Sonus faber look-a-like
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Vandaag weer even tijd kunnen maken om verder te gaan met het idee.
Even wat plankjes op maat zagen.

En de rondingen eraf...

Het wordt een klein kastje dus 1x versteviging in het midden is voldoende. Alles van dit middelste plankje is afgerond.

En tot slot van vandaag de lijmklemmen erop.....

Alles haaks en met kleine deuveltjes op het front vastgezet. De smalle achterkant wordt nog bedekt met een plaat die na het lijmen op maat wordt geschuurd. Op het front via de ronding worden de zijkanten gemaakt van een aantal lagen buigplex. Dan schuren en de definitieve vorm erin brengen en fineer erop...maar dat komt later aan de orde.
De kast heeft een inhoud van 4,2 liter.
Even wat plankjes op maat zagen.

En de rondingen eraf...

Het wordt een klein kastje dus 1x versteviging in het midden is voldoende. Alles van dit middelste plankje is afgerond.

En tot slot van vandaag de lijmklemmen erop.....

Alles haaks en met kleine deuveltjes op het front vastgezet. De smalle achterkant wordt nog bedekt met een plaat die na het lijmen op maat wordt geschuurd. Op het front via de ronding worden de zijkanten gemaakt van een aantal lagen buigplex. Dan schuren en de definitieve vorm erin brengen en fineer erop...maar dat komt later aan de orde.
De kast heeft een inhoud van 4,2 liter.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
En de achterkant erop. Dun plankje, maar komt later nog massief blok op. Ik heb die achterkant pas een dag later erop gezet om nog eventuele oneffenheden op te kunnen lossen. Plankje van 1 kast stond net iets verder naar binnen. Dus plankje erop, ietswat recht trekken (1 mm) en klemmen erop....mooi recht en goed haaks..

