voeding oude mono buizenversterker
Moderator: Beheerdersteam
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
voeding oude mono buizenversterker
Allen,
Laatst vond ik onze schuur twee zelfgebouwde mono eind buizenversterkers. Toen ik aan mijn vader vroeg wat er mis mee was, begreep ik dat de voeding kapot is. Op de volgende link zijn wat foto's te vinden, hopelijk kan iemand me helpen zoeken naar een nieuwe of helpen bouwen van een nieuwe voeding voor deze twee eindtrappen.
Meer specificaties weet ik zelf niet, die moet ik nog van mijn vader zijn te ontfutselen. Hij is nu echter op vakantie.
http://members.home.nl/digidoo
Alvast bedankt!
Grtz,[/url]
Laatst vond ik onze schuur twee zelfgebouwde mono eind buizenversterkers. Toen ik aan mijn vader vroeg wat er mis mee was, begreep ik dat de voeding kapot is. Op de volgende link zijn wat foto's te vinden, hopelijk kan iemand me helpen zoeken naar een nieuwe of helpen bouwen van een nieuwe voeding voor deze twee eindtrappen.
Meer specificaties weet ik zelf niet, die moet ik nog van mijn vader zijn te ontfutselen. Hij is nu echter op vakantie.
http://members.home.nl/digidoo
Alvast bedankt!
Grtz,[/url]
Best gewoon eerst het schema uittekenen aan de hand van wat je kan lezen op de componenten.
Dan zien wat spanning we nodig hebben en dan voor een oplossing zoeken.
Zou me trouwens verbazen dat beide eindtrappen op hetzelfde tijdstip stuk gegaan zijn, dus normaal zal er nog wel eentje werken en kan je deze nameten.
Groetjes
Rudy
Dan zien wat spanning we nodig hebben en dan voor een oplossing zoeken.
Zou me trouwens verbazen dat beide eindtrappen op hetzelfde tijdstip stuk gegaan zijn, dus normaal zal er nog wel eentje werken en kan je deze nameten.
Groetjes
Rudy
Hallo Digidoo,
Als pa hem gebouwd heeft is hij natuurlijk het eerste aanspreekpunt. Wie weet heeft ie er nog wel ergens een schema van.
Als de voeding stuk is dan heb je dikke kans dat de gelijkrichter stuk is en de elco's zullen misschien aan vervanging toe zijn. De transformator zelf gaat meestal niet zo snel stuk.
Heb je niet ook foto's van de voeding?
Als pa hem gebouwd heeft is hij natuurlijk het eerste aanspreekpunt. Wie weet heeft ie er nog wel ergens een schema van.
Als de voeding stuk is dan heb je dikke kans dat de gelijkrichter stuk is en de elco's zullen misschien aan vervanging toe zijn. De transformator zelf gaat meestal niet zo snel stuk.
Heb je niet ook foto's van de voeding?
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Mijn vader is net terug van vakantie en ik heb hem meteen zijn oren van z'n kop gevraagd over die versterkers.
Het schema heeft hij er niet meer van en de voeding heeft hij al heel lang geleden weggegooid.
Hoe kan ik een van de twee eindtrappen doormeten? Weet ik dan ook genoeg om een voeding te bouwen? Ik ben geen expert op het gebied van het tekenen van schema's en ik hoopte dat iemand gek genoeg was om van die foto's een schematje te kunnen maken.
Ik heb nog een foto (pic 02) er bij gezet waarop je de ingang van de voeding ziet op een van de eindtrappen. Helaas een beetje onduidelijk. Het is een ronde verbinding met iets van 6 pinnetjes ofzo. Volgens mijn vader had hij een voeding voor beide versterkers.
Alvast bedankt voor de reacties!
Het schema heeft hij er niet meer van en de voeding heeft hij al heel lang geleden weggegooid.
Hoe kan ik een van de twee eindtrappen doormeten? Weet ik dan ook genoeg om een voeding te bouwen? Ik ben geen expert op het gebied van het tekenen van schema's en ik hoopte dat iemand gek genoeg was om van die foto's een schematje te kunnen maken.
Ik heb nog een foto (pic 02) er bij gezet waarop je de ingang van de voeding ziet op een van de eindtrappen. Helaas een beetje onduidelijk. Het is een ronde verbinding met iets van 6 pinnetjes ofzo. Volgens mijn vader had hij een voeding voor beide versterkers.
Alvast bedankt voor de reacties!
Als ik het goed zie....ís er geen voeding...alleen maar de eindtrap met uitgangstrafo....
allereerst...wat voor buizen zitten erop?? (voor en eind)
probeer het schema een na te tekenen (vanaf de aansluiting voor de voeding) dan kan je aan de hand daarvan in de datasheets van de buizen bekijken op wat voor punt ze ingesteld moeten hebben gestaan.
