Single Ended-versterker van TriodeDick bouwen : maar welke ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Re: Single Ended-versterker van TriodeDick bouwen : maar wel

Bericht door Dalojan »

Muug schreef:
Dat er erg veel ijzer nodig is - en waarom - had ik ook al eens gelezen. Wellicht verklaart dat ook waarom er nogal gemakkelijk monoblokken gemaakt worden. Anders krijgt niemand die dingen opgeheven. :think:
Hoogrendement speakers... geen idee of mijn huidige speakers - nogal zeldzame Castle Acoustics Harlech S2's - voldoende goed zijn voor SE's. Maar niet enkel het rendement speelt natuurlijk een rol, maar de hele impedantiecurve. Met mijn huidige PP is de match alleszins perfect, maar PP's doen dan ook veel minder moeilijk over de speakers die erop worden aangesloten.
Hm, misschien moet ik eens iemand proberen overtuigen om zijn SE tot bij mij te verhuizen, kunnen we eens een kleine luistersessie doen om te zien of zo'n SE die Castle's leuk vindt. :bakkie: Misschien moet ik - als de tijd rijp is - Ronny De Pony maar eens contacteren, die woont niet zo heel erg ver van hier. :D
Ik weet niet precies waar je woont maar ik denk ver van mijn woonplaats in noord nederland anders had ik wel een met mijn 300B SE en KT88 klasse A push-pull langs willen komen.
Groeten,
Jan
ronnydepony

Bericht door ronnydepony »

Euh, waarom komt mijn naam hier ineens tevoorschijn :?:

Ik ben reeds heel wat van plan geweest, waaronder ook een 300B maar nu is mijn plan daadwerkelijk tot uiting gekomen en het is een variatie op de Bill, met transistors en DC-voeding voor de ingang en inschakelvertraging, maar dit is verre van af.
Heb zelfs printen ontworpen om de bedrading zo simpel mogelijk te houden.

Wat de prijs betreft tussen een KT88 en een 300B, valt het nog wel mee, maar onder de 1000€ gaat echt niet.
Ik geloof dat de prijs voor een basisset trafo's voor een 300B bij AE ongeveer 540€ is, maar de prijs van een paartje 300B buizen ligt heel wat hoger dan een quadje KT88's.
Alles inbegrepen was een 300B ongeveer 150 à 200€ duurder.

Dus was mijn idee, laat ons eerst beginnen met die KT88, en daarna zien we wel of er ooit nog een 300B komt.

Natuurlijk als het project af is, mag je altijd eens komen luisteren. :proost:
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

ronnydepony schreef:
Gewoon, omdat gij de enigste zijt waarvan ik weet dat ge én in de buurt woont én een SE hebt, of aan 't bouwen bent. Meer moet je er niet achter zoeken. :D
ronnydepony

Maar ik heb geen SE, het is een PP :o
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

ronnydepony schreef:

Ik ben reeds heel wat van plan geweest, waaronder ook een 300B maar nu is mijn plan daadwerkelijk tot uiting gekomen en het is een variatie op de Bill, met transistors en DC-voeding voor de ingang en inschakelvertraging, maar dit is verre van af.
Heb zelfs printen ontworpen om de bedrading zo simpel mogelijk te houden.

Wat de prijs betreft tussen een KT88 en een 300B, valt het nog wel mee, maar onder de 1000€ gaat echt niet.
Ik geloof dat de prijs voor een basisset trafo's voor een 300B bij AE ongeveer 540€ is, maar de prijs van een paartje 300B buizen ligt heel wat hoger dan een quadje KT88's.

Dus was mijn idee, laat ons eerst beginnen met die KT88, en daarna zien we wel of er ooit nog een 300B komt.

