Ok, tijd voor wat meer metingen. Ik heb een aantal dagen met alleen de subwoofers in mijn huis doorgebracht. Ben er redelijk tevreden mee met hoe het klinkt.
Ik heb een vergelijking gemaakt tussen verschillende combinaties van monopool en dipool: cardiode (nul op 180graden), supercardioide (nul op 127graden) en monopool (omni). Subs staan dicht voor de voorwand. Respons werd gemeten op de luister positie zonder gating en 1/6e octaaf smoothing. De resultaten liggen dicht bij elkaar, geen van de afstralingspatronen is een duidelijke winnaar wat mij betreft. Cardioide lijkt ook de kammer te kunnen pressurizen, zoals blijkt uit de stijgende respons onder 50Hz. Dit was te verwachten, omdat er ook een drukbron bij zit.
Erg tevreden was ik niet met de resultaten. Daarom heb ik geprobeerd op meerdere posities te meten met behulp van zowel supercardioïde en monopole straling. Ik zal jullie al deze plotjes besparen, maar er was geen duidelijke winnaar hier. Hoewel de supercardioïde wel een klein voordeel leek te hebben met iets minder variabele freq respons in de hele kamer (4 posities).
Ik vermoedde dat de bijdrage van de dipool mogelijk beperkt werd als gevolg van de nabijheid van de voorwand. Alhoewel dit niet uit zou moeten maken omdat de netto bijdrage van de achterzijde 0 zou moeten zijn (voor caridoide). De theorie leek hier idd te kloppen want meer afstand gaf nauwlijks verschil. Echter bij veel afstand, als de sub bijna in het midden van de tegenoverliggende wanden stond, leek er wel een diepe nul te ontstaan. (dipool die precies tussen 2 wanden staat lijkt mij precies 0 output te geven?)

Tenslotte nog de invloed van de hoek van de sub ten op zichte van voorwand getest. De gedachte was dat als de dipool in een andere richting room modes aanpreekt, dat het geheel van staande golven wellicht meer gelijkmatig zou worden. Dit kwam idd uit en voor zowel de linker en rechter luidspreker, gaf meer toe in of toe out een meer gelijkmatige respons. Het optimum lag bij afstraling naar de zijkant en dit lijkt heel goed te werken voor een enkele subwoofer. Echter, de optelling van twee subwoofers naar buiten of naar binnen is niet optimaal (maar veel beter dan zowel subs naar links of rechts).

Het lijkt dat een combinatie van een enkele monopool en dipool combinatie een mooiere en gelijkmatigere respons kan opleveren dan een enkele monopool (in mijn geval met de dipool woofer op 90 graden). Echter, ben ik niet zeker wat de beste manier van het combineren van twee van deze subwoofers is. En of dat beter presteert dan een multi-mono sub setup, valt nog te bezien. Het zou wel eens vooral een verspilling van energie kunnen zijn

.