Zo te zien staat ie in triode (gokje) omdat vanaf de voedingselco 2 pinnen op de buis zijn aangesloten (anode en g2)
Dan kun je ook zien hoe de fasedraaier is opgebouwd (lijkt een longtail met gedeelde kathode weerstand) en ook daar weer de bijbehorende spanningen zoeken...
Daarna is het allemaal niet zo heel moeilijk meer (wel duur als je ook nog een trafo etc. moet)
Dan zou ik de versterker ook opnieuw bedraden
......
allereerst...wat voor buizen zitten erop?? (voor en eind)
probeer het schema een na te tekenen (vanaf de aansluiting voor de voeding) dan kan je aan de hand daarvan in de datasheets van de buizen bekijken op wat voor punt ze ingesteld moeten hebben gestaan.
Zo te zien staat ie in triode (gokje) omdat vanaf de voedingselco 2 pinnen op de buis zijn aangesloten (anode en g2)
Dan kun je ook zien hoe de fasedraaier is opgebouwd (lijkt een longtail met gedeelde kathode weerstand) en ook daar weer de bijbehorende spanningen zoeken...
Daarna is het allemaal niet zo heel moeilijk meer (wel duur als je ook nog een trafo etc. moet)
Dan zou ik de versterker ook opnieuw bedraden
Hoi,
Denk dat je gelijk hebt Sietse. Denk eigenlijk dat het beter is dat als Digidoo hiermee verder wil dat ie de boel sloopt, de trafo's en de buizen bewaart en op zoek gaat naar een goed schema voor 2x EL 34. En dan gewoon zijn eigen buizenamp gaat bouwen. Met die huidige amp verder gaan blijft een beetje tobben denk ik.
Denk dat je gelijk hebt Sietse. Denk eigenlijk dat het beter is dat als Digidoo hiermee verder wil dat ie de boel sloopt, de trafo's en de buizen bewaart en op zoek gaat naar een goed schema voor 2x EL 34. En dan gewoon zijn eigen buizenamp gaat bouwen. Met die huidige amp verder gaan blijft een beetje tobben denk ik.
Elektuur geeft verschillende boeken uit over buizenversterkers. Onder andere die van Menno van der Veen, en Rainer Zur Linde maar ook een meer recente van Peter Dieleman, welk ook erg goed lees- en leervoer is.
In ieder van die boeken kom je minstens een EL34 ontwerp tegen.
In ieder van die boeken kom je minstens een EL34 ontwerp tegen.
Tja, moderniseren houdt toch wel in dat je op de buizen, trafo en chassis na de boel overnieuw moet opbouwen met nieuwe componenten. Het is ook nog maar de vraag in welke staat de buizen zijn.
Als pa daar moeite mee heeft (jeugdsentiment?) kun je denk beter helemaal wat nieuws gaan bouwen. Denk dat je anders aan de gang blijft, hij is ten slotte niet voor niets in de schuur beland
Als pa daar moeite mee heeft (jeugdsentiment?) kun je denk beter helemaal wat nieuws gaan bouwen. Denk dat je anders aan de gang blijft, hij is ten slotte niet voor niets in de schuur beland
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Nou, buizen genoeg! Een vriend van mijn vader was een amateur radio freak en die is een paar jaar terug overleden. Wij hebben al zijn spullen gekregen. Zo tegen de 800 (gesorteerde!) weerstanden, 400 capacitors, een zooi knopjes, wat trafo's en weet ik veel wat voor 'n spullen. Als klap op de vuurpijl: een stuk of 50 allerlei soorten buizen, vooral van Sovtec.
Dus qua componenten zit ik denk ik wel goed. De paar dingen die ik dan moet kopen zullen dan maar een klein bedrag kosten. Alleen moet ik dus iets van een leuk schema hebben...
Dus qua componenten zit ik denk ik wel goed. De paar dingen die ik dan moet kopen zullen dan maar een klein bedrag kosten. Alleen moet ik dus iets van een leuk schema hebben...
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Hier heb je wat links waar je diverse schema's kan vinden. Misschien zit hier iets leuks bij.
http://www.tubebuilder.com/schematic2.html
http://www.triodedick.com/
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/audioel.htm#Amps
http://www.tubebuilder.com/schematic2.html
http://www.triodedick.com/
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/audioel.htm#Amps
Dan wens ik je veel succes
want volgens mij vind je zoiets niet. Ofwel je koopt een bouwkit (Velleman bijvoorbeeld, of Amplimo) waarin alle onderdelen zitten, daar krijg je dan een stap voor stap bouwbeschrijving bij. Ofwel je kiest zelf een schema, verzamelt de onderdelen en bouwt 'm naar eigen inzich in elkaar. Er is weinig 'gulden middenweg'
Het enige alternatief waar ik me van bewust ben is de site van triodedick. Hier zul je geen kant en klaar el34 schema vinden (wel diverse kt88, daar kun je wellicht dezelfde uitgangstrafo's voor gebruiken), maar bij veel van zijn projekten vind je een stap-voor-stap beschrijving van hoe e.e.a. tot stand gekomen is.
Het enige alternatief waar ik me van bewust ben is de site van triodedick. Hier zul je geen kant en klaar el34 schema vinden (wel diverse kt88, daar kun je wellicht dezelfde uitgangstrafo's voor gebruiken), maar bij veel van zijn projekten vind je een stap-voor-stap beschrijving van hoe e.e.a. tot stand gekomen is.
Ik neem aan dat je pa daar wel toe in staat is, hij heeft het uiteindelijk eerder gedaan.Digidoo schreef:Ik heb dan wel heel veel spullen, maar ik kan niet iets bouwen van zo'n schema.
Met wat zelfstudie en zoekwerk naar buizen aansluitschema's moet een beetje handige knutselaar er wel uit kunnen komen. Gaat er iets kapot door een stomme fout moet je dat maar beschouwen als leergeld.
Maar vertrouw je jezelf niet kun je er beter vanaf blijven. Een buizenversterker werkt doorgaans op levensgevaarlijke voltages, het zou vervelend zijn als je op een gegeven moment naast je versterker ligt.
Daar heeft Richard wel een belangrijk punt. Bij buizenversterkers is het zaak te weten wat je doet, je kunt beslist niet zomaar alles aanraken. En voorzichtigheid en bewust werken is wel noodzakelijk. Een beetje onvoorzichtigheid kan behoorlijk pijnlijk afgestraft worden.richard schreef:.....................
Maar vertrouw je jezelf niet kun je er beter vanaf blijven. Een buizenversterker werkt doorgaans op levensgevaarlijke voltages, het zou vervelend zijn als je op een gegeven moment naast je versterker ligt.
Als je nog geen schema's kan lezen en nog weinig ervaring hebt maar je wilt toch iets leuks bouwen kun je beter met iets eenvoudigers beginnen. Zoals bv een gainclone chipversterkertje. Met betrekkelijk eenvoudige middelen bouw je dan een heel fraai klinkende versterker. Levensgevaarlijke spanningen komen daar niet zo in voor, dat scheelt een stuk.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Leuk. Hoe?Pjotr schreef:een gainclone chipversterkertje
Bedankt voor de hulp trouwens allemaal. Misschien wil ik wat meer dan ik kan...
Ik heb eens een beetje rondgeneusd en veel gelezen over deze GainClone (GeenKloon). Het lijkt me geweldig om dat te gaan bouwen!
Een lijstje met componenten was hier te vinden. Ik ben meteen bij Conrad gaan zoeken en daar heb ik al een hoop gevonden, maar helaas nog niet alles. Morgen ga ik verder met zoeken/bestellen!
Alles wat je weten wilt over gainclones vind je hier:
http://www.platenspeler.com/diy/amps/nl ... oon_1.html
http://www.diyaudio.com/forums/forumdis ... forumid=40
http://gainclone.com/phpBB2/index.php
En verder:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=gai ... DcountryNL
<Edit>
Ah, zie dat je Maartens site al gevonden hebt
Moet goed komen zo. 
http://www.platenspeler.com/diy/amps/nl ... oon_1.html
http://www.diyaudio.com/forums/forumdis ... forumid=40
http://gainclone.com/phpBB2/index.php
En verder:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=gai ... DcountryNL
<Edit>
Ah, zie dat je Maartens site al gevonden hebt
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Ik kan ipv een LM3875 een 3876 kopen bij bmm.nl. Volgens die site van Maarten is die precies hetzelfde, maar heeft deze een 'mute' functie. Euh, kan ik daar dan wel gewoon precies hetzelfde schema voor aanhouden als bij een LM3875?
Ik vind het trouwens lastig om makkelijk de dingen te vinden die ik zoek bij conrad.nl. Heeft iemand tips?
Voor de voeding wil ik ook een kastje kopen bij conrad.nl, maar ik weet niet precies wat het beste is daarvoor. Ideeen?
Dank u!
Ik vind het trouwens lastig om makkelijk de dingen te vinden die ik zoek bij conrad.nl. Heeft iemand tips?
Voor de voeding wil ik ook een kastje kopen bij conrad.nl, maar ik weet niet precies wat het beste is daarvoor. Ideeen?
Dank u!