Natuurlijk als het project af is, mag je altijd eens komen luisteren. :proost:
Hoi Ronnydeponny,

Ik heb beide gemaakt, een KT88 push-pull maar in klasse A en een 300B SE , een groot verschil in vermogen vind ik. De KT88 klasse A komt om ongeveer 30 Watt en de 300B SE op 8 a 9 Watt. Maar ook met mijn QUAD ESL's die nu niet bekend staam om hoog rendement luister ik liever naar de 300B dan naar de KT88, de 300B klinkt meer gedetailleerd en 'rustiger' wat je daar ook allemaal onder wilt verstaan maar dat is mijn interpretatie van wat ik hoor. Een enkele KT88 koop je voor ongeveer 25 a 30 euro en je hebt er 4 nodig en een leuke 300B buis koop je voor 70 euro en daar heb je er 2 van nodig daar zit dus niet een wereld van verschil in. Ik denk dat het prijs verschil hoofdzakelijk zit in de uitgangs trafo's die je zeker van een zo goed mogelijke kwaliteit moet kiezen. Ik heb bandkern trafo's genomen voor zowel de KT88 als voor de 300B en dat zou ik zeker weer doen, het is (voor mij) de meerprijs zeker waard. Ik heb een aantal 300B buizen geprobeerd en vind de 300B gold van EH een topper als het gaat om prijs kwaliteit verhouding en daarin meegenomen hoe ze klinken. En voor een totaal van onder € 1000,-- ga je het niet redden en dat geld voor zowel een versterker met KT88 als een versterker met 300B. En beide zijn heel fijne versterkers met ieder hun eigen specifiek karakter om echt een goede keus te maken moet je ze eigenlijk beide gehoord hebben en het liefst op je eigen speakers.
Je hebt wel een punt als je eerst een KT88 bouwt en daarna een 300B, dan weet je de verschillen en sterke en zwakke punten. Heb ik ook gedaan en ik heb ze beide in gebruik bij een actief gescheiden 2 weg systeem, de KT88 voor het laag en de 300B voor het hoog, dan benut je van beide de sterke punten. Bevalt me prima zo. Ondanks dat heb ik zelfbouw jeuk aan de handen gehad en weer wat nieuws gebouwd, speakers en versterkers ook weer actief gescheiden en 4 eind versterkers. Ook weer meer dan heel tevreden met het resultaat.

Groeten,
Jan
ronnydepony

Als mijn budget het ooit toelaat, komt mijn droom ongeveer uit met jouw realisatie Dalojan, actief filteren met een KT88 en een 300B :wink:
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

ronnydepony schreef:
Als mijn budget het ooit toelaat, komt mijn droom ongeveer uit met jouw realisatie Dalojan, actief filteren met een KT88 en een 300B :wink:
Hoi Ronnydeponny,

In mijn eerste opzet met een mass loaded TL met 2 maal FR125SR en 1 maal AUDAX TW034X0 en als filter een miniDSP gevolgd door KT88 en 300B was het al meer dan leuk en mooi maar met de nieuwe speakers een TL met AL170 en TW034X0 (34mm dome) is het weer meer als een grote stap voorwaards. Ook weer gescheiden met een miniDSP maar versterking met heel wat anders namelijk een LM3886 per kanaal. Kosten van alles bij elkaar ongeveer gelijk aan een stereo setje 300B SE eindtrappen. En ik ben nog steeds heel erg onder de indruk van het geheel, ik heb nog nooit zo intensief naar muziek zitten luisteren. Het zijn niet alleen buizen waarmee je een top resultaat kunt halen, het is de hele keten die invloed heeft op het uiteindelijke resultaat. Koste wel heel wat uurtjes denken, bouwen en meten en laatste puntjes tunen in de DSP maar het is allemaal meer dan de moeite waard gebleken.

Groeten,
Jan
ronnydepony

Dan raken we wel wat off-topic Jan; een LM3886 heeft mijn inziens niks meer te maken met een SE O:)

En kan ik je ook effe niet meer volgen, eerst prijs je jouw KT88 de hemel in, daarna je 300B en nu plotseling de LM3886 :?:

Of lees ik het verkeerd ?
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

ronnydepony schreef:
Dan raken we wel wat off-topic Jan; een LM3886 heeft mijn inziens niks meer te maken met een SE O:)

En kan ik je ook effe niet meer volgen, eerst prijs je jouw KT88 de hemel in, daarna je 300B en nu plotseling de LM3886 :?:

Of lees ik het verkeerd ?
Hoi Ronnydeponny,

Een LM3886 is zoverre een SE versterker dat de enige link die ik met SE kan bedenken is Simpele Electronica en daar houd het mee op. Aan de andere kant overtreft dat ding mijn verwachtingen behoorlijk. Het hoog en midden die het produceert kan niet in de schaduw staan van een 300B versterker, de 300B is echt superieur aan een LM3886. Waar de LM3886 het wint van de KT88 en 300B is de dempingsfactor die hij heeft, dus een heel lage inwendige weerstand aan de uitgang. De KT88 is ook een heel fijne versterker op zich, klinkt net wat minder als de 300B maar dat is te verwachten. Maar de in huidige setup met de 4 stuks LM3886 en de miniDSP en de Transmissielijn speaker met AL170 en TW034X0 bied de LM3886 wel wat extra wat de KT88 en 300B niet bieden. En dat is dat de 4 kanalen exact gelijk zijn en dat is in dit geval een noodzaak in verband met fase verschuivingen die voor alle versterkers (zowel voor hoog als laag) gelijk moeten zijn om te zorgen dat er geen fase verschillen voorkomen in de signalen die de speakers aangeboden krijgen. Juist in het overname gebied tussen woofer en tweeter is fase verschuiving moordend voor de zuiverheid en detail op micro niveau. De hele combinatie van de speakers met separate eindversterkers maakt dat dat een heel belangrijk punt wordt. Het veranderen van de time delay in het tweeter kanaal kan je ook horen als verandering in detail weergave. Eigenlijk kan je ook zeggen dat een speaker als de AL170 van visaton verschrikkelijk goed is en dat geld ook voor de 34 mm Audax tweeter en samen zijn ze tot verschrikkelijk mooie dingen in staat en dan wordt alles wat er om heen zit wel heel kritisch.Passief gescheiden was dat anders geweest dan had de 300B hier op het meubel gestaan. Het bevalt me zo goed op deze manier dat ik mijn ESL's niet meer gebruik om echt naar muziek te luisteren. Het is een kwestie van hele goede wijn met een beetje water en een lekker stukje oude kaas, dat water maak dan dat het beter kan (zonder water) maar vergeleken met een glas melk en een krentebol dan weet ik wel wat ik kies.
Uiteindelijk bleek het met de 300B voor het hoog en de KT88 voor het laag wat mis te gaan in het overname gebied en het aller laagste laag wat wolliger te klinken, dat maakte dat in dit geval de 4 kanaals versterker met LM3886 het won op overall klankbeeld. Bedenk er wel bij dat de speakers niet bom vol zitten met dempings materiaal en demping door de versterker dan een pluspunt is zeker als de zaak ook zo absurd laag doorloopt (gemeten 28 Hz) . Met de KT88 klonk het wat 'boemerig' en met de LM3886 zeker niet en blijft het strak. Het is in dit geval juist de combinatie van eigenschappen van de afzonderlijke delen die het op dit niveau brengt, ik ben er van overtuigd dat het mede te danken is aan de fase zuiverheid van het midden gebied en de uiterst vlakke frequentie karakteristiek dat deze setup zo hoog scoort. Het ver doorlopend laag is bijzaak want zo vaak komt dat in de muziek nu ook weer niet voor, maar het is wel prettig dat het zo goed onder controle is dank zij de hoge dempingsfactor van de versterker.

Ik hoop dat dit een en ander duidelijker maakt.
Groeten,
Jan
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

ronnydepony schreef:
Maar ik heb geen SE, het is een PP :o
Auwch, blunder, knoei, pruts, stomkop dat ik ben :-/
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

ronnydepony schreef:
Net met AE gemaild : trafoset plus 2x300B voor een Little Caesar is 736 btw incl.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
ronnydepony schreef:
Net met AE gemaild : trafoset plus 2x300B voor een Little Caesar is 736 btw incl.
Daar zit wel muziek in :? , klinkende munt :lol:
Anne
maikbike

Bericht door maikbike »

