Single Ended-versterker van TriodeDick bouwen : maar welke ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Muug
Contacteer:

Single Ended-versterker van TriodeDick bouwen : maar welke ?

Bericht door Muug »

Hoi allemaal,

mijn Annastasia van begin dit jaar speelt ondertussen al een maand of zes de pannen van het dak. Zalig toestel. Niks ruis, niks brom, ook niet met de volumeknop tot het uiterste gedraaid ! :rock: (dan speelt er wel geen muziek want anders springen mijn trommelvliezen!) Maar toch zit er in mijn achterhoofd zo'n stemmetje te klagen dat het eigenlijk ook wel eens een SE zou willen bouwen. Maar dan komt er een moment dat je moet kiezen natuurlijk. Je zult begrijpen dat ik weer een beroep zou willen doen op één van de ontwerpen van TD. Maar dewelke???? Hij heeft de Centurion, de Stanley en Oliver, de Little Caesar, Goliath, Attila, Ceasar II, Clasic Two...... Kan iemand met meer kennis van zaken even de fundamentele verschillen van deze ontwerpen toelichten? Dat zou fijn zijn. :goeie:
Zweitse

Re: Single Ended-versterker van TriodeDick bouwen : maar wel

Bericht door Zweitse »

Dit is ook een leuke site om eens te kijken?
DHTRob
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

ja, die ken ik, ik heb ook al wat met hem gemaild. :D
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Bij TD evolueren de versterkers, naar gelang zijn bevindingen. Als je z'n artikelen leest komt hij uiteindelijk uit op een 6N30P versterkende buis, een steile D3A mu follower, en een goede 300B buis erachter. Er is bij AE een speciale UGT trafoset verkrijgbaar vol zilver, waar ook mee geexperimenteerd is tot men aan deze trafoset kwam, voor zijn Ceasar II. Is het beter, zoja hoeveel beter? Tsja. Zijn de versterkers ervoor dan zoveel slechter? Tsja. Het is denk ik een combinatie van je eigen gevoel en hoeveel geld je wilt uitgeven. Geloof je in dure 'audiofiele' koppelcondensatoren? Kun je ook je geld wel aan kwijt.
Dick is weer aanwezig op de a.s. luisterdag in Hengelo en zal daar weer een aantal van z'n versterkers meenemen, een gelegenheid om er met hem zelf van gedachten over te wisselen.
j_man

Bericht door j_man »

Van de techniek heb ik niet al te veel verstand, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar je zou ook al eens kunnen kijken naar praktische zaken als de kostenplaatjes. Had die Atilla geen UGT's van zilverdraad? Dat gaat dan een behoorlijk begrotelijk project worden. En sommige van die SE's van TD werken ook met spanningen van 900V of daaromtrent meen ik me te herinneren. Ook wel een aparte tak van sport, dergelijk hoge voltages.

p.s. ik ben zelf bezig met een Bill. Momenteel nog met de behuizing, in de herfst gaat ook het echte bouwen beginnen.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Het moet inderdaad niet absurd duur worden. :lol: De Annastasia was al 800-900 euro, het zou fijn zijn als zo'n SE binnen dat budget kan blijven. :oops:
j_man

Bericht door j_man »

Mij vallen de kosten van Bill ook behoorlijk tegen. Dat gaat wel boven de 1500 uitkomen. Goed, is deels ook de schuld van keuzes die ik zelf gemaakt heb, maar als je alles zo'n beetje nog moet kopen en je koopt steeds ietsje extra (metertje of wat meer draad, wat alternatieve waarden) dan loopt de teller toch behoorlijk snel op. Zo ben je aan spuitlak (mat zwart, grondlak, metallic, blank) zo al boven de 40 euro kwijt bijvoorbeeld.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dus op naar de Action ! :rock: :yeah:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
Het moet inderdaad niet absurd duur worden. :lol: De Annastasia was al 800-900 euro, het zou fijn zijn als zo'n SE binnen dat budget kan blijven. :oops:
Ik denk dat dat vrij moeilijk zal zijn, de trafosets van AE zijn niet de goedkoopste, niet zo vreemd want goede kwaliteit en veel handwerk. combineer dat me een relatief laag aantal, en je begrijpt dat het wel wat moet kosten.

Wat je zou kunnen doen is vergelijken welke van die versterkers de goedkoopste buizen gebruiken, en daar een betaalbare tranformator set bij zoeken. er is in Polen ook zo'n soort bedrijf als AE, meerdere forumleden hebben daar ook al trafo's gekocht. en ik begreep dat men er best wel over te spreken is.

Voor de rest zou je dan gewoon het ontwerp van TD kunnen aanhouden.