- Edo
- Mede-oprichter ZBA
He Jeroen,
Even off-topic: lekkere vakantie gehad? [/off-topic]
Tsja, ik had nog wat vrije dagen en zit dat bouwen is toch wel een erg leuk tijdverdrijf. Dus tsja...volgende van de stapel ideeen. Het is een proef om later wat ervaring te hebben voor de nog te maken grotere broer. Eens kijken wat ik kwa afwerking kan leren ven dit. Ik heb een idee in m'n hoofd, maar of het gaat lukken is een beetje de vraag. Dit wordt dus niet echt een high-end project, maar dus meer een test of het kan. Maar heb er wel vertrouwen in dat het best wel eens iets leuks kan gaan worden. Grappige vorm, als alles goed gaat leuke afwerking, betaalbaar, Seas tweeter, dayton woofertje...en je blijft lekker bezig...
Eigelijk was de bedoeling om met de nieuwe Peerless wofertjes wat te doen, maar eerst maar eens testen wat Dayton kan (en klinkt).
Ze zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse, dus misschien komt er hierna wel eenzelfde versie met de nieuwe Peerless. (las dat ze besteld kunnen worden...
)
Even off-topic: lekkere vakantie gehad? [/off-topic]
Tsja, ik had nog wat vrije dagen en zit dat bouwen is toch wel een erg leuk tijdverdrijf. Dus tsja...volgende van de stapel ideeen. Het is een proef om later wat ervaring te hebben voor de nog te maken grotere broer. Eens kijken wat ik kwa afwerking kan leren ven dit. Ik heb een idee in m'n hoofd, maar of het gaat lukken is een beetje de vraag. Dit wordt dus niet echt een high-end project, maar dus meer een test of het kan. Maar heb er wel vertrouwen in dat het best wel eens iets leuks kan gaan worden. Grappige vorm, als alles goed gaat leuke afwerking, betaalbaar, Seas tweeter, dayton woofertje...en je blijft lekker bezig...
Eigelijk was de bedoeling om met de nieuwe Peerless wofertjes wat te doen, maar eerst maar eens testen wat Dayton kan (en klinkt).
Ze zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse, dus misschien komt er hierna wel eenzelfde versie met de nieuwe Peerless. (las dat ze besteld kunnen worden...
off-topic: heeel goede vakantie gehad.
Die Dayton drivertjes bieden geloof ik inderdaad erg veel waar voor hun geld. Pas als je ze boven 2000 Hz nog wil inzetten beginnen ze achter te lopen bij de Peerless midwoofers qua niet-lineaire vervorming. Maar ja, dat is niet zo gek met een alu conus. Die Dayton's zijn echt laag geprijsd. Wat kostte het incl. verzendkosten?
Wat de tweeter betreft: waarom niet ook meteen de RS tweeter van Dayton erbij? Is ook een koopje en schijnt op hetzelfde niveau te zitten als de seas tweeters en is zeer laag te crossen. Hebben we hier in Nederland daar ook eens ervaring mee, met die tweeters. Kosten maken volgens mij niet uit, je verkoopt ze toch wel weer
Doe er een woofer bij, gebruik de RS125 als mid en je hebt een topsysteem! Is misschien een mooi experiment als je deze monitor afhebt, om er daarna een drieweg van te maken met losse wooferkast eronder. Als voorloper op een grote sonus faber kloon. Hopelijk trap ik hier niet een open deur in, ik heb niet het hele draadje gelezen...
Groet, Jeroen
Die Dayton drivertjes bieden geloof ik inderdaad erg veel waar voor hun geld. Pas als je ze boven 2000 Hz nog wil inzetten beginnen ze achter te lopen bij de Peerless midwoofers qua niet-lineaire vervorming. Maar ja, dat is niet zo gek met een alu conus. Die Dayton's zijn echt laag geprijsd. Wat kostte het incl. verzendkosten?
Wat de tweeter betreft: waarom niet ook meteen de RS tweeter van Dayton erbij? Is ook een koopje en schijnt op hetzelfde niveau te zitten als de seas tweeters en is zeer laag te crossen. Hebben we hier in Nederland daar ook eens ervaring mee, met die tweeters. Kosten maken volgens mij niet uit, je verkoopt ze toch wel weer
Doe er een woofer bij, gebruik de RS125 als mid en je hebt een topsysteem! Is misschien een mooi experiment als je deze monitor afhebt, om er daarna een drieweg van te maken met losse wooferkast eronder. Als voorloper op een grote sonus faber kloon. Hopelijk trap ik hier niet een open deur in, ik heb niet het hele draadje gelezen...
Groet, Jeroen
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Boven de 2000Hz beginnen ze inderdaad niet zo lekker te lopen, ik zat nu ook op een X-over van rond de 1500...1700Hz in m'n gedachte.jeroen_d schreef:Pas als je ze boven 2000 Hz nog wil inzetten beginnen ze achter te lopen ......Wat kostte het incl. verzendkosten?
Wat de tweeter betreft: waarom niet ook meteen de RS tweeter van Dayton erbij? ......Kosten maken volgens mij niet uit, je verkoopt ze toch wel weer![]()
....Hopelijk trap ik hier niet een open deur in, ik heb niet het hele draadje gelezen...
Groet, Jeroen
De dayton tweeter is ook een optie, ik heb hem nog niet besteld om dat ik nog niet wist welke het zou gaan worden, maar ik zal er eens naar kijken. Dankzij Tony kan ik ze hier in europa op het spoor, bij http://www.boxen-baustelle.de
Totaal voor die twee RS125 met verzendkosten was het 75 euro.
Ik heb ook nog even naar de grote broer van de 125 gekeken en is een potentiele kandidaat voor de grote 3 weg. Maar dat ei moet ik nog uitbroeden. Eerst deze maar.
En eh, ja, toch wel handig die verkoop, vooral omdat de kosten vaa best meevallen en reken alleen materiaal.....houdt mij aan het bouwen, leer er van en is leuk...
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Heb nog even naar die tweeter zitten kijken (PDF meetgegevens op http://www.partsexpress.com/pdf/275-130g.pdf ), maar kijkende naar die flinke dip na de 10Khz (en 65 euro per stuk) denk ik dat ik toch blijf bij de Seas. Iets van de H1149 of de H1147.jeroen_d schreef:Wat de tweeter betreft: waarom niet ook meteen de RS tweeter van Dayton erbij?
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Vandaag lekker ATV dagje, dus weer eens wat doen. Vanmorgen hout gehaalt voor de zijkanten. 4mm dik (dun) berkenmultiplex. Prima buigbaar. Er zullen 4 of 5 lagen op elkaar komen. Op deze manier gebogen zorgt voor veel stijfheid, stijver dan rechte planken, dus misschien is 4 lagen wel voldoende voor zo'n kleine kast. (16mm totaal, anders 20 mm).
Om het multiplex goed te kunnen klemmen heb ik 4 hulpstukken gemaakt, bestaande uit een rechte lat met daaraan twee strookjes aluminium die weer vast zitten aan een holle lat.