Muug schreef:
ronnydepony schreef:
Hoop geld voor iets waarvan je niet zeker weet of het naar jouw smaak goed klinkt :think:
Ik ga je bouwtopic wel volgen :mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Daar zit wel muziek in :? , klinkende munt :lol:
Katsjing ! :mrgreen:
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

maikbike schreef:
Hoop geld voor iets waarvan je niet zeker weet of het naar jouw smaak goed klinkt :think:
Ik ga je bouwtopic wel volgen :mrgreen:
ah, het zal wel niet lelijk klinken, maar het zou me niet verbazen dat die toch wel grote som slechts een heel klein auditief verschilletje oplevert. Hier komt weer de klassieke 80/20-regel op de proppen.Dankzij een inzet van 20% behaal je 80% van het gewenste resultaat. Voor de resterende 20% resultaat moet je nog 80% inspanning leveren.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die laatste 20% is vooral vervelend als 't iets is waar je op gaat zitten letten/ergeren :( .
Moeilijk van tevoren te weten.
Het hoeft ook niet altijd een 300B te zijn , dit is ook wel aardig.Maar zal wel in 't zelfde bedje ziek zijn, dure trafo's :shock: .
Anne
Bijlagen
2xKT88-SE.pdf
(393.69 KiB) 78 keer gedownload
Dan

Bericht door Dan »

Is een SE op basis van de 6C33C niks voor je?
20W en er is nog een geschikte trafo ook voor: http://sklep.lampyelektronowe.pl/?394,t ... 33c)-indel
Dan

Bericht door Dan »

Zojuist een leuk project gevonden rondom de 6C33C buis, de Melquiades (PDF alert!)
Bijlagen
Melquiades.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dan schreef:
Zojuist een leuk project gevonden rondom de 6C33C buis, de http://www.goodsoundclub.com/PDF/Melquiades_SET.pdf]Melquiades (PDF alert!)
:shock: :rofl: :rofl:
Anne
Dan

Bericht door Dan »

Wat is hier nou zo leuk aan als ik vragen mag?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Dan schreef:
Ben ik ook wel benieuwd naar.

Schakeling en voeding is rechttoe-rechtaan. Ontwerper heeft iets met choke input.

Bias schakeling lijkt me wat omslachtig, maar eerlijk gezegd ken ik de data van de driverbuis niet, dus kan ik dat eigenlijk ook niet zomaar zeggen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Anne een beetje kennende zal hij wel weer een hele waslijst met bezwaren tegen het ontwerp hebben. :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dan schreef:
Alles voor de show , als we maar opvallen , ontbreekt nog een pint (borrel hebben ze al op) en vrouwen :roll: .
Vijf voedingen ,smoorspoelen of 't snoepjes zijn elco's idem :kwijl: .
Negatieve spanning op rooster ingangsbuis en een instelbare positieve spanning om de ingang weer op nul te krijgen.
En dat voor een andere ingangsweerstand weer in te stellen (beide,onderling afhangkelijk)
En dan de UGT , niet moeilijk doen, 200...800 ohm komt niet zo nauw (komt idd altijd wel een of ander geluid uit :sure: )
Anne
Dan

Bericht door Dan »

Ah!buis schreef:
Dan schreef:
Alles voor de show , als we maar opvallen , ontbreekt nog een pint (borrel hebben ze al op) en vrouwen :roll: .
Vijf voedingen ,smoorspoelen of 't snoepjes zijn elco's idem :kwijl: .
Negatieve spanning op rooster ingangsbuis en een instelbare positieve spanning om de ingang weer op nul te krijgen.
En dat voor een andere ingangsweerstand weer in te stellen (beide,onderling afhangkelijk)
En dan de UGT , niet moeilijk doen, 200...800 ohm komt niet zo nauw (komt idd altijd wel een of ander geluid uit :sure: )
Anne
Kijk Anne, daar hebben we wat aan :D
Dank je voor je kommentaar. :proost:

Ik vind het namelijk wel een leuk idee om wat met die buis te doen.
De buis is betaalbaar, de voeding en de trafo ook. Nu nog een goed gedocumenteerd project vinden dat een beetje klopt :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Voor wat zinniger kijk op de moglijkheden van de 6C33C ,kijk hier 's rond
http://www.jogis-roehrenbude.de/Verstaerker/6C33C.htm
Zit ook een ontwerp bij met de 1k2 Poolse UGT
Anne
Plaats reactie