Ik weet alleen de website van die Poolse zaak niet.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Mijn ervaring met de trafo's van AE zijn bijzonder goed. Ik heb mijn KT88 versterker dan wel in klasse A staan maar uitgevoerd met trafo's bedoeld voor de Bill en dan de UGT als bandkern trafo en niet in EI blik pakket. Dat kan ik je zeker aanraden. Mijn 300B heeft ook trafo's van AE en ook de UGT weer uitgevoerd als bandkern trafo, ook dat zijn heel goede trafo's maar niet een budget oplossing. En kwaliteit kost helaas ook geld maar daar heb je dan ook lang plezier van.
Mijn KT88 en ook mijn 300B verschillen in veel opzichten met die van Dick mede omdat ik andere wensen had en geen hekel heb aan halfgeleiders die op sommige plaatsen beter voldoen dan buizen. Iedere technologie heeft specifieke voor en nadelen en inschatting daarvan is ook afhankelijk van ervaring en inzichten, dat leid tot andere schakelingen. Mijn realisaties van deze versterkers kan je terug vinden op mijn website. Ik zou zeggen bekijk de ontwerpen van Dick en die van mij en ook de andere die je kan vinden, denk er over na en maak een keuze of bedenk zelf iets.
Een ding is zeker, een slechte UGT is iets wat je niet makkelijk compenseert met iets anders. Het zelfde geld voor de buizen, ik heb b.v een 6SN7 uit china (merk onbekend) en een van Tungsol, die merkloze chinese blijft als nieuw omdat die geen kans heeft in de versterker te komen, simpel omdat het ding slecht klinkt. Dat houd dus niet in dat Chinese buizen per definitie slecht zijn.

Groet,
Jan
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Dalojan schreef:
........... Iedere technologie heeft specifieke voor en nadelen en inschatting daarvan is ook afhankelijk van ervaring en inzichten, dat leid tot andere schakelingen. ...........bekijk de ontwerpen van Dick en die van mij en ook de andere die je kan vinden, denk er over na en maak een keuze of bedenk zelf iets.
.............
Toch even extra meegeven dat ik dus een audiohardwareleek ben en dus dolgelukkig als ik iets kan namaken dat kant en klaar is, zoals bvb de Annastasia. Inzicht verwerven in iets dat zo complex is als de audiotechnologie vergt volgens mij minstens tien jaar intensief hobbyen. En liever zelfs twintig jaar. :-s Dus jawel, doe mij maar iets dat al een beroemde staat van dienst heeft. :goeie:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als je toch enkel in elkaar zetten wil en niet te duur is er hier niet iets bij :?
http://www.ebay.com/itm/KT88-single-end ... v4exp=true
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Niet slecht, omgerekend komt dat uit op 372 Euro, maar wel exclusief eventuele belastingen.
Je zou dan altijd nog wat kunnen rommelen met sjieke condensatoren en weerstanden.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

ray5150 schreef:
Niet slecht, omgerekend komt dat uit op 372 Euro, maar wel exclusief eventuele belastingen.
Je zou dan altijd nog wat kunnen rommelen met sjieke condensatoren en weerstanden.
Dat is inderdaad een 'koopje' om het zo maar te noemen. Alleen jammer dat je geen idee hebt wat voor gehoormatige kwaliteit je koopt, het is dan wel helemaal blind een sprong in het diepe. En ik vind 16Watt uit een SE met een KT88 wel heel veel en vraag me dan ook af onder welke condities dat is.
Groet,
Jan
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Is dit misschien een begin?
Trafo set
ray5150

Bericht door ray5150 »

Den Muug zou inderdaad wel eens gaan kunnen kijken en luisteren bij den Benny Glass.
http://www.diyparadiso.com/index444.htm
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Zweitse schreef:
Is dit misschien een begin?
Trafo set
Lijkt mij een goede keus.

Gr.
Jan
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Barry2001 schreef:
luisterdag in Hengelo

Huh he wat ? Wanneer ? :shock:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De gegevens van die trafo kloppen niet :o
LLtr.jpg
Niet ver genoeg gekeken :oops: ,is de maximum stroom ,KT88 enz kan wel.
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

