Eerste stappen in de meetwereld

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Twynn schreef:
b_force schreef:
Natuurlijk kun je jou normale stereo versterker gebruiken.
Je zou er naar kunnen zoeken of bv iets van een TA2024 versterkertje kunnen nemen. Dan heb je aan 30VA zat (is namelijk class-t).
Maar dan kun je weer geen 2-kanaals metingen doen en geen impedantie-metingen (vanwege de brugschakeling).
Ehm jah dat klopt :oops: :lol: :lol: , dat was ik even vergeten :P

Zat net nog juist te bedenken dat je die juist NIET kunt gebruiken idd doordat ze gebrugd zijn, schrijf ik het toch op 8)
EXCUSES.

(Ik type net een paar berichten terug dat het ook niet kan, lol :lol: :lol: )
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

b_force schreef:
Twynn schreef:
b_force schreef:
Natuurlijk kun je jou normale stereo versterker gebruiken.
Je zou er naar kunnen zoeken of bv iets van een TA2024 versterkertje kunnen nemen. Dan heb je aan 30VA zat (is namelijk class-t).
Maar dan kun je weer geen 2-kanaals metingen doen en geen impedantie-metingen (vanwege de brugschakeling).
Ehm jah dat klopt :oops: :lol: :lol: , dat was ik even vergeten :P

Zat net nog juist te bedenken dat je die juist NIET kunt gebruiken idd doordat ze gebrugd zijn, schrijf ik het toch op 8)
EXCUSES.

(Ik type net een paar berichten terug dat het ook niet kan, lol :lol: :lol: )
@Twynn:
voor een tweekanaalsmeting heb je geen stereoversterker nodig hoor (als we tenminste hetzelfde bedoelen). Bij tweekanaals voer je je uitgangssignaal terug naar je ingang, evt afgetakt na de versterker, om zo precies te weten waarmee (en wanneer) je je luidspreker aanstuurt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

daniel schreef:
b_force schreef:
Twynn schreef:
Maar dan kun je weer geen 2-kanaals metingen doen en geen impedantie-metingen (vanwege de brugschakeling).
Ehm jah dat klopt :oops: :lol: :lol: , dat was ik even vergeten :P

Zat net nog juist te bedenken dat je die juist NIET kunt gebruiken idd doordat ze gebrugd zijn, schrijf ik het toch op 8)
EXCUSES.

(Ik type net een paar berichten terug dat het ook niet kan, lol :lol: :lol: )
@Twynn:
voor een tweekanaalsmeting heb je geen stereoversterker nodig hoor (als we tenminste hetzelfde bedoelen). Bij tweekanaals voer je je uitgangssignaal terug naar je ingang, evt afgetakt na de versterker, om zo precies te weten waarmee (en wanneer) je je luidspreker aanstuurt.
@Daniel

Het gaat er niet om of ie stereo is maar dat de TA2024 een gebrugde versterker is. Dat is niet hetzelfde.

Zie je nou dat meten niet zo makkelijk is :D ;)

Overigens kun je met een gebrugde versterker wel 2 kanaals meten als je gebalanceerde lijn ingangen hebt op je VV. Dit vereist wel ontkoppel elco's en een weerstandsverszwakker. Oftewel weet wat je doet: Met een gewone ongebalanceerde lijn ingang gaat het idd beslist niet.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

pjotr,

weet ik, ik reageerde alleen op de opmerking dat je dan geen tweekanaals metingen zou kunnen doen. Niet op het bruggen, daar is al vaak genoeg op gewezen.
Maar zoals ik al zei, wellicht heb ik die opmerking verkeerd begrepen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hierbij even wat links naar zelfbouw meetmicrofoons:
http://www.speakerbuilder.net/web_files ... icmain.htm
http://www.vikash.info/audio/measurement_mic/

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

nog even over de calibratie van de meetmic.
Wat moet je dan alsnog doen?
Je krijgt een tabel die je dan zelf moet toepassen na je meting ofzo?

deze tabel?

http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... le-cal.cal
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Die data kun je in Arta inlezen onder 'FR compensation'. Arta rekent dan dus zelf de gecorrigeerde waarden uit.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

daniel schreef:
Die data kun je in Arta inlezen onder 'FR compensation'. Arta rekent dan dus zelf de gecorrigeerde waarden uit.
check, lees het net hier:

http://www.soundhobby.com/measurementsystem.htm
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Stel, ik bouw één van de eerder gelinkte meetmicrofoons met bijvoorbeeld dat Panasonic WM-61A elementje, in hoeverre is het mogelijk om daar een calibratiefile bij te maken en wat zou zoiets gaan kosten? Als ik zie dat ik 2 van die elementjes voor € 8,00 thuis heb liggen is de verleiding wel heel groot om zoiets te gaan maken. Als ik dan ook nog eens op de 2e link in mijn vorige post zie dat de afwijking niet eens zo heel groot is ten opzichte van een (semi-)prof meetmic wordt de verleiding alleen maar groter.

Wie heeft ervaring met deze microfoonbouw?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

In principe zou je zelf een calibratiefile kunnen maken als je de beschikking hebt over een gecalibreerde microfoon. Dan is het een kwestie van twee metingen doen, het verschil is dan je calibratiefile.

Ik heb zelf wel eens zo'n microfoon gebouwd. Stelt inderdaad weinig voor, kapseltje in een buisje en je bent eigenlijk al klaar. Alleen was bij mij het 'wantrouwen' in de resultaten zo groot dat ik uiteindelijk toch maar zo'n ibf mic gekocht heb.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

daniel schreef:
In principe zou je zelf een calibratiefile kunnen maken als je de beschikking hebt over een gecalibreerde microfoon. Dan is het een kwestie van twee metingen doen, het verschil is dan je calibratiefile.

Ik heb zelf wel eens zo'n microfoon gebouwd. Stelt inderdaad weinig voor, kapseltje in een buisje en je bent eigenlijk al klaar. Alleen was bij mij het 'wantrouwen' in de resultaten zo groot dat ik uiteindelijk toch maar zo'n ibf mic gekocht heb.
Bijna.

Voor frequenties tot 500Hz gebruik je een zogenaamde kalibratie kamer, of ook wel een "calibrator". Vanaf die 500Hz gebruik je een microfoon die dus inderdaad gekalibreerd is.
Eigenlijk moet, voor de volledigheid, er wel bij verteld worden dat zo'n kalibratie enkel geldig is bij een bepaalde, temperatuur, luchtvochtigheid en dus druk, maargoed zo gigantisch nauwkeurig gaat het toch niet.

Ik heb zelf laatst ook een eigen mic gemaakt met de bekende Panasoni capsule. Hij meet nu al beter dan de ECM8000 die in in bruikleen heb.
viewtopic.php?p=169444#169444

Ik wil hem nog wel nog even laten kalibreren. Bij IBF is dat iets van 30 euro excl verzenden kosten (zeg 2 x 8 euro ofzo).

Overigens zou ik gewoon eerst een leuk micje kopen, bv die van IBF, die is al gekalibreerd en wel. Daar moet enkel nog een voorversterkertje bij en je bent klaar.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

oké even de vorderingen van mijn kant...
Paar bladzijden van de ARTA manual gelezen (tijdgebrek)
besloten de IBF mic gecalibreerd te kopen.
tevens samen met Mischa ga ik me wagen aan een zelfbouw mic met de panasonic module.

Maar dan die voorversterker, ik zie nog niet de echte voordelen van de voorversterker die meegeleverd wordt bij die complete kit van IBF.
(Ik zie wel het prijskaartje uiteraard...)

Een klein mixmasjientje is een stuk goedkoper, en als dat goed werkt!
Wat zijn de nadelen nu precies van deze apparaatjes, de versterker zelf?
De IBF heeft geen fantoomvoeding nodig, althans daar ga ik vanuit als de voorversterker die IBF levert op een 9V batterij werkt.

Misschien dat een mixertje een te hoge spanning uitstuurt voor die IBF microfoon ?
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

meetmicrofoon

Bericht door pvanlingen »

OP Marktplaats staat een Earthworks Smaart M30 te koop, is met hetzelfde microfoon kapseltje als de normale Earthworks M30.

http://link.marktplaats.nl/254977319

Gr. Paul van Lingen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik heb net een ander 6 pagina's tellend topic gelezen en wat meer teweten gekomen weer. (dateert uit 2004 , maar er staat zinvolle info in)

De IBF microfoon heeft inderdaad geen phantom voeding nodig, sterker nog denk dat hij eruit kanlt als hij 48V te verduren krijgt.
Nu moet ik erachter zien te komen op mijn laptop, de toshiba S300-10J de microfoon van spanning voorziet (en stroom minimaal 0,5Amp.? )
als dit zo is, heof ik alleen nog maar een voorversterker te hebben waarmee ik de gain kan afstellen toch ?
(al dan niet kopen/maken)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Je laptop zet gegarandeerd geen spanning op de microfooningang. Dit is gewoon een dooie ingang die waarschijnlijk een ingebouwde versterker heeft. Je kunt beter uit gaan van de lijn ingang van je laptop en het microfoonsignaal met een goeie versterker op lijnniveau brengen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

mischa72 schreef:
Je laptop zet gegarandeerd geen spanning op de microfooningang.
Dat is niet gegarandeerd .... De mic ingang van sommige laptops heeft wel degelijk voeding (5V via een weerstandje) voor elektret microfoontjes en die IBF meetmic moet het daarmee dan ook gewoon doen.

Alleen is de kwaliteit van de mic ingang op de meeste laptops belabberd en zit er soms ook nog eens een automatische volume regeling op die niet uit te schakelen is. Meestal is die ingang alleen bedoeld voor spraak en zo.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Pjotr schreef:
mischa72 schreef:
Je laptop zet gegarandeerd geen spanning op de microfooningang.
Dat is niet gegarandeerd .... De mic ingang van sommige laptops heeft wel degelijk voeding (5V via een weerstandje) voor elektret microfoontjes en die IBF meetmic moet het daarmee dan ook gewoon doen.
Oeps :oops: :oops: :oops:

Weer wat bijgeleerd. Dat van de kwaliteit van de microfooningang vermoedde ik ook al. Beter om een dedicated mixertje of versterkertje ervoor te zetten om het signaal richting lijn op te krikken.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Oké

Wat denken jullie van dit mixertje ?

http://www.behringer.com/EN/Products/UB802.aspx

Switchable +48 V phantom power for condenser microphones
(Dus hij kan ook UIT ? )
Ultra-wide 60 dB gain range (handig ? )
Lowest possible distortion 0.0007% (20 Hz - 20 kHz) (laag!)

EDIT:

Als ik geen phantoomvoeding nodig heb, volstaat mijn ecler DJ mixer ook toch ? Deze heeft denk ik wel minder goede specs... en een Jack ingang voor de mic ipv een xlr.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Dat is een mooi mixertje, maar helaas niet voor 5V electret kapseltjes.
De 48V phantom is inderdaad uit te schakelen, zo kun je de mic lijnen gewoon als lijninput gebruiken.
Op de vervormingscijfertjes zou ik trouwens niet letten, dat zijn gewoon marketingscijfertjes van de lijnuitgangen.
Van de ingangen en zeker de mic-preamp zal het minder goed zijn.
Daar is de regel meer gain -> meer vervorming, ik denk zo'n 0.01% bij 60dB.
Waar je alleen even naar moet kijken is de versterkings bandbreedte (gain bandwidth) van de mic-preamps. Het kan zijn dat het maar 50khz is waardoor je lang niet alle gain kan gebruiken voor goede metingen.
Het probleem is namelijk dat die bandbreedte sterk verminderd hoe groter de gain wordt.

Maar als het voor de laptop is, is het dan niet beter om gewoon naar een usb preamp te kijken?
Ik gebruik zelf een EMU tracker pre die volledig op usb werkt (kan ook op adapter eventueel).
Daar zitten echt goede mic pre-amps en omzetters in. Daarnaast heeft deze een aparte 5V mini-jack aansluiting voor de simpele elektret mic's.

Edit: Lees net dat de Tracker Pre een bereik heeft van 20-20000Hz op unity gain...even testen wat dat is bij volle versterking :(.
Laatst gewijzigd door Chris_T op vr 19 jun 2009, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Deze hele discussie is in diverse draadjes meerdere keren gevoerd en daar zijn op de meeste vragen ook de antwoorden en oplossingen te vinden.

Misschien toch eens de moeite nemen om ook eens wat andere draadjes in de rubriek "Meten" te lezen ... ?

Iig heeft de IBF gekalibreerde meetmic zijn eigen voedingseisen en gaat 48V phantom power niet werken. Hoef je dus ook niet verder naar te zoeken.
Sikalot schreef:
Ik gebruik zelf een EMU tracker pre die volledig op usb werkt (kan ook op adapter eventueel).
Daar zitten echt goede mic pre-amps en omzetters in. Daarnaast heeft deze een aparte 5V mini-jack aansluiting voor de simpele elektret mic's.
Die heb ik ook en daar kan idd de IBF direct op aangesloten worden. Is idd een erg goede geluidskaart. Nadeel is dan wel dat je niet 2 kanaals kunt meten met een microfoon. Steek je een plugje in de minijack mic ingang dan zijn alle overige ingangsmogelijkheden uitgeschakeld.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Pjotr schreef:
Die heb ik ook en daar kan idd de IBF direct op aangesloten worden. Is idd een erg goede geluidskaart. Nadeel is dan wel dat je niet 2 kanaals kunt meten met een microfoon. Steek je een plugje in de minijack mic ingang dan zijn alle overige ingangsmogelijkheden uitgeschakeld.
Ook niet met een simpel 2x mono -> stereo jack verloopje? Naar mijn weten is de ingang gewoon stereo. De andere ingangen worden afgesloten omdat ze gedeeld zijn en je anders last hebt van overspraak.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja, dat zou moeten kunnen. Wel een elco'tje er tussen dan voor het referentie kanaal om de 5V DC weg te werken. Ik heb dat verder niet geprobeerd omdat de kaart zelf echt spat recht loopt en ik 2 kanaals akoestische metingen nog niet echt nodig had.

De andere lijningangen zijn gebalanceerd en dat heeft juist wel voordelen. Daar kun je dan geen gebruik meer van maken.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

We zijn alweer wat verder, erg veel topics gelezen ook, en wat ik niet snapte naast me neer gelegd 8)

Kan trouwens goed begrijpen dat de pro's het uitleggen af en toe beu zijn, er is veel geschreven, maar ook in veel losse topics. (En als ik dan de datum bekijk van de topics, krijg ik meteen de vraag of het nog relevant is)
ANYHOW!

Ik heb besloten de volledige kit te kopen van IBF. Gewoon omdat het volgens velen 100% werkt en er voordelen zijn tov losse mixertjes etc (voedingsporblemen etc).
Met de volledige kit probeer ik de beste basis te hebben, de mic en zijn voeding dus.
(OF iemand moet mij vertellen dat ik de geluidskaart EN mic. VV door 1 apparaat kan vervangen, ik last iets ovr een fast track geluidskaart met VV...)

Ik heb verder op deze site een heel mooi verhaaltje gelezen. duidelijke taal spreekt deze man!

http://www.soundhobby.com/measurementsystem.htm

Hij werkt ook met een externe geluidskaart. Dit is het enige wat ik nog moet uitvogelen, is met die Transit kaart een 2 kanaals meting mogelijk bv...
Vooralsnog probeer ik de laptop te gebruiken, er is simpelweg geen geld voor een nieuwe geluidskaart even.

Over een tijdje zal er wel een topic komen met vragen! (ongetwijfeld!)

Wat zal er verschillen met dit plaatje:
Afbeelding

- eigen versterker
- nog zelf te maken impedantie-boxje
- onboard geluidskaart laptop

NU alleen eens kijken of er tweedehands geen ibf kit te koop is. (kans is nihil denk ik)

Iedereen alsnog bedankt voor de input!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bartsegers schreef:
(OF iemand moet mij vertellen dat ik de geluidskaart EN mic. VV door 1 apparaat kan vervangen, ik last iets ovr een fast track geluidskaart met VV...)
hé Bart, je kan de geluidskaart EN de mic vv door één apparaat vervangen! klik
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Henkjan schreef:
bartsegers schreef:
(OF iemand moet mij vertellen dat ik de geluidskaart EN mic. VV door 1 apparaat kan vervangen, ik last iets ovr een fast track geluidskaart met VV...)
hé Bart, je kan de geluidskaart EN de mic vv door één apparaat vervangen! klik
Oké had ik dat dus toch ergens gelezen dat iemand dat gedaan had.
Ik zie die transit ook staan, maar die heeft géén Pré.
Een andere die (ook nog aardig wat centen kost) is de MobilePre USB
Die heeft dus wel een mic-pré
hmm. of dat dan goedkoper is...

De voorversterker uit de kit en losse geluidskaart zal ook rond de 180€ uitkomen ongeveer. (en dan mis ik toch het all-in-one gevoel van de complete kit) Hmm. blijft lastig allemaal :D
Plaats reactie