voeding oude mono buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

voeding oude mono buizenversterker

Bericht door Digidoo »

Allen,

Laatst vond ik onze schuur twee zelfgebouwde mono eind buizenversterkers. Toen ik aan mijn vader vroeg wat er mis mee was, begreep ik dat de voeding kapot is. Op de volgende link zijn wat foto's te vinden, hopelijk kan iemand me helpen zoeken naar een nieuwe of helpen bouwen van een nieuwe voeding voor deze twee eindtrappen.

Meer specificaties weet ik zelf niet, die moet ik nog van mijn vader zijn te ontfutselen. Hij is nu echter op vakantie.

http://members.home.nl/digidoo

Alvast bedankt!

Grtz,[/url]
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

buizen

Bericht door hovingtim »

het betere plakwerk wat ik daaro zie :? maar okee jah een stabiele voeding is makkelijk zelf te bouwen als je wat gegevens hebt post eens wat op circuits online
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Best gewoon eerst het schema uittekenen aan de hand van wat je kan lezen op de componenten.

Dan zien wat spanning we nodig hebben en dan voor een oplossing zoeken.

Zou me trouwens verbazen dat beide eindtrappen op hetzelfde tijdstip stuk gegaan zijn, dus normaal zal er nog wel eentje werken en kan je deze nameten.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Digidoo,

Als pa hem gebouwd heeft is hij natuurlijk het eerste aanspreekpunt. Wie weet heeft ie er nog wel ergens een schema van.

Als de voeding stuk is dan heb je dikke kans dat de gelijkrichter stuk is en de elco's zullen misschien aan vervanging toe zijn. De transformator zelf gaat meestal niet zo snel stuk.

Heb je niet ook foto's van de voeding?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Mijn vader is net terug van vakantie en ik heb hem meteen zijn oren van z'n kop gevraagd over die versterkers.

Het schema heeft hij er niet meer van en de voeding heeft hij al heel lang geleden weggegooid.

Hoe kan ik een van de twee eindtrappen doormeten? Weet ik dan ook genoeg om een voeding te bouwen? Ik ben geen expert op het gebied van het tekenen van schema's en ik hoopte dat iemand gek genoeg was om van die foto's een schematje te kunnen maken.

Ik heb nog een foto (pic 02) er bij gezet waarop je de ingang van de voeding ziet op een van de eindtrappen. Helaas een beetje onduidelijk. Het is een ronde verbinding met iets van 6 pinnetjes ofzo. Volgens mijn vader had hij een voeding voor beide versterkers.

Alvast bedankt voor de reacties! :)
henk
Berichten: 8
Lid geworden op: za 09 apr 2005, 15:56
Locatie: leeuwarden

Bericht door henk »

Als ik het goed zie....ís er geen voeding...alleen maar de eindtrap met uitgangstrafo....

allereerst...wat voor buizen zitten erop?? (voor en eind)

probeer het schema een na te tekenen (vanaf de aansluiting voor de voeding) dan kan je aan de hand daarvan in de datasheets van de buizen bekijken op wat voor punt ze ingesteld moeten hebben gestaan.

Zo te zien staat ie in triode (gokje) omdat vanaf de voedingselco 2 pinnen op de buis zijn aangesloten (anode en g2)

Dan kun je ook zien hoe de fasedraaier is opgebouwd (lijkt een longtail met gedeelde kathode weerstand) en ook daar weer de bijbehorende spanningen zoeken...
Daarna is het allemaal niet zo heel moeilijk meer (wel duur als je ook nog een trafo etc. moet)

Dan zou ik de versterker ook opnieuw bedraden :roll: ......
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi,

Het ziet er uit als 2x EL34, dan zal het voortrapje/ fasedraaier wel een ECC 81 of 83 type zijn.
Vraag je vader eens of hij nog weet waar het schema vandaan kwam. Heeeel misschien heb ik die dan nog ergens in een oud boek staan.

Sietse
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi,

Denk dat je gelijk hebt Sietse. Denk eigenlijk dat het beter is dat als Digidoo hiermee verder wil dat ie de boel sloopt, de trafo's en de buizen bewaart en op zoek gaat naar een goed schema voor 2x EL 34. En dan gewoon zijn eigen buizenamp gaat bouwen. Met die huidige amp verder gaan blijft een beetje tobben denk ik.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi allemaal :D

Ik denk dat Peter gelijk heeft. Volgens mij geeft Elektuur een boek uit met buizen versterkers en uitleg over de werking.
Desalnietemin, zal ik zoeken als ik weet waar vaders het schema vandaan had.

Groet Sietse
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Elektuur geeft verschillende boeken uit over buizenversterkers. Onder andere die van Menno van der Veen, en Rainer Zur Linde maar ook een meer recente van Peter Dieleman, welk ook erg goed lees- en leervoer is.

In ieder van die boeken kom je minstens een EL34 ontwerp tegen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Vergeet niet dat je bij een buizenversterker met hoge en gevaarlijke spanningen bezig bent. Een foutje kan zwaar afgestraft worden!
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Geweldig! Wat een antwoorden! Ik ga het e.e.a. met mijn pa eens bespreken en dan kijken of we iets in die boeken kunnen vinden. Het ziet er in ieder geval al een stuk hoopvoller uit!

Hartelijke dank voor alle reacties!
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Hoi iedereen,

Volgens mijn pa kwam het schema uit een hele ouwe Elektuur, jaren '60. Liever sloopt hij de boel niet, maar zoveel maakt het natuurlijk uit. Misschien is het mogelijk om 'm te moderniseren. Dan kan er meteen een nieuwe voeding voor gebouwd worden!

Bedankt alvast :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Tja, moderniseren houdt toch wel in dat je op de buizen, trafo en chassis na de boel overnieuw moet opbouwen met nieuwe componenten. Het is ook nog maar de vraag in welke staat de buizen zijn.

Als pa daar moeite mee heeft (jeugdsentiment?) kun je denk beter helemaal wat nieuws gaan bouwen. Denk dat je anders aan de gang blijft, hij is ten slotte niet voor niets in de schuur beland :D
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Nou, buizen genoeg! Een vriend van mijn vader was een amateur radio freak en die is een paar jaar terug overleden. Wij hebben al zijn spullen gekregen. Zo tegen de 800 (gesorteerde!) weerstanden, 400 capacitors, een zooi knopjes, wat trafo's en weet ik veel wat voor 'n spullen. Als klap op de vuurpijl: een stuk of 50 allerlei soorten buizen, vooral van Sovtec.

Dus qua componenten zit ik denk ik wel goed. De paar dingen die ik dan moet kopen zullen dan maar een klein bedrag kosten. Alleen moet ik dus iets van een leuk schema hebben...
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

schema's voor het oprapen:

Bonavolta
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ok, Digidoo ;)

Als je wat Googled op tubes+amplifiers+diy of tubes+amplifiers+diy+el34 kom je denk ik op internet meer schema's tegen dan je lief is.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hier heb je wat links waar je diverse schema's kan vinden. Misschien zit hier iets leuks bij.

http://www.tubebuilder.com/schematic2.html
http://www.triodedick.com/
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/audioel.htm#Amps
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik heb dan wel heel veel spullen, maar ik kan niet iets bouwen van zo'n schema. Iets heel simpels wil ik dus, waar ik de spullen niet van hoef te kopen, die heb ik al, maar waar wel makkelijk in staat uitgelegd hoe ik 'm moet bouwen
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Dan wens ik je veel succes :) want volgens mij vind je zoiets niet. Ofwel je koopt een bouwkit (Velleman bijvoorbeeld, of Amplimo) waarin alle onderdelen zitten, daar krijg je dan een stap voor stap bouwbeschrijving bij. Ofwel je kiest zelf een schema, verzamelt de onderdelen en bouwt 'm naar eigen inzich in elkaar. Er is weinig 'gulden middenweg'

Het enige alternatief waar ik me van bewust ben is de site van triodedick. Hier zul je geen kant en klaar el34 schema vinden (wel diverse kt88, daar kun je wellicht dezelfde uitgangstrafo's voor gebruiken), maar bij veel van zijn projekten vind je een stap-voor-stap beschrijving van hoe e.e.a. tot stand gekomen is.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Digidoo schreef:
Ik heb dan wel heel veel spullen, maar ik kan niet iets bouwen van zo'n schema.
Ik neem aan dat je pa daar wel toe in staat is, hij heeft het uiteindelijk eerder gedaan.

Met wat zelfstudie en zoekwerk naar buizen aansluitschema's moet een beetje handige knutselaar er wel uit kunnen komen. Gaat er iets kapot door een stomme fout moet je dat maar beschouwen als leergeld.

Maar vertrouw je jezelf niet kun je er beter vanaf blijven. Een buizenversterker werkt doorgaans op levensgevaarlijke voltages, het zou vervelend zijn als je op een gegeven moment naast je versterker ligt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
.....................

Maar vertrouw je jezelf niet kun je er beter vanaf blijven. Een buizenversterker werkt doorgaans op levensgevaarlijke voltages, het zou vervelend zijn als je op een gegeven moment naast je versterker ligt.
Daar heeft Richard wel een belangrijk punt. Bij buizenversterkers is het zaak te weten wat je doet, je kunt beslist niet zomaar alles aanraken. En voorzichtigheid en bewust werken is wel noodzakelijk. Een beetje onvoorzichtigheid kan behoorlijk pijnlijk afgestraft worden.

Als je nog geen schema's kan lezen en nog weinig ervaring hebt maar je wilt toch iets leuks bouwen kun je beter met iets eenvoudigers beginnen. Zoals bv een gainclone chipversterkertje. Met betrekkelijk eenvoudige middelen bouw je dan een heel fraai klinkende versterker. Levensgevaarlijke spanningen komen daar niet zo in voor, dat scheelt een stuk.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Pjotr schreef:
een gainclone chipversterkertje
Leuk. Hoe? :)

Bedankt voor de hulp trouwens allemaal. Misschien wil ik wat meer dan ik kan...

Ik heb eens een beetje rondgeneusd en veel gelezen over deze GainClone (GeenKloon). Het lijkt me geweldig om dat te gaan bouwen!

Een lijstje met componenten was hier te vinden. Ik ben meteen bij Conrad gaan zoeken en daar heb ik al een hoop gevonden, maar helaas nog niet alles. Morgen ga ik verder met zoeken/bestellen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Alles wat je weten wilt over gainclones vind je hier:

http://www.platenspeler.com/diy/amps/nl ... oon_1.html
http://www.diyaudio.com/forums/forumdis ... forumid=40
http://gainclone.com/phpBB2/index.php

En verder:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=gai ... DcountryNL

<Edit>

Ah, zie dat je Maartens site al gevonden hebt :D Moet goed komen zo. ;)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik kan ipv een LM3875 een 3876 kopen bij bmm.nl. Volgens die site van Maarten is die precies hetzelfde, maar heeft deze een 'mute' functie. Euh, kan ik daar dan wel gewoon precies hetzelfde schema voor aanhouden als bij een LM3875?

Ik vind het trouwens lastig om makkelijk de dingen te vinden die ik zoek bij conrad.nl. Heeft iemand tips?

Voor de voeding wil ik ook een kastje kopen bij conrad.nl, maar ik weet niet precies wat het beste is daarvoor. Ideeen?

Dank u!
Plaats reactie