TubeHead schreef:
Barry2001 schreef:
luisterdag in Hengelo

Huh he wat ? Wanneer ? :shock:
Zaterdag 7 februari 2015, aankondiging volgt nog.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Tip voor Muug, als je perse een 'bekend' principe wilt bouwen, waar natuurlijk niks mis mee is, houdt de particuliere advertenties in de gaten. Er komt hier op het forum nog wel eens wat voorbij, of op 1 van de andere sites. Een SE versterker bouwen met nieuwe spullen van AE onder de EUR 900 gaat 'm niet worden..
Edit: deze bv. kom ik jou naam ook nog in tegen :D http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 34&t=19528
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Waar je rekening mee moet houden in een SE ontwerp is dat de trafo een voor magnetisatie nodig heeft om de hele uitslag te kunnen maken. Vrij vertaald betekend dat veel, heel veel ijzer!! hoe meer vermogen je wil kunnen leveren hoe meer ijzer je nodig hebt.
Kortom goede SE trafo's zijn duur.
Een trafo waar te weinig ijzer in zit zal op een gegeven moment niet verder magnetisch kunnen worden waardoor deze in de verzadiging gaat. Als dat gebeurd kan je dat nergens meer compenseren alleen nog maar het vermogen reduceren en dus zachter gaan spelen. Bij een dergelijke versterker horen dus ook speakers met meer dan 90dB rendement en liefst nog veel hoger. Heb je dat voor elkaar dan kan het wonder mooi klinken.
Vraag je zelf dus eerst af wat je nodig hebt en kijk dan of er trafo's zijn die dit kunnen leveren.
De MP trafo's zijn overigens wel hele mooie :kwijl: :kwijl:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Kappa7 schreef:
Waar je rekening mee moet houden in een SE ontwerp is dat de trafo een voor magnetisatie nodig heeft om de hele uitslag te kunnen maken. Vrij vertaald betekend dat veel, heel veel ijzer!! hoe meer vermogen je wil kunnen leveren hoe meer ijzer je nodig hebt.
Een trafo waar te weinig ijzer in zit zal op een gegeven moment niet verder magnetisch kunnen worden waardoor deze in de verzadiging gaat. Als dat gebeurd kan je dat nergens meer compenseren alleen nog maar het vermogen reduceren en dus zachter gaan spelen. Bij een dergelijke versterker horen dus ook speakers met meer dan 90dB rendement en liefst nog veel hoger. Heb je dat voor elkaar dan kan het wonder mooi klinken.
Vraag je zelf dus eerst af wat je nodig hebt en kijk dan of er trafo's zijn die dit kunnen leveren.
Als je die mooi vindt dan heb ik nog deze te koop, amorfe bandkern voor 120mA:
Output_LL1623AM120.jpg
Die mogen samen weg voor €350,-. Bij Lundahl werken ze een luchtspleet in de trafo en dat werkt alleen als je ook ongeveer de opgegeven ruststroom ook hebt. Je kun took niet meerdere uitgangsimpedanties tegelijk aansluiten, de wikkelingen worden altijd allemaal gebruikt.

On topic:
Als je een single ended bouwt dan heeft dat volgens mij alleen zin als je ook een direct verhitte triode zoals de 300B of 2A3 neemt met een goede kwaliteit uitgangstrafo, waarom zou je anders al die moeite doen?

Gerrit
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Kappa7 schreef:
Ik heb mijn 300B SE versterkers in gebruik met een paar QUAD ESL63 speakers of hybride ESL's met een even laag rendement, je haalt inderdaad geen concert geluid niveau maar het klinkt op normaal huiskamer niveau wel heel verschrikkelijk mooi. Of je dus speakers nodig hebt met een hoog rendement hangt ook af van het geluidniveau dat je wilt halen. Ik speel liever met mijn maximaal 8 a 9 Watt op die speakers dan met de ongeveer 30 Watt uit mijn klasse A Push-Pull met KT88 eindbuizen. De 300B wint het echt als het gaat om detail en definitie.

Groeten,
Jan
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Dat er erg veel ijzer nodig is - en waarom - had ik ook al eens gelezen. Wellicht verklaart dat ook waarom er nogal gemakkelijk monoblokken gemaakt worden. Anders krijgt niemand die dingen opgeheven. :think:
Hoogrendement speakers... geen idee of mijn huidige speakers - nogal zeldzame Castle Acoustics Harlech S2's - voldoende goed zijn voor SE's. Maar niet enkel het rendement speelt natuurlijk een rol, maar de hele impedantiecurve. Met mijn huidige PP is de match alleszins perfect, maar PP's doen dan ook veel minder moeilijk over de speakers die erop worden aangesloten.
Hm, misschien moet ik eens iemand proberen overtuigen om zijn SE tot bij mij te verhuizen, kunnen we eens een kleine luistersessie doen om te zien of zo'n SE die Castle's leuk vindt. :bakkie: Misschien moet ik - als de tijd rijp is - Ronny De Pony maar eens contacteren, die woont niet zo heel erg ver van hier. :D
Plaats reactie