SuperR schreef:Maar Gerrit, net zoals je zelfbouw-driver-verhaal, leuk om je verhaal te lezen, met name door de metingen.
Dank je
SuperR schreef:Je wint meer met een simpele LM317 dan met fancy elco's.
Dat gaan we straks zien
Pjotr schreef:ray5150 schreef:
Wat is nou de bedoeling van die twee schakelaartjes ?

De grote is goed voor netspannig, de kleine is
NIET goed (levensgevaarlijk) voor netspanning

Exact, dat wilde ik zeggen. Die kleintjes worden volkomen onterecht gebruikt om netspanning mee te schakelen.
Nog even bij het begin beginnen: Trafo aan het lichtnet, belast met 150Ω en verder niks:
Voor de DC ontkoppeling van de Clio heb ik een 10µF condensator gebruikt die met 82K aan aarde hangt zodat de C niet via de Clio geladen wordt. Dit is wat je dan ziet:
Een blanco meting is in grijs weergegeven, dit is met alles aangesloten maar zonder netspanning op de trafo. De ruisvloer zit op -160dBV, de rotzooi in de wisselspanning zit daar dik 80dB!!! boven. Dit is wat er voor AC door moet gaan tegenwoordig
Omdat er maar zo'n 100mA loopt heb ik voor 2200µF als buffer elco gekozen, met de Hexfret brug geeft dit 20V DC met 133mV rimpelspanning:
De blanco meting is weer in grijs getoond. Er is ruimte voor verbetering zullen we maar zeggen
Ik had ook nog ergens een LM317 liggen, dus volgens datasheet met 0,1µF voor en 1µ Tantaal na even een regelaar gemaakt:
Aan de condensator zitten al de weerstanden voor het CRC filter, maar die worden nu nog niet gebruikt. De regelaar heb ik op 15V gezet, dat is gebruikelijk voor een 15V trafo. De rimpelspanning is nu nog maar 0,77mV:
Het spectrum van de LM317 is in blauw. De LM317 ruimt wel erg goed op wat de pieken betreft, maar gedeeltelijk doet die dit door ze onder de ruisvloer te vegen.
Hier het spectrum met alleen de LM317 in beeld:
Nog maar vier pieken in beeld, maar de ruisvloer zit wel dik 40dB boven die van de Clio. Als we hier nou een CRC filter voor zetten, wat dan?
Geen fancy condensatoren, gewoon een 10000µ Frako die met 2 x 1Ω aan de buffer elco hangt. De rimpelspanning is nu 0,76mV, geen significant verschil.
Toch weer een paar piekjes kwijt. Dus zinloos is het zeker niet. De ruis komt uit de LM317, daar help het filter niet. Maar wat zou er gebeuren als we een CRCRC filter maken en dan zonder de LM317? Hiervoor hebt ik achter de 10000µF Frako via 2 x 2Ω nog een 10000µF Frako gehangen. De rimpelspanning is dan 0,49mV met het volgende spectrum:

Het CRCRC filter is in blauw. Afgezien van de drie pieken die met alleen het filter hoger zijn moet de LM317 het echt afleggen tegen het CRCRC filter en niet zo'n beetje ook, boven de 1KHz scheelt het ruim een factor honderd.
Ik heb ook nog een paar Hypex HxR regelaars liggen.....
Gerrit