Hierdoor kan je je lijmklemmen tenminste vastzeten zonder dat ze van de schuine kanten afglijden...

De eerste plaat zit gelijmt met bruislijm. Kleine oneffenheden worden met deze lijm gelijk opgevult en is de kast luchtdicht. De volgende platen zullen met normale witte houtlijm op elkaar gezet worden.
Om het multiplex goed te kunnen klemmen heb ik 4 hulpstukken gemaakt, bestaande uit een rechte lat met daaraan twee strookjes aluminium die weer vast zitten aan een holle lat.

Hierdoor kan je je lijmklemmen tenminste vastzeten zonder dat ze van de schuine kanten afglijden...

De eerste plaat zit gelijmt met bruislijm. Kleine oneffenheden worden met deze lijm gelijk opgevult en is de kast luchtdicht. De volgende platen zullen met normale witte houtlijm op elkaar gezet worden.
Laatst gewijzigd door Edo op do 04 aug 2005, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Haha, leuke hobby toch? Maar 2 per jaar moet lukken. Isis ben ik aan begonnen vorig jaar december, denk dat deze zo rond december ook wel af is. Die laagjes plakken kost ook twee weken, Dan het vele testen en natuurlijk de afwerking. Dus we zijn er nog niet, maar we gaan lekker verder. Ben trouwens vorige week begonnen aan het filter. ZMA en FRD files zijn er, dus simuleren maar. Dit keer ben ik gegaan voor een parallel-filter. (maar daarover later meer)...
EDIT: Vanmiddag nog even met het front van massief hardhout bezig geweest....maar da valt nie mee...voordat je daar doorheen bent met gatenzaag/decoupeerzaag/bovenfrees.....
EDIT: Vanmiddag nog even met het front van massief hardhout bezig geweest....maar da valt nie mee...voordat je daar doorheen bent met gatenzaag/decoupeerzaag/bovenfrees.....
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Ondertussen zijn de dunne laagjes op elkaar geplakt met als resultaat een wanddikte van rond de 16mm. Stijf, dood, zeer sterk (kleine vlakken en gebogen) en licht van gewicht. Met het massieve hout later zal dat lichte er wel afgaan denk ik.
Okee, hardhouten massief frontje gemaakt en speakergaten erin.
Het front zit nog niet aan de kast vast, maar nu er even tegenaan gezet.
Volgende stap is het maken van de binnenkant (gaten/demping etc), dan fineren, dan boven en onderkant maken etc etc. Genoeg te doen dus nog.

(let even niet op krasjes/stof van het front, is net met schuurpapiertje bewerkt voor volgende kleurlaklaag....
)
Okee, hardhouten massief frontje gemaakt en speakergaten erin.
Het front zit nog niet aan de kast vast, maar nu er even tegenaan gezet.
Volgende stap is het maken van de binnenkant (gaten/demping etc), dan fineren, dan boven en onderkant maken etc etc. Genoeg te doen dus nog.

(let even niet op krasjes/stof van het front, is net met schuurpapiertje bewerkt voor volgende kleurlaklaag....
Zow! Dat frontje staat mooi zeg 
En ik steeds denken dat ze bijna niet mooier kunnen.
Wat doe je eigenlijk met al je speakers? Verkoop je die ofzo? Want je zult er wel een bult hebben
Ik ben ERG benieuwt hoe ze gaan worden!
En ik steeds denken dat ze bijna niet mooier kunnen.
Wat doe je eigenlijk met al je speakers? Verkoop je die ofzo? Want je zult er wel een bult hebben
Ik ben ERG benieuwt hoe ze gaan worden!
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Contacteer:
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Valt mee, Isis en nog een oud modelletje in de keuken. Rest is inderdaad verkocht.JuuL schreef:Verkoop je die ofzo? Want je zult er wel een bult hebben![]()
EDIT: ohja, de Sir-round natuurlijk nog...(kijk niet zo gek vaak film, dus even vergeten. Gaat trouwens ook weg over een tijdje, wordt een soort mini-Isisje-achtig iets...(wat weet ik nog niet)
- Jasper Joppe Geers
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Weer een stapje verder en nog wat aanvulling: Kast 2 is ondertussen ook een stuk opweg (gelukkig is het droog vandaag)
De aanvulling is het dikke massieve front. Probleem bij deze unit is dat hij twee grote magneten heeft en nog een huisje erom (magnetisch afgeschermde unit. Door dat dikke front kan de speaker moeilijk "ademen" en moest er behoorlijk wat weggefreest worden. Op een paar stukjes na, waar de schroeven komen.Misschien nog een randje vilt in de uitsparingen later, maar dat komt later tijdens de testfase nog wel aan de orde.

En kast 2...nu nog lakken...

De aanvulling is het dikke massieve front. Probleem bij deze unit is dat hij twee grote magneten heeft en nog een huisje erom (magnetisch afgeschermde unit. Door dat dikke front kan de speaker moeilijk "ademen" en moest er behoorlijk wat weggefreest worden. Op een paar stukjes na, waar de schroeven komen.Misschien nog een randje vilt in de uitsparingen later, maar dat komt later tijdens de testfase nog wel aan de orde.

En kast 2...nu nog lakken...

- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Tis toch echt meranti. Ziet er op de foto wat lichter uit dan hier in werkelijkheid, en het schuurstof zit er nog op...Als ik een stukje nat maak of lak komt de echte kleur weer terug. (en de flits uitzet van m'n fototoestel scheelt ook een boel)... 
Van de week eens verder met de demping en dan even tijd zoeken om fineer te gaan halen en aa te gaan brengen. Da's de volgende grote klus.
Van de week eens verder met de demping en dan even tijd zoeken om fineer te gaan halen en aa te gaan brengen. Da's de volgende grote klus.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Komende tijd ligt het werk even stil...tenminste van de kast. De volgende stap is dus het fineren, maar m'n fineerwinkeltje is op vakantie en de groothandel is zaterdag niet open...
En da's nu net wanneer ik vrij ben. Dus helaas. Maar demping kan nog mee verder gegaan worden en andere onderdelen zoals de voet waar alles opkomt.
Daar ben ik dus vanavond mee begonnen. Tapstoelopende bak van MDF (filter komt er ook in, dus vandaar bak) wat later aan de buitenkant wordt voorzien van hardhouten delen. Om nu te zorgen dat alles een beetje blijft staan ga ik de voet verzwaren met wat lood, wat we gaan smelten en gieten. Toevallig schoot me dat van vroeger weer te binnen. Zo'n 20 jaar geleden bouwde we modelbouwbootjes. Om die te verzwaren werd er lood gebruikt. Om er nu voor te zorgen dat het schip beetje recht in het water lag, smolten we het lood en lieten dit in de romp stromen. Schip lag altijd recht....
Lood hoeft niet duur te zijn. Even zoeken op marktplaats en voor nog geen euro per kilo heb je oud lood. Oud pannetje en campingbrandertje buiten zetten en smelten maar.
Foto's volgen....
Daar ben ik dus vanavond mee begonnen. Tapstoelopende bak van MDF (filter komt er ook in, dus vandaar bak) wat later aan de buitenkant wordt voorzien van hardhouten delen. Om nu te zorgen dat alles een beetje blijft staan ga ik de voet verzwaren met wat lood, wat we gaan smelten en gieten. Toevallig schoot me dat van vroeger weer te binnen. Zo'n 20 jaar geleden bouwde we modelbouwbootjes. Om die te verzwaren werd er lood gebruikt. Om er nu voor te zorgen dat het schip beetje recht in het water lag, smolten we het lood en lieten dit in de romp stromen. Schip lag altijd recht....
Lood hoeft niet duur te zijn. Even zoeken op marktplaats en voor nog geen euro per kilo heb je oud lood. Oud pannetje en campingbrandertje buiten zetten en smelten maar.
Foto's volgen....