Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Ja I.D.D. Anne Nu weet ik het zeker
ik was in de veronderstelling dat alleen de volume regelaar Log was
Weer wat geleerd en op deze manier dat ik het niet meer zal vergeten
Ik al 2 andere besteld Logaritmisch deze maal
met een beetje geluk kan ik ze er morgenochtend al afhalen
ik was in de veronderstelling dat alleen de volume regelaar Log was
Weer wat geleerd en op deze manier dat ik het niet meer zal vergeten
Ik al 2 andere besteld Logaritmisch deze maal
met een beetje geluk kan ik ze er morgenochtend al afhalen
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Die andere twee kunnen wel in een Baxandall toonregeling.Werkt in de tegenkoppeling,kan hier zo niet.Komt nog wel 's van pas
.
Anne
Anne
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
vanmorgen 2 Log 100K potmeter gehaald en ingebouwd
Shit Nog niet goed
ik heb de stand van de potmeters op de foto gezet dat de Blok wel goed is
als ik de potmeters in de middenstand zet is foto 3
de potmeter hoog reageert zeer scherp
ik heb de oude potmeters gecontroleerd en de oude weerstanden en condensatoren en hoe ze in de schakeling zaten dat klopt allemaal volgens schema en stuklijst
met die waarden was de blok golf in ongeveer midden stand goed
ik snap er helemaal niks meer van Anne
Shit Nog niet goed
ik heb de stand van de potmeters op de foto gezet dat de Blok wel goed is
als ik de potmeters in de middenstand zet is foto 3
de potmeter hoog reageert zeer scherp
ik heb de oude potmeters gecontroleerd en de oude weerstanden en condensatoren en hoe ze in de schakeling zaten dat klopt allemaal volgens schema en stuklijst
met die waarden was de blok golf in ongeveer midden stand goed
ik snap er helemaal niks meer van Anne
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Heb je bij het hoog soms de aansluitingen rechts/links verwisseld ?
Anne
Anne
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
nee dat niet volgens mij Anne wel de aansluitingen op de potm r1 omgedraaid de potmeter staat nu op 2,5 in plaats van 9
maar het wil nog niet erg lukken
ik heb je bericht niet goed begrepen / gelezen Anne
Dus wel
omgedraaid alleen ook het probleem is nu Omgedraaid
ik ben al driftig bezig geweest met Ctje,s kleiner en groter maken maar ik krijg het niet veel beter als het Nu is
De Potmeter Hoog ( R1) tussen no 2 en 3 in Maar hij zou dus op 5 moeten staan
kan je misschien nog een konijn uit je hoed toveren Anne ??
Zou ik de Laag potmeter aan sluitingen ook moeten omdraaien misschien ?
dat is ongeveer het enige wat ik nog niet heb gedaan.
Nou ik weet wat ik morgen ochtend dan kan uit proberen
maar het wil nog niet erg lukken
ik heb je bericht niet goed begrepen / gelezen Anne
Dus wel
ik ben al driftig bezig geweest met Ctje,s kleiner en groter maken maar ik krijg het niet veel beter als het Nu is
De Potmeter Hoog ( R1) tussen no 2 en 3 in Maar hij zou dus op 5 moeten staan
kan je misschien nog een konijn uit je hoed toveren Anne ??
Zou ik de Laag potmeter aan sluitingen ook moeten omdraaien misschien ?
dat is ongeveer het enige wat ik nog niet heb gedaan.
Nou ik weet wat ik morgen ochtend dan kan uit proberen
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Deze Toon regeling is hetzelfde als iets niet wil werken ga je pas lezen 
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Het verloop van de log potmeters is blijkbaar niet hetzelfde bij de nieuwe,dan zit 't midden van de regeling niet op dezelfde plaats.
Je zou 't idd ook kunnen proberen zoals C-Online.Valt misschien beter uit en is ook voor log potmeters.
In beide schema's zitten C4 en C6 aan de kan van tegen de klok in draaien.
C5 van C-Online is niet echt nodig,is voor als een aangesloten toestel gelijkspanning op z'n uitgang heeft (komt eigenlijk nooit voor).
Anne
Je zou 't idd ook kunnen proberen zoals C-Online.Valt misschien beter uit en is ook voor log potmeters.
In beide schema's zitten C4 en C6 aan de kan van tegen de klok in draaien.
C5 van C-Online is niet echt nodig,is voor als een aangesloten toestel gelijkspanning op z'n uitgang heeft (komt eigenlijk nooit voor).
Anne
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Nou van af halfnegen bezig geweest foto,s bekeken hoe het vroeger zat opgebouwd
ik kan geen fouten ontdekken.
een condensator in de stuklijst C2 570pf is in de toonregeling hier de HF10 aangetroffen 660 pf
De opdruk 660pF komt overeen met de waarde die er op staat
met omrekenen was ik uit gegaan van 570pFx20= 1N1f
Dus er nog eens 2nF bij gesoldeerd
Dit is niet de oplossing
er blijft eigenlijk nog maar paar dingen over de
Potmeters de kwaliteit van de condensatoren
De Buis condensators zijn erg goed werden zelfs in VHF gebruikt in the old days
Ik heb er de goedkoopste Folie condensators in gezet nu wat betere condensators in bestelling
die zal ik maandag wel kunnen ophalen in Etten Leur
Nooit gedacht dat je zolang kon klieren met 10 componenten
ik kan geen fouten ontdekken.
een condensator in de stuklijst C2 570pf is in de toonregeling hier de HF10 aangetroffen 660 pf
De opdruk 660pF komt overeen met de waarde die er op staat
met omrekenen was ik uit gegaan van 570pFx20= 1N1f
Dus er nog eens 2nF bij gesoldeerd
Dit is niet de oplossing
er blijft eigenlijk nog maar paar dingen over de
Potmeters de kwaliteit van de condensatoren
De Buis condensators zijn erg goed werden zelfs in VHF gebruikt in the old days
Ik heb er de goedkoopste Folie condensators in gezet nu wat betere condensators in bestelling
die zal ik maandag wel kunnen ophalen in Etten Leur
Nooit gedacht dat je zolang kon klieren met 10 componenten
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
570x20=11400 is wel ruim 10nFBert61 schreef:met omrekenen was ik uit gegaan van 570pFx20= 1N1f
Dus er nog eens 2nF bij gesoldeerd
Dit is niet de oplossing
De lijst, het schema en het toestel wijken wel meer af.Nu is 570 of 660 niet zo erg groot verschil
Dan neem je 600x20=12nF
Die potmeters zouden halfweg gedraaid ong.op 1/10 van hun max.weerstand waarde moeten zitten om de middenstand neutraal te krijgen.Wil nog wel's afwijken.
Anne
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
11n moest er staan en ik heb 10 N in geplaatst Anne
kennelijk weer eens met mn vingers in de knoop gezeten
ik denk dat jij misschien de leesbril schoon moet maken
bij het eerste schema helpt dat geen flikker
ik heb ook al in mn ogen zitten wrijven
kennelijk weer eens met mn vingers in de knoop gezeten
C6 kan ik ook niet vindenIn beide schema's zitten C4 en C6 aan de kan van tegen de klok in draaien.
ik denk dat jij misschien de leesbril schoon moet maken
bij het eerste schema helpt dat geen flikker
ik heb ook al in mn ogen zitten wrijven
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Is C2 en C4
,blijkbaar verkeerde knoop in m'n zakdoek
.
Anne
Anne
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
vanmiddag alles rond de toon regeling los gesoldeerd en de potmeters gecontroleerd
in dezelfde stand gezet en precies , ik bedoel binnen een paar procent , dezelfde waarde
wat condensators vervangen met andere condensator typen welke ik had liggen , helaas dat mag ook niet helpen.
ik begin te twijfelen of ik wel de potmeters met de eerste meting wel in de middenstand had staan
Maandag de High End Condensators er in en dan nog maar eens meten.
in dezelfde stand gezet en precies , ik bedoel binnen een paar procent , dezelfde waarde
wat condensators vervangen met andere condensator typen welke ik had liggen , helaas dat mag ook niet helpen.
ik begin te twijfelen of ik wel de potmeters met de eerste meting wel in de middenstand had staan
Maandag de High End Condensators er in en dan nog maar eens meten.
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Die High end condensatoren zijn een stuk mooier zwart met goude lettertjes
maar het helpt geen Flikker
ik twijfelde aan mezelf of ik de allereerste keer wel goed had gemeten
Dus alles weer opgebouwd met de orginele weerstanden en krakende r2 potmeter en condensatoren
Blokje in de middenstand is dan (perfect ) bij 1 khz , en de versterker bijna recht tot 30khz zonder rare hobbels
Anne ik heb op de buizenradioclub dit probleem ook voor gelegd
Misschien dat iemand een 2Mohm Log potmeter heeft of weet waar dat ding te koop is
of een oplossing heeft voor dit merkwaardig iets
ik twijfelde aan mezelf of ik de allereerste keer wel goed had gemeten
Dus alles weer opgebouwd met de orginele weerstanden en krakende r2 potmeter en condensatoren
Blokje in de middenstand is dan (perfect ) bij 1 khz , en de versterker bijna recht tot 30khz zonder rare hobbels
Anne ik heb op de buizenradioclub dit probleem ook voor gelegd
Misschien dat iemand een 2Mohm Log potmeter heeft of weet waar dat ding te koop is
of een oplossing heeft voor dit merkwaardig iets
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Heb je de potmeters als nagemeten ?
Doe dat ook met de 100k en vergelijk dan de verhouding weerstand rechts/links.
Vermoedelijk nogal verschillend.Dan is ook de middenstand van die twee ook niet hetzelfde.
Anne
Zet zo'n 2M in de middenstand en meet de weerstanden tussen middenaansluiting en de twee kanten.Die potmeters zouden halfweg gedraaid ong.op 1/10 van hun max.weerstand waarde moeten zitten om de middenstand neutraal te krijgen.Wil nog wel's afwijken.
Doe dat ook met de 100k en vergelijk dan de verhouding weerstand rechts/links.
Vermoedelijk nogal verschillend.Dan is ook de middenstand van die twee ook niet hetzelfde.
Anne
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Oops ben ik vergeten daar op te antwoorden
Dat heb ik gedaan Anne en dat is hetzelfde
Net terug uit Breda daar hadden ze 2.2M ohm potmeters met schakelaar en een plasic asje
Dus ik ga dat er maar in zetten bij gebrek aan beter of een oplossing voor dit voor mij
onbegrijpelijke resultaat
Misschien dat simulatie in een computerprogramma er een ligtje op kan laten sgijnen
Dat heb ik gedaan Anne en dat is hetzelfde
Net terug uit Breda daar hadden ze 2.2M ohm potmeters met schakelaar en een plasic asje
Dus ik ga dat er maar in zetten bij gebrek aan beter of een oplossing voor dit voor mij
onbegrijpelijke resultaat
Misschien dat simulatie in een computerprogramma er een ligtje op kan laten sgijnen
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
En wat meet je dn aan die potmeters ?
Anne
Anne
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Anne
ik was al weer uit mn werkplaatsje
Maar weer ff de schoenen aan getrokken
Die Oude 2 meg ohm potmeters meet ik 270k/2M en soms ook weer 550K/2meg
Maar aan de uit einde nooit meer dan die 2 Meg
Of dat aan mijn multimeter ligt of aan die krakende potmeter weet ik niet
Maar ik denk aan die krakende potmeter,s
Aan die 100K potmeter meet ik stabiel op beide 18K/77K daar hebben ze me dus 5 K mee bedonderd
De Nieuwe 2.2M potmeters net gemonteerd en de beide potmeters staan nu op 4 ( 5 is de middenstand ) dus zonder prutsen of C'tje,s bijzetten
Dat is verrekte dichtbij wat het zou moeten zijn
ik was al weer uit mn werkplaatsje
Maar weer ff de schoenen aan getrokken
Die Oude 2 meg ohm potmeters meet ik 270k/2M en soms ook weer 550K/2meg
Maar aan de uit einde nooit meer dan die 2 Meg
Of dat aan mijn multimeter ligt of aan die krakende potmeter weet ik niet
Maar ik denk aan die krakende potmeter,s
Aan die 100K potmeter meet ik stabiel op beide 18K/77K daar hebben ze me dus 5 K mee bedonderd
De Nieuwe 2.2M potmeters net gemonteerd en de beide potmeters staan nu op 4 ( 5 is de middenstand ) dus zonder prutsen of C'tje,s bijzetten
Dat is verrekte dichtbij wat het zou moeten zijn
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Dus vandaar dat de middenstand niet klopt.
Moet niet 77/18 zijn maar 85/9,5 en voor een echte 100k dan 90/10 , is een verhouding 9.
De 100k vertoont maar iets van 4,5 zo komt het midden van de regeling ergens bij een kwart van links ipv halfweg.
Anne
Moet niet 77/18 zijn maar 85/9,5 en voor een echte 100k dan 90/10 , is een verhouding 9.
De 100k vertoont maar iets van 4,5 zo komt het midden van de regeling ergens bij een kwart van links ipv halfweg.
Anne
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Dat is ook Lekker
Nieuwe potmeters die niet goed zijn
en ik maar een week zitten kloten met weerstanden en verschillende soorten condensatoren
Keramische, High End , MKM FKP.
is daar ergens een document van dat je weet Anne ?
Dan kan ik dat aan mn leverancier laten zien
Maar ik heb mn Potmeters op 5 Anne
Die van 2.2Mega Ohm met schakelaar zijn wel goed .
Kan het bijna niet geloven
Morgen ochtend nog eens meten voor alle zekerheid
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Een verhaal over verschillende potmeters vind je hiero http://www.geofex.com/article_folders/p ... tscret.htm
Daarin zit deze grafiek In het rood het verloop van jou "100k log" potmeters, zou de kromme 2 moeten zijn.
Anne
Daarin zit deze grafiek In het rood het verloop van jou "100k log" potmeters, zou de kromme 2 moeten zijn.
Anne
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Ik ga dat haar fijn uitzoeken
Ik heb exact dezelfde potmeters als waar je url naar verwijst Anne
zal het proberen te lezen en begrijpen
Maar Ik ga eerst die HF10 verder in orde maken dat ding staat al te lang op mn tafel
Weer een hoop geleerd i.i.g.
Eerst eens navragen wat mijn leverancier er van weet
Normaal is dat geen probleem denk ik die Curve
Maar in een Baxandall Toonregeling klopt er geen moer van
Ik heb exact dezelfde potmeters als waar je url naar verwijst Anne
zal het proberen te lezen en begrijpen
Maar Ik ga eerst die HF10 verder in orde maken dat ding staat al te lang op mn tafel
Weer een hoop geleerd i.i.g.
Eerst eens navragen wat mijn leverancier er van weet
Normaal is dat geen probleem denk ik die Curve
Maar in een Baxandall Toonregeling klopt er geen moer van
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Wat heeft dat er mee te maken ? Daar heb je lineaire potmeters voor nodig.Bert61 schreef:Ik ga dat haar fijn uitzoeken
Maar in een Baxandall Toonregeling klopt er geen moer van
Anne
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
dit in de HF10 is toch ook een baxandall toonregeling Anne
zo niet wat is dan het verschil ?? ik zie dat weer niet
zo niet wat is dan het verschil ?? ik zie dat weer niet
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Geknipt van Vego
zie Nu inderdaad wel verschillen
ik zal toch nog een paar 100 Log van Piher kopen in Breda en in die Toon regeling plaatsen Anne
dan weten we het zeker dat het aan de curve van de Alpha potmeters ligt
zie Nu inderdaad wel verschillen
ik zal toch nog een paar 100 Log van Piher kopen in Breda en in die Toon regeling plaatsen Anne
dan weten we het zeker dat het aan de curve van de Alpha potmeters ligt
