) komt er ook een netschakelaar? (+zekering en of eurochassisdeel)
Kabel: eigenlijk is alles wat dikker is dan standaard "dropveter" te gebruiken zolang het niet te dun is en een goede afscherming heeft.
Ikzelf heb goede ervaring met Prefer. kost ongeveer een euro of 3 de meter. maar ik weet niet of je dat bij jou in de buurt kunt kopen.
Idee, bij de grotere Gamma hebben zo tegenwoordig ook hele aardige kabels. haal er een van een meter of 5 en knip de stekkers eraf...
Of vraag eens bij een betere audiozaak bij jou in de buurt of ze ook kabel per meter verkopen.
2) Wat word de input selector, een draaischakelaar?
3) bedrading tussen input selector en amp rechts van de amp leggen, tegen de zijwand aan.
4) 230 volt bedrading zo links mogelijk.
5) komt er ook een netschakelaar? (+zekering en of eurochassisdeel)
Kabel: eigenlijk is alles wat dikker is dan standaard "dropveter" te gebruiken zolang het niet te dun is en een goede afscherming heeft.
Ikzelf heb goede ervaring met Prefer. kost ongeveer een euro of 3 de meter. maar ik weet niet of je dat bij jou in de buurt kunt kopen.
Idee, bij de grotere Gamma hebben zo tegenwoordig ook hele aardige kabels. haal er een van een meter of 5 en knip de stekkers eraf...
Of vraag eens bij een betere audiozaak bij jou in de buurt of ze ook kabel per meter verkopen.
- Bijlagen
-
- prefer_av24.pdf
- (155.27 KiB) 91 keer gedownload
Ik dacht eraan om achter op de versterker (zie layout) een 'input selector' te maken. Oftewel een schakelaar waarmee ik van bron kan wisselen.Paul schreef:waarom heb je 4 rca ingangen met maar 1 bron?
@ Ray: Wat voor soort schakelaar dat moet worden zou ik zo snel niet weten. Aangezien ik hem persé achterop wil hebben lijkt een draaischakelaar me niet heel handig, qua bediening. Tips zijn welkom.
Er komt ook een netschakelaar. Daarachter komt een inschakelstroom begrenzer. Dat is een heel eenvoudig ding. Een speciale kroonsteen met twee weerstanden en een zekering.
Idee: plaats achterin dichtbij de ingangs bussen 2 relais met dubbele wisselkontakten die je aanstuurt met een klein schakelaartje als op de foto. of wil je helemaal geen schakelaar op het front?Arno schreef:Wat voor soort schakelaar dat moet worden zou ik zo snel niet weten. Aangezien ik hem persé achterop wil hebben lijkt een draaischakelaar me niet heel handig, qua bediening. Tips zijn welkom.
had alleen op het kleine plaatje gekeken..Arno schreef:Ik dacht eraan om achter op de versterker (zie layout) een 'input selector' te maken. Oftewel een schakelaar waarmee ik van bron kan wisselen.Paul schreef:waarom heb je 4 rca ingangen met maar 1 bron?
http://www.tentlabs.com/Products/page31/page31.html
hiermee kun je echt alles via 1 knop ; aan / uitschakelen, bron switchen en volume regelen (helaas wel een prijzig ding)
Als je toch achterop een draaiknop oid wilt, zou ik de knop niet rond maken, maar bv ovaal, omdat je toch maar 2 bronnen hebt zal dat vrij snel gevoelsmatig gaan...
switches: http://www.machmat.com/sales/switches.htm
amanda schreef:Ik denk wel dat je nog een PSU board er tussen moet plakken, zie bijgevoegd documentje...
Ik heb het nog gevraagd aan de maker van de versterker, en dit was zijn antwoord:
To use TA3020 v2 amplifier at moderate output power level (up to 200W),there is no need for an extra power supply, the board already has the rectifier bridge and capacitors. only if you want to use it at maximum power level or in bridge mode you may need to add extra capacitors or connect to an external supply. during tests, i successfully tested the board at maximum power for each channel, without considerable voltage drop on each rail.
Ik wil het dus eerst gewoon zo